מקודם

נשים בהייטק: הפערים שעדיין קיימים והדרכים לשיפור המצב

צילום: FREEPIK
צילום: FREEPIK
88 שיתופים | 132 צפיות

הפערים בין נשים וגברים בעולם העבודה תמיד היו בולטים ומשמעותיים, אם כי התפיסה הרווחת בשנים האחרונות היא שהמצב הולך ומשתפר בהדרגה. אולם נתונים עגומים שפורסמו לאחרונה מראים שהפער בין התפיסה הזאת לבין המציאות בשטח עדיין גדול, גדול מדי.

בדצמבר 2022, התקיים בכנסת דיון של הוועדה לקידום מעמד האישה, בו הוצג מדד אי השוויון המגדרי. המדד הראה כי בשש השנים האחרונות, הפערים בין גברים ונשים לא באמת הצטמצמו וכי כ-40 אחוזים מהנשים המשכילות בישראל מרוויחות פחות משכר מינימום, בעוד שהנתון הזה בקרב גברים עומד רק על 27 אחוזים.

כדי להביא לצמצום הפערים, כמובן שנדרשת עבודה משותפת של המדינה, גורמי מפתח בתעשייה וגם אנשי חינוך ואקדמיה. רבים גם מצפים כי בהייטק, אותו ה"קטר" שדוחף את הכלכלה הישראלית קדימה, השינוי יתרחש בקצב מהיר הרבה יותר, אם כי גם במקרה הזה, הנתונים לא בדיוק מעודדים.

מנתונים שפרסם ירחון כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ופורסמו בפברואר 2022 ב"כלכליסט", עולה כי דווקא הזינוק בעסקת עובדים בהייטק, שהחל בתקופת הקורונה ונבלם בשנה שעברה, הוא בדיוק מה שחיבל במאמצים לשיפור השיוויון המגדרי. בשנים האחרונות, כך עולה מהדו"ח, שיעור העובדות בהייטק צנח מ-36.3 אחוזים ל-33.6 אחוזים – הנתון הנמוך ביותר זה עשור. וזאת למרות שהגדלת שיעור הנשים בתעשייה הוא לא רק צורך ערכי ומוסרי, אלא גם יעד לאומי שאמור לסייע במחסור הקשה בכוח אדם בענף.

גם במרץ 2022 פורסם דו"ח קודר של רשות החדשנות בשיתוף עם ארגון "אישה בהייטק", שמראה כי כ-96 אחוזים מההון בתעשייה הטכנולוגית עובר לכיסם של גברים, בעוד נשים יזמיות ומנהלות מהוות אחוזים בודדים מהגורמים המשפיעים והמרוויחים ביותר בתעשייה.

אמונה, ביטחון וכלים מעשיים

בדיון על שילוב נשים בהייטק, יש המון היבטים שחשוב לקחת בחשבון. ראשית, צריך להבין שזה תחום שנתפס כ"גברי", מה שגורם לפחות נערות ונשים צעירות לרצות ללמוד אותו ולהשתלב בו. ב-EXPOINT, זירה דיגיטלית חדשנית שעושה שימוש בביג דאטה כדי לחבר בין מחפשי עבודה לבין משרות הייטק, מציגים בהקשר הזה דו"ח מעניין שמציע דרך לשנות את המצב, תוך עבודה משותפת של גורמים שונים בחברה ותכנון אסטרטגי ארוך טווח.

"במחקר שבוצע על ידי לוסיה דל קרפיו ומריה גוואדלופאה, חוקרות מבית הספר לניהול INSEAD שבפריז, בחנו את החסמים המרכזיים שמונעים מנשים להצטרף לתעשיית ההייטק. ממצאי המחקר העלו כי נשים רבות מאמינות שיש להן סט יכולות פחות מתאים לתפקידים טכנולוגיים. בנוסף, המחקר הצביע על חסמים הקשורים לזהות החברתית ה"גברית" שמאפיינת את עולם ההייטק", מסבירים באקספוינט.

המחקר, שפורסם בכתב העת Management Science, מציע גם דרך אפשרית להתגבר על האתגר. החוקרות הדגישו כי כדי לשנות את המצב, חשוב להשקיע בתהליכי עומק ובתשתיות חינוכיות וניהוליות, בין היתר דרך השקעה בתקשורת שיווקית אשר מיועדת לנערות ולנשים צעירות ומעניקה להן ביטחון, כלים מעשיים ובעיקר אמונה בכך שהן יכולות להצליח בקריירה כזאת לא פחות מגברים.

המחקר גם הראה כי נוכחותן של פלטפורמות תקשורת לנשים, אשר עובדות בהייטק ועוזרות זו לזו להתמודד עם תחושות של בדידות וחוסר התאמה, יכולות לסייע מאוד לעובדות עצמן וגם לספק השראה לנערות ולנשים, תוך עידוד הרשמה לתוכניות ייעודיות להשתלבות בתפקידים טכנולוגיים.

פורצות הדרך שמוכיחות שאפשר גם אחרת

כולנו מבינות שהדרך לשיוויון חברתי מלא בישראל עוד ארוכה, אך חשוב גם להזכיר את כל הארגונים שעושים מאמצים אדירים כדי לסייע לנערות ולנשים לפתח קריירה מצליחה בתחום. מכללת She Codes לדוגמה היא קהילה טכנולוגית של נשים ששמה לעצמה מטרה שאפתנית – להגיע למצב שבו 50 אחוזים ממפתחי התוכנה בישראל יהיו נשים. ארגון Shift אף הולך רחוק יותר ומעודד נערות צעירות להצטרף לעולם הטכנולוגיה, תוך מתן דגש על חוויה חיובית ומפגשים מעצימים עם דמויות מעוררות השראה.

חשוב גם לציין ארגונים נוספים כמו מהממ"ט לעידוד לימודי טכנולוגי לנערות; Women on Stage המאגדת מאות מרצות מעולמות הטכנולוגיה והייטק; ארגון "יזמיות" המקדם נשים בהייטק ובביו-רפואה; קהילת "נשים בעננים" שנועדה לחשוף יותר נשים לטכנולוגיות הענן ו-Women2Women, ארגון של בוגרות 8200 המקדם נשים מבטיחות בעולמות ה-Tech.

בנוסף, בתוך התעשייה ניתן למצוא שורה ארוכה של נשים מרשימות ומעוררות השראה, שנותנות הרבה תקווה למי שעושות את צעדיהן הראשונים בעולם הזה. אלו נשים כמו שרי רוט, מייסדת משותפת ומנכ"לית Becontact, שנחשבת ליזמית החרדית הראשונה ומסייעת לנשים חרדיות נוספות ללכת בעקבותיה, וכמו ד"ר דורית דור, שזכתה לכינוי "חלוצת הסייבר הישראלי", לאחר קריירה מפוארת בצ'ק פוינט שהחלה עוד בשנת 1995 וזיכתה אותה בפרס ביטחון ישראל.

ולצד התחזיות הקודרות, כדאי גם להציג קולות אופטימיים יותר, שנשמעים מעובדות רבות בתוך התעשייה הטכנולוגית. אחת הנשים האלו היא נטלי קרמר, מנכ"לית AT&T ישראל וסגנית נשיא עולמית בחברה. בסקר שערכה החברה ופורסם ביום האישה הבינלאומי בשנת 2022, הוצגו נתונים שלפיהם תחושת ההערכה העצמית והמסוגלות של נשים בתעשייה הטכנולוגית גבוהה מזו של הגברים, אם כי הן עדיין חוששות שהמגדר מהווה מכשול בדרכן להצלחה בקריירה.

בראיון לאתר Ynet אמרה קרמר כי "הסקר מעיד על מגמת שיפור מבורכת, אך יש עדיין דרך ארוכה לעשות". לדבריה, השינוי צריך להתבצע כאמור במישורים רבים. "צריך להתחיל בחינוך לטכנולוגיה ועידוד למצוינות כבר בגיל צעיר, בהגברה של תכניות ממשלתיות להכשרת נשים להייטק, ובנו החברות המעסיקות – לעודד גיוס מגוון, העצמה וקידום של נשים במקום העבודה".