תופעה: נשים מעצבות לגברים

מתוך הקולקציה הראשונה לגברים של סטלה מקרטני | צילום: GettyImages
מתוך הקולקציה הראשונה לגברים של סטלה מקרטני | צילום: GettyImages

באופן מפתיע נשים המעצבות לגברים הן חידוש בתעשיית האופנה העולמית. מה גרם לסטלה מקרטני, לאחיות אולסן ולאחרות לחצות את הקווים ולהיכנס לארון הגברי דווקא עכשיו? רמז – 2016 והמון כסף

88 שיתופים | 132 צפיות

 

"כשאני מעצבת לנשים אני יודעת בדיוק מה אני עושה, אני אפילו לא חושבת על זה, זה כל כך טבעי", אמרה בריאיון לעיתון "הגרדיאן" הבריטי המעצבת הוותיקה סטלה מקרטני. לעומת זאת, הוסיפה לגבי הפרויקט החדש שלה, קו קבוע ונרחב לגברים שהושק לפני כחודש, "זה הרבה יותר מאתגר אותי מנטלית".

מדובר בקו הראשון לגברים מאז פתחה מקרטני את בית האופנה הנושא את שמה ב־2001 (הקולקציה הראשונה עוצבה בהשראת הבגדים הפסיכדליים של אביה פול מסוף שנות ה־60). השקתה מסמנת תופעה רחבה יותר. כמעט במקביל אליה הכריזו גם התאומות מרי קייט ואשלי אולסון, העומדות מאחורי מותג האופנה The Row, על השקת קולקציית קפסולה לגברים, ומעצבת האביזרים אניה הינדמארץ' התנסתה מוקדם יותר העונה לראשונה בשוק הגברי. גם גרייס וולס בונר, בוגרת בית הספר הגבוה לעיצוב סנטרל סנט מרטינס, היא דוגמה למי שמעצבת מאז 2014 קולקציות מכושפות לגברים המאופיינות במוטיבים מערביים, אפריקאיים, גבריים ונשיים.

אבל מלבד הרצון להציב אתגרים מקצועיים לעצמן, השאלה הבוערת היא מה בעצם השתנה ולמה דווקא עכשיו. אחרי הכל, עיצוב לגברים על ידי נשים הוא צעד חריג למדי בתעשייה, ולראיה, כל מי שיתבקש להציג רשימת שמות של גברים שמעצבים לנשים במאה ה־20 יצטרך במקרה הטוב להצטייד בערמת פנקסים נאה ועבה, ומנגד מי שינסה לקבץ שמות של נשים שמעצבות לגברים יצליח לקושש בקושי עשרה, על אחת כמה וכמה כשמדובר במעצבות לגברים שמעצבות תחת המותג הנושא את שמן.

מתוך קולקציית קיץ 2017 של גרייס וולס בונר | צילום: GettyImages
מתוך קולקציית קיץ 2017 של גרייס וולס בונר | צילום: GettyImages

 

בדומה לתשובתו המפורסמת של ראש ממשלת קנדה לשאלה על שילוב נשים בממשלתו, גם כאן התשובה הפשוטה צריכה להיות "כי אנחנו ב־2016". "זה קורה דווקא עכשיו כי רק עכשיו יש כל כך הרבה מעצבות שהן נשים", מציינת בנחרצות מעצבת האופנה דורין פרנקפורט, שהחזיקה בקו גברים מצליח בשנים 1995־2007 (ופרשה מהתחום עקב סגירת מפעל המחויטים שייצר עבורה את הפריטים). "מעצבות נשים זה לא משהו שתמיד היה, עכשיו זה משתנה באופן כללי". היא מציינת כי היא מאוד מתגעגעת לעיצוב אופנת גברים והייתה חוזרת בשמחה לתחום. "אם הייתי מוצאת מישהו לעשות איתו שיתוף פעולה, זה כבר היה קורה. אנחנו משחקות עם הרעיון הזה כל הזמן, אבל יכולות הייצור מוגבלות כרגע".

לא רק העובדה הטכנית שיש פשוט יותר מעצבות נשים בתחום אחראית לשינוי בשטח. סביר להניח שגם לשינוי באווירה המגדרית הכללית בחברה המערבית יש חלק בעניין. ייתכן שהקהל התבגר בכל הנוגע ל"סוגיית התווית" – בתעשיית האופנה השוביניסטית בהחלט לא יודו בכך באופן רשמי, אבל ההנחה הרווחת עד לאחרונה הייתה שגברים יתקשו ללבוש בגד שעליו מתנוסס שם של אישה.

מרי קייט ואשלי אולסן | צילום: GettyImages
מרי קייט ואשלי אולסן | צילום: GettyImages

 

החשבון הכללי

אבל גם אם מתחשבים בעובדה שגברים מצליחים סוף כל סוף שלא להתמוטט לאחר מפגש עם שם של אישה בתוך הז'קט, קשה שלא להציב את תופעת הנשים המעצבות לגברים בקונטקסט כלכלי באופיו, שקשור אל חציית קווים דווקא מצד הגברים בכל הקשור לצרכנות. מחקרים שונים מהעת האחרונה מציגים מגמה ברורה – גברים מאמצים הרגלי שופינג שנחשבו עד כה כהרגלי קניות של נשים. כלומר, מודעות הולכת וגדלה לאופנה, כוונה לקחת חלק במגמות עונתיות ונכונות לבזבז הרבה יותר על בגדים ואביזרים.

למעשה, האתר "פאשן יונייטד" ציין כי עד 2021 ההכנסות מאופנת גברים בבריטניה צפויות לעקוף את ההכנסות מאופנת הנשים. "אופנת גברים נותרה מאחור בעשור הקודם, כשמותגים התמקדו בהגדלת ההיצע לנשים. אבל ככל שגובר העניין שגברים מגלים באופנה ובמראה שלהם, קמעונאים מתחילים להגיב לדרישה ההולכת וגדלה שלהם", נכתב שם. כך שייתכן שכניסה אל שוק אופנת הגברים היא אחת האופציות הטובות ביותר שעומדת בפני המעצבות השונות להגדיל את נתח השוק שלהן באופן ניכר. ההזדמנות לתיקון היסטורי ולגידול הכנסות מתרחשת לא רק מעבר לים. אחרי שנים של סטטיות עגומה בסצנת האופנה לגברים בישראל, גם כאן נרשמת פזילה אל ההזדמנויות החדשות שאוצר בתוכו הארון הגברי.

מתוך הקולקצייה של סטלה מקרטני | צילום: יח"צ
מתוך הקולקצייה של סטלה מקרטני | צילום: יח"צ

 

לצד אביבה זילברמן, המשיקה קולקציית גברים ראשונה, גם המעצבת ענבל בן זקן, שחתומה על המותג מיזו ב־14 השנה האחרונות, חשפה בחודש שעבר קולקציה ראשונה לגברים. "בשנתיים האחרונות, יצא לי לעצב תלבושות לשחקנים ורקדנים, וככה הייתי בקשר עם גברים, מה שגרר תגובות כמו 'למה אי אפשר למצוא את העיצובים שלך לגברים?'. המהלך הונע בגלל דרישה מבחוץ, אבל זה בא לי בטבעיות", בן זקן מציינת. "הקולקציה הזו יצאה עכשיו לחנות, בתקווה שזה יגיע לגברים שנמאס להם מהמדים של חולצת טי וג'ינס. אני מגלה שזה נורא כיף ומסקרן".

האם יש הבדל בין מעצבות לגברים לבין מעצבים לגברים? עוד מוקדם לדעת וכנראה שגם צריך נפח גדול יותר של מעצבות כדי להכריע. עם זאת, כפי שממחישות הקולקציות שהוזכרו כאן, ניכרים רמזים לכיוון. אם מעצבים גברים לנשים מואשמים פעמים רבות בכך שהם יוצרים בגדים שהם פנטזיות מופרכות, הרי שמעצבות נשים מביאות גישה פרקטית יותר. הטווסות עדיין שם, אבל היא מוגשת עם רגליים על הקרקע. ייתכן שתפיסת המציאות שלהן פשוט מפוכחת יותר.

מתוך קולקציית הקפסולה של ענבל בן זקן | צילום: רוני כנעני
מתוך קולקציית הקפסולה של ענבל בן זקן | צילום: רוני כנעני