מקודם

משכנתא למסורבים קלים מול מסורבי משכנתא קשים יותר – מה ההבדל?

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

מסורבים קלים הם אנשים שמופתעים כשהבנק מסרב לאשר להם משכנתא, לעומתם מסורבים קשים יותר הם אנשים שצופים מראש את הבעיה וצריכים להתכונן. בואו נדבר על איך מתמודדים בשני המקרים

88 שיתופים | 132 צפיות

נעים מאוד, שמי מרטין בוקסדורף מחברת "משכנתא מאושרת" – אני מטפל 15 שנים באנשים מסורבי משכנתא, כלומר אנשים שרצו לקבל משכנתא מהבנק שלהם וסורבו. בואו נרחיב מעט את היריעה ונבין את הדברים לעומק.

מסורבים קלים – אנשים שמופתעים כאשר הבנק מסרב!

הכוונה היא בדרך כלל לאנשים שחזרו להם שניים שלושה צ'קים או הוראות קבע, הם בכלל לא ייחסו לזה חשיבות ( בצדק או לא), ההתנהלות שלהם תקינה לחלוטין במשך כל השנים, הייתה איזה שהיא נקודה בעייתית – חזרו כמה דברים כמו צ'קים או הוראות קבע ומאז הכול ממשיך כרגיל.

נתקלתי במאות רבות של אנשים כאלו, הם תמיד מופתעים כאשר הם מגיעים לבנקים ומקבלים תשובה שלילית. 

הנקודה היא שזה לא באמת משנה, איך אתם תופסים את העובדה שחזרו לכם שניים או שלושה צ'קים. בעיני הבנקים הדבר הזה חמור מאוד. 

אז מה עושים?

אני רוצה שנייה אחת ברשותכם לחזור אחורה. איך בעצם עובדת מערכת הבנקאות? הרעיון מאחורי מערכת הבנקאות של היום, הוא שהמערכת תעבוד ללא מגע יד אדם. כלומר, אתם יכולים לדבר עם המוקד הטלפונים, או הממשק האינטרנטי או במקרה הכי קיצוני – הפקיד הזוטר בסניפים.

השאיפה של המערכת הבנקאית היא שלא תפגשו במהלך השנים שלכם, אף אחד שהוא יותר בכיר מאותו פקיד זוטר בבנק, כאשר רצוי מאוד שלא תפגשו גם אותו. 

עכשיו חזרה לענייננו:

גם האדם שהוא תקין לחלוטין, אשר חזרו לו שלושה צ'קים והוא רוצה להגיש בקשה למשכנתא, מה שיקרה לו זה שהוא יתקל באותם שומרי הסף של המערכת הבנקאית וכנראה ששם יהיה לו קשה להתקדם.

אתה מגיש בקשה במוקד הטלפוני או בממשק באינטרנט – המערכת מזהה שיש לך bdi  שלילי ועוצרת אותך באופן מיידי. המערכת האוטומטית לא מצליחה להבדיל בין אנשים "טובים" עם בעיה חד פעמית לבין אנשים שהם בעייתיים. 

אז מה באמת עושים?

התשובה מאוד פשוטה, צריך להיעזר במישהו שיוכל לדלג מעל מערך הפקידים ולהגיע למישהו שהוא בעל סמכות ממשית בבנק, על מנת להסביר לו את המצב ואת הסיטואציה שנוצרה שבגללה חזרו אותם הצ'קים. ברגע שמצליחים להגיע לאותו בעל סמכות ולהסביר לו את השתלשלות האירועים- ככל הנראה מצליחים להתגבר על הבעיה.

מסורבי משכנתא קשים יותר:

כאשר אני מדבר על מקרים קשים יותר של אנשים שנדחו על ידי הבנק, הכוונה שלי היא לאנשים שצריכים משכנתא אחרי פשיטת רגל, אחרי הגבלה, אחרי הסדרי חוב ועיקולים. הכוונה היא לבעיות גדולות, שהאדם מודע אליהן וככל הנראה מבין שתהיה לו בעיה לקבל משכנתא. 

הכנה מראש, הכנה מראש:

במקרים כאלו הרעיון הוא להתכונן מראש, כדי לא לעשות טעויות ובעיקר להבין מה בדיוק הבעיה? מה גודל הבעיה? איך והאם ניתן לפתור את הבעיה?

דוח נתוני אשראי:

המוצר הראשון שחייבים להיעזר בו הוא דו"ח נתוני אשראי. הכוונה היא למה שאנחנו הכרנו בעבר כדו"ח bdi. הכוונה היא למסמך שנותן תמונה מפורטת מאוד של כל מה שקרה לכם בשלוש השנים האחרונות.

המסמך הזה הוא למעשה כלי עבודה מדרגה ראשונה. ברגע שאני לידי דו"ח נתוני אשראי של בן אדם- אני מצליח תוך דקה אחת להבין את הבעיה שהייתה, גודל הבעיה שהייתה, בעיקר: האם ניתן לפתור את הבעיה.

דוגמה: אם אני רואה דו"ח של אדם שעבר פשיטת רגל לפני שנתיים, ומאז הוא לא ניהל חשבון בנק בכלל או שניהל חשבון בנק וחזרו לו הוראות קבע בתקופה שבין קבלת הפטר לבין היום- אני מיידית יודע שאין שום דבר שניתן לעשות עם האדם הזה.

דוגמה הפוכה: אדם שקיבל הפטר לפני שנתיים, מאז הוא פתח חשבון בנק, הכול תקין אצלו, יש לו תוכנית חיסכון ( אפילו קטנה) בבנק, הוא מפקיד את המשכורת שלו בצורה מסודרת, יש לו הוראות קבע שיורדות מהחשבון – בקיצור, נראה מסודר. אדם כזה, אני בהחלט רוצה לקחת אותו לבנק ולהשיג לו משכנתא.

ניתן בקלות רבה להזמין את הדו"ח הזה מהמוקד של בנק ישראל, בטלפון: כוכבית 6194 ולקבל אותו למייל שלכם תוך שעה.

בנק מסודר, הכנסות מסודרות:

כל בן אדם, בכל משכנתא שלא תהיה (חוץ מאולי משכנתא הפוכה) חייב להציג דברים בסיסיים שהם מהווים את היסודות של המשכנתא, ואלו הדברים שגם כאן חייבים. 

הכנסות שמופקדות בצורה מסודרת בחשבון הבנק, קיומו של חשבון בנק תקין, התאמה בין המשכורת המופקדת לבין התלוש. הוראות קבע וצ'קים שיורדים מהחשבון, תוכנית חיסכון שקיימת בחשבון- הכוונה היא להתנהלות מסודרת ומתוכננת כמו אדם רגיל.

מרטין בוקסדורף – 0508116397 או maratbok@gmail.com