מקודם

הורות בזמן הקורונה: דרכי התמודדות עם השגרה המבלבלת ותקשורת עם הילדים

לוטוס. צילום: רז יעקב
לוטוס. צילום: רז יעקב

הקורונה שיבשה את שגרת חייהם של הילדים וההורים, אולי זה הזמן להיות יותר עקביים בתקופה המאתגרת? ואיך מתמודדים עם רגרסיות? לוטוס עופר, מדריכת הורים מוסמכת ויועצת שינה, אוטוריטה בתחום מסבירה כיצד עלינו ההורים להיערך לשגרת החיים החדשה ולסייע לילדים להתמודד איתה

88 שיתופים | 132 צפיות

לוטוס היא יועצת שינה ומנחת הורים מוסמכת כעשור, ופועלת מתוך גישה לפיה "ההצלחה היא מסע, לא יעד". האהבה שלה לילדים בגיל הרך החלה כבר בילדותה כילדה מאומצת מברזיל, אשר חוותה אימוץ מחבק מהורים שתמכו וליוו לאורך כל הדרך. כמדריכת הורים ויועצת שינה, חוותה לוטוס בתקופת הקורונה מגוון אתגרים עם הורים, ובעיקר מקרים של רגרסיות וקשיים להכיל את השגרה החדשה. לוטוס כאן כדי לספר לנו איך אפשר לחזור לשגרת "העקביות" למרות המשבר והכאוס בבית.

האם את רואה שינויים חיוביים בתקופת הקורונה?

וודאי. הקורונה עצרה את הריצה סביב השגרה הלוחצת, עם זאת אני מרגישה שהתקופה מאתגרת מאוד להורים אבל טובה יותר לילדים – כי אין כמו בבית. הילדים התבגרו תוך זמן קצר, הצליחו להיגמל ממוצצים וטיטולים, התחילו לדבר שוטף בגיל מוקדם יותר, הרבה בזכות זה שההורים נמצאים יותר זמן עם הילדים. חלקם עובדים מהבית, יצאו לחל"ת וכו'.

עם זאת, את לא מרגישה שנוצרו יותר תסכולים?

מבחינה חברתית, אני בהחלט מרגישה שהילדים קצת יותר מתוסכלים מבעבר, כי הם יותר בבית, אבל ההורים מרוצים יותר כי הם זוכים לראות את הילדים מתפתחים, מה שלא קורה בשגרה רגילה. יחד עם זאת, ישנם ילדים שמפתחים רגרסיות וכעסים, ולכן אני ממליצה להורים להבין שמדובר בנקודת זמן שבה הכל יכול להשתנות. לדוגמה, פתאום יהיה סגר כללי שוב, רק חזרו לגנים ופתאום חופשת חגים, ולכן הם צריכים לשדר עסקים כרגיל כדי להקטין את שיבוש השגרה שמובילה לרגרסיות.

מה לדעתך השתבש בבית שלנו בזמן הקורונה?

הדבר הכי משמעותי הוא השגרה שהשתבשה לחלוטין. אין מסגרות, אין חוגים וכולם מאבדים את הסבלנות. למעשה, קיים קושי לנהל שגרה בזמן שהילדים בבית במשך זמן רצוף וארוך, מבלי היכולת להיות בשגרה נורמלית, גם מבחינת השינה וגם ההתנהגות. כל אלה גורמים להורים למתוח גבולות, לדוגמה להרשות שינה משותפת עם ההורים, הירדמות מאוחרת ועצמאית ודברים נוספים שלא היינו מעלים על הדעת להרשות בשגרה רגילה. כמובן שזה מגיע מהרצון לגונן על הילדים ולתת להם נחמה בתוך הכאוס והבלבול, במיוחד בגילאים קטנים שקשה להסביר להם מה בדיוק קורה. בתהליכים שאני עושה עם הורים במצבים אלה, אני שמה דגש על השגרה של הילדים, כלומר מה בה אחרי מה, מתי מתקלחים, אוכלים, זמן מסכים, זמן משחקים וכך הלאה.

לצלוח את השגרה. צילום: רז יעקב
לצלוח את השגרה. צילום: רז יעקב

הילדים אומנם חזרו למסגרות, אבל שוב יוצאים מהשגרה בחגים. איך צולחים את זה?

תקופת החגים שוב מוציאה אותנו מהשגרה ואין עם זה ויכוח. אני ממליצה להורים להתנתק מרעשי הרקע המוכרים; קורונה, חגים, אין גן יש גן וכו', ולעבוד עם הילדים בצורה עקבית ככל האפשר. אף אחד מאיתנו לא יכול באמת להיכנס לשגרה ברורה, ולא הכל נמצא בשליטה שלנו, ולכן זה הזמן להתחיל לבנות שגרה מסוימת כבר עכשיו מבלי להתייחס לכל הרעשים. אני יודעת שזה מאתגר מאוד, ופי כמה וכמה כאשר המצב אינו בשליטתנו, עם זאת על ידי העקביות והשגרה שניצור נוכל לנתב את המצב לטובתנו.

האם את מרגישה אתגרים גדולים יותר ובעיות שינה אצל קטנטנים?

וודאי. כפי שאמרתי, השגרה המבלבלת יצרה אצל ילדים כאוס ורגרסיות שלא היו לפני. אני רוצה לתת דוגמה: פנו אלי זוג בזמן הקורונה עם ילדה בת שנתיים וחצי שחוותה בעיות שינה. ההורים יצאו לחל"ת, והשגרה שלהם השתבשה לגמרי. לפני הקורונה הילדה ישנה לילה שלם ופתאום בעיות השינה התחילו, כולל רגרסיות שהגיעו בכל מיני צורות, אם זה חוסר יכולת להירדם באופן עצמאי, התנהגות לא ברורה שמראה על בלבול, חזרה להרטבת לילה וכו'. דבר ראשון גיליתי הזדהות, והסברתי להורים שהילדה עוברת כאוס עקב המצב החדש שנוצר, הרי ההורים בחל"ת ובאופן טבעי משדרים סוג של מתח בבית, אין מסגרת, האחים גם בבית, ומכאן הילדה מרגישה  את הכאוס והרגרסיות שהגיעו בכל מיני צורות.

הטיפול במקרה זה היה לא רק בילדה, אלא במשפחה כולה והוא התחיל מאפס. כאן שילבתי ייעוץ שינה והדרכת הורים, שזהו תהליך שהמהות שלו גרם לילדה לישון באופן עצמאי לילה שלם. עבדנו על הביטחון שלה, על חזרה של שגרה מסוימת בבית, יותר סדר כללי בהתנהלות של המשפחה, מה שיצר ביטחון מחדש לילדה.

החוקה. צילום: רז יעקב
החוקה. צילום: רז יעקב

יש לך טיפים להורים שוויתרו על שגרת 'עקביות' מתוך נחמה?

אני ממליצה להורים לייצר חוקה לילדים בני 2-9 שנים. חוקה היא סוג של סדר יום המשולב עם חוקים הכתובים על לוח, וגורמים לילדים להבין מה הולך לקרות במהלך היום. פה בעצם מתחיל השינוי הגדול, כיוון שהחוקה גורמת להם להרגיש חלק מההחלטות של הבית, סוג של שייכות ומחויבות. את החוקה כותבים על לוח גדול עם מדבקות בשיתוף הילדים, והיא תכיל את החוקים של הבית ואת סדר היום. כמובן שמשתפים את הילדים בתהליך – וכן זה עובד ומחזק את תחושת הביטחון של הילדים בתקופה המבלבלת הזאת.

לסיום, לוטוס מספרת לנו שכל שינוי גורם לטלטלה מסוימת בבית – גם לילדים וגם להורים, אך ככל שנהיה עקביים יותר, נשמור על הכללים הישנים ונשדר 'עסקים כרגיל', כך הפגיעה תהיה פחות מורגשת.

לפייסבוק של לוטוס עופר >>>