100 המשפיעים בתעשיית האופנה: המעצבים

הבגדים שלו הגשימו את ייעודם כשמלות לאמזונות והגיעו עד לגופן של ביונסה, נעמי קמפבל וליידי גאגא. אלון ליבנה | צילום: רון קדמי
הבגדים שלו הגשימו את ייעודם כשמלות לאמזונות והגיעו עד לגופן של ביונסה, נעמי קמפבל וליידי גאגא. אלון ליבנה | צילום: רון קדמי

סלבריטאים ונותני הטון נוהרים לחנויות שלהם, ויש מי שמוכנים להיפרד מאלפי שקלים עבור פיס שנושא את שמם. אלה הישראלים שנותנים סיבות לגאווה ישראלית

אלון ליבנה, 30, מעצב שמלות כלה וערב

לא שמלות כלה בעיטורי אר נובו מפותלים ולא עיצובים הכוללים נגזרות שמרחוק נדמות למבחן רורשך – מה שהופך את אלון ליבנה למשפיע כל כך על התעשייה בארץ היא העובדה שהוא מסמל הזדמנות להצלחה מקומית מעבר לים. בארבע השנים האחרונות, הוא לא רק התפרסם כאחד המעצבים הישראלים הבודדים מדור המעצבים הצעיר שהתברג בשבוע האופנה בניו יורק, אלא שהבגדים שלו הגשימו את ייעודם כשמלות לאמזונות והגיעו עד לגופן של ביונסה, נעמי קמפבל וליידי גאגא.

כמובן שיש מעצבים ישראלים אחרים שהשיגו הכרה מעבר לים, אלא שההצלחה של ליבנה מנוהלת בסופו של דבר מתל אביב, והיא מוכיחה דבר גדול אף יותר: בשנת 2015, העולם אכן נעשה קטן יותר, הגבולות שלו מיטשטשים ובירות האופנה שלו הולכות ונעשות לווירטואליות. אולי עדיין קל יותר לגור בניו יורק או בפריז, אבל אפשר כבר לחלום על בית אופנה ישראלי בתפוצה בינלאומית.

המסע של ליבנה כבר מצית את דמיונם של עשרות מעצבים מקומיים אחרים, המבקשים לחקות את המהלך, או לפחות להצטרף אליו ולנצל את האופציות החדשות שנוצרו. אין דבר ישראלי יותר מאימוץ סיפור הצלחה בחו"ל, והניסיון לשחזר אותו. כולם הרי רוצים להביא את המכה.

קרן בנקר־כהן, 41, מעצבת ויבואנית אופנה

כשאלוהים חילק טעם טוב וחושים מחודדים, קרן בנקר־כהן כנראה בדיוק הגישה לו קפה. ב־2002 פתחה את עלמה – חנות אוף שינקין שאיגדה בגדי מעצבים מקומיים וזרים, ותוך כדי תנועה השיקה מותג משלה. ארבע שנים לאחר מכן הוקם בנקר (בתל אביב גם כן) – היכל אופנה בקונספט דומה שהביא את בשורת מותג הבייסיק הצרפתי אמריקן וינטג' לארץ. השת"פים שהיא עורכת עם אושיות מקומיות, מוכיחים בכל פעם מחדש שעוד לא שמענו ממנה את המילה האחרונה.

טעם טוב, חושים מחודדים ועוד לא שמענו ממנה את המילה האחרונה. קרן בנקר-כהן | צילום: אלון שפרנסקי
טעם טוב, חושים מחודדים ועוד לא שמענו ממנה את המילה האחרונה. קרן בנקר-כהן | צילום: אלון שפרנסקי

דורית (דודו) בר אור, 39, מעצבת אופנה, שחקנית ואושיית סטייל

כשדורית בר אור עשתה הסבה משחקנית למעצבת אופנה, במדינה שלא בדיוק אוהבת לפרגן, חובת ההוכחה הייתה עליה. אבל היא מילאה את חובתה בקלות מרשימה, בקולקציות מגובשות וזוהרות שלא היו מביישות בתי אופנה בחו"ל. בסטייל אישי תופס צווארים, באישיות אקסטרווגנטית ועם מילייה צמוד של חברים מובילים בתעשייה (בר רפאלי למשל), היא יודעת לייצר מסביבה באזז תמידי ובנו תשוקה עזה לקולקציות שלה, וכן לשיתוף הפעולה החדש שלה עם רשת גולף.

קולקציות מגובשות וזוהרות שלא היו מביישות בתי אופנה בחו"ל. דורית (דודו) בר אור | צילום: לן וליץ סטודיו
קולקציות מגובשות וזוהרות שלא היו מביישות בתי אופנה בחו"ל. דורית (דודו) בר אור | צילום: לן וליץ סטודיו

יוסי קצב, 43, מעצב מותג בגדי הגברים Sketch

טקס פרסי האופנה הישראלית האחרון הוכיח שוב את מה שכבר הוכח: יוסי קצב הוא מעצב בגדי הגברים הבולט והמעניין בארץ. לאחר שסיים את לימודיו בשנקר, השתלב בקסטרו, פעל בחו"ל ועבד כמעצב קו הגברים של רשת פוקס, הוא הקים לבסוף מותג משלו – סקטץ'. חייטות חסרת פשרות ועיצוב נקי, לצד אפיל אירופי ומחירים נגישים, מעוררים מאז 2010 את נישת אופנת הגברים המנומנמת ומעמידים אלטרנטיבה ראויה לתרבות הלבוש של הגבר הישראלי הממוצע. לשמחתן של נשים הדואגות לגברים כאלה, בקרוב ישיק קצב פריטים גם להן.

מעצב בגדי הגברים הבולט והמעניין בארץ. יוסי קצב | צילום: יוסי קצב
מעצב בגדי הגברים הבולט והמעניין בארץ. יוסי קצב | צילום: יוסי קצב

עידן לרוס, 27, מעצב אופנה

שש שנים עבד עידן לרוס כסטייליסט, שבמהלכן פעל גם כקניין בבוטיק ורנר. במסגרת עבודתו הכיר מקרוב את כל הסלבס והאיט גירלס המקומיות, מחמאה הובילה למחמאה ולרוס, (שעל הדרך גם טיפח התמכרות קלה לקעקועים) הפך למלביש האישי של כולן, מנינט ועד נטלי דדון. בדרכו לפסגה הפך בשנתיים האחרונות גם למעצב בגדי משי עוצרי נשימה והפך לשם החם והמבטיח של תעשיית האופנה הישראלית.

השם החם והמבטיח של תעשיית האופנה הישראלית. עידן לרוס | צילום: דודי חסון 
השם החם והמבטיח של תעשיית האופנה הישראלית. עידן לרוס | צילום: דודי חסון 

רונן חן, 48, מעצב אופנה

אחרי 20 שנה בתחום, אפשר היה לצפות שרונן חן יצלול לתהום הבאנליות והשיעמום, אבל להפך. בסוף 2014 נולד קו אופנה חדש בשם “לימיטד", המציע פריטים במהדורה מוגבלת, בקו עיצובי כללי של אדג' מינימליסטי. חן ממש המציא את עצמו מחדש בתהליך הזה, ויצר את הקולקציה בסטודיו נפרד וללא הצוות הקבוע שלו. לצד החנויות בארץ ונקודות מכירה בחו"ל, הוקם למען הקו החדש גם בוטיק קונספט וכך הוכיח המעצב הוותיק שגם אחרי שנים רבות אפשר למצוא מחדש את חדוות היצירה ולהשפיע על האופנה המקומית.

הוכיח שגם אחרי שנים רבות אפשר למצוא מחדש את חדוות היצירה ולהשפיע על האופנה המקומית. רונן חן | צילום: זיו שדה
הוכיח שגם אחרי שנים רבות אפשר למצוא מחדש את חדוות היצירה ולהשפיע על האופנה המקומית. רונן חן | צילום: זיו שדה

דורית שרון, 54, מעצבת אופנה, בעלת המותג Q

דורית שרון היא מחלוצות ז'אנר חולצת טי ב־400 שקלים, שזיהו בזמן את המחסור המקומי בבייסיק איכותי ופתחו את הנישה הזו לתחרות. ב־2003 עזבה את המותג האמריקאי Seven for all Mankind שבו עבדה, ומאז מדי עונה הקולקציות שלה סולד אאוט ברשת האמריקאית אנתרופולוג'י. לפני כשנתיים הצטרפה אליה בתה טל, שאחראית על ניהול העסק, ולשתיים חנות ברשפון. אהדת הסלבס וקרן מור כפרזנטורית מוכיחים שהן עושות משהו נכון.

לארה רוסנובסקי, 47, מעצבת אופנה

לארה רוסנובסקי מסתובבת בסצנת האופנה כבר יותר מ־25 שנים, אבל רק לאחרונה פרצה, שלא לומר התנפצה, אל התודעה. היא למדה בבצלאל ובסנט מרטין בלונדון, עבדה באריסטו־שמט ובשנות ה־90 הקימה את פגנקה. לאחר יותר מעשור בהודו ובאנגליה, חזרה לארץ כשהיא קובעת את הסטנדרט הגבוה לסגנון הבוהו שיק שלפיו מתיישרים כולם, והפכה את חנותה ביפו ללוקיישן אהוב על סלבס מקומיות.

התנפצה אל התודעה. לארה רוסנובסקי | צילום: חיים כהן
התנפצה אל התודעה. לארה רוסנובסקי | צילום: חיים כהן

 

קרן וולף, 36, מעצבת מותג תכשיטים

קשה למצוא כלה שלא התקשטה במסרקת ראש נוסטלגית שלה, ואין חובבת רטרו שמכבדת את עצמה ולא מחזיקה בעגילי טיפות הקריסטל שלה. קרן וולף היא ללא ספק אחת ממעצבות התכשיטים הפופולריות בישראל ואף שהמושג “וינטג' מתקתק" הפך לשם הנרדף שלה, היא מצליחה לצאת מהשגרה לאורך השנים בעיצובים פחות קונבנציונליים ויותר אדג'יים, ומשלבת בתבונה בין הצלחה מסחרית לבין איזכורים במגזיני אופנה בינלאומיים כמו "ווג" ו־"Elle".

משלבת בתבונה בין הצלחה מסחרית לבין איזכורים במגזיני אופנה בינלאומיים כמו "ווג" ו־"Elle". קרן וולף | צילום: רון קדמי
משלבת בתבונה בין הצלחה מסחרית לבין איזכורים במגזיני אופנה בינלאומיים כמו "ווג" ו־"Elle". קרן וולף | צילום: רון קדמי

 

רונית חלפון, 54, מעצבת ראשית ומבעלי חברת Sack's

רונית חלפון, המעצבת הראשית של רשת סאקס, היא מלכת הקז'ואל המתוחכם, המספקת ללקוחותיה בנאמנות כבר שנים קולקציות של פריטי בייסיק משודרגים, העשויים מחומרים איכותיים ותפורים היטב. חלפון, לצד בן זוגה אילן, ביססה יצירה בעלת נוכחות, אבל במקביל צנועה ועדינה. הקונספט הזה, שאותו היא מתרגמת בפועל לגזרות מחמיאות וצבעים נכונים, מוכיח את עצמו כבר יותר מ־20 שנה. הוא השפיע רבות על אופנת הבייסיק הישראלית ומשתלב היטב גם באירופה, שם נמכרים הבגדים ביותר מאלף נקודות מכירה.

מלכת הקז'ואל המתוחכם. רונית חלפון, מבעלי רשת Sack's | צילום: יח"צ
מלכת הקז'ואל המתוחכם. רונית חלפון, מבעלי רשת Sack's | צילום: יח"צ

לא שכחנו

עינב והדס צוקר בגלל המסירות לשוק הישראלי והקמתו של בוטיק אונליין חדש לאחר הפרידה מהמותג שלהן רוס אווטה.

מעוז דהאן בגלל הניסיונות לעודד את התפירה בארץ והשקת חנות למותג שלו "נובוריש דוג".

 

צילום: רון קדמי | ע' צלם: עדן גבאי | איפור: ענת נוימן | שיער: אסף לוי | עיבוד תמונה: אלכס פרגמנט

לכתבות נוספות בפרויקט 100 המשפיעים בתעשיית האופנה:

המושכים בחוטים

בפרונט

הטיפוסים

מאחורי המצלמה 

היזמים

השחקנים הגדולים

המנטורים

נותני הטון

אנשי הסט