100 המשפיעים בתעשיית האופנה: השחקנים הגדולים
מצד אחד הם ממקמים אותנו על מפת העולם, מצד שני בגללם כולנו לובשים את אותם הבגדים. אלה המנכ"לים, בעלי החברות ועוד ביג שוטים שממלאים את מלתחות ההמונים במותגים ומגלגלים תעשייה ששווה מיליונים
אתי רוטר, 57, בעלים ומנכ"ל משותף קסטרו
נאומי הפתיחה של אתי רוטר בפתח תצוגות האופנה של קסטרו כבר מזמן הפכו לקטע בתעשיית האופנה בארץ. הם תמיד מתחילים בתודה להורים המייסדים וממשיכים אל אמירה הקשורה לזהותה הישראלית של החברה. מסיבה שאינה ברורה לחלוטין יש התעקשות להמשיך ולשאת אותם, אף שהם חוזרים על עצמם, אף שהם זכו כבר לשלל חיקויים ואף שבשום מקום אחר בעולם לא נהוג לפתוח תצוגה בנאום, ובכל זאת הם שם כמעט מאז שהצבע האדום נכנס ללוגו של קסטרו.
אבל דווקא ההתעקשות הזו, שיש בה שמץ של אמונה כמעט עיוורת בצדקת הדרך, יכולה להמחיש כיצד רוטר הצליחה בסוף שנות ה־90 לברוא מחדש את המותג הוותיק ולשמר כאותו כשחקן מפתח בעורק האופנה המקומי, עם פריסה ארצית מסיבית, תצוגות אופנה בקנה מידה בינלאומי, פרזנטורים ושאר מהלכים שהולידו חקיינים. עיתונאי האופנה יכולים לבקר, ההשוואות הבלתי פוסקות ביחס למה שקורה בחו"ל יכולות להמשיך והקהל בתל אביב יכול לצקצק כי הקולקציות לא נועזות מספיק, ובכל זאת הנוסחה הקבועה עובדת. המותג זוכה במעמד יוצא דופן, זוהר יותר ואופנתי יותר, בקרב רשתות האופנה הישראליות.
רוטר, האחראית לצד האופנתי של העסק, משיגה את הסטטוס המדובר לא רק בעבודה קשה. בעידן שבו אופנה משתנה ללא הרף, היא אוחזת בנעלם יציב. אכן, היו כישלונות – ומספיק להיזכר בניסיון לפרוץ לחו"ל – ויש מותגים ישראליים מוצלחים יותר מבחינה עסקית, אבל בסופו של יום ניכר כי היא מצליחה לראות את מפת ישראל כפי שאחרים אינם מסוגלים. למעשה היא אולי מהיחידות שמסוגלות לענות על השאלה 'מה בעצם אנשים רוצים ללבוש כאן?', ולענות עליה פעם אחר פעם.
ליאורה עופר, 62, יו"ר קבוצת מליסרון
הצאצאית לבית עופר מונתה עם מותו של אביה יולי ליו"ר קבוצת מלירסון, חברת הנדל"ן שהיא בין היתר הבעלים של קניוני עופר שלה שייך מותג הדגל קניון רמת אביב. עופר היא האחראית מאחורי הקלעים על הרגלי הצריכה שלנו ויוזמת השינוי הדרמטי של השנה האחרונה בהרגלי הקניינות של האלפיון העליון: היא חתמה על הסכם עם מותג היוקרה לואי ויטון שהעתיק את מיקומו בישראל מכיכר המדינה אל קניון רמת אביב, והשאירה את חוג הסילון מוכה תדהמה.
גלעד קרונר, 53, מנכ"ל H&M ישראל
חמש שנים עברו מאז תמונות ההתנפלות על הקולבים שצולמו ביום הפתיחה ההיסטורי של סניף H&M הראשון בישראל. היום מונה הרשת, בניהולו של גלעד קרונר ובסיועה המסור של זיו קווין, מנהלת מחלקת התקשורת בישראל, 17 סניפים ברחבי הארץ, ומגלגלת מחזור של כחצי מיליארד ש"ח בשנה. המחירים האטרקטיביים ותחלופת הדגמים המהירה הביאו למהפך במלתחה הישראלית, ובזמן קצר מאוד הפכה H&M לאיום מספר 1 על העיצוב המקומי.
ניק רוברטסון, 46, מנכ"ל החנות המקוונת אסוס
אם ביקשתם למצוא אשם באוברדרפט החודשי או בשירות המחפיר של דואר ישראל – תיבת התלונות של ניק רוברטסון, מנכ"ל לונה־פארק האונליין מייד אין בריטניה, היא הכתובת. ההסבר להצלחתו הגדולה של האתר בארץ נעוץ במערכת הזמנות ידידותית למשתמש, לצד מגוון האפשרויות בו – כ־75 אלף פריטים המוצעים למכירה בכל רגע נתון ומחירים אטרקטיביים. כל אלה הפכו את הישראלים לסאקרים של אסוס ומיקמו את ישראל במקום ה־15 מתוך 234 מדינות כרוכשים עיקריים באתר.
דרך אגב רוברטסון עזב השנה את אשתו ואחוזה השווה 8 מיליון ליש"ט ועבר לגור במרכז לונדון עם העוזרת האישית שלו, הצעירה ממנו ב־15 שנה
יפעת אירני, 34, מבעלי רשת פקטורי 54
כאילו להיות אחת הבעלים של פקטורי 54 לא מספיק, ליפעת אירני יש גם נייס דיי ג'וב. הטייטל: אחראית שיווק ואסטרטגיה בפקטורי 54. נשמע גלאם? אז גם נראה מיליון דולר. רשת המולטי־ברנד שהביאה את השאנז אליזה פינת רודיאו דרייב שיק אל קניון רמת אביב ונספחיו, מתמחה במותגי ביניים ויוקרה ומפעילה מערך קניינות משובח, שלימד את הישראליים איך אומרים בעברית איזבל מארה, קנזו ודיסקוורד2, ואיך מבטאים באנגלית את המילה אוברדרפט.
יוסי גביזון, 41, מנכ"ל קרולינה למקה ברלין
אם לא התחפרתם במערה תת קרקעית בשנים האחרונות, כנראה יצא לכם להיתקל בו בין 50 ל־500 פעמים ביום. בהפסקות פרסומות, על שלטי חוצות, בתחנות אוטובוסים – בר רפאלי ומשקפי השמש שלה נמצאים בכל מקום. גביזון, מייסד ובעל החברה (ושותפה של רפאלי שמחזיקה במניות), הוא יליד דימונה שטס לחפש הצלחה מעבר לים, והכיר שם את קרולינה. סיפור האהבה הוביל לאימפריה המשגשגת שכוללת היום, מלבד משקפי שמש מעוצבים במחירים עממיים, גם את רשתות הודיס וטופ טן. אף אחד לא באמת יודע איך יוסי גביזון נראה, למעט פפרצי אחד עם רסטות וכפכפים.
רון (רונקו) קהאן, 41, מנהל קריאייטיבי של קבוצת רנואר וטוונטי פור סבן
אחד המעצבים היותר מוערכים בתעשיית האופנה סיים את לימודיו בשנקר ב־1998 והפך שנתיים לאחר מכן למעצב הראשי של רנואר־מן. לאחר הפסקה של כמה שנים, שבמהלכן עבד עבור המותגים ליווייס ושביניון, חזר ב־2007 לרנואר והקים את האחות הטינאייג'רית טוונטי פור סבן והפך להיות הפנים המייצגות של התחדשות המותג רנואר, שהפך בזכותו לשחקן לגיטימי במגרש הרשתות הישראליות.
הראל ויזל, 48, מנכ"ל ובעלים של קבוצת פוקס
בנחישות, בתכליתיות וללא סנטימטים הפך הראל ויזל לאיש העסקים החזק בתעשיית האופנה. מאז הקמת ויזל שיווק בע"מ ב־1992 יצא ויזל למסע רכישות שסופו עדיין לא נראה. האחרונה שנוספה לסל הקניות שלו היא רשת הנעליים והתיקים צ'ארלס אנד קית' מסינגפור – והיא צפויה לפתוח עד סוף השנה 17 סניפים ברחבי הארץ. הרשת מצטרפת אל אמריקן איגל, ללין, בילבונג, סאקס, מנגו, דה צ'ילדרנס פלייס, ובקרוב גם נייקי. קשה להסתובב בקניון מבלי להיתקל במותג בבעלות ויזל, מה שמעניק לו רשמית את התואר טייקון אופנה ישראלי.
אלי מיזרוח, 43, מנכ"ל גולף
משהו טוב קורה ברשת גולף. לאחר שנים ארוכות של תרדמת וצניחה במכירות, החברה מפגינה התאוששות תדמיתית ועסקית. את השינוי אפשר לזקוף לזכותו של אלי מיזרוח, איש פיתוח עסקי ממולח, שמונה למנכ"ל הרשת לפני כשנה. כמה מהצעדים שהוביל מיזרוח הם הרכישה הגדולה של אתר השופינג Adika; רכישה של 50 אחוזים מפעילות טופשופ בישראל ומערך חדש של פרסום במדיה חברתית, הפונה לצעירים ועושה שימוש בבלוגריות ובאושיות רשת. גם תצוגת האופנה של החברה לאביב־קיץ 2015 הפתיעה את התעשייה בעיצובים מעודכנים, וההכרזה על שיתוף הפעולה עם דורית בר אור רק גורם לנו לרצות עוד ממה שיש למיזרוח הזה להציע.
אירית רוסנסקי, 49, מנכ"ל קבוצת זארה ישראל
אירית רוסנסקי עברה דרך ארוכה בת 18 שנים בחברת זארה (היי, גם אנחנו). היא התחילה כמנהלת סניף בקניון מלחה, התקדמה לניהול הרשת כולה, פתחה סניפים חדשים והפכה את חדרי המדידה הקרירים לבית השני של כולנו. רוסנסקי, נשואה פלוס שלושה, מונתה ב־2009 לתפקיד מנכ"לית גוטקס מותגים (המכונה זארה ישראל) – הקבוצה המשווקת בישראל את זארה, פול אנד בר, ברשקה, גאפ ומאסימו דוטי.
לא שכחנו
בני פדני הבעלים של פדניֿ, כי הוא עומד בראש מותג תכשיטים ישראלי שמלווה את האופנה בארץ מאז קום המדינה.
ישראל קורט מנכ"ל ה. שטרן כי הקולקציות שלו מצליחות להפתיע אותנו כל פעם מחדש.
צילום: רון קדמי | ע' צלם: עדן גבאי | איפור: ענת נוימן | שיער: אסף לוי | עיבוד תמונה: אלכס פרגמנט
לכתבות נוספות בפרויקט 100 המשפיעים בתעשיית האופנה: