שנקר 2021: הקולקציות שהכי אהבנו מתצוגת הבוגרים

הפרויקט של לי מרי | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של לי מרי | צילום: רפי דלויה

34 בוגרי המחלקה ללימודי אופנה של שנקר הציגו אמש (שני) את קולקציות הגמר שלהם, שחתמו שנת קורונה סוערת. הנה תשעה פרויקטים שהותירו עלינו רושם חזק במיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

באוהל הקרקס המוצב ליד איצטדיון רמת גן התקבצו אמש (שני) בכירי תעשיית האופנה לצפות בתצוגת הגמר של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, שהונחתה על ידי שלמור שטרוזמן. האם קרקס גדוש קהל נלהב ומיוזע הוא מעין מטאפורה גסה למה שעברנו כולנו בשנת הקורונה המטורללת? לא בדיוק. "זירת קרקס מותחת את גבולות המחשבה למיומנויות יוצאות דופן" הסביר בנאומו אילן בז'ה, ראש המחלקה בשנתיים האחרונות, שהחליף את לאה פרץ אחרי 22 שנה. זוהי התצוגה הראשונה של בז'ה מאז נכנס לתפקיד, והוא התקבל על ידי הקהל בתשואות. חצי שנה לאחר שנכנס לתפקידו, פרצה המגיפה והלימודים עברו כמעט במלואם לגבולות הזום, מה שהשפיע על לוחות ההשראה של הסטודנטים וחלחל גם אל הקולקציות. למרות התנאים הקשים, בז'ה הביא הישג מרשים לבית הספר, כאשר המחלקה בניהולו נמנתה ברשימה שערך לאחרונה מגזין "פורבס", שציינה לטובה עשר מחלקות שהצליחו לבלוט ב-2020.
בשורה הראשונה ישבה נינט טייב, במערכת לבוש בעיצובו של דניאל מריאש, שצפתה בבעלה, יוסי מזרחי, שניגן מוזיקה חיה שליוותה את התצוגה כולה. עוד נכחו באירוע: גלית גוטמן, אשלי וקסמן בקשי, כוכב הרשת קווין רובין (שהגיע לתמוך באחיו, בוגר המחזור שון רובין) ושחר סאול, שגם צעד על המסלול. הנה תשע הקולקציות שהותירו עלינו את הראש החזק ביותר.

שקד לבנה

שקד לבנה החליטה לחקור את העולם מפרספקטיבה של מעוף ציפור, המטשטשת לדבריה את האובייקטים וגבולותיהם. על ידי שימוש בצמר, משי ושיפון היא הצליחה לפרק את מבנה החליפה גברית הקלאסי וליצור גזרות מעניינות ופרופורציות חדשות בהתאם לזווית הראייה החדשה.

הפריטים מחויטים, המבט ממעוף ציפור. שקד לבנה | צילום: עדו לביא
הפריטים מחויטים, המבט ממעוף ציפור. שקד לבנה | צילום: עדו לביא
שקד לבנה | צילום: עדו לביא
שקד לבנה | צילום: עדו לביא

שיר דני

הפרויקט של שיר דני שואל את השאלה "מה אם אלוהים הייתה לסבית?", תוך ניסיון לשחרר את העולם מהנרטיב ההטרוסקסואלי, האלים, הפטריארכלי והמיליטריסטי. היא מביאה בקולקציה את סיפורה האישי והתחושות שחוותה כלסבית במסגרת הצבאית, כשהיא מערפלת בתחכום את אלמנטים שמאפיינים את הקהילה הגאה, כמו מעילי עור ומכנסי ויניל, לצד שימוש במוטיבים צבאיים כמו יריעות ניילון, גומי ורשתות הסוואה.

"מה אם אלוהים היתה לסבית?". שיר דני | צילום: עדו לביא
"מה אם אלוהים היתה לסבית?". שיר דני | צילום: עדו לביא
מתוך הקולקציה של שיר דני  | צילום: עדו לביא
מתוך הקולקציה של שיר דני  | צילום: עדו לביא
שיר דני | צילום: עדו לביא
שיר דני | צילום: עדו לביא

ריבי אביבי

ריבי אביבי הציגה משחק מעניין בין קדמוניות לקדמה. את ההשראה לפרויקט היא לקחה מציטוט של חזאית הטרנדים לי אדלקורט: "הגיע הזמן לשינוי קיצוני, החברה העכשווית מוכנה להיפרד מראיית עולם חומרית ולהחליף אותה בחפצים שנעשו בעבודת יד, ובחומרים הקשורים לאדמה והמורכבים יחד בכדי ליצור צורות חדשות". כמו כן, גם תקופת הקורונה, בה הנפש הייתה צמאה לחופש אך היינו כולנו כבולים לבית, מצאה את מקומה בקולקציה. על ידי שימוש בחומרים כמו משי, חימר, סריגים וכדומה יצרה אביבי קולקציית ריזורט הממחישה את הגעגועים לחופש.

בין קדמוניות לקדמה. ריבי אביבי  | צילום: עדו לביא
בין קדמוניות לקדמה. ריבי אביבי  | צילום: עדו לביא
צמא לחופשת ריזורט. ריבי אביבי  | צילום: עדו לביא
צמא לחופשת ריזורט. ריבי אביבי  | צילום: עדו לביא
הפרויקט של ריבי אביבי | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של ריבי אביבי | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של ריבי אביבי | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של ריבי אביבי | צילום: רפי דלויה

רותם כהן

הפרויקט של רותם כהן מכליא באופן מבריק בין שני עולמות שונים שהגבולות ביניהם התערערו בקורונה – בגדי בית ובגדי ערב. הקולקציה מיועדת למה שהפך לגיטימי ב-2020, חתונות זום, עם שילוב בין רקמות, חרוזים ובדים הלקוחים מעולמות שמלות הכלה, לבין סריגים, טרנינגים ושמיכות. מרבית חומרי הגלם בקולקציה הם שאריות בדים שנאספו ממעצבים שכהן פנתה אליהם. את הרקמות יצרה משקיות ניילון משומשות ופלסטיקים של אריזות טייק-אוויי שחתכה כפאייטים.

חתונה בטרנינג. רותם כהן | צילום: עדו לביא
חתונה בטרנינג. רותם כהן | צילום: עדו לביא
הבדים ממוחזרים, הרקמה עשויה ניילון ואריזות טייק אוויי. רותם כהן | צילום: עדו לביא
הבדים ממוחזרים, הרקמה עשויה ניילון ואריזות טייק אוויי. רותם כהן | צילום: עדו לביא
פרויקט הגמר של רותם כהן | צילום: עדו לביא
פרויקט הגמר של רותם כהן | צילום: עדו לביא
הפרויקט של רותם כהן | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של רותם כהן | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של רותם כהן | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של רותם כהן | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של רותם כהן | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של רותם כהן | צילום: רפי דלויה

עדי טל

ההשראה לקולקציה של עדי טל היא הספר "1984" מאת ג'ורג' אורוול, והאופן שבו הוא הפך רלוונטי בעידן הרשתות החברתיות והפייק ניוז. ההשראה הזאת לא באה לידי ביטוי בפריטים עצמם, וניכר בהם דמיון לקולקציות עבר של בלנסיאגה, אך ללא ספק התרשמנו מהתפירה ומהטכניקות המדויקת, מההדפסים היפים ומהחיבורים שיצרו מראות פיסוליים מגובשים.

בהשראת "1984" של ג'ורג' אורוול. עדי טל | צילום: עדו לביא
בהשראת "1984" של ג'ורג' אורוול. עדי טל | צילום: עדו לביא
עדי טל | צילום: עדו לביא
עדי טל | צילום: עדו לביא
עדי טל | צילום: עדו לביא
עדי טל | צילום: עדו לביא

מאיה שריד

מאיה שריד בוחנת בפרויקט שלה את היחסים בין החלל הביתי, שמעניק תחושת חמימות והגנה, אל מול הרחוב הכאוטי והאפלולי. כמחווה לאוהלים שהיתה בונה בילדותה בסלון מרהיטים ושמיכות, היא השתמשה בקולקציה במוטיבים של אוהלים, כמו חוטים שחורים ועבים וחישוקים אפורים המחברים בין יריעות בד. שריד יצרה קולקציית בגדי יום שבכל אחד מהלוקים שבה ניתן לראות את ההסתתרות מפני העולם הסואן והמנוכר שבחוץ, כאשר פלטת הצבעים נשאבה מביתה הפרטי.

מאיה שריד למחלקת עיצוב אופנה בשנקר | צילום: עדו לביא
מאיה שריד למחלקת עיצוב אופנה בשנקר | צילום: עדו לביא
מאיה שריד למחלקת עיצוב אופנה בשנקר | צילום: עדו לביא
מאיה שריד למחלקת עיצוב אופנה בשנקר | צילום: עדו לביא
הפרויקט של מאיה שריד | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של מאיה שריד | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של מאיה שריד | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של מאיה שריד | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של מאיה שריד | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של מאיה שריד | צילום: רפי דלויה

לי מרי

הפרויקט של לי מרי עוסק במפגש בין עיצוב ואדריכלות לבין בגדים והתפישה המרחבית שלהם. ניכרת בו השפעה חזקה מהמעצב הבריטי העולה קרייג גרין, שמטפל גם הוא בסוגיות האלה באופן דומה. ובכל זאת, מרי הצליחה לנתב את הקולקציה למקום משלה וליצור מראות ישראליים יותר, עם פירוק של הגזרות ויצירת מבנים חדשים ומעניינים.

בין הבית לבגד. לי מרי | צילום: עדו לביא
בין הבית לבגד. לי מרי | צילום: עדו לביא
לי מרי | צילום: עדו לביא
לי מרי | צילום: עדו לביא
לי מרי | צילום: עדו לביא
לי מרי | צילום: עדו לביא
הפרויקט של לי מרי | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של לי מרי | צילום: רפי דלויה

זהר בן סימון

זהר בן סימון רואה בקולקציה שיקוף לתהליך האישי שעברה בשנקר והרצון שלה להפוך לאדם "רציני", כאשר תמיד הילדותיות ניצחה אותה. בפרויקט היא הציגה שילובים מתוחכמים בין פריטים שאמורים להיות בוגרים ורציניים – כמו חולצה לבנה מכופתרת, נעלי עקב או משקפיים – לסריגה ססגונית והומוריסטית.

אין קץ לילדות. זהר בן סימון | צילום: עדו לביא
אין קץ לילדות. זהר בן סימון | צילום: עדו לביא
זהר בן סימון | צילום: עדו לביא
זהר בן סימון | צילום: עדו לביא
זהר בן סימון | צילום: עדו לביא
זהר בן סימון | צילום: עדו לביא
הפרויקט של זהר בן סימון | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של זהר בן סימון | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של זהר בן סימון | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של זהר בן סימון | צילום: רפי דלויה

אבירם פימה

הקולקציה של אבירם פימה היתה היהלום שבכתר התצוגה, והופעת האורח של הדוגמנית האיקונית עמית מכטינגר על המסלול ללא ספק תרמה לכך. הקולקציה מגוללת את סיפורו כעובד ביחידה בטחונית בשדה התעופה בן גוריון האמונה על איתור מסתננים בלתי חוקיים למדינה. פימה נתקל בדרכי פעולה ושיטות הסתננות יצירתיות במיוחד, וכך מצאו את מקומם בקולקציה אלמנטים מעולם התעופה, כמו מדי דיילות או עובדי נמל התעופה, לצד בדי משי מודפסים עם דוגמאות שעוצבו בהשראת אמצעי מעקב טכנולוגיים ששימשו אותו בעבודתו.

היהלום שבכתר. אבירם פימה | צילום: עדו לביא
היהלום שבכתר. אבירם פימה | צילום: עדו לביא
אבירם פימה | צילום: עדו לביא
אבירם פימה | צילום: עדו לביא
אבירם פימה  | צילום: עדו לביא
אבירם פימה  | צילום: עדו לביא
הפרויקט של אבירם פימה | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של אבירם פימה | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של אבירם פימה | צילום: רפי דלויה
הפרויקט של אבירם פימה | צילום: רפי דלויה