שנת אפשרויות: עולמם הסודי של האמנים האוטיסטים

תערוכת "משפחה יוצרת", שנפתחת ביום חמישי הקרוב (26.10), מציגה עבודות משותפות של אוטיסטים ובני משפחתם במגוון תחומים. עידן כגן, ממשתתפי התערוכה, כתב: "ידעו כולם מוח בי עוצמתי, ידברו בגובה העיניים"

88 שיתופים | 132 צפיות

כשמביטים לעבר הים, לא יודעים את סודותיו. המים השקטים לא מרמזים על שפע האוצרות הצבעוניים, הכמעט קסומים, שמתחבאים מתחת לגלים. כך נראות לעתים גם תסמונות האוטיזם, המסתירות מאחוריהן את עולמם הפנימי הצבעוני, הייחודי וגם הכישרוני להפליא של האנשים הלוקים בהן. אותם אנשים חווים ורואים את העולם שכולנו חיים בו באופן מעט אחר, צופים על ההתרחשויות ומפענחים אותן בדרך שאחרים פשוט לא מכירים – נקודת מוצא מושלמת ליצירת אמנות.

יצירתו של רועי גלבוע
יצירתו של רועי גלבוע

תערוכת "משפחה יוצרת" נועדה לחשוף את העולם המסתורי של האמנים האוטיסטים לקהל הרחב. התערוכה תתקיים בספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך באוניברסיטת תל אביב מ־26.10 עד 28.12 ותציג עבודות של אוטיסטים ובני משפחתם בציור, צילום, כתיבה, אוריגמי ופאזל. 16 המשתתפים ובני משפחתם מציגים 16 סיפורים שונים, מגוונים וייחודיים שמצאו חלון לדיאלוג בזכות ביטוי אמנותי כזה או אחר.

סער בוכבינדר בן ה־24 הוא אמן חזותי המשתמש בציור, צילום ונגינה במקום מילים, עידן יונה בן ה־19 מוצא את הביטוי שלו דווקא בפאזלים של ציורי אמנות בני 5,000 חלקים, ודביר שלמה טירי בן ה־17 מצליח להביע את עצמו בעזרת אוריגמי.

יצירתו של סער בוכבינדר
יצירתו של סער בוכבינדר

 

וישנו גם עידן בן ה־29, אוטיסט שלא מדבר, שבגיל 26 בחר לגלות למשפחתו שהוא למד בעצמו את השפה כשהקליד לראשונה באייפד שתי מילים מלאות אופטימיות: "שנת אפשרויות". מאז החל עידן לבטא בניסוחים עדינים ושפה רבודה את העולם שעד אז השאיר מסוגר. העבודה של עידן ושל משפחתו היא קולאז' של משפטים שהוא כתב עם צילום של אמו ועיצוב של אחיו. משפט מעבודה אחרת של עידן מדגים את הרוח החיה והרעיון המרכזי מאחורי התערוכה: "ידעו כולם מוח בי עוצמתי", כותב עידן, "ידברו בגובה העיניים". בואו לראות בעצמכם, בגובה העיניים.

יצירתה של לילך וייס
יצירתה של לילך וייס

 

"משפחה יוצרת", 26.10־28.12, הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך באוניברסיטת תל אביב. אוצרת התערוכה: רחל זיו. פתיחה חגיגית תתקיים ב־26.10 ב־18:00