שמנים שרזו ומטיפים לשמנים אחרים הם השמנופובים הכי גרועים

כולנו מפחדים להשמין | מוניקה בגרסה השמנה, צילום מסך מתוך "חברים", NBC
כולנו מפחדים להשמין | מוניקה בגרסה השמנה, צילום מסך מתוך "חברים", NBC

כשמאיה לי לוי, פעילה חברתית ואישה שמנה, נתקלה בסרטון של יוטיובר מוכר שמפזר אמירות קשות על שמנים, היא לא הופתעה. ניסיון העבר מוכיח ששמנים לשעבר שמטיפים לאחרים הם הזן הכי שמנופובי

88 שיתופים | 132 צפיות

אני האדם הכי שלם שאני מכירה. אני שמנה, אוהבת את עצמי ושומרת על הבריאות שלי, וגם אם אנשים מסוימים מרימים גבה, אני ממשיכה בשלי מבלי להסתכל לאחור. אנשים לא ממש מפריעים לי וגם לא השמנופוביה שמצויה עמוק בתוך החברה, אני חיה כל יום בתור אישה שמנה ולרוב, לא מחדשים לי כלום. חוויתי הכל – הצקות, אפליה של ממש, יחס לא מכבד במערכת הבריאות, ועוד. אני ככל הנראה כבר די חסינה להתמודדויות השונות בתור אישה בעודף משקל. ובכל זאת, שום דבר לא הכין אותי לרגע שהגיע הבוקר, בו נחשפתי ממש במקרה לסרטון של פדיקסול, יוטיובר מוכר עם כ- 300 אלף מנויים לערוץ, מוניטין בשמיים וחבורת מעריצים גדולה.

הסרטון המחריד מתווסף לשורת סרטונים של היוטיובר (שהקהל שלו מורכב בעיקר מנוער), בהם הוא מדבר על שמנים, על תזונה, על ״מנטליות״ ועל הקורס שהוא עתיד למכור. ״בטח שישפטו אותך לפי איך שאתה נראה!! להיות חטוב ולהראות טוב זו עבודה קשה. להיות שמן זו עבודה קלה, אתה שמן? זו בעיה, זה מראה על האופי שלך. שאתה בנאדם עצלן שלא יכול לעבוד על עצמו״ הוא אומר בסרטון וטוען נחרצות: ״כשבנאדם שמן יבוא וידבר איתך, אתה לא תסתכל עליו כמו שתסתכל על אדם חטוב, שמשקיע על עצמו…״ זהו לא הסרטון הראשון וגם לא השני שלו בנושא, בעבר הוא גם טען באחד מהם כי הוא מדבר מהמקום של אדם שהיה שמן פעם: ״בתור אחד שהיה מלא פעם, זה הדבר הכי גרוע שהיה לי בחיים. היה לי ביטחון עצמי ברצפה, המצב שלי היה על הפנים, המצב הבריאותי והנפשי שלי היה על הפנים…״

העובדה שאתה היית שמן והיה לך רע, לא מעידה על כולם

 

אלוהים, שמור אותי משמנופובים שהם שמנים לשעבר. מסתם שמנופובים רזים, אשמר בעצמי. אנשים שהיו בעבר מלאים והצליחו לעשות שינוי באורח החיים הם אנשים שאני בהחלט מעריכה בזכות כוח הרצון, ההתמדה, הצבת המטרות והנחישות. אני פחות מעריכה את העובדה, שיש קבוצה לא מבוטלת מהם, שהפכו את המקום האישי שלהם לנחלת הכלל, ומשליכים באופן קבוע את הרגשות והחוויה האישית שלהם, על התמודדות של כולם. אני לא יודעת איך לומר את זה ברור יותר: העובדה שאתה היית שמן והיה לך רע, לא מעידה על כולם. וגם אם כן, ונניח לרגע שכל שמן בעולם היה חי בשנאה עצמית ודימוי עצמי נמוך, אין זה הופך את השנאה לדרך לגיטימית, טובה או בריאה, לרדת במשקל.

אנשים שהיו מלאים בעבר, הצליחו לרזות ועכשיו חווים איזושהי הארה בנושא, ומטיפים לשמנים על הבריאות שלהם, הם השמנופוביים הקלאסיים והכי גרועים.
הרי מובן לכולנו שדבריו של היוטיובר ושל צבא ההגנה שלו, נובעים מתוך פחד אמיתי. פחד להיות שמנים, להשמין, לעלות במשקל, להשתנות. אם נהיה כנות לרגע, הוא לא היחיד שמפחד להשמין. באיזשהו מקום, מודל היופי מחייב אותנו להגן בחירוף נפש על המשקל שלנו שלא יעלה בעוד גרם, שנצליח להיכנס לשמלות של הדוגמניות, שנצליח להראות כך ולהשיג את מודל הרזון הנחשק.

13% מהמשתתפים היו מעדיפים שיהיה להם ילד עם אנורקסיה מאשר ילד שמן, ו- 5% היו מעדיפים ילד עיוור או מכור לסמים. וואט?

 

בסקר שפורסם באוניברסיטת ייל ב-2006, ובוצע בארצות הברית עם למעלה מ- 4,000 משתתפים, נחשפו מספרים מטורפים, שבעיניי, ממחישים מצוין את הפחד מהשמנה. מעל 50% מהמשתתפים סימנו שהיו מעדיפים לוותר על שנה מחייהם מאשר להיות שמנים. לא נורא בעיניכם? רק התחלנו. כי 20% היו מעדיפים לוותר על עשר שנים מחייהם, מאשר להיות שמנים. ואם עוד לא התרשמתם, זה הולך ומחמיר: 27% היו מוכנים להיות עקרים ולא להיות שמנים, 20% היו מעדיפים לחלות בדיכאון קשה, או להפוך לאלכוהוליסטים, ושימו לב, זה עדיין מתדרדר- 7% העדיפו לאבד גפה מאשר להיות שמנים, ו- 5% העדיפו להיות עיוורים. כשמדובר בנו, בעצמנו, זה עוד איכשהו עובר חלק בגרון. אבל לשמוע ש-13% מהמשתתפים היו מעדיפים שיהיה להם ילד עם אנורקסיה מאשר ילד שמן, ו- 5% היו מעדיפים ילד עיוור או מכור לסמים. וואט?

הפחד האישי של כל אחד מאיתנו להשמין, הוא לגיטימי לאור העובדה שרזון הוא עדיין מודל היופי. אבל אם ניכנס רגע לרזולוציות- אנחנו כנראה מפחדים להשמין מהסיבות הלא נכונות. דמיינו שהייתן קמות מחר בבוקר ועולות עשרים קילו. ממה הייתן חוששות תחילה? מה היו המחשבות שלכן באותו הבוקר? האם זו הייתה תחושת פחד ממה שיגידו, מהבגדים שלא יתאימו, מהיחס מהסביבה, או האם זה פחד מהעובדה שבגיל 70 יהיה לכן יותר סיכון לחסימת עורקים? הרי ברור לכולנו שלא מדובר פה באמת בבריאות. ההתמודדות של היוטיובר עם משקל הפכה אותו מבחינתו לשליח שמטרתו לפזר את האג׳נדה שלו, ואני בספק אם ״בריאות״ היא מה שהוא באמת חרט על דגלו.

ידוע כבר שנים והוכח במגוון של מחקרים בנושא, שהצקות על רקע משקל ועלייה במשקל, קשורות לעלייה במשקל בצורה מוכחת. ולכן אם בריאות היא באמת ערך עליון, לכנות אישה שמנה ״דובה״ כמו שהוא דואג לעשות בסרטוניו לא פעם, זו לא הדרך הנכונה להוביל אנשים לשינוי משמעותי באורח החיים. מעבר לאמירות הקשות ולהצקות, לדבריהם של יוצרי תוכן בעלי קהל גדול יש השפעה ממשית על נוער. כשעשרות תגובות מחזקות את הבחור על דבריו ה״אמיצים״, נותר רק לתהות מהי ההשפעה ארוכת הטווח של סרטונים כאלו. אני אומנם אישה שמנה ושלמה, שאוהבת את עצמה ולא חוששת להתעמת עם שמנופובים, אך לעומתי, נערה עם דימוי גוף בעייתי שגם ככה שונאת את עצמה כשהיא מסתכלת במראה, כנראה תתמודד פחות טוב עם סרטונים בסגנון.

קרין גורן: "לא כל שמנה רוצה להיות רזה"

אני מאחלת לכל אדם לפעול למען הבריאות הנפשית והפיזית שלו. לשים את זה בראש סדר העדיפויות שלו, ולפעול למען זה. ובמקביל אני מאחלת לכל אדם להתעסק במשקל שלו עצמו, ולא בשל אחרים שלא ביקשו עצה בריאותית ולא רפואית, ולרוב מודעים למצב הבריאותי ולמשקל שלהם. ואם כבר החלטתם לפעול חברתית למען העלאת המודעות להשמנה ולתוצאות הבריאותיות, עשו זאת בדרך חיובית ונעימה, שתגרום לאנשים להבין שכל שינוי בא מתוך אהבה עצמית ודאגה לעצמנו, ולא מתוך שנאה ותיעוב ההשתקפות במראה.