תזכירי לי מי את?

אם אתן מרגישות שבמהלך ההריון ואחריו הזיכרון שלכן כבר לא מה שהיה פעם, אתן לא לבד. למה הזיכרון נפגע לאחר הלידה ואיך ניתן לשפר אותו?

88 שיתופים | 132 צפיות

"כשחזרתי למעגל העבודה לאחר חופשת הלידה, בהחלט הרגשתי את השינויים שקרו אצלי, בעיקר קושי בשליפת מילים ובעיות ריכוז", מספרת יעל רייכנטל, מנחת סדנאות לשיפור הזיכרון בשירותי בריאות כללית. "אני שומעת זאת מהרבה נשים לאחר לידה וגם מנשים בהריון, שמדווחות על ירידה בזיכרון ושואלות כיצד להתמודד".

מדוע זה קורה?
"לאחר הלידה אנחנו נכנסות לתקופה חדשה המלווה לרוב בעייפות, בסטרס, בהסתגלות לתנאים חדשים ולעתים אפילו בדיכאון. אורח החיים משתנה, התזונה משתנה, שעות השינה מצטמצמות. לעתים אנו נאלצות לוותר על פעילות גופנית ולתקופה מסוימת נפרדות ממקום העבודה המספק גירוי אינטלקטואלי חשוב – לכל אלה השפעה עקיפה על הזיכרון. בנוסף, סדר העדיפויות שלנו משתנה, אנחנו מרוכזות בתינוק וכל השאר הופך להיות משני, ולכן לעתים גם נשכח.

"יש לציין שלא כולן מדווחות על ירידה בזיכרון לאחר הלידה, וכן יש נשים המדווחות על הפרעות מסוימות בזיכרון כבר בשליש האחרון של ההריון. רוב ההפרעות מיוחסות לזיכרון לטווח הקצר, דבר המתבטא בהפרעה בזכירת מטלות שרצינו לבצע אך לפני רגע, מספרי טלפון או תוכן רשימת הקניות".

טיפים לתרגול ולשיפור הזיכרון

  1. הרפיה ונשימות. לנשום ולנשוף בספירה של שלוש. להרפות ידיים ולהניח על הברכיים. רצוי להוציא קול כשנושפים – הוצאת אוויר מלווה בקול עוזרת לנשימה להיות עמוקה יותר.
  2. להעלות מודעות. ממש לדבר עם עצמך ולתמלל את פעולותייך: "אני עכשיו נועלת את הדלת", "אני עכשיו הולכת למטבח לכבות את האש ואז להביא את הבגדים מחדר השינה".
  3. להאט. לעצור ולהתרכז בשיחה או בפעולה. בכל פעם עשי פעולה אחת. ובכל זאת, אם עוברת בך מחשבה חשובה מאוד בזמן שאת במטבח, מדברת עם חברה או רגע לפני שאת נרדמת – רשמי, ותוכלי לטפל בזה אחר כך.
  4. לשנות את השגרה. חידושים מפעילים אזורי מוח קבועים שהיו רגילים לאוטומטיות מסוימת ודורשים מאיתנו ריכוז. כך למשל, כשאנחנו חוזרים כל יום מהעבודה הביתה באותה הדרך אנו נחשפים כל יום לאותם גירויים. אם נבחר לנסוע בדרך חדשה, ניאלץ להתאמץ בתכנון הדרך וניחשף לגירויים חדשים. מעצם הבחירה בדרך החדשה אנחנו זונחים אתהטייס האוטומטי ונדרשים להתרכז.

  5. לבנות רמזים להיזכרות. ניעזר בסביבה לבניית רמזים בולטים שתפקידם להזכיר לנו לבצע פעולה מסוימת. נניח את המסמך שרצינו לקחת לפגישה במקום בולט, כך גם את המתנה שברצוננו להחליף או את המכתב שכבר שלושה ימים מחכה להישלח וכדומה. בנוסף, ניתן ליצור רמזים בסביבה על ידי שינוי מקומם של חפצים קבועים. למשל: קופסת התכשיטים נמצאת תמיד במגירה של השידה, והנה אני רואה אותה בחדר האמבטיה… מה פתאום? נזכרתי – עליי לקחת את שרשרת הזהב לתיקון.

    תפקיד דומה ממלא הקשר במטפחת של סבתא או השעון שמעבירים ליד השנייה כדי לרמוז על פעולה שעלינו לעשות. גם צבע הוא רמז להיזכרות. כשקונים חפצים הנוטים להיעלם, כדאי לבחור צבעים בולטים – כמו נרתיק משקפיים בצבע כתום מזעזע או מחזיק מפתחות בירוק זוהר.


לאחר הלידה אנחנו נכנסות לתקופה המלווה לרוב בעייפות ובסטרס הפוגעים בזיכרון

מלכודת של שיפוט וביקורת

"התלונה על ירידה בזיכרון אצל נשים אחרי לידה היא רק ביטוי של הביקורת העצמית השכיחה בחברה שלנו", טוענת חגית ספסנר, מטפלת, מאמנת ומנחה באמצעות התמקדות, דמיון מודרך ו-NLP, מומחית לטיפול בנשים בתקופות מעבר ובעלת "בית אלה", מרכז לריפוי, צמיחה והגשמה. "בחברה שלנו חסר כבוד לשינוי שחל בחיי האישה שזה עתה הפכה לאם, ואף קיים טרנד של 'לחזור לעניינים' כמה שיותר מהר – אז ילדת? יאללה קדימה תחזרי לעבודה, לגוף החטוב שלך, לחיים הקודמים שלך.

"הציפייה לחזור להיות האישה שהייתי בעבר היא לא ריאלית. הדברים השתנו – הגוף חווה הריון ולידה, הפכת להיות אמא, חלו שינויים משמעותיים בזהות האישית, בצרכים האישיים, בסולם הערכים. לעתים השינוי הזה מעורר קונפליקט עם עולם האמונות הישן ועם הציפיות של החברה. המלכודת השכיחה שאליה נשים נכנסות היא שיפוט וביקורת – 'וואי, אני לא זוכרת מה רציתי לקחת מהחדר, בטח משהו לא בסדר איתי!'".

ספנסר מאמינה שדווקא הלידה והאמהוּת מהוות פוטנציאל למפגש מחודש עם העצמי בכל הרבדים: "זו הזדמנות לעצור ולעשות בדק בית, מה אני רוצה לעשות? אולי העבודה כבר לא מתאימה לי? אני שומעת נשים מתלוננות על קושי להתרכז, על קושי לעבוד, יש פער בין המשימות העומדות בפניהן למה שבפועל הן מסוגלות לעשות. הן מרגישות שהן הולכות לאיבוד, והיכולת להתרכז ולזכור היא רק חלק מזה. נשים מתייגות רגעים של שכחה וחוסר ריכוז כירידה בתפקוד. אני לא מאמינה שיש ירידה בזיכרון. יש בעיקר שפע של ביקורת עצמית ודימוי עצמי נמוך.

תזונה נכונה למוח
לשמירה על בריאות המוח יש לכלול בתפריט את המרכיבים והמזונות הבאים:
נוגדי חמצון – נמצאים בריכוזים גבוהים בוויטמינים E ו-C. פירות וירקות העשירים בנוגדי חמצון: שזיפים, אוכמניות, פטל שחור, חמוציות, תותים, תרד, ברוקולי, כרוב סגול, תפוזים, ענבים אדומים, פלפל אדום, דובדבנים, קיווי, בצל, תירס, חציל.
אומגה 3 – מזונות המכילים אומגה 3: אגוזי מלך, שמן קנולה, סויה וזרעי פשתן, דגים מהים הצפוני כמו סלמון, טונה (קפואה עדיפה על משומרת), מקרל, הליבוט וסרדינים. מומלץ לאכול דגים לפחות פעמיים בשבוע.
ויטמין B12 – מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לבעיות נוירולוגיות חמורות ולפגיעה בזיכרון. מזונות המכילים ויטמין B12: דגים, בשר רזה, מוצרי חלב.
חומצה פולית – מזונות המכילים חומצה פולית: ירקות בעלי עלים כהים, פירות הדר, שעועית, דגני בוקר מועשרים ודגנים מלאים.

"כל מצב שתתלונני 'שכחתי' – זה לא נכון. האמת היא שיש משהו חשוב שהסיח את דעתך. ירידה בקוגניציה זה הסבר שטחי למצב שבו נשים עייפות, עמוסות ושחוקות חוות חוסר ריכוז, בלבול ושכחה. לשפוט את זה כשכחה זה סוג של התכחשות למשהו הרבה יותר גדול שקרה שם.

"התפקיד שלי הוא להזכיר לך שעברת לידות ושחייך השתנו. בואי נראה מה קורה לך למשל, כשאת נכנסת לחדר ושוכחת למה הגעת לשם. אולי ראית בדרך את השמלה שלבשת לפני שנה והיא כבר לא עולה עלייך וזה עורר אצלך רגש כמו עצב או תסכול, שהסיח את דעתך? אולי ראית במסדרון הר של כביסה שמחכה לקיפול וזה עורר תחושה של עייפות או אפילו ייאוש, ועד שהגעת לחדר כבר שכחת שרצית לקחת לעצמך צעיף? אבל את כבר נכנסת לשיפוט של 'איזו טיפשה אני'".

יש לך מסר להעביר לנשים שמרגישות כך?

"המסר שלי לנשים, בתקופות מעבר בכלל ואחרי לידה בפרט – תעצרו את המירוץ. תנשמו. תפנו בכל יום לפחות חצי שעה לעצמכן. פשוט לשבת בלי לעשות כלום. להיות בשקט. להקשיב לגוף. לנפש. לרוח. תהיו טובות עם עצמכן. תתייחסו לעצמכן ברכות, בקבלה, באמפטיה. תהיו סלחניות כלפי כל מה שלא מצליח. תגידו לעצמכן מילים טובות ומעודדות כמו אלה שאתן אומרות באהבה לילדים שלכן. מילים שהייתן רוצות לשמוע מהאמהות שלכן".

ומה אומרת הרפואה הסינית?

לסינים יש הסבר מדעי משלהם מדוע הזיכרון נפגע לאחר הלידה. זהר לוסטיגר-בשן L.AC,M.SC, מטפלת ברפואה סינית ומרצה בקמפוס ברושים, מסבירה: "על פי הרפואה הסינית, הלב אחראי על הזיכרון, וכשאין הזנת דם טובה ללב ולמוח – הזיכרון נפגע. כיוון שבלידה האישה מאבדת דם, אחרי הלידה הלב לא מקבל את כמות הדם הנחוצה לו לביצוע תפקידיו בצורה יעילה, והדבר מתבטא בזיכרון ירוד (וגם בבעיות שינה, בנשירת שיער ועוד). לכן, ברפואה הסינית מקדישים חשיבות רבה לטיפול ביולדת. ההמלצות הן מנוחה ותזונה מתאימה".

הרפואה הסינית מתמודדת עם זיכרון ירוד במספר דרכים:
תזונה
– התאמת תפריט "מחזק דם", הכולל בשר, הודו, עוף, כבד עוף, דגנים מלאים, ירקות כתומים, אדומים וירוקים כהים, מרקים עם מח עצם.
דיקור– דיקור המכוון לחיזוק הדם. נקודות הדיקור הן בידיים, ברגליים, בבטן או בגב, בהתאם לסימפטומים האישיים.
צמחי מרפא – התאמה אישית של פורמולת צמחים סיניים המחזקים דם. את הצמחים ניתן לקחת בצורת תה, קפסולות או תמצית נוזלית.

רוצה לשתף ולהתייעץ? היכנסי לפורום הריון ולידה ולפורום תמיכה אחרי לידה