לאה לב: "פמיניסטיות שונאות אותי". ראיון ראשון

לאה לב | חולצה A.K.A rock | ז'קט ומכנסיים זארה | צמיד ה.שטרן | טבעות יד שמאל רובי סטאר | טבעת יד ימין ה. שטרן | משקפיים מארק ג'ייקובס לדורון אופטיק בוטיק | צילום: גיא נחום לוי
לאה לב | חולצה A.K.A rock | ז'קט ומכנסיים זארה | צמיד ה.שטרן | טבעות יד שמאל רובי סטאר | טבעת יד ימין ה. שטרן | משקפיים מארק ג'ייקובס לדורון אופטיק בוטיק | צילום: גיא נחום לוי

בגיל 21 בלבד מצליחה לאה לב לעצבן לכולם את הפיד בפייסבוק עם תמהיל מדויק של חוצפה, בוטות והומור. בשיחה שבה הפוליטיקלי קורקט נזרק הצדה רגע, אחרי שהפוסטים שלה הטיסו אותה אל תוכנית הרדיו החדשה של שי גולדשטיין כמחליפה של דרור רפאל, היא מדברת על הפמיניזם הרדיקלי הזועם ואיך ממשיכים לצחוק כשכולם עצבניים עלייך 

88 שיתופים | 132 צפיות

 

את הצלילה הראשונה בבוץ של הפמיניזם הרדיקלי חוותה לאה לב, 21, כשפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה בדיחה על התאומות כוכבות הרשת והילדים נוי והדר. "איך אבא של נוי והדר מבדיל ביניהן?", היא מתבוננת בי כמי שנהנת לשחזר את הפאנץ׳, מחייכת אליי מאוזן לאוזן ומעלה את רף הציפיות. "את נוי הוא רוצה לזיין פחות". התגובות הזועמות אז לא איחרו לבוא והיא הותקפה מכל עבר.

זה נורא.

"בדיחה שחורה, אבל מצחיקה. אפילו אתה צוחק".

אני לא צוחק.

"אתה בולע את הצחוק שלך, אל תשקר, הכל מוקלט".

זה לא מצחיק.

"תשחרר שטויות. לא אספר אותה על במה אבל היא פאנץ' מצוין לפייסבוק. הפמיניסטיות השתוללו, זאת הייתה ההיכרות שלי עם השיח הפמיניסטי ומאז אני אדישה אליהן".

את לא מגדירה עצמך כפמינסטית?

"חברה שאלה אותי פעם אם אני פמיניסטית ואני עניתי שלא. בתגובה היא אמרה 'למה לא? הרי כל דבר שאת עושה מקדם נשים אחרות. את סוללת דרך, נותנת אופציה לנשים לבנות את עצמן ומהווה מודל חיקוי לילדות'. חשבתי על זה והבנתי שהיא צודקת. אני עושה מה שבזין שלי, פורצת את הגבולות ומשתחלת לערבי סטאנד אפ שנחשבים גבריים. אני משדרת עם שי גולדשטיין ואורי גוטליב בתוכנית 'גולדשטיין, גוטליב ולאה לב' ברדיו FM103. זה פאקינג עניין גדול. לא הייתה אישה שעשתה את זה לפניי. הייתה את הדר לוי ב'מועדון ארוחת הבוקר' ואמירה בוזגלו שליוותה את שי ודרור כמפיקה. אבל אני אחת מהשלישייה".

״הגעתי אל הסטנד אפ כי חיפשו אנשים שמדברים מלוכלך על הבמה ואני הייתי אחת מהם. הפמיניסטיות השתוללו, ומאז אני אדישה אליהן". לאה לב | צילום: גיא נחום לוי
״הגעתי אל הסטנד אפ כי חיפשו אנשים שמדברים מלוכלך על הבמה ואני הייתי אחת מהם. הפמיניסטיות השתוללו, ומאז אני אדישה אליהן". לאה לב | צילום: גיא נחום לוי

 

הפה הגדול הזה שלא מפחד להרגיז כלום קסם לקברניטי 103 בצדק. לב מנוסה ביותר בהצתת שרפות שמותחות את גבולות המיינסטרים. בתוכנית ששודרה באוגוסט האחרון, יום אחרי התפוצצות פרשת האונס השני במועדון אלנבי 40, וכשהפרטים על המקרה עוד לא ברורים, אמרה לב בשידור "מעניין אותי לדעת אם הבחורה הזאת אמרה לאימא שלה בריש גלי 'אימא אני הולכת לאלנבי 40 הלילה'. התשובה הכי מתאימה לזה היא 'סבבה, אני מחכה לך פה עם ערכת האונס הרגילה'. אני מציעה לכל בחורה שרוצה להשתרלל לעשות כמוני, עזבי את המועדונים, תורידי טינדר לטלפון שלך ותעשי את זה כמו בן אדם".

הסיפור של אלנבי הוא סיפור עגום. את לא מתחרטת?

"באותו היום התגלו פרטים חדשים ואני הגעתי לשידור עם סיפור אחר לחלוטין שפורסם בכלי תקשורת שנראה לי כמקור מהימן", מגלה לב. "אם הייתי מכירה את הסיפור כמו שבאמת קרה לא הייתי אומרת דברים מסוימים אבל הנקודה המרכזית שלי עומדת איתנה. לאף אדם סביר אין מה לחפש באלנבי 40. לאף אחת לא מגיע להיאנס ויש אנשים שמאמינים שאם הלכת למקום כזה אז תאכלי את הדייסה שבישלת לעצמך וזה מזעזע אותי. למה שמישהו ירצה לשהות שם אחרי מה שהלך שם בשנה שעברה? בנוגע לפמיניסטיות? שיכעסו. מעולם לא הייתי חביבה עליהן במיוחד".

לאה לב בהופעה | צילום: אילן ספירא
לאה לב בהופעה | צילום: אילן ספירא

 

נשמע שגם את לא ממש מחבבת אותן.

"הבעיה שלי היא עם הפמיניזם הרדיקלי, המתבכיין והפייסבוקאי. יש תחושה שנשים רק מחפשות ממה להיעלב. כל בדיחה שאני מספרת על גילוי עריות או אונס, רצות אליי נשים וצועקות שאני אישה ושאני אמורה לחזק אותנו. אני לא אמורה ולא רוצה. עצם העובדה שאני לא מאמינה בכל האג'נדה שלהן אלא רק בחלק, לא הופכת אותי ללא פמיניסטית. אני משתמשת בהיגיון הבריא, במוסר ובראיית העולם האישית שלי".

מה התגובה הכי קשה שנתקלת בה?

"ניגשה אליי מישהי אחרי הופעה ונבחה ש'זה היה הדבר הכי מיזוגני ושובניסטי ששמעתי בחיים שלי!'. חיכיתי שהיא תצחק אבל כשהבנתי שהיא רצינית סיפרתי לה על הסטאנד אפ הפמיניסטי באוזן בר, אז היא סובבה אליי את הגב והלכה. הייתי לוקחת את התגובות האלה מאוד קשה פעם, אבל מתרגלים. ערסים כותבים טוקבקים מרושעים ואפילו חברה לעבודה של אימא שלי אמרה שאני אמורה להגן על רוסים ולא להחריף את הסטיגמה. פמיניסטיות שונאות אותי, רוסים שונאים אותי, ערסים שונאים אותי, אבל הקהל צוחק".

לאה לב | ז'קט A.K.A rock | חולצה זאדיג אנד וולטר מכנסיים זארה | טבעות רובי סטאר | מגפיים ברשקה | צילום: גיא נחום לוי
לאה לב | ז'קט A.K.A rock | חולצה זאדיג אנד וולטר מכנסיים זארה | טבעות רובי סטאר | מגפיים ברשקה | צילום: גיא נחום לוי

 

מוכת כוכבים

קשה לשים את האצבע במדויק על הרגע שבו פרצה לב לחיינו. מיטיבי הלכת בסצנת הסטאנד אפ הישראלי מכירים אותה ממופעי הסטאנד אפ "ערב גסויות" ו"נשי ותהני".

סרטונים ויראליים שהיכו בכל נושא בעמוד הפייסבוק "הישראליות" מיצבו אותה כאושיית רשת. משם הדרך הייתה קצרה להופעות טלוויזיוניות (אצל איל קיציס, למשל) ולתוכנית הרדיו שסללו את דרכה אל לב המיינסטרים.

"הגעתי אל הסטנד אפ כי חיפשו אנשים שמדברים מלוכלך על הבמה ואני הייתי אחת מהם. המופע הראשון שהעלינו רץ כמה פעמים לפני שנסגר", נזכרת לב בהתנסות הראשונה שלה בסטנד אפ. "לפני כשנה הצטרפתי למופע 'נשי ותהני' שמארגנת הסטאנדאפיסטית חגית גינזבורג. בתחילת הדרך זה היה קשה, פיילוט עם המון נשים שלא כולן היו טובות אבל עם הזמן הרשימה זוקקה לחמש נשים קבועות שעולות אחת לחודש על הבמה, ממלאות את המועדון בכל פעם מחדש ומייצרות ערב מצחיק ומדויק".

לאה לב מתוף דף הפייסבוק "הישראליות"
לאה לב מתוף דף הפייסבוק "הישראליות"

 

את חזקה בגירל פאוור.

"אין לי כוח לשמוע את זה יותר. זה קצת לירוק לבאר, אבל לאסוף קבוצה על רקע מגדרי ולתת לה להופיע יכול להיות מתכון לאסון. אנחנו לא כאלה, אנחנו מצוינות והכי טובות שיש. לקבץ ליין אפ על פי מגדריות, לא בהכרח ייתן לך ערב איכותי. אני מאמינה בערב הזה ולכן אני שם".

זו לא ההתאגדות הנשית היחידה שאת מעורבת בה. "הישראליות" הוא אחד העמודים הוויראליים ביותר ברשת החברתית וניכר שיש שם השקעה תקציבית, קריאייטיב והפקה רציניים. מאיפה זה בא?

"אין לי אפשרות לומר מאיפה מגיע המימון ואני גם לא רוצה. רוצים ליצור תוכן טוב. אני לא מגיעה עם איזושהי אג'נדה. הגעתי כדי לבדר וזו עוד במה מבחינתי. זה לא משהו שהייתי עושה לבד, יושבת מול מצלמה ומדברת על טינדר או על מוסד הנישואים כי הנישה הפייסבוקאית שלי שונה. ב'הישראליות' אני מעורבת גם בהפקה וזאת חלק מהעבודה שלי בנוסף לכתיבה".

זו התעוררות נשית בעולם שנחשב לגברי?

"יש אינפלציה של סטאנדאפיסטים אבל היחס נשאר אותו הדבר, אישה אחת על עשרה גברים. אולי אני טועה כי את המחקר המדויק לא עשיתי. אני יכולה לומר שמתחילים להפנים שנשים יכולות לא רק להצביע, לעבוד ולפתח קריירה אלא גם להגיד מה שהן רוצות. אני סולדת מתרבות הפוליטיקלי קורקט ועצם העובדה שאני אישה לא אומר שאני לא יכולה לדבר מלוכלך. שנת 2016, בן אדם".

חולצה וחצאית זארה | ז'קט ויקטוריה בקהאם לפקטורי 54 | צילום: גיא נחום לוי
חולצה וחצאית זארה | ז'קט ויקטוריה בקהאם לפקטורי 54 | צילום: גיא נחום לוי

 

יש בדיחות שהן קו אדום בשבילך?

"יותר קל לצחוק על עצמך כשאת שמנה. הומור עצמי הוא נפלא ובהתחלה חשבתי שזה עובד לרעתי. אף אחד לא יצחק אם אני אדבר על זה שאני שמנה. לאחרונה זה פופולרי לעשות סקיני שיימינג אז אני צוחקת גם על זה כי ספגתי בתחום הזה. אם הבדיחה מתריסה ובאה לעשות דווקא אז היא לא תעלה על הבמה".

איך התחושה להחליף את דרור רפאל?

"הייתי שומעת את התוכנית שלהם כשהייתי נוסעת באוטובוסים וזה הזוי מבחינתי להיות שם. אני נכנסת לנעליים גדולות אבל באותה נשימה זה משנה פאזה. זו תוכנית חדשה".

איך ברדיו? אין אפשרות לערוך אותך.

"בפגישה הראשונה ניתנה לי האופציה לעשות טסט או ללכת הביתה ולהתכונן לקראתו. הימרתי, ובחרתי להיבחן על המקום והחיבור היה טוב. אני חושבת שהם נהנו מכל ההבלחות והאלתורים. ברדיו יש לי אפשרות להיות גם יותר רצינית. בפינה שלי 'דקה מהלב' אני מצליחה להכניס אידיאולוגיה".

עם הקולגות בתוכנית הרדיו אורי גוטליב (מימין) ושי גולדשטיין (במרכז) | צילום: נועם לוינגר
עם הקולגות בתוכנית הרדיו אורי גוטליב (מימין) ושי גולדשטיין (במרכז) | צילום: נועם לוינגר

 

עלייה לצורך ירידה

קשה לה לספר על עצמה ללא שאלות מנחות. היא נולדה בבאר שבע שלושה ימים בלבד אחרי שהוריה, אינה וקיריל, עלו לישראל מברית המועצות שהתפרקה. והיא אחותם הגדולה של אריק וורוניקה. הוריה התגרשו כשהייתה בת שלוש, אביה הביולוגי עזב את הארץ לפני כחמש שנים והיא גדלה עם אמה ובן זוגה אלכס, ולהם נולדו שני אחיה הקטנים, שי ודוד. כשהייתה בת ארבע עברה המשפחה לבת ים וכשהייתה בת 13 נדדו לחולון. לאחרונה השתקעה המשפחה ביד אליהו בתל אביב. "כל שלושת ההורים שלי עוסקים במחשבים, משכילים ורציניים. סטיגמה רוסית מהרקע הטוב בסך הכל. בארץ זה היה יכול ללכת בקלות גם לכיוון של אימא מנקה, קופאית או זונה, לא עלינו. האבא היה יכול להיות מאבטח".

איך אימא שלך הגיבה כשהיא ראתה את הסטאנד אפ שלך?

"היא עוד לא ראתה בלייב אבל ראתה סרטונים. עשיתי לה הכנה שאני מדברת גסויות וסיפרתי לה כמה פאנצ'ים אז היא לא הופתעה. היא עדיין מגלגלת עיניים ואומרת 'נו, מה יהיה?'".

מתי הבנת שאת מצחיקה?

"אני אגרנית פסיכוטית ויש לי פתקים שמורים מחברות מהיסודי שכתבו לי שכשאגדל אני אהיה סטאנדאפיסטית והן יבואו להופעות שלי. אני לא יודעת איזה הומור היה לי בכיתה ב' אבל כנראה שהצחקתי את כל החברים שלי".

מה הצחיק אותך אז?

"אני זוכרת ש'ארץ נהדרת' הגניבה אותי. הם היו המודל לקומדיה מבחינתי ולפגוש אותם היה חלום חיי. הייתי רואה הרבה מ'הפיג'מות' ועם ההורים הייתי נהנית מ'רק בישראל' ו'קרובים קרובים'".

את לא צעירה מדי בשביל לדעת מה זה "קרובים קרובים"?

"אין כל כך ברירה, הטלוויזיה החינוכית אונסת אותך לראות את זה בימי העצמאות. מכל אלה שאבתי את הרצון להצחיק, ידעתי שאני רוצה להיות במקום הזה ועם השנים התחושה הזאת לא דעכה".

"כל שלושת ההורים שלי עוסקים במחשבים, הם משכילים ורציניים. סטיגמה רוסית מהרקע הטוב בסך הכל. בארץ זה היה יכול ללכת בקלות גם לכיוון של אימא מנקה, קופאית או זונה, לא עלינו. האבא היה יכול להיות מאבטח". לאה לב | צילום: גיא נחום לוי
"כל שלושת ההורים שלי עוסקים במחשבים, הם משכילים ורציניים. סטיגמה רוסית מהרקע הטוב בסך הכל. בארץ זה היה יכול ללכת בקלות גם לכיוון של אימא מנקה, קופאית או זונה, לא עלינו. האבא היה יכול להיות מאבטח". לאה לב | צילום: גיא נחום לוי

 

תום יער אמרה בריאיון שלהצחיק זו התמכרות. לא מתיש?

"זאת אובססיה. אני מכירה סטנדאפיסטים שלא יכולים לשבת דקה אחת ולדבר ברצינות, תמיד נמצאים בתוך זה ולדעתי מתישים גם את עצמם. לי אין את זה, אני אוהבת להצחיק אבל גם להיות רצינית כשצריך. אני לא רוצה ללחוץ ולדחוף את ההומור לגרון, אם זה לא זורם זה לא קורה".

אני חייב לדעת. השיער שלך, זאת הצהרה?

"הוא במקור שטני וצבעתי אותו לראשונה כשהייתי בת 15. מאז אני איתו. בדקתי בגוגל איזה צבע הולך טוב עם עיניים ירוקות וזה מה שיצא. זה פשוט מתאים לי וגם הפך להיות סוג של אופי. 'זאתי עם השיער האדום'. עכשיו אני לא יכולה לעשות פגע וברח, יגידו זאת עם השיער האדום וימצאו אותי מהר. הבנת? זה לא מוסרי. עזוב, בדיחה גרועה. לא נעים".

צילום גיא נחום לוי | סטיילינג שי לי נסים | איפור רינת שור בסדרת האודמים של קליניק | שיער אביחי מימון לוגסי לדקל בן ציון