הפסיבית, המאיידת וארון הבגדים: כך הפסקתי להריח כמו מאפרה

ריח הכביסה נותר בעינו. צילום: שאטרסטוק
ריח הכביסה נותר בעינו. צילום: שאטרסטוק

דורין אליהו לא ממש נוהגת לעשן או לכבס. אבל כשהיא נשלחה להשקה של המכשיר IQOS 3, חיכתה לה הפתעה שתשמח גם אתכן, או לכל הפחות את המיטה שלכן

88 שיתופים | 132 צפיות

הכתבת נשלחה לאירוע השקת 3 IQOS מטעם פיליפ מוריס בע"מ

במעבר הדירה האחרון שלי החלטתי לקנות לעצמי מיטה חדשה, גבוהה כזאת, כמו של נסיכות אמריקאיות, עם משענת מתכתית שמתעקלת לצורות רומנטיות לאורך הקיר המתפורר ומקושטת בשרשרת נורות. בקיצור, אתן יודעות, מיטה שאפשר לצלם עליה סטורי עם כוס קפה, דונאט ורדרד ופרצוף מושלם מדי לאווירת בוקר. ולכתוב כמובן "סאטרדיי מוד".

למעט האייפון שלי ולאנצ'ים במיקרו, אני משתדלת להימנע ממוצרים עם אסוציאציה מסרטנת. הסביבה שלי דווקא פחות חרדתית, מפצירה בי לשחרר קצת, להכיל. זה חברים, קולגות (כי מי לא רוצה להיות אחת מהחבר'ה?). איכשהו, כל התופעות האלה עברו נרמול וכל מחאה בעניין נתפשת כטרחנית או היסטרית. בקיצור, נדמה שקצת התרגלנו להריח כמו מאפרות. מרגיש לי לא הגיוני שקיבלנו את זה כמובן מאליו ואני מקווה שעישון פסיבי הוא קונספירציה של ארגונים עוינים.

התמונה להמחשה בלבד של החיים המדומיינים שלי. צילום: שאטרסטוק
התמונה להמחשה בלבד של החיים המדומיינים שלי. צילום: שאטרסטוק

לפני שבוע הוזמנתי לאירוע. לא התעדכנתי בקוד הלבוש אבל אפשר להגיד שבחרתי את הבגדים מתוך הסטנד־מיטה המאולתר שלי על פי עוצמת הריח (אני יודעת ששאלת האיך ולמה אין לי מכונת כביסה מתבקשת כאן. אז בואו נבהיר: דורין, 24, דירה שכורה, מצב כלכלי עגום, תל אביב. אוקיי?). אבל זה לא היה סתם אירוע. זה היה מפגש איחוד, אפוף אדים, בין מעשנים ולא מעשנים שקצת מיצו את האיבה.

השנה היא 2019 ואחרי שהטכנולוגיה סיימה לפתח טלפונים שעושים כמעט הכול חוץ מלחמם פיתה, היא השיקה את מכשיר ה־IQOS 3 שנעים לי מאוד להכיר. מן פתרון אולטימטיבי שלא דורש מאף אחד להפסיק לעשן, רק לעבור התאמות שימזערו את הנזק. המכשירים המדוברים של חברת פיליפ מוריס הם חלק מסדרת מוצרים "ללא עשן" שפועלים על טכנולוגיה המחממת את הטבק ללא שריפה.

המכשיר נראה כמו עט מכאני שלתוכו נתחבת סיגריה. באמצעות פעולת איוד היא מתחממת ומספקת חוויה דומה לעישון אבל ללא עשן, חומרי בעירה וסרחון למות. המאיידים צורכים ניקוטין שאומנם נמצא ממכר, אך הוכח שהוא אינו הגורם הישיר למחלות ולתחלואה בעקבות עישון.

אייקוס. הגרסה החדשה. צילום: יח"צ
אייקוס. הגרסה החדשה. צילום: יח"צ

אבל נחזור לחלק החשוב: אירוע ההשקה המפונפן והמוקפד שאליו הוזמנתי. הכי קים קיי ליום אחד. יין מבעבע (והרבה ממנו), אוכל ושולחנות לבנים מוארכים שמציגים בגאווה את המוצר שבמבט ראשון נראה כמו אקססורי נחשק. הערכה של IQOS 3, שניתנת לרכישה עם שילובים של מאות צבעים, הופכת אותו לצעצוע למבוגרים בהתאמה אישית. הדגם IQOS 3 שהושק זכה לעיצוב עתידני. המטען־מגנט הקומפקטי שמספיק ל־10 שימושים רצופים והיכולת להיתחב לתוך כיס קטן הופכת את כל הקונספט של קייס, מצית וסיגריות למיושן.

אחרי ההופעה של עברי לידר שהחזירה אותי לימים תמימים יותר, נזכרתי שלא יצאתי להפסקת אוויר אפילו פעם אחת (שזו בגדול הפסקת הסיגריה של הלא־מעשנים). מוקפת במאיידים שאוחזים במכשיר וקומץ של מעשנים פרימיטיביים שקופאים מקור כמו חבורת מנודים, זה הרגיש כמו תיקון פואטי.

מתוך ההשקה. צילום: יח"צ
מתוך ההשקה. צילום: יח"צ

כשחזרתי לדירה כבר התכוננתי לטקס הקבוע: להגביה את ערימת הבגדים על המיטה היפה שלי. אבל המכופתרת הדיפה לא יותר מריח של שאריות בושם וזיעת לחץ. המקלחת הייתה קצרה והעתיד מעולם לא נראה נגיש יותר. בקיצור, תנו למיטות לחיות. תנו לנו לחיות בחברה מודעת יותר ומתחשבת יותר, נדמה שהאיוד עושה טוב לכולם. ותכלס, זה לא דורש יותר מדי הקרבה.