מקודם

אימהות ועבודה מהבית

צילום:shutterstock
צילום:shutterstock

תקופת האימהות יכולה להיות אחת מן התקופות המאתגרות ביותר כאשר מהאתגרים הגדולים ביותר הוא הצורך לשלב בין אימהות לבין קריירה

88 שיתופים | 132 צפיות

תקופת האימהות לילדים קטנים יכולה להיות אחת התקופות המאושרות בחייה של כל אישה, אבל כפי שכולן יודעות, זו יכולה להיות גם אחת מן התקופות המאתגרות ביותר מבחינות אחרות בחיים. אחד מהאתגרים הגדולים ביותר הוא הצורך לשלב בין אימהות לבין קריירה.

אם נודה על האמת, מרבית האימהות הן עדיין לא סופר נני ולפיתוח של קריירה לצד גידול הילדים בדרך כלל יש מחיר, בין שסמוי ואם גלוי. קשה מאוד להגיע מהמשרד הביתה בחמש או שש בערב ועדיין למצוא את האנרגיות לתת לילדים את כל כולך. לכן אין פלא שיותר ויותר נשים מאמצות את העבודה מהבית כפתרון זמני עד שתוכלנה לחזור למשרה הקבועה או לשוק העבודה. לעומתן יש כאלו שמנצלות את ההזדמנות כדי לעשות שינוי בחיים ולפתוח עסק עצמאי.

חשוב להבהיר שעבודה מן הבית היא עדיין עבודה לכל דבר ועניין, גם כשכל מה שצריך בדרך כלל זה מחשב שמחובר לאינטרנט ואופיס. כל מי שעובד מהבית צריך כמות נכבדה של משמעת עצמית ויכולת ריכוז גבוהה. אבל אימהות צריכות להיות מסוגלות גם לדעת איך לעשות את הסוויצ' בראש כדי לטפל בילדים, במיוחד כשקורים דברים בלתי צפויים…

מהן העבודות הטובות ביותר שאפשר לעשות מהבית?
הגיע הזמן להודות באמת: בכל מה שקשור בעבודה מהבית, יש את העבודות השחורות ויש את העבודות המקצועיות. העבודות השחורות כוללות את כל אותן עבודות בסיסיות למדי שלא באמת דורשות ידע מקצועי והן בעיקרן עבודות מונוטוניות.

דוגמאות לעבודות בסיסיות

מילוי סקרים: מילוי סקרים היא לא עבודה מתגלמת במיוחד ועבור כל סקר תקבלי בדרך כלל כמה שקלים. אם אתן יודעות "לתקתק" עבודה, תוכלו להרוויח, אבל תצפו להתעשר מזה. לפיכך, העבודה הזו מתאימה יותר למי שנמצאת בחופשה קצרה יחסית ואין לה את הזמן או הפניות להתמקצע.

סוקרים טלפונים:

כאן אתן אלו שפונות לאנשים בטלפון כדי לערוך סקרים טלפונים. העבודה עשויה להיות לא אידיאלית עבור אימהות משלוש סיבות:

  1. סקר טלפוני אי אפשר לעצור כדי לטפל באחד הילדים.
  2. לא מעט אנשים עשויים להגיב בצורה לא יפה, להתרגז ואפילו לקלל, וזה ממש לא מה שאת צריכה כדי לעבור את התקופה הזו, שהיא בלאו הכי מאתגרת מבחינה נפשית.
  3. גם התשלום כאן הוא בדרך כלל לא מציאה גדולה ומסתכם לרוב בשכר מינימום.

הזנת תוכן:

הזנת תוכן היא מהעבודות הנורמליות יותר בקטגוריה הזו מכיוון שזו עבודה טכנית שלא דורשת להתברבר יותר מדי עם כל מיני ציונים וסולמות (בניגוד למילוי סקרים).

אם אי פעם מילית טופס במחשב של יותר מעמוד, סביר להניח שתוכלי גם להזין תוכן למערכת פשוטה יחסית. בדרך כלל לוקחים מסמך וורד פשוט ומעתיקים חלקים שונים ממנו אל השדה המתאים בכל עמוד כגון שדה הכותרת והפסקאות השונות. לעיתים יש גם צורך להעלות גלריות ולבצע חלוקה לקטגוריות או להוסיף תגיות.

העצה שלנו היא להתעקש לקבל תשלום פר עמוד ולא פר שעה מכיוון שברגע שמתחילים לתקתק עבודה, אפשר להרוויח סכום יפה.

עבודות מקצועיות : מעיצוב גרפי ועד קידום אתרים (SEO):
תחת הקטגוריה של עבודות מקצועיות אפשר לכלול את כל אותן  עבודות שדורשות ידע מקצועי, החל בעריכה גרפית בפוטושופ, איור וצילום, דרך ניהול של עמודים גדולים בפייסבוק וכלה בהקמה ובקידום של אתרים (SEO).

רצוי לבחור במקצוע שהוא בעיקרו מקצוע "סולו". כלומר, את רוב העבודה אפשר לבצע באופן עצמאי או לקבל קצת עזרה מבחוץ. לדוגמה, עיצוב גרפי בדרך כלל דורש עבודה ישירות מול הלקוח או גורם מתווך (חברת בניית אתרים), אבל אפשר לעשות אותו לבד. לעומת זאת, בניית אתרים כבדים (לא כאלו שמבוססים על מערכת לבניית אתרים כגון Wix) היא משימה כבדה שגם מיטב המומחים בתחום בדרך כלל לא מבצעים רק בשתי ידיהם.

אם זאת, יש לסייג ולציין כי במקרים מסוימים אפשר לבצע עבודות מורכבות ולהיעזר במיקור חוץ. לדוגמה, מי שעבדה בחברת קידום אתרים או שיווק באינטרנט יכולה לרכז את רוב הפן האסטרטגי באופן מקביל למנהלת פרויקטים שכירה ולהשאיר את שאר העבודה הטכנית יותר לפרילנסריים.

גם אם אין לכן את הידע הדרוש ואתן רוצות להתפתח לקראת הקמה של עסק עצמאי (במיוחד אם הילדים כבר גדולים), אתן לא בהכרח צריכות לקחת קורסים במרחק גדול מהבית למשך בקרים או ערבים שלמים. יש באינטרנט אתרים רבים של קורסים מקוונים. המקצועיים יותר באתרים כמו udemy עולים בדרך כלל כמה עשרות שקלים (זהו עדיין מחיר מגוחך לעומת עלות של קורס שיכולה להגיע גם ל-10,000 ₪) אבל אפשר למצוא גם קורסים ביו-טיוב שהם לא פחות מוצלחים לגמרי בחינם.

לא הכול שחור ולבן

מלבד עבודות שאי אפשר לגשת אליהן בלי ידע מוקדם, יש גם עבודות שאפשר ללמוד תוך כדי תנועה. לדוגמה, שיווק של מוצרים בעבודת יד דרך etsy. אחרי הכול, אף אחת לא קמה יום אחד ומתחילה למכור עשרות תכשיטים ביום. יש כאן שלב של בשלות ומוכנות שצריך לעבור קודם ולפעמיים שווה להתחיל גם בלי לחשוב על הרווח בתור המטרה הסופית.

אפשרות אחרת היא לבצע תפקיד ספציפי בעבודה שדורשת ידע. אם נחזור לדוגמה הקודמת, בתוך המכלול של שיווק באינטרנט אפשר לדוגמה להיות אחראית על יצירת קשר עם אתרים אחרים וחיפוש שיתופי פעולה. זהו תפקיד שכל מה שצריך עבורו זה הכוונה של כמה שעות ודואר אלקטרוני, אבל הוא עדיין הרבה יותר מתגמל ומעניין מהעבודות השחורות שציינו קודם.

כללי עשי ואל תעשי (או כמה המלצות לסיום):

  1. אל תעבדי עם מעסיק או מפרסם שמתחבא מאחורי שם עלום.
  2. אם את עובדת מהבית תמורת תלוש כשכירה, וודאי שאת מקבלת את כל הזכויות הסוציאליות ומכוסה מבחינת התשלומים של המעסיק למס הכנסה ולביטוח לאומי.
  3. לא היינו ממליצות להתפתות לחברות שמאפשרת לך להיות "עצמאית" בלי לפתוח תיק ברשויות, אלא אם כן עשית מחקר מדוקדק עליהן. הסיבה היא שעדיין מדובר בעניין בעייתי מבחינת הרשויות שלא תמיד יודעות איך לעכל את ה"שעטנז" הזה. פתיחת תיק כחוק ושכירת יועץ מס היא אומנם הדרך הארוכה, אבל גם הבטוחה ביותר.
  4. נסי לקבוע לעצמך שעות קבועות לעבודה עד כמה שניתן במסגרת המצב, זה משפר את האפקטיביות ומונע מצבים שבהם מגיעים לסוף היום בלי אנרגיות לעבוד.