אופנה

לא מה שחשבתן: המדריך המלא לשמלות כלה יד שנייה

כלה ושמלה קדומה | צילום: Shutterstock
כלה ושמלה קדומה | צילום: Shutterstock

שמלות הכלה הן הכוכבות החדשות של שוק הווינטג', עם חיסכון אדיר במחיר ובלי לוותר על הסטייל. אז איפה תמצאו שמלה ב-450 ש"ח ומה מחכה לכן בחנות הסודית של "כלות אורבניות"?

88 שיתופים | 132 צפיות

העצמה נשית, עצמאות, ביטחון עצמי, הכוח לעמוד על שלך ללא רגשות נחיתות – מהפכת MeToo הביאה איתה לנשים כל כך הרבה דברים נהדרים. אבל כל המילים האלה קורסות כמגדל קלפים אל מול שמלת כלה לבנה אחת. כמו ילד מחייך הממיס את לבבותיהם של מבוגרים קשוחים, המראה של כלה ביום חתונתה מביס בקלות את כל הרשימה המעצימה הזו וגורם לוויז'ן ה"נסיכה ליום אחד" לכבוש את מרכז הלב.

אבל האם שני מרכזי הכובד האלה בהכרח מנוגדים? לא בטוח. המציאות המאפשרת של שנת 2019 מוכיחה שהעובדה שהפכנו מנסיכות חסרות ישע לנשים עצמאיות לא אומרת שהאהבה מתה. שני החזיונות האלה יכולים לגור בבית אחד בשלווה ובביטחון, וכשדור ה־Y, שהוא תומך נלהב באקולוגיה, משלב בין העקרונות של MeToo ובין פנטזיית ה"כלה מושלמת ליום אחד", נולד לו תחום חדש מתחת לחופה: שמלות כלה יד שנייה, תחום שתפס תאוצה בלתי נתפסת במהלך השנתיים האחרונות בארץ ובעולם. מנוע החיפוש הוותיק Lyst פרסם כי מסקירה של נתוני השופינג ברשת של יותר מחמישה מיליון קונים בחודש, שביקרו בכ־12 אלף חנויות ואתרי מעצבים ברחבי הרשת, עולה שרעיון הקיימות בתחום החתונות נמצא בעלייה מטורפת. הצפייה בשמלות כלה מיד שנייה עלתה ב־93 אחוז והשילוב של המילים "וינטג'" ו"יד שנייה" עלה ב־42 אחוז בשנה החולפת. גם פינטרסט דיווחו שהחיפוש אחר "רעיונות ברי קיימא לחתונות" עלה ב־181 אחוז מתחילת 2019.

בטבעת זו את חוסכת לי

הטרנד לא פוסח גם על תחום טבעות האירוסין. לפי אתר היד השנייה היוקרתי The RealReal, קפצו טבעות האירוסין ממקום 43 בפריטים המחופשים ביותר למקום השביעי. הפופולריות של תחום היד השנייה לא מפתיעה לאור טרנד הקיימות שהשתלט על עולם האופנה ולאור העובדה שגם סלבס רוכשות טבעות אירוסין מיד שנייה (גווינת' פאלטרו) ומעזות ללבוש שמלות יד שנייה על השטיח האדום (אן הת'וואי, שרה ג'סיקה פרקר), ואם הן יכולות לעשות את זה, למה שלא נעשה את זה בחתונה שלנו? במיוחד כשהטרנדים של 2019 בשמלות הכלה שואבים לא מעט אלמנטים והשראה ממה שנראה בשנה האחרונה בטקסים ההוליוודיים.

למה לעצור בשמלה? יש גם נעליים, טבעות ואביזרים לכלה הממחזרת | צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images
למה לעצור בשמלה? יש גם נעליים, טבעות ואביזרים לכלה הממחזרת | צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images

סייל או אהבה לכדור הארץ?

לנוכח העובדה שהחתונה הפכה כבר מזמן מסתם מסיבה נחמדה לאירוע מתוכנן בקפידה ויקר להחריד, נשאלת השאלה מה באמת מפתה את הכלה הממחזרת? האם זהו הרצון לחסוך את סכומי העתק או שמא באמת אקולוגיה, מיחזור ומארי קונדו שמאיצה בכן לא לשמור בארון שום דבר שלא תלבשו, הם שגורמים לכלות להתייחס אל השמלות שלהן כאל פריטים בני־חלוף ולשמור את הסנטימנטים להזדמנות אחרת.
"הכלות שקונות אצלי שמלות יד שנייה הן לא נשים שאין להן כסף לקנות. הן לא באות מתוך צורך כלכלי. בדרך כלל אלה כלות שהחליטו לבנות את החתונה שלהן בצורה שונה", אומרת עינת ספרא, שהקימה לפני כשנתיים את rebride – מיזם שמחבר בין מאורסות שמחפשות שמלת כלה במחיר אטרקטיבי ובין כלות שמעוניינות למכור את השמלה שלהן. הנתונים בחלק מאתרי העולם מאשרים את רחשי ליבן של הכלות של ספרא ומעידים כי רכישת שמלת כלה משומשת לא בהכרח קשורה לעובדה שהיא מוזלת. באתר Nearly Newlywed, למשל, שהוקם לפני שבע שנים, נמכרות שמלות כלה של מותגי־על במחירים של 800־2,000 דולר במקום 4,000 דולר – בהחלט לא זול. אתר rebride הוקם לפני שנתיים והוא פועל כחלק מסטודיו הכלות של ספרא, שהוקם לפני עשר שנים מתוך צורך קיים שהיא זיהתה בין לקוחותיה.

פתרון נוסף לכלות ממחזרות הוא פרויקט החנות הסודית מבית "כלות אורבניות" – מגזין כלות אינטרנטי שהוקם לפני כשמונה שנים. "החנות הסודית נוסדה לפני שנתיים מתוך צורך של קהילת הפייסבוק הסגורה של האתר. היא מיועדת אך ורק לכלות לעתיד ומשאירה בחוץ ספקים ואורחים בלתי רצויים", מספרת אמילי ביטון מנהלת קהילת הקבוצה הסודית והחנות. "הקהילה מתבססת על הרצון לעזור זו לזו ואתר החנות מתקיים ללא מטרות רווח מצדנו. הוא מופעל על ידי צוות כלות אורבניות, שאוצר את השמלות ומשמש יד מכוונת באתר. אנחנו יוצרות את השידוכים". לטענתה רעיון הקיימות הוא בהחלט פקטור ברכישת שמלה מיד שנייה, אבל דווקא למחיר המוזל יש משקל גדול יותר בקבלת ההחלטה, לאור העובדה שהוא נתון חשוב מאוד בתכנון חתונה.

"הסתכלתי על הרבה שמלות של מעצבות ידועות ונראה לי מגוחך להוציא 12 אלף ש"ח על שמלה לאירוע אחד", אומרת מגל שוכוביצקי, 27, מקיבוץ אור הנר. "לעומת זאת, באתר 'כלות אורבניות' ראיתי שיש את השמלות שחלמתי עליהן בחצי מחיר. כל השמלות נלקחות לניקוי יבש ונראות חדשות לגמרי. אני יודעת שיש בנות שמפריע להן שמישהי אחרת לבשה את השמלה שלהן אבל אני לא כזו. גם באירועי מכירות של שמלות כלה יש הרבה בנות. בחנות של עינת (ספרא. א"ר) לא הרגשתי לרגע שאני בחנות יד שנייה. זה סטודיו לשמלות כלה לכל דבר והחוויה מדהימה. על הדגם שרציתי חסכתי בסביבות 7,000 ש"ח. קניתי שמלה יקרה יחסית מקולקציה חדשה יחסית, אבל יש גם שמלות של 2,000 ש"ח. יש באתר שמלות לכל כיס. לא הצלחתי להבין למה אין יותר חנויות כאלה. השמלות נראות חדשות".

למה להוציא 12 אלף ש"ח על שמלה לאירוע אחד? | צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images
למה להוציא 12 אלף ש"ח על שמלה לאירוע אחד? | צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images

"אנחנו מלוות את המוכרות בתהליך המכירה ומדריכות אותן איך להדגיש את הפן האטרקטיבי בכל שמלה", אומרת ביטון. "אנחנו בוחרות יחד את התמונות שמדגימות את השמלה מכל הכיוונים וכותבות טקסט אותנטי שמספר את הסיפור של השמלה". אצל ספרא, לעומת זאת, קיימות שתי אפשרויות מכירה: להעלות את השמלה לחנות האונליין ללא עלות, או לשלב את השמלה בתצוגת הסטודיו תמורת 200 ש"ח.
בשני האתרים מדגישים כי השמלות נבדקות בקפידה. לא כל השמלות מתקבלות, הן צריכות לעמוד בסטנדרטים אופנתיים ולהיות במצב טוב. "השמלות שנמכרות ונקנות מעוצבות במסגרת הטרנדים שרווחים בעולם החתונות בשנים האחרונות. אנחנו מסננות את השמלות תוך מחשבה על טובת הכלות והקפדה שהן יהיו חלק מהסגנון שאנחנו משדרות", מסבירה ביטון. ממוצע המחירים של שמלת כלה מיד שנייה הוא 450־6,000 ש"ח, ואיך נקבע המחיר? "המוכרת מחליטה ואנחנו מציינות בכמה השמלה נקנתה וכמה היא עולה. כרגע. אנחנו רק מתווכות ולא עושות תיקונים".

ההכנות לכתבה הוכיחו שהגלישה באתרים האלה ממכרת, גם למי שלא מתחתנות. הכלות מקסימות ומספרות סיפור רק דרך תמונות מהחתונה – השמלה, המעצב, מקום החתונה והתאריך. הפסיפס האנושי מרתק.

שאלה של גורל?

כל הכלות האלה מראות לך את הדרך אל האושר – אלא אם כן אמונות טפלות הן מנת חלקך. אם גם לשירותים את נכנסת ברגל ימין, סביר להניח ששמלת כלה שמישהי כבר התחתנה בה היא אסון עבורך שרק מחכה להתרגש. בין האמונות תמצאו את זו שלפיה האנרגיות של טקס הנישואים נחרתות בשמלה, היא זוכרת מאיפה היא באה ומעבירה את האנרגיות הלאה; אם מישהי אחרת לובשת את השמלה שלך היא גונבת לך את האושר; המחמירים מאמינים שגם אם רק מדדת הרבה שמלות של כלות אחרות, גובר הסיכוי שהחתונה תתבטל. למעשה, בלתי אפשרי למצוא אמונה טפלה חיובית.

אבל בנות "כלות אורבניות" לא נרתעות בקלות מכמה דודות שנושפות על צווארן חשדנות ופקפוק. ביטון אומרת כי "בקהילתיות שנוצרה נעים לקונה לראות מי לבשה את השמלה. לכן אנחנו מציינות איפה התקיימה החתונה ומי צילם, והמוכרת מוסיפה פרטים אישיים מעבר לאינפורמציה היבשה, למשל 'לא הפסקתי לקבל עליה מחמאות' או 'היא מסתובבת נהדר על רחבת הריקודים'". ספרא מוסיפה שלפעמים דווקא המוכרות הן אלה שמבקשות פרטים על הקונות ולא להפך. "הן רוצות לדעת מי קנתה, למסור לה ברכות ולהדגיש שזו שמלה עם הרבה מזל טוב".