מקודם

בגדי נשים – תפנית פמיניסטית

צילום: freepik
צילום: freepik
88 שיתופים | 132 צפיות

משחר ההיסטוריה מעמדן של הנשים בחברה היה קבוע ונחות, והוכתב על ידי הגברים השולטים בחברה הפטריארכלית. המעמד החברתי השתנה ועבר תהפוכות רבות מאז ועד ימינו. בין היתר הודות לבגדי הנשים ולסגנון האופנה המתפתח. לאורך השנים בגדי הנשים שיקפו את מעמדן חברתי, את הדיכוי, מעמדן הכלכלי ועוד, והיו לראי, לפנים של החברה המערבית עד היום.

עד לראשית המאה ה-19 השינויים שחלו באופנה הנשית לא השפיעו על מעמדה של האישה בחברה אך החל ממחציתה, הבגדים המקובלים בחברה היו שמלות כבדות ומסורבלות, כפי שהכתיב צו האופנה באותה העת. המחוכים והקרולינות שיחקו תפקיד משמעותי באותה התקופה. השמלות התפוחות הללו הגבילו את התנועה והפכו פעילויות פשוטות כמו הליכה וריצה למסורבלות למדי. בנוסף, בשל היקפן הרחב, הן הסתבכו לעיתים קרובות בחפצים שונים שנקרו בדרכן ואם לא די בזה הקרינולינה (חצאית ענק שנלבשה תחת השמלה על מנת להקנות לה מראה תפוח יותר) יוצרה מחומרים דליקים, ביניהם שיער סוס ועץ, חומרים אלו נדלקו לעיתים קרובות והעלו באש את השמלות . דבר אשר הוביל למספר עצום של כאלפי מקרי מוות.

במהלך המאה ה-19 נשים עניות החלו עקב עבודות פיזיות שונות, ללבוש בגדי גברים. היות ובגדי הנשים המקובלים לא התאימו לעבודה מפרכת זו. שינוי זה הוביל לאמירה שנשים הינן שוות ערך לגברים, דבר אשר לא התקבל בסבר פנים יפות על ידי החברה הגברית ועורר התנגדות בקרב הממסד הפטריאכלי וכתוצאה מכך הממסד הגברי, שיש מאוימים מכך שהנשים פולשות לטריטוריה שלו אסר על לבישת בגד שאינו תואם לזהות המגדרית והוטלו סנקציות שונות על הנשים שהעזו להפר זאת.

לנשים לא היו זכויות שוות ליהנות מנוחות ומחופש כפי שהגברים נהנו. המחוכים ההדוקים והשמלות התפוחות גרמו לא פעם גם לנזקים בריאותיים אצל נשים. על פי מחקרים עדכניים נמצא שלבישת מחוך באופן סדיר יכול להוביל לצמצום קיבולת הקיבה, וצמצום קיבולת הריאות ב-10% עד 25% מאחר שהמחוך ההדוק מונע מריאות להתנפח לגודלם המלא. כמו כן, לבישת מחוך יכולה לגרום לשחיקה מסוכנת של האיברים הפנימיים ולשינוי בצורתם. כל אלה נכפו על הנשים שהוכרחו ללבוש את פרטי הלבוש המגבילים הללו. 

הצורך בנוחות אצל נשים גדל, תנועות שהובילו נשים שונות החלו לקדם את נושא החופש לנשים, בין היתר. הגל הפמיניסטי הראשון הביא עמו פתח לעידן חדש בו נשים יכולות להיות אחראיות על עצמן ועל גורלן. 

בעוד שהגל הראשון של הפמיניזם, שהתרחש במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, התמקד בהיבט החוקי של זכויות האישה (זכות הצבעה לנשים, זכות הקניין), הגל השני של הפמיניזם הביא לשינויים משמעותיים בתרבות המערבית, כגון חקיקה נגד אונס בנישואים, הקמת מקלטים לנשים, שינויים בחוקי משמורת ילדים וחוקי גירושין, שאיפה לשוויון במקומות העבודה ובפעילויות ספורט. כחלק משני הגלים של הפמיניזם חלה גם מהפכה האופנתי בגדי הנשים, שעם הזמן עברו ללבוש בגדים יותר נוחים, מותאמים אישית לפי בחירתן ושמבטאים את האני עצמי שלהם ולא מושפעים מאף גורם חיצוני השולט בהן. גלים אלו השפיעו רבות על השנים שהגיעו לאחר מכן, בהן האופנה הפכה למושג רחב יותר; מכנסיים כבר לא היוו איום ונשים החלו לבחור בעצמן את סגנון הלבוש. באמצעות הלבוש, הביעו הנשים אמירה חברתית חשובה בכל הנוגע למעמדן בחברה. נשים שלא הסכימו להשלים עם אשר הכתיבו להן השתמשו בלבוש ככלי למחאה, לביטוי וליצירת שינויים בנורמות הקיימות. נשים אלו מהוות השראה גדולה במאבק של תנועת הלבוש הרפורמית, הפמיניסטית וללא ספק נכחו השפעה חסרת תקדים על  המציאות של ימינו ועל מקומה של האישה בחברה המודרנית כפי שאנו מזדהים עימה היום.

אתם מוזמנים להיכנס לאתר שלנו בגדי נשים, ולרכוש את הבגדים הכי מודרניים שיש היום בשוק לנשים: https://htofashion.co.il/shop/