מתי המדינה והרבנות יפסיקו להתעלל בשירה איסקוב?

שירה איסקוב | מתוך "עובדה", קשת 12
שירה איסקוב | מתוך "עובדה", קשת 12

סרבנות גט היא אלימות לכל דבר. עו"ד אורית להב, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", המסייע למסורבות גט ועגונות, קוראת לממשלה הבאה להפסיק את האלימות הממוסדת הזו כלפי נשים

88 שיתופים | 132 צפיות

השנה היא 2021 ועדיין בישראל קיימת תופעה של סרבנות גט ועגינות. תופעה ששוללת את הזכות לאהוב, להינשא ולהקים משפחה, אבל רק מנשים. באופן אבסורדי שירה איסקוב עדיין נחשבת נשואה לאדם שניסה לרצוח אותה, עד שהוא יחליט מרצונו החופשי לגרש אותה. הדגש הוא "רצונו החופשי", בעוד שברצונותיה לא מתחשבים. היא תישאר כלואה.

זו מציאות שהיא בלתי נתפסת והיא ייחודית למדינת ישראל: השליטה האכזרית של בני זוג אלימים בחייהן של הנשים נמשכת, גם לאחר שהנשים האלו בוחרות לקום ולעזוב – רק שהפעם האלימות הזו נעשית בחסות המדינה ובתי הדין הרבניים.

פעמים רבות נשאלת השאלה למה אנחנו עוזרות רק לנשים מסורבות גט ולא לגברים. התשובה לכך היא שתופעת הסרבנות היא תופעה שסובלות ממנה בעיקר נשים – הן בהיקף התופעה והן בעוצמתה, כיוון שלנשים מסורבות אין פתרונות שבתי הדין מוכנים ליישם ואין להן את היכולת ההלכתית לקבל היתר לשאת בן זוג שני.

זו מציאות שהיא בלתי נתפסת והיא ייחודית למדינת ישראל: השליטה האכזרית של בני זוג אלימים בחייהן של הנשים נמשכת, גם לאחר שהנשים האלו בוחרות לקום ולעזוב

יש לנו בארגון נשים מסורבות גט שנאבקות שנים על החופש שלהן, נשים עגונות שבעליהן ברחו מהארץ לפני שש שנים ואף לפני 30 שנה. הצער של הנשים הללו לא פחות מצערם של הגברים מסורבי הגט ולרוב הוא אף קשה יותר. למה? כי במרבית המקרים הן אלו שנשארות עם הילדים; לא מקבלות מזונות מבן הזוג המעגן ולפי ההלכה, לא רק שאינן יכולות להינשא לגבר אחר, אלא אינן יכולות להיות בקשר כלשהו עם גבר אחר. אם אישה עגונה תנהל מערכת יחסים רומנטית עם גבר אחר היא תהיה "אסורה" עליו הלכתית עליו וכמובן שלא תוכל להביא איתו ילדים שכן ילדים אלו ייחשבו ממזרים. ואם כל זה לא מספיק, אז רובן גם לא זכאיות למעמד של אימהות חד הוריות, למרות שהן לגמרי מתפקדות ככאלה.

אנחנו בארגון עוזרות מדי יום לנשים מסורבות גט שרבות מהן הן גם נפגעות אלימות, נשים שהחליטו שהן לא רוצות להמשיך ולחיות יחד עם בן זוגן ואז הן גילו שהן לא יכולות להתגרש ממנו בלי אישורו. וכך, הטראומה הפיזית שחוו בבית הופכת לטראומה מנטלית.

צריך וחשוב להדגיש: סרבנות גט היא אלימות לכל דבר! דרוש שינוי אמיתי ברבנות על מנת למגר באופן גורף את התופעה. הגיע הזמן להפסיק את האלימות הממוסדת הזו כלפי נשים.

בעוד חודש וחצי יתקיימו הבחירות בישראל ואני קוראת לכל חברי הכנסת, ולממשלה שתיבחר, שיסתכלו טוב-טוב על פניה של שירה איסקוב, כי הם פני מסורבות הגט והעגונות בישראל

זו לא גזירת גורל. ישנם פתרונות הלכתיים לתופעה. אומנם בשנים האחרונות אנחנו רואים נטייה של בתי הדין לאמץ כל מיני החמרות שפוגעות בעגונות ומשאירות אותן בעגינותן, אך, למזלנו, יש בימינו תלמידי חכמים ותלמידות חכמות שעמלו על שלל פיתוחים הלכתיים, שאם נשתמש בהם נוכל לפתור את בעיית העגינות והסרבנות לחלוטין. למשל, במשך מאות שנים הובילו חכמי המזרח במציאת פתרונות למצוקת מסורבות הגט והעגונות, כמו רבנו ירוחם ורבי חיים פלאג'י, שהכירו ברצונה של האישה להתגרש כמספיק כדי לכפות על הבעל גט, דרך רבני מצרים שהפקיעו קידושין במקרים בהם בעלים נעלמו ועד הרב עובדיה יוסף זצ"ל שביטל קידושין כדי להציל עגונות.

בישראל יש היום אלפי נשים עגונות ומסורבות גט. בעוד חודש וחצי יתקיימו הבחירות בישראל ואני קוראת לכל חברי הכנסת, ולממשלה שתיבחר, שיסתכלו טוב-טוב על פניה של שירה איסקוב, כי הם פני מסורבות הגט והעגונות בישראל: נשים שסבלו בתקופת הנישואים, ביקשו להתגרש וחוו בשל כך אלימות קשה מנשוא מבן זוגן, שלמרות שהוא בכלא, הוא כולא גם אותן בנישואים כפויים ולא רצויים. חישבו על כל אותן נשים שעדיין מתמודדות עם אלימות בתוך המשפחה, וגם על הנשים שאזרו אומץ ובחרו לעזוב ואז נתקלו בדלת החסומה של סרבנות הגט.

אני מייחלת שיהיה לנו את הכוח והנחישות לשנות את המציאות הזו עבורן.

עו"ד אורית להב, מנכ"לית ארגון מבוי סתום | צילום: לשכת עורכי הדין
עו"ד אורית להב, מנכ"לית ארגון מבוי סתום | צילום: לשכת עורכי הדין

עו"ד אורית להב היא מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", המסייע מזה 25 שנים למסורבות גט ועגונות

עדכון מהיום, 9.2.21: אביעד משה הסכים לתת לשירה גט, זה קרה בעקבות דיון שנערך בבית הדין הרבני. בפרסומים בתקשורת נאמר כי תחילה משה סרב ונשלח לצינוק, אבל אחרי ששהה שם שעה וחצי הוא הסכים ונעתר לבקשה. אחיה של שירה איסקוב סיפר ל-YNET כי תחילה הוא התנה את מתן הגט בכך שתסכים להסדר טיעון של הפרקליטות עמו, ולבסוף הבין שאין לו ברירה אלא לחתום. חדשות טובות בהחלט וחבל שנשים בישראל זקוקות לאישור של בן זוגן כדי להיפרד ממנו. נקווה שהעוול הנורא הזה ישתנה בהקדם.