מקודם

מצב רוח "מחזורי" – קווים לדמותה של התסמונת הקדם וסתית החמורה

צילום: unsplash
צילום: unsplash
88 שיתופים | 132 צפיות

את התסמונת הקדם וסתית רובנו כבר מכירות: נשים רבות סובלות בימים שלפני תחילת הווסת ממצבי רוח משתנים, תחושת נפיחות, הפרשות לפני מחזור, כאבי בטן ועוד תסמינים לא נעימים. אבל כאשר התסמינים האלה הופכים לחמורים ברמה שהם פוגעים בשגרת החיים, ייתכן שמדובר בתסמונת קדם וסתית חמורה, שמוגדרת כהפרעת מצב רוח ולעתים דורשת טיפול תרופתי 

נשים רבות מרגישות לא במיטבן בימים שלפני המחזור. אלו ימים שבהם יש נטייה למצבי רוח משתנים, רגישות גבוהה יותר ברמה הנפשית והפיזית, הפרשות לפני מחזור, תחושת נפיחות וכאבים. ברוב המקרים אפשר להקל על הסימפטומים האלה עם קצת מנוחה, תחבושות דקות לימים שלפני המחזור, משככי כאבים ומיני פחמימות – אבל אצל כ-5 אחוז מהנשים מדובר בהפרעה של ממש, שדורשת טיפול רפואי. בשנים האחרונות ההפרעה הזאת הוכרה בקרב פסיכיאטרים ברחבי העולם, וקיבלה את השם –  premenstrual dysphoric disorder, או PMDD. בעברית היא נקראת תסמונת קדם וסתית חמורה. 

מה הסימפטומים של תסמונת קדם וסתית חמורה? 

תסמונת קדם וסתית חמורה מתאפיינת בעיקר ברגשנות מופרזת, עצבנות ונטייה לווכחנות, דיכאון והתקפי בכי, תחושת חרדה ומתח. כל התסמינים האלה מופיעים בשבוע שלפני תחילת הוסת, והם לא מאפיינים את הנשים הסובלות ממנה בזמנים אחרים בחודש. 

להפרעה יש גם סימפטומים פיזיים, שבאים לידי ביטוי בתחושת נפיחות בשדיים ובבטן ואצירת נוזלים. לעתים יופיעו הפרשות לפני מחזור. סימפטומים אחרים כוללים עלייה חדה בתיאבון, קשיי ריכוז, הפרעות שינה ועייפות קיצונית. 

מה ההבדל בין תסמונת קדם וסתית רגילה לתסמונת קדם וסתית חמורה? 

אם את קוראת את רשימת התסמינים וחושבת לעצמך שככה נראים הימים לפני המחזור אצלך ואצל כל החברות שלך, זה לא במקרה: תסמיני ההפרעה מופיעים ברמה זו או אחרת אצל נשים רבות, במיוחד אצל אלו שסובלות מתסמונת קדם וסתית. לכן, אין סיבה להילחץ – יש סיכוי לא רע שמה שאת חווה הוא פשוט ביטוי תקין של התקופה הזאת בחודש. 

אז איך אפשר לדעת מתי הכול בסדר ומתי יש צורך בסיוע מקצועי? PMDD היא הפרעה שממנה סובלות כ-5 אחוזים מכלל הנשים. אצל נשים הסובלות מ-PMDD, התסמינים המתוארים מופיעים בעוצמה גבוהה במיוחד, מייצרים מצוקה רבה ופוגעים בשגרת החיים. אם את מזדהה עם המתואר כאן אבל עדיין מתלבטת, עדיף ללכת על בטוח. במקרה הזה, אם יש ספק אז אין ספק – עדיף לפנות לרופאה או פסיכיאטרית ולבדוק את העניין מאשר להניח שאצלך זה לא חמור מספיק כדי לקבל טיפול ולהמשיך לסבול לחינם. 

איך מטפלים בתסמונת קדם וסתית חמורה? 

אם הערכות למחזור רגיל כוללת רכישת תחבושות וטמפונים למלאי והתארגנות על מתוקים, במקרה של תסמונת קדם וסתית חמורה זה כנראה לא יספיק. הטיפול בתסמונת קדם וסתית חמורה יכול לשלב בין תרופות נוגדות דיכאון לטיפול פסיכולוגי, שיכול לסייע בהתמודדות עם התסמינים.