תמר זנדברג: "אין אישה בכנסת שלא קיבלה הערות על המראה החיצוני"

תמר זנדברג | צילום: אילן בשור
תמר זנדברג | צילום: אילן בשור

הבדיחות הסקסיסטיות בדיונים והחינוך לנחמדות במקום להישגיות. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את תמר זנדברג, מספר 2 ברשימת מרצ לכנסת

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה אחת?
"זה משקף פחות או יותר את הנוכחות של נשים בצמרת הבכירה בכל התחומים בישראל ובעולם. בארצות הברית לא הייתה אפילו ראשת ממשלה אחת. אם תראו את הסדרה המצוינת 'הילרי' על הילרי קלינטון, תבינו איך זה קשור קשר הדוק במגדר".

מה צריך להשתנות בישראל כדי שיום אחד תהיה כאן ראשת ממשלה?
"החברה צריכה להפוך לפחות נשלטת על ידי גברים ולשוויונית יותר. זהו לא תנאי מקדים, זה יכול להיות גם הפוך. ראשת ממשלה יכולה לנפץ סטריאוטיפים מגדריים ולעשות מהפכה, אבל כמו שראינו עם גולדה, זה לא מספיק. נדרשת עבודה עיקשת ורציפה לשינוי החברה שלתוכה גדלים בנות ובנים, שהופכים להיות נשים וגברים".

"בנוסף לחסמים החיצוניים, לנשים יש הרבה אתגרים פנימיים שהן צריכות להתמודד איתם, שלא באשמתן"

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה ואיך הן מתמודדות איתו?
"יש הרבה חסמים לנשים בפוליטיקה, כמו בכל תחום – בעסקים, באקדמיה ועוד, שבו הצמרת דלילה כל כך בנשים. זוהי סביבה גברית וכוחנית, שבה לגברים יש יותר קשרים, משכורת גבוהה יותר, פחות הטרדות מיניות במהלך הקריירה ויותר זמן פנוי, כי בדרך כלל יש להם פחות מטלות במשרה הנוספת בבית. סטטיסטית, כך זה ברוב המשפחות. נוסף על כל אלה, אנחנו תוצרים של חברה שמשדרת לנשים להיות נחמדות וחביבות יותר, פחות שאפתניות והישגיות, פחות בטוחות בעצמן ופחות דוחפות את עצמן. לכן, בנוסף לחסמים החיצוניים, לנשים יש הרבה אתגרים פנימיים שהן צריכות להתמודד איתם, שלא באשמתן".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה?
"אין אישה שלא מכירה את ההתייחסות האחרת אלינו, את ההערות על המראה החיצוני, הלבוש והאיפור, ואת ההקטנה והטלת הספק אם את באמת מבינה מה שאת אומרת – למרות שאת מוכשרת, דעתנית ומקצוענית יותר מהרבה גברים בחדר. נוסף על אלה, יש את השאלות התמימות על המשפחה והילדים ומי שומר עליהם כשאת פה, ואת הבדיחות העבשות. זה מתיש וזה אף פעם לא נגמר באמת".

"זמנתי את חבר הכנסת לשעבר צבי הנדל לדיון. הוא חיקה אותי בצורה משפילה, ובתגובה העפתי אותו מהדיון. למחרת התפרסם מאמר שעסק בשמלה שלי ונכתב על ידי אישה, למרות שהנדל נהג להגיע לכנסת בחולצה מרושלת וסנדלים"

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"כשהייתי יו"ר ועדת הכנסת למלחמה בסמים, הזמנתי את חבר הכנסת לשעבר צבי הנדל לדיון. הוא חיקה אותי בצורה משפילה, ובתגובה העפתי אותו מהדיון ויש סרטון וידיאו שמתעד את זה. למחרת התפרסם מאמר שעסק בשמלה שלי ונכתב על ידי אישה, למרות שהנדל נהג להגיע לכנסת בחולצה מרושלת וסנדלים".

מהי האמירה המזלזלת הכי נפוצה ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"מבחינתי עצם זה שתמיד קוראים לנו בשמות פרטיים – ציפי, שלי, זהבה".

מהן התכונות הכי חשובות למי ששואפת להיות ראשת ממשלה?
"נחישות, התמדה ואמונה בצדקת הדרך".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"המחשבה הכל כך נשית שתמיד יש מישהו שיכול לעשות את זה טוב ממני".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"חשוב לעבור את המסלול הפוליטי כחברת כנסת ושרה. פוליטיקה היא מקצוע, ולמרות שיצא לה שם רע, יש חשיבות גדולה להתמקצע בה".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה, ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"כולנו – נשים, גברים וילדים – נפגעים מעולם לא שוויוני. גברים ונשים מוסללים לתפקידים מגדריים שהם לאו דווקא מתאימים אליהם. כולנו נוכל להרוויח מחשיבה מגוונת יותר, שמביאה אל השולחן גם את האינטרסים של נשים ומדברת אל כלל האוכלוסייה ולא רק לחצי ממנה".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה