"האבא גילה שגרושתו רשמה את הילד לביה"ס בעיר אחרת"

חשבתם שהחופש הגדול מייצר אתגרים לזוגות גרושים, וזה עוד כלום לעומת האתגרים של שנת הלימודים. עו"ד עיינה אונגר לטין: "אנשים צריכים להבין שהם מפרקים זוגיות, לא משפחה"
גידול ילדים הוא לא משימה פשוטה, הוא כמובן הופך להיות מאתגר יותר כאשר מדובר על בני זוג גרושים ובטח כאשר מדובר בכל מה שקשור לחינוך שלהם ולקשר עם המוסד החינוכי שלהם. חשבתם שהחופש הגדול מייצר אתגרים לזוגות גרושים, וזה עוד כלום לעומת האתגרים של שנת הלימודים. עו"ד עיינה אונגר לטין, מומחית לדיני משפחה מבהירה: "אנשים צריכים להבין שהם מפרקים זוגיות, לא משפחה".
"באחד המקרים", משחזרת עו"ד אונגר לטין, "התקשר אלי גבר לאחר שגילה שגרושתו רשמה את הילד ללימודים בעיר אחרת ללא ידיעתו וללא הסכמתו. הוא גילה על השינוי מהילד, והיא עדכנה אותו רק ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים. זה לא צריך להיות ככה וגם בית הספר חייב לדרוש הסכמה של שני הצדדים, בטח במקרה של הורים גרושים".
לדברי עו"ד אונגר לטין, הורים הם אפוטרופוסים טבעיים של הילדים שלהם, כל החלטה בנוגע למסגרת החינוכית, העברה למסגרת כזו או אחרת חייבת להתקבל בהסכמה. "יש מקרים", היא מוסיפה, "בהם אחד ההורים רושם את הילד מבלי לקבל את הסכמת ההורה השני ואז אותו הורה נמצא במצב שפתאום הוא יודע על רישום כזה או אחרת של הילד למסגרת והוא צריך להתמודד. או שמגישים בקשה לביהמ"ש או שמגיעים להסכמות אחרות. הורים גרושים צריכים להבין שאם רוצים להיות מיודעים, שהם גם הם ירשמו בפרטי המוסד החינוכי".
זה נכון גם לגבי עניינים לא מהותיים, כמו ילד שלא מרגיש טוב במהלך יום הלימודים?
עו"ד אונגר לטין: "בעניינים חשובים ומהותיים צריך ליידע את שני ההורים. אם מדובר בילד שלא מרגיש טוב סביר שזה לא יעשו כן. אפשר לעדכן על ימי השהות, ושביה"ס יתקשר בהתאם. אפשר גם לשאול את הילד – מי היום בפועל אמור לקחת אותו. ההורים צריכים לפנות למורה, או ליועצת ולהסביר את המצב. למשל לגבי תעודה. בית הספר מספק תעודה אחת, במידה ושני ההורים מעוניינים בקבלת תעודה של התלמיד, צריך לפנות לביה"ס ולבקש. ההורים עצמם צריכים ליזום מול המסגרת החינוכית, אחרת המורה לא יכול לדעת, למשל, שיש משבר בבית".
עוד מוסיפה עו"ד אונגר לטין, כי במקרה והצדדים אינם מצליחים להכריע בסוגיות החינוכיות עליהם לפנות לבית המשפט כדי שהוא יהיה זה שיכריע. במקרים בהם יש הסכמות ונחתם הסכם גירושין, ניתן ורצוי לשלב בו את הסוגיות החינוכיות שצצות ושעוד צפויות לעלות בעתיד.
"הורים צריכים להבין", היא מדגישה, "שבית המשםט הוא לא זה שצריך להכריע. ההורים הם אלה שיודעים הכי טוב מה טוב לילדים שלהם, יותר טוב מביהמ"ש, למרות שהשופטים שומעים הרבה תיקים. אפשר ורצוי להגיע להסכמות, למשל, שכל החלטה מהותית תתקבל בהסכמה , איך ילד יוצא מהארץ, איך בפועל עובר מהורה להורה, איך נעשה התקשורת? איך התקשורת בין ההורה לילד, איך יוצא הורה לטיול עם הילד. הסכם מאפשר לרדת לרזולוציות כאלה שימנעו מחלוקות בעתיד".
במקרה של מחלוקות המפסידים העיקריים הם הילדים
עו"ד אונגר לטין: "בהחלט, הם מוצאים את עצמם באמצע המחלוקת. זה לא רק בעניינים מהותיים כמו לאיזה מוסד חינוכי לרשום את הילד, אלא לפעמים זה בעניינים פשוטים יותר, כמו קניות, אמירות וכל דבר שהוא".
במידה והורה מעוניין להיות מעורב בענייני ביה"ס, מה עליו לעשות?
עו"ד אונגר לטין: "כדאי להיכנס לקבוצת וואטסאפ של המסגרת, רואים שם הכל – שיעורי בית, מה קרה באותו היום, מתי טיול ומה צריך להביא. זה הדבר הכי טוב כי ההורים מיודעים אונליין. בנוסף, להודיע למחנכת, למזכירת, לעדכן בפרטים שלך. שביה"ס ידע באופן מפורש -יש שני הורים גרושים ויש משהו בביה"ס כמו אספת הורים – שיעדכנו גם אותך. במידת האפשר כדאי לפרט גם בהסכם הגירושין את כל הסוגיות האלו. אם הדברים לא כתובים באופן מפורש אז יהיה צורך לפנות לביהמ"ש ולקבל את הכרעתו".
משרד עו"ד אונגר – לטין נוסד בשנת 1999 ומתמחה בתחום המעמד האישי על כל רבדיו תוך שימת דגש על מתן מענה אישי וייחודי לכל לקוח לפי צרכיו ומטרותיו הייחודיים. בראש המשרד עומדת עוה"ד עיינה אונגר – לטין העוסקת בתחום דיני המשפחה מיום הסמכתה ומזה כ – 26 שנים ברציפות.