שיק אקולוגי

צורת הריבוע חוזרת על עצמה בעיצוב המפתחים ובחלונות | צלם: Laziz Hamani
צורת הריבוע חוזרת על עצמה בעיצוב המפתחים ובחלונות | צלם: Laziz Hamani

בית נופש יוקרתי בעיירת הסקי אספן שהוקם בלב יער, משתלב באופן יפהפה והרמוני עם הנוף שסביבו. בדרך הטבע

88 שיתופים | 132 צפיות

בית נופש השוכן באספן שבקולורדו, ארצות הברית, הוא אחד הבתים הראשונים שנבנו בעיירה המוקפת בהרי הרוקי המושלגים. מאז שנבנה, לפני כ-30 שנה, עמד במשך זמן רב כמעט ללא שימוש. שיפוץ הבית נועד להשמיש את המבנה ולהפכו לבית נופש עבור משפחה הפוקדת את עיירת הסקי היוקרתית לעתים קרובות. הבית מוקף בצמחייה טבעית, תחום המחיה של בעלי חיים שונים, ומאפשר לדייריו ליהנות מהחיים בחיק הטבע.

הבעלים רצו לשמר את סביבת הבית המיוחדת, ולתכנן בית שישמש דוגמה לחיים בטבע. לאחר התייעצויות עם מספר לא מבוטל של אדריכלים, הופקדה המלאכה בידי משרד האדריכלות והעיצוב אופנהיים, מן הידועים שבמשרדי האדריכלות בארצות הברית הדוגלים בתכנון אקולוגי. הדיירים שאפו להסוות את הנכס בסביבתו עוצרת הנשימה, בלב היער, תוך כדי השפעה מינימלית על משאבי הטבע.


הצבע האפור שולט בסלון שבקומת הקרקע

פשוט וטוב

הבית ממוקם על מדרון מתון, מתפרש על פני שטח של 350 מטר רבוע ויש לו חמישה מפלסים, שני מפלסים פונים אל צדו האחורי ושלושה אל הנוף הפתוח. מבחוץ אפשר לזהות בקלות את החלוקה למפלסים: קירות המפלס התחתון עשויים מאבן, וקיר המפלס האחורי משמש גם כקיר תומך לבית וכמעקה של המרפסת החיצונית, המקיפה את קומת הקרקע שמעליו. גרם מדרגות צר בין הקירות מקשר בין הקומות. בקומת הקרקע ממוקמות הפונקציות הציבוריות, בהן המטבח, הסלון ואזור הסעידה.


במטבח נעשה שימוש נרחב בעץ. צילום: Laziz Hamani

בקומה העליונה נמצאים יחידת שינה מרווחת ומפלס נוסף הכולל את חדר הרחצה. הקומה התחתונה משמשת לפנאי ויש בה חלל עבודה, חדר לשולחן ביליארד ושני חדרי שינה מרווחים הכוללים חדרי רחצה. במרפסת המקיפה את הבית בקומת הקרקע, ממוקמת פינת ישיבה בצורת חי"ת הממסגרת אלמנט ממתכת להסקת אש ומאפשרת ישיבה ממושכת בחוץ אל תוך הלילה. בחצר נבנה ג'קוזי חיצוני בהשראת בריכת מים בטבע.

הבית שיצרו אדריכלי אופנהיים הוא מחווה לסוג של אסתטיקה יפנית המכונה "ואבי סאבי", אסתטיקה שעוד ועוד אדריכלים בארצות הברית ובאירופה מאמצים ומשלבים בתכנון בתי מגורים. גלגולים רבים עברו על המושג מאז נטבע לראשונה במאה ה-14, ואולי רק המילה האנגלית Rustic"" תוכל להסביר בצורה הטובה ביותר את משמעותו. מדובר בסוג מסוים של יופי, המתאפיין בארעיות ובחוסר שלמות. בהקשר של אדריכלות ועיצוב, יקבל המושג ביטוי בשימוש בחומרים ללא גימור, כגון עץ לא משויף.

שפה תכנונית זו אפשרה לאדירכלים לשמר את האיכויות האדריכליות וההיסטוריות של המבנה ולהדגיש את חומרי הגלם המרכזיים שבו: אבן, פלדה ועץ, בין היתר על ידי שימוש באור טבעי. הסגנון המינימליסטי של הבית מחזיר את דייריו לימים עברו, צנועים ופשוטים יותר, ויוצר חיבור חזק בינם לסביבה. ברחבי הבית נעשה שימוש בעץ ללא ציפויי מגן, צבעים או לכות, בברזל לא צבוע ובאבן מקומית טבעית, שאינה מלוטשת. הגוונים שנבחרו לפריטי הריהוט הם ניטרליים ומאוזנים ביחס לסקאלת הצבעים של העץ והסלעים שמחפים את הקירות. יחדיו הם משפיעים על האווירה הביתית ויוצרים שלווה ואיזון החיוניים לבית אקולוגי הממוקם בטבע.


חדר השינה של ההורים נבנתה יחידת שינה התחומה במחיצות עץ

הריבוע, כצורה בסיסית המבטאת איזון ושלמות, חוזר על עצמה בתכנון, הן בחזות המבנה והן בעיצוב הפנים. מבחוץ כל מפלס מתוכנן על בסיס צורת הריבוע, ובמבט חזיתי הבית נראה כמו שלוש מנסרות שהונחו זו על גבי זו. צורת הריבוע חוזרת על עצמה בעיצוב המפתחים, בחלונות הגדולים הממסגרים את הנוף, באח המרכזית, בתמונה שעל הקיר בפינת האוכל ובצורתו של הג'קוזי החיצוני, המוגף בקיר שלו פתח ריבועי הממסגר את הנוף.

היפנים כבר מורגלים לראות בוואבי סאבי תפיסת עיצוב ואף דרך חיים, המאפשרת להם להעריך את חשיבותם של הפרטים הקטנים בחיי היומיום ולהבחין ביופיים של מראות בלתי נשכחים המצויים בטבע.
עיצוב הבית ממחיש גם את ההבנה ש"פחות הוא יותר", כלומר מיעוט של פריטים ורהיטים יוצר חלל נקי מעומס, משקיט ומרגיע. על פי תפיסה זו, עיצוב בסיסי, גולמי ופשוט יכול להיות ביטוי ליופי טהור שנשכח, לפחות בעולם המערבי, ולכן אדריכלים שוחרי עיצוב ברחבי העולם מאמצים אותו בעבודתם, לרבות אדריכלי בית הנופש הזה.

עיצוב הפנים מינימליסטי, נאמן לעוצמת המעטפת, וכל חלל הוא אוטונומי מבחינה עיצובית. בתוך הבית אין דלתות אלא מפתחים נקיים המאפשרים מעבר מחלל לחלל. כך נוצרת הפרדה ברורה בין משטחים אנכיים המחופים בעץ לשטחים אופקיים העשויים אבן, והמראה הנקי מדגיש את חומריותם השונה ואת הניגוד ביניהם.


פינת ישיבה מפנקת המשקיפה אל הנוף הפתוח

עץ, ברזל ובטון

בחדר השינה של ההורים נבנתה יחידת שינה התחומה במחיצות עץ. המחיצות יוצרות חלל אינטימי יותר, המזכיר בקתת עץ במראהו. גם בעיצוב המטבח נעשה שימוש נרחב בעץ: בתקרת החלל, המחופה כולה בקרשי עץ, בספסלי עץ במראה ישן ובמשטחי העבודה, שעשויים מיציקת בטון המונחת על עץ. הרצפה היא רצפת אבן מקורית, שהייתה בעברה חיצונית לבית, ושילובה עם העץ מקנה תחושה של שייכות ושל פשטות כפרית.

הסלון שבקומת הקרקע מרוהט בשתי ספות תלת-מושביות, המרופדות בבד פשתן עבה בצבע אפור וניצבות זו מול זו, ובשולחנות צד שמורכבים מבולי עץ בצבע אפור וניצבים על גבי שטיח ראטן. שולחן הקפה מורכב ממשטח אבן אפור המונח על גבי רגלי עץ. האח ממוקמת בתוך פתח פיסולי בצורת ריבוע בקיר ומחופה בלוחות דקים של ברזל. פינת האוכל תואמת בגווניה את הסלון האפור: על שולחן אבירים מעץ גושני מונחים פסלונים מברזל, ולצדו ניצבים שלישיית מושבים מברזל שעליהם כריות מעור חום וספסל עץ שכוסה בבד אפור. התמונה שעל הקיר, צילום אוויר של הנוף הקרוב, משלימה את המראה הכללי, שמדגיש ומחקה את המרקם ואת הצבעים של הנוף הקרוב והרחוק.


חלל האמבטיה כולל פתח בגג המחדיר לחלל אור טבעי

מתחשב בסביבה

כבית יעיל מבחינה אקולוגית, ממוקמים בו מערכת סינון מים מיוחדת לניקוז ולאיסוף של מי גשמים, מערכת חימום תת רצפתית, מכשור לצריכת מים נמוכה ופנלים סולאריים להפקת מים חמים. פסולת הבית משמשת ליצירת קומפוסט אורגני, ומיני הצמחים בחצר מתאימים לאקלים המקומי ודורשים השקיה מועטה, שמתבצעת דרך טפטוף.


חומרים וצבעים טבעיים ועיצוב מינימליסטי בחלל הסלון

מתכנן הפרויקט צ'ד אופנהיים הוא בוגר לימודי אדריכלות באוניברסיטת קורנל. הוא פועל במיאמי ועבודתו מקיפה את כל תחומי העיצוב, מאדריכלות אורבנית בקנה מידה גדול, דרך בתי מלון ואתרי נופש ועד בתי יוקרה ופריטי ריהוט. הוא התפרסם הודות לרגישות האקולוגית שלו וליכולתו להפיח חיים במבנים נטושים. הסביבה הקרובה של כל פרויקט שאותו תכנן משמשת כמקור ההשראה העיקרי של המשרד. הפרויקטים שעליהם עבד ברחבי העולם והמחויבות הבלתי המתפשרת שלו לאדריכלות ירוקה הפכו אותו למרצה בעל שם עולמי והקנו לו עשרות פרסים.