הלוכסן מת: נשים לא קיימות יותר במסמכי נציבות שירות המדינה

מרב מיכאלי | צילום: רון קדמי, ע. צלם רום אוזן, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: ליאת אשורי, ע. סטיילינג: עדי ואזנה, איפור: הלן אמואיל, שיער: אוראל עטון ל־ ArtBook, חליפה: sampel
מרב מיכאלי | צילום: רון קדמי, ע. צלם רום אוזן, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: ליאת אשורי, ע. סטיילינג: עדי ואזנה, איפור: הלן אמואיל, שיער: אוראל עטון ל־ ArtBook, חליפה: sampel

היום דווח כי נציבות שירות המדינה לא תפרסם יותר מסמכים רשמיים, דוגמת מכרזים, אשר פונים לשני המגדרים בעזרת שימוש בלוכסנים. שיר שחף זועמת

88 שיתופים | 132 צפיות

במחילה, האם אתם לועגים לנו? (נכון שלא הייתן מתנסחות ככה? זו פשוט דרכי לשאול בעברית תקנית, שהיא היחידה המקובלת כעת בישראל, ״האם אתם צוחקים עליי״, כי נדמה שבימים האחרונים כבר אין ממש גבולות לטרלול).

>> כאילו לא דופקים אותנו מספיק, עכשיו פגעו ביחידה שדואגת לנו

ההנחה היא שבתקופה הסוערת הזאת לאף אחד לא ממש יהיה אכפת משינוי קטן במכרזים של נציבות המדינה – אבל אותי זה ממש מכעיס, וזה אמור להכעיס גם אתכן. למעשה, זה אמור להכעיס את כל הנשים, גם אם אתן ממש לא אוהבות להגיד שאתן פמיניסטיות וגם אם אתן חושבות שמרב מיכאלי מתישה. לא צריך לדבר רק בלשון נקבה כדי להתבאס מהעבודה שנציבות המדינה החליטה היום להוריד את השימוש בלוכסן שמסמל את לשון הרבות (ים/ות). מעתה המסמכים יהיו מנוסחים בלשון זכר, שהיא הדרך התקינה בעברית, ובראש המסמך תהיה הבהרה כי הפנייה מיועדת לגברים ולנשים כאחד.

סליחה, אבל משפט קטן בהתחלה ממש לא מספק אותי. מה שורף לכם להוסיף לוכסן קטן שיכיל גם 51% מהאוכלוסייה? כי הרי מה תהיה התוצאה של השינוי הזה? מאחר שחלק מהמסמכים המדוברים הוא מכרזים למשרות ממשלתיות, בהיעדר פנייה לנשים – סביר שנשים לא תגשנה את מועמדותן למשרות הללו, ואז יהיו לנו אפלו פחות נשים שמכהנות בתפקידים חשובים. אתן מבינות מה קורה פה? את ההדרה?

כשבערוץ הכנסת כל יום מראים את חברי הכנסת שלנו מקללים ומשפילים זה את זו, נא לא להמציא לי שהצרות שלנו הן בפאקינג לוכסן

 

זה נכון שלוכסן אינו תקני בעברית, אבל אולי הגיע הזמן להגדיר מחדש מהו תקני. תראו לי מישהו ב-2023 שהוא אשכרה אבשלום קור שמקפיד על עברית תקנית. עכשיו שלא תבינו לא נכון, אני אישה כותבת ואני בעד השפה ובעד שמירה על רמה גבוהה של שיח, אבל בואו, בחברה שבה הרשות השנייה משדרת את "האח הגדול", שבערוץ הכנסת כל יום מראים את חברי הכנסת שלנו מקללים ומשפילים זה את זו, נא לא להמציא לי שהצרות שלנו הן בפאקינג לוכסן.

ומה הכי מעצבן? שאת הבקשה לשימוש בעברית התקנית ולא לפרסם בלשון שמיועדת לשני המינים הגיש אדון אבי מעוז בכבודו. אתם רוצים להקשיב לאבי מעוז? סירייסלי? להזכיר לכם חלק מהתבטאויות שלו? יש צורך להגיד כמה הוא שונא נשים, את הקהילה הגאה ואת כל מה שזר לו? זה מה שאנחנו רוצות ורוצים שיהיה במשרדי הממשלה?

בקיצור, סורי, זה פשוט להגיד לכולנו באופן תקין ומנומס: אתן לא חשובות. כל דרך שבה תרצו להכליל את עצמכן, אנחנו נקרא לה תקינה וכך נשמר את הפטריארכיה, שזה בעצם מה שהממשלה הזאת כבר אומרת לנו די הרבה זמן, רק עכשיו הם מממשים את זה גם בחוקי לשון, ותכף נראה את זה גם בחוקי המדינה. בהפגנות הבאות אמנם נמשיך לצעוק ש״אנחנו לא מפחדות״, בלשון נקבה, אבל האמת לאמיתה היא שאני כבר קצת מפחדת.