מקודם

נא להישאר זמינים בוואטסאפ: הרופא עוד רגע יתחיל את הבדיקה

רפואה מהעתיד. צילום: יח"צ
רפואה מהעתיד. צילום: יח"צ

בתקופת הקורונה הוא נאלץ לאבחן מטופלים באמצעות שיחות וידאו בוואטסאפ, פעם הוא אפילו הדריך אונליין בניתוח שהתקיים במדינה אחרת. הכירו את הרופא שמאמין בטכנולוגיה בשירות הרפואה, אבל עדיין מבחינתו אין תחליף לפגישה עם רופא פנים מול פנים

88 שיתופים | 132 צפיות

למרות התחום הייחודי והנדיר מאד שבחר להקדיש לו את הקריירה שלו, ד"ר מיכאל אבא, מומחה לכירורגיית פה ולסת ומחלות בלוטות הרוק, עובד מסביב לשעון. את הזמן שלו הוא מחלק בין משרת הרופא הבכיר במרכז רפואי "ברזילי" באשקלון לבין המרפאה הפרטית בראשון לציון.

מתי ידעת שאתה הולך לעסוק בתחום של פה ולסת?

"די מההתחלה, התחום הזה עניין אותי כי הוא נוגע במגוון תחומים אחרים. יש כאן גם התעסקות באורתופדיה תלת-ממדית ושחזור שיניים ולסתות בעקבות חבלה או טראומה, יש לא מעט קשר גם לאסתטיקה והשתלות שיניים, וגם, הסרת גידולים סרטניים בחלל הפה וניתוחים זעיר פולשניים באמצעות אנדוסקופ. אבל יותר מכל, מדובר בתחום מאד מתקדם מבחינה טכנולוגית: למשל, שימוש בסורקים דיגיטליים ותכנון ממוחשב".

ובסופו של דבר, ההתמחות הצרה שלך היא מחלות בלוטות הרוק.

"כן, מדובר במחלות די נדירות, שמופיעות אצל 3% מהאוכלוסייה בלבד, אבל יש כאן גם אתגר גדול: הרבה פעמים מתקשים לאבחן את המחלות האלה ובן אדם עובר ממומחה למומחה, כשהוא סובל ולא מבין מה קורה איתו עד שלעתים לגמרי במקרה עולים על הסיבה האמיתית".

אם ננסה לספק את סקרנותם של אלה שמכורים לדוקטור גוגל, מתי יש לפנות למומחה לבלוטות הרוק?

"אני ממליץ להכניס מומחה לבלוטות רוק לתמונה אם יש לכם איזו נפיחות לא ברורה באזור שמאחורי האוזן, או בלסת התחתונה, שלא עוברת יותר מ-10 ימים. אלה יכולים להיות גם נגעים בחלל הפה, שגם הם נשארים לעורך זמן. הרבה פעמים אנשים ממשיכים להסתובב ככה כי הם בטוחים שזה לא שום דבר רציני. ממש לפני כמה חודשים הפנו אלי לגמרי במקרה בחור צעיר שמטייל בפנמה. במשך תקופה הוא סבל מפצעים כואבים בחלל הפה. לפי התסמינים והאבחון מרחוק באמצעות וידאו, ידעתי להפנות אותו לבדיקות סריקה ולמומחה מקומי שיסייע לו".

ד"ר מיכאל אבא בפעולה. צילום: יח"צ
ד"ר מיכאל אבא בפעולה. צילום: יח"צ

באופן כללי, כשמדברים על רפואה מרחוק, נשמע שזה כבר עוד רגע כאן.

"זה כבר ממש כאן, ויש יותר ויותר דוגמאות כשבמקרי החירום השונים האבחון או הטיפול מרחוק יכולים להציל חיים. למשל, בעיצומו של סגר הקורונה לפני מספר חודשים, אבחנתי גידול אצל אישה מבוגרת באמצעות וואטסאפ".

שיחת וואטסאפ?

"ליתר דיוק שיחת וידאו. מדובר בדיירת באחד מבתי אבות, ששמה לב שמשהו על הלסת מפריע לה לשים תותבת כמו שצריך. היא פנתה לעזרה ראשונה במקום מגוריה, אבל מאחר ובאותה תקופה בתי אבות היו תחת סגר מלא והקפדנו לא לחשוף קשישים לבתי חולים ללא הכרח, ביצעתי את האבחון הראשוני באמצעות הוידאו. זיהיתי את הגוש שבמקרה שלה היה דלקתי ודרש הסרה ולקיחת ביופסיה. אחרי זיהוי וודאי הקשישה הגיעה לבית חולים עם כל אמצעי הזהירות וביצענו את הניתוח בהצלחה".

אין ספק שבקרוב מאד הרופאים יוכלו גם לנתח מרחוק.

"האמת, שיצא לי להתנסות במשהו כזה. מדי פעם אני נוסע לנתח באפריקה, בגינאה החדשה. אחרי אחת הפעמים כשכבר חזרתי הביתה, יצרה איתי קשר אחת הרופאות המקומיות, רופאת אף-אוזן-גרון מתחילה, כשהגיע אליהם לחדר מיון בן אדם שסובל מזיהום חמור מאד בחלל הפה. היא ביקשה להתייעץ ובסופו של דבר עבדנו בשיטה הבאה: האחות צילמה את האזור, שלחה לי את התמונות ואני הנחיתי את הרופאה בכל שלב ושלב. הניתוח עבר בהצלחה".

אבל עדיין, לא נראה לי שהיום יש אפשרות לטפל מרחוק בכל אחד.

"נכון, אם מישהו רוצה לפנות אלי לאבחון, הוא פשוט יוצר קשר עם המזכירה שלי וקובע תור במרפאה. אבחון מרחוק מיועד למקרי חירום, כי עם כל הכבוד לד"ר גוגל או טכנולוגיות וידאו מתקדמות, עדיין בדיקה פנים מול פנים היא הדבר המדויק ביותר שיכול לקרות. ובמידת הצורך, כמובן, אפנה את המטופל או את המטופלת לבדיקות נוספות או סריקות".

מנתח מרחוק. צילום מסך
מנתח מרחוק. צילום מסך

איך אתה מצליח לשלב בין העבודה בבית חולים לקבלת מטופלים במרפאתך הפרטית?

"בעבודתי בבית חולים אני עוסק בעיקר במקרים של טראומה או ניתוחי מחלות ממאירות ובמרפאה שלי אני נוגע בפן אחר של ההתמחות שלי: מחלות בלוטות רוק, השתלת עצם או החדרת שתלים מיוחדים בצורה זעיר פולשנית באמצעות אנדוסקופ. את הטיפולים במרפאה אני מבצע לרוב עם סדציה: המטופל לא מרגיש כאב, אבל הוא לא מחוסר הכרה, כמו במקרה של הרדמה כללית. כמובן, גם הליכים אלה מתבצעים יחד עם רופא מרדים שעוקב אחרי המדדים".

טיפ אחרון לקוראים שלנו לגבי שמירה על חלל הפה?

"הרבה פעמים מגיעים אלי לטיפול אנשים אחרי שסבלנו במשך זמן ארוך מכאבים בשיני בינה. כששן בינה כלואה, רופא שיניים רגיל לא יכול לעקור אותה, ולכן יש צורך בהתערבות כירורגית, עדיף אנדוסקופית, כמובן, כדי לא לגרום נזקים נרחבים לרקמות או לפגוע בעיצבוב האזור. סוג מטופלים נוסף שמגיע אלי אלה אנשים, למשל, שסובלים לאורך זמן מסינוסיטיס כתוצאה מציסטה שהתפתחה בלסת עליונה וגרמה לזיהום. מצד שני, אם ציסטה מתפתחת בלסת תחתונה, היא יכולה לגרום לפגיעה עצבית ונמלול בשפה התחתונה. הבעיה היא מצד אח שאנשים בטוחים שזה משהו שיעבור תוך כמה ימים ולא פונים לרופא וכשכבר פונים, האבחון לוקח זמן. לכן העצה היחידה שלי היא "אל תזניחו, גשו לרופא-מומחה!".

לאתר של ד"ר מיכאל אבא