אג'נדה

המגזר המקומבן ביותר במשק הוא לא המורים, יותר בכיוון של חברי הכנסת

שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב
שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב

חברת הכנסת שרן השכל פרסמה פוסט שבו היא יוצאת בלהט נגד הפנסיות של המורים הוותיקים. חיה לוי, מורה כבר יותר מ-30 שנה, עונה לה וחושפת כמה בדיוק תהיה הפנסיה העצומה שלה

88 שיתופים | 132 צפיות

חברת הכנסת מטעם הליכוד, שרן השכל, פרסמה פוסט נוקב נגד שביתת המורים ודרישות הסתדרות המורים, ובתוכו הדברים הבאים:

"בימים אלו מתנהלת בישראל מלחמה על העתיד שלכם. יפה בן דוד, ראש הוועד המייצג לא פחות מ-160,000 מורים וגימלאים החליטה לנצל את סמיכות הזמנים בין תחילת שנת הלימודים והבחירות בכדי לסחוט כסף עבור עובדים הזוכים לפנסיה תקציבית.
במקום להקצות משאבים לצעירים עליהם מופקדת מערכת החינוך או למורים הצעירים שממהרים להתייאש ממערכת לא תחרותית המתגמלת ותק במקום איכות, בוחרת בן דוד לדאוג דווקא למי שזוכה למתנה הבזבזנית שמרוקנת את קופת המדינה ולא דואגת לאיכות החינוך ולתגמול מורים צעירים איכותיים ובעלי מוטיבציה גבוהה.
בן דוד המנופפת בנשק השביתה מבקשת להגדיל את תשלומי הפנסיה שמשולמים מתקציב המדינה ישירות למורים הוותיקים, שבניגוד למורים הצעירים לא נדרשו לחסוך בכדי לזכות בהם אלא זוכים בהן מכוחו של הסדר הזוי ושערורייתי.
כבר עכשיו אמורים אזרחי ישראל לשלם את החשבון על התחייבויות פנסיוניות במאות מיליארדי שקלים שיצאו מכיסם במקום מהחיסכון שאף פעם לא נדרש ממקבלי הפנסיה התקציבית.
רצונה של בן דוד לנפח את הפנסיה התקציבית – האיוולת הכלכלית הגדולה והיקרה ביותר שגלגלה המדינה לצעיריה – היא לא פחות מפשע כלכלי.
דווקא לפני הבחירות זה הזמן להעביר מסר.
מוכרחים ליצור סדר עדיפויות חדש למערכת החינוך, סדר עדיפויות שבו עתיד ילדינו וזכות הבחירה של ההורים נמצא מעל זכויות היתר של עובדים הזוכים לפנסיה תקציבית.
מוכרחים להעביר לגב' בן דוד מסר – אנחנו בוחרים באומץ לשנות ולא בכניעה לסחיטה באיומים".

>> שרן השכל: "אני הליכוד האמיתי"

כל היום אני שוברת את הראש מה לענות לטקסט המופתי הזה של שרן השכל, שבהיותה חברת כנסת סובלת כידוע מתנאי שכר, תעסוקה ופנסיה נמוכים במיוחד. במקור השכל כינתה את המורים "המגזר המקומבן ביותר במשק". מאז ערכה את הפוסט בעקבות לחץ ציבורי ושינתה אותו.

נניח לרגע לטיעונים הלא מדויקים כאילו המאבק הנוכחי כרוך רק בדאגה לפנסיה תקציבית, תעמולה שמנפיק האוצר כדי להתעלם מדרישות רבות ומוצדקות של המורים.

אני מורה מהדור הישן, לי יש פנסיה תקציבית. אני שייכת לקומבינטוריות שלא הפרישו לפנסיה מתוך משכורת עתק ממוצעת של 6,000-5,000 ש"ח לחודש, החל בגיל 28, וכעת בגיל 52 זכאית לפנסיה חודשית בגובה 1,500 ש"ח לחודש. לא לדאוג, אני לא פורשת, יש לי עוד 12 שנים לגיל פנסיה, ועד אז המצב בוודאי ישתנה מהקצה אל הקצה, לדעתי אפרוש עם לא פחות מקצבה של 3,000 ש"ח לחודש, אחרי 36 שנים במשרד החינוך ו-44 שנים כמורה בסך הכל, תואר שני ואולי אולי גם שלישי.

כבר חמש שנים אני לא מרוויחה חמשת אלפים ש"ח לחודש אלא כפול מזה, מכיוון שהרפורמות בחינוך העלו מאוד את השכר, אם כי לא כל הרכיבים פנסיוניים, נו, זה מתחיל לשעמם ותכף תדפדפו לכתבה אחרת. המממ, לא, זה משעמם מהתחלה, מה זה משנה כמה פנסיה תהיה לי ואילו תנאי עבודה יש לי, הרי כמעט לכל אחת יש עבודה קשה ותנאים קשים.

תלוש הפנסיה של חיה לוי. מורה במשרד החינוך כבר 36 שנה
תלוש הפנסיה של חיה לוי. מורה במשרד החינוך כבר 36 שנה

כן, נכון, כמעט כל הא.נשים במשק, שכירים ושכירות, עצמאיות ועצמאים – משתכרים ומשתכרות מעט מדי עבור עבודה קשה מדי ו/או חיים וחיות ללא הגנות מספיקות ממחלות ומתשישות של זיקנה. למה שהמורות יהיו שונות?

אנחנו יכולות להתנגד לשביתות במשק ולשביתות מורים בפרט, כדי שכולנו נוכל להיות באותה תחתית יחד, כולנו חוץ מכמה נשים וגברים שהסתדרו להם איכשהו. נגיד, כמו למשל, רק זורקת רעיון, שרן השכל.

או שאולי נתאחד נגדם ונגדן, נשבות, נפגין ונתעקש. לא על מחיר הקוטג', אלא על פנסיה הוגנת וחינוך טוב, וננסה לחיות בחברה שיש בה אכפתיות וסולידריות. אולי לזה אפילו נרצה לחנך ילדים וילדות.