כמה מים התינוק שלך צריך לשתות? כללי הזהב להורים לימים החמים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

מאיזה גיל מותר לתינוק לשתות מים וכמה, איך מזהים סכנת התייבשות והאם ניתן לקרר את התמ"ל במקרר? כל מה שרציתן לדעת על שתיית מים בקרב תינוקות בימי הקיץ החמים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

כולנו כבר מכירות את החשיבות של שתיית מים בכמות מספקת, ועל אחת כמה וכמה בימי הקיץ הישראלי החם. הכמות המומלצת לאדם בוגר היא לשתות כ-10 כוסות מים בממוצע, כאשר חוץ מהיתרונות הידועים של המים לבריאות הכללית ושיפור מראה העור והשיער הם כמובן האמצעי היעיל ביותר להילחם בסכנת ההתייבשות שאורבת לנו בחודשי יולי אוגוסט, גם אם את רוב היום אנחנו מבלות במבנה סגור וממוזג. אך מה לגבי תינוקות? האם ההמלצה לשתות כמה שיותר מים במהלך היום תקפה גם לגבי פעוטות רכים? רונית דוייב, המנהלת המדעית של אבוט, יצרנית סימילאק גולד, עונה לכמה שאלות נפוצות של הורים לגבי כל מה שקשור לשתיית מים בקרב תינוקות.

כך תדאגו שהתינוק שלכן יעבור את הקיץ בשלום | צילום: Shutterstock
כך תדאגו שהתינוק שלכן יעבור את הקיץ בשלום | צילום: Shutterstock

עוד כתבות מעניינות
היריון בקיץ: 7 כללי ברזל להריונות המזיעה
זה תוסף התזונה שמבטיח לשפר לכן את החיים
"מי צריך מלונית?": ביקור במחלקת היולדות הכי מפוארת בארץ

מאיזה גיל אפשר לתת לתינוק לשתות מים?

על פי הנחיות משרד הבריאות אפשר לתת לתינוקות לשתות מים מגיל חצי שנה ומעלה. הוספת נוזלים אחרים, פרט לחלב אם או תמ"ל עד גיל חצי שנה, מסוכנת לבריאותו של התינוק כיוון שהיא עלולה לבוא על חשבונם של רכיבים תזונתיים אחרים החיוניים להתפתחותו.

האם צריך לשנות את כמות הנוזלים או המזון שנותנים לתינוק בימים חמים במיוחד?

אין צורך לשנות את הרגלי התזונה של התינוק או להאכיל אותו יותר כשחם בחוץ. במידה והתינוק מתחת לגיל חצי שנה, הקפידו על הנקה או הזנה בתמ"ל בזמנים קבועים, כך שהוא יקבל במהלך היום את כל הנוזלים הדרושים לגופו. כמובן שבמקביל היו ערניים לסימנים היכולים להעיד על מחסור במים והתייבשות.

איך מזהים שהתינוק בסכנת התייבשות?

סימנים המראים על חוסר נוזלים בתינוקות הם לרוב פה יבש, בכי ללא דמעות, חיתול יבש במשך למעלה מ-3 שעות, עיניים או לחיים שקועות, עליה של חום הגוף, התנהגות בלתי רגילה, רגזנות וישנוניות. יש להיות ערניים למצבים אלה העלולים להעיד על התייבשות, ובמידה ומזהים אחד מהם מומלץ להגיע עם הרופא לתינוק.

הקפידו על הנקה והזנה בימים קבועים, בייחוד בימי הקיץ | צילום: Shutterstock
הקפידו על הנקה והזנה בימים קבועים, בייחוד בימי הקיץ | צילום: Shutterstock

התינוק שלי כבר בן חצי שנה ואינו מוכן לשתות מים. איך אפשר לעודד אותו לשתות?

אפשר להפוך את שתיית המים לנגישה ומהנה יותר, למשל על ידי שילוב משחק שתייה בו אתן שותות יחד עם התינוק. אפשר לקנות כוס יפה וצבעונית ולהוסיף למים קוביות קרח בכל מיני צורות וצבעים שיגרו את התינוק. בנוסף מומלץ להרגיל את התינוק לשתות מים ולהימנע משתייה מתוקה.

האם ניתן לקרר תרכובת מוכנה של מזון לתינוקות (תמ"ל) בימים שרביים, כדי שהתינוק יהנה ממזון קר ורענן?

ההמלצה היא לשתות תמ"ל בתוספת מים בטמפרטורת החדר ולהכין את תרכובת המזון בסמוך למועד ההאכלה. בימים חמים מאד ולתינוק בגיל חצי שנה ומעלה, ניתן לקרר מעט את הבקבוק עם הפורמולה על ידי השארתה במקרר למשך מספר דקות. בימים חמים יש לשים לב ולהימנע מהשארת פורמולה מוכנה לזמן ממושך מחוץ למקרר. ניתן לאחסן את התמ"ל המוכן שהתינוק לא שתה או סיים בבקבוק אטום למשך זמן מרבי של 24 שעות במקרר. אין לחמם את התמ"ל שוב לאחר שהתקרר.

אם התינוק בוכה בלילה, להביא לו לשתות מהתמ"ל?

על אף מה שרובנו חושבות, בכי ויקיצות ליליות של תינוקות אינם נובעים דווקא מרעב או צמא. פעוטות מתעוררים משנתם מסיבות פשוטות כמו טיטול רטוב, צורך במגע וחום אמהי, בקיעת שניים, "בדיקת נוכחות" של ההורים, אך גם מצבי חולי כמו מחלות חום, כאבי בטן, דלקת אזניים וכדומה. במידה ונראה שהילד אינו נרגע והוא מעל לגיל חצי שנה, עדיף להציע לו בלילה בקבוק עם מים ולא עם תמ"ל, על מנת לא להרגילו לאכילה בשעות הלילה.

הקפידו לנקות את הבקבוקים אחרי כל האכלה כדי למנוע הצטברות חיידקים | צילום: Shutterstock
הקפידו לנקות את הבקבוקים אחרי כל האכלה כדי למנוע הצטברות חיידקים | צילום: Shutterstock

על מה חשוב להקפיד מבחינת היגיינה בימים החמים?

יש לנקות את הבקבוקים לאחר כל האכלה, כמו גם את הפטמות, המכסים, הטבעות, מחלק המנות וכן את כל הכלים המשמשים להכנת התמ"ל. יש להשתמש במברשות ניקוי מיוחדות ובמים חמים וסבון, ולהקפיד לא לאחסן במקום חם שקרני השמש מגיעות אליו.

וטיפ אחרון: אימהות, אל תשכחו את עצמכן. הקפידו על שתיית מים בכמות מספקת של 10 כוסות גם אם אתן שוהות במקום סגור וממוזג ולא מרגישות תחושת צמא. הגוף שלכן, והתינוק שלכן, יודה לכן.

ייעוץ רפואי: רונית דוייב המנהלת המדעית של אבוט, יצרנית סימילאק גולד