תוצאות מעבדה: הסטודיו של איתי בר און

גופי תאורה מבטון בהשראת תכנת תל ממד | צילום: יח"צ
גופי תאורה מבטון בהשראת תכנת תל ממד | צילום: יח"צ

הוא מוכר בזכות אריחי בטון תלת ממדיים שפיתח ובימים אלו חונך חלל תצוגה עצמאי בתל אביב ומעצב מוצרים מסקרנים שהם תולדה של מחקר גם בחומרים אחרים. ביקור מסקרן

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תעודת זהות

שם: איתי בר־און
מגורים: יפו
לימודים: עיצוב תעשייתי בשנקר
עיסוק: מעצב תעשייתי ומרצה בשנקר ובמכללה למינהל

איתי בר און | צילום: יח"צ
איתי בר און | צילום: יח"צ

 

לפני כחודש פתח המעצב איתי בר־און חלל תצוגה עצמאי בתל אביב, אקט יוצא דופן כשמדובר במעצב צעיר (32). "זה היה מתבקש", הוא מסביר. "אנחנו עובדים בכמה טריטוריות והגיע הזמן לעבור לחלל גדול במיקום מרכזי". ב"אנחנו" בר־און מתכוון בעיקר לשיתוף הפעולה עם אביו (אף שגם אחיו וגיסתו עובדים בעסק בייצור, בשיווק ובמכירות). האב, קבלן בניין במקצועו, מתפקד כשותף שקט אך העבודה לצדו שימשה כהשראה. "עבדתי עם אבי בזמן הלימודים וגם אחרי שפתחנו את הסטודיו. בבוקר הייתי שיפוצניק ובערב מעצב. הקשר שלי עם הבטון התחיל משם. באחד הימים בשנה ג' הייתי צריך לצאת לסיבוב חומרים אבל ירד גשם. היו לי בדים ולקחתי מלט משק בחצר וכך הכל התחיל".

את הצעדים הראשונים במחקר הבטון הוא מגדיר כאתגר. הדיסוננס בין התכונות הקשיחות של החומר בצורתו המוגמרת והרכות שלו בראשית התהליך סקרנו את בר־און והובילו אותו לתהליך פיתוח ארוך. לפרויקט הגמר הוא ייצר פריטים בטכניקה שפיתח, שמשמשת אותו עד היום. בימים אלה הוא מתכנן קיר בשטח 100 מ"ר מאותן לבני בטון "מקומטות" שמיוצרות במפעל המשפחתי בבני ברק ויותקנו בלובי של בניין במתחם U.

אריחי תל מימד בעיצוב איתי בר און | צילום: יח"צ
אריחי תל מימד בעיצוב איתי בר און | צילום: יח"צ
אריח תל מימדי | צילום: יח"צ
אריח תל מימדי | צילום: יח"צ

מדו ממד לתלת ממד

בתום הלימודים המשיך בר־און לעסוק בבטון. "פרויקט הגמר היה על גבול האמנות והבנתי שבשביל להתפרנס אני צריך להתכוונן לפס ייצור תעשייתי". הוא יצר קולקציית חיפויים תלת ממדיים, גיבש קטלוג ונפגש עם אדריכלים. כשהמכירות לא נסקו הוא התקשר עם המותג ספדה, ושם התחוללה הפריצה. הרומן עם הבטון נמשך לפיתוח טכניקת בטון מכופף. "הייתי מעורב בפרויקט אדריכלי וקיבלתי חופש פעולה. השקעתי את כל התקציב בפיתוח, וסדרת כישלונות הובילה אותי לבטון המכופף. אם בהתחלה רציתי רק לסגור נישה בצורה מעוגלת, הבנתי שבאותה צורה אני יכול לעשות דברים שונים". בעזרת הטכניקה הזו הוא יצר גופי תאורה גדולים ושרפרף שנראה כמו עשוי מעור. "גופי התאורה נוצרו מתוך רצון שלי למתוח את הטכניקה למונומנטים גדולים. בשרפרף כבר יש כמה מהלכים של הכיפוף". סוד המעבר של הבטון מדו לתלת ממד נובע מנוסחה מדויקת, וכשהחומר עדיין במצב פלסטלינה הוא עובר כיפוף עד לצורה הסופית.

חיפוי תלת ממד מבטון בשילוב תאורה | צילום: יח"צ
חיפוי תלת ממד מבטון בשילוב תאורה | צילום: יח"צ

לאחר שסיים להתעסק עם פריטים קונספטואליים חזר בר־און לייצור סדרתי ועיצב גופי תאורה בצורת קונוס מבטון ומפרספקס. ביקוש מצד לקוחות הוביל אותו לעבודה בחומרים אחרים מלבד בטון. הוא יצר חיפויי עץ ומתכת כלוחות תלת ממדיים משולבים בתאורה נסתרת והתמחה בעבודה בחומרים החדשים עבורו. "נפתחתי לנישות נוספות ויצרתי גופי תאורה מברזל בחיקוי טכניקה עתיקת יומין שנקראת יציקה בחול – התבנית שלתוכה יוצקים את הברזל עשויה חול והיא גם זו שאחראית לטקסטורה המגורענת של המוצר. עבדתי בחיתוך לייזר מודרני, ובגלל שהחיבורים מדויקים מאוד הגוף נראה כאילו נוצר ביציקת חול. זו טכנולוגיה עתיקה בגישה מודרנית".

לאחר שהעיצוב נוצר, המשיך בר־און לשחק בחומרים ובממדים: כשרצה להגדיל גוף תאורה תלוי הוא יצר אותו מעץ כדי להקל על המשקל, ובגוף עומד הוא השתמש בברזל דק יותר. בסדרה החדשה ביותר שלו הוא חזר לבטון ויצר גופי תאורה בצורת קונוס, שבחלקם החיצוני מוטבעת צורת רשת בהשראת Wire Frames – מינוח מקצועי בתוכנת תלת ממד. "האסתטיקה קסמה לי ורציתי להראות את היכולת של הבטון להעתיק טקסטורות. הצד החיצוני מדויק מאוד ביחס לחלק הפנימי שבו יש את הטקסטורה של הבועות, וכך נוצר ניגוד של סדר ואי סדר".

שרפרף בטון מכופף | צילום: יח"צ
שרפרף בטון מכופף | צילום: יח"צ

לאחר שצבר שליטה וידע בעבודה בבטון, עץ ומתכת פנה בר־און לתחום חדש עבורו – קרמיקה. גם כאן הדרישה באה מהשטח. "בטון הוא חומר סופג ולכן לא מתאים לשימוש בחללים רטובים. לא היה לי מענה לחיפוי בחללים רטובים ובחרתי לעבוד בקרמיקה שיודעת להתנהג בתנאים כאלה". הרעיון נבט בעקבות פרויקט שיצר עם המאייר יונתן פופר לשבוע האיור האחרון – קולקציית חיפויי בטון בשילוב דפוס משי בהשראת קונסולות משחק ישנות. "הקונספט לא יכול לעבוד בחיים האמיתיים. ניסיתי לחשוב איך אני משנה אותו ומשתמש בהדפסת הדו ממד על חומר אחר. משם באו הקרמיקה ודפוס דיגיטלי בהשראת רשתות". קולקציית גופי תאורה מקוריאן נמצאת עדיין בשלב הרעיון. "זה חומר מודרני שיש בו יתרונות רבים. אני נמשך לטכנולוגיות של חומרים ואוהב לקחת את מה שקיים ולעשות בו טוויסט קטן, כדי לקבל מופע אחר עם החומר".

אריחי תל ממד בשילוב תאורה | צילום: יח"צ
אריחי תל ממד בשילוב תאורה | צילום: יח"צ

קצרים עם איתי בר און

מוטו: "עיצוב עבורי הוא חידה ומשחק. אני לא ממציא את הגלגל אלא מנצל הזדמנות שנמצאת שם ויוצר מהלך שמשנה את כל התמונה".

המוצר הראשון: "אריחים, ספסל וכיור מבטון יצוק בבד".

מעצב מוערך: "אני אוהב את העבודות של רון ארד. יש לו שפה ברורה שמתבטאת בכל מה שהוא מעצב, ממוזיאון העיצוב עד משקפיים. העיצוב שלו מגוון ויכול להיות נקי או 'מלוכלך', מסחרי או אמנותי".

עוד עשר שנים: "נשמח להוציא חלק מהעבודה לאאוט-סורסינג, לספק פרנסה לעובדים נוספים ולהתרכז באספקטים שבם אנחנו הכי טובים. אנו שואפים לגדול מבחינת היקף העבודה ולשתף פעולה עם ארגונים וחברות מתחומים שונים בארץ ובעולם, ולתרגם חלק ממוצרינו למוצרי צריכה זמינים לקהל הרחב".

טיפ למעצב המתחיל: "ללכת עם הבטן. עיצוב תעשייתי הוא מקצוע שיכול להיפתח לרבדים שונים וחשוב לדייק בבחירות. אם נמצאים במקום שסובלים בו – לקחת את הרגליים וללכת".

איפה אפשר להשיג את המוצרים? "חנויות תאורה ובחנות המעצב".

חיפוי מלוחות מתכת בשילוב תאורה | צילום: יח"צ
חיפוי מלוחות מתכת בשילוב תאורה | צילום: יח"צ