לזה לא ציפינו: ענקית האופנה שיין מוכרת שרשרת עם צלב קרס

שרשרת צלב קרס מאתר שיין | צילום מסך מאתר שיין
שרשרת צלב קרס מאתר שיין | צילום מסך מאתר שיין

טעות מביכה או מסר ברור לגולשים הישראליים? Shein העלו לאתר שרשרת צלב קרס. הגולשים רתחו מזעם, ומה להם היה להגיד על זה?

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני שבוע בלבד אתר האופנה Shein עשה בלאגן לא קטן ברשת, כשהציעה למכירה, ב-17 דולר, שטיחון שנראה כמו שטיח תפילה איסלאמי. לא מעט גולשים זעמו וטענו שמדובר בהוזלה של פריט בעל חשיבות רבה והפיכתו לגימיק שיווקי. בסופ"ש הסעירה שוב ענקית האופנה את האינטרנט כולו כשהתגלה שהיא מוכרת שרשרת זהב עם תליון של צלב קרס. אז האם מדובר בשתי טעויות סופר מביכות או מסר מכוון לצרכנים הישראליים והמוסלמים?

עמוד האינסטגרם דיאט פראדה, שמרבה לחשוף שערוריות בעולם האופנה ומלווה את ההתפתחויות בהן לפעמים גם שבועות ארוכים, דיווח על המקרה "כשהעסק שלך בנוי על מכירת שטויות זולות, חרא יכול להגיע. אתר שיין לא למד את הלקח מהנזק שנוצר אחרי סערת שטיח התפילה האיסלאמי והנה נוספה לשטיח שרשרת צלב קרס שהייתה זמינה עד לא מזמן באתר שיין", הם כותבים. "משנת 1920 צלב הקרס הפך לסמל אנטישמי של המפלגה הנאצית. בעבר היה סממן דתי ששייך לבודהיזם והינדואיזם, אבל ספק אם אי פעם נראה אותו שב למקורותיו כסמל לשלום. היו תנועות חברתיות שניסו להחזיר אותו להיות מה שהוא במקור, אך ללא הצלחה. כאילו שצריך סיבות נוספות כדי לא למכור אותו באתר שיין". "מתועב", הגיב מעצב האופנה מארק ג'ייקובס על הפוסט, ואכן, מדובר בעניין מתועב.

המשפיענית מריסה קייסי גרוסמן לא נשארה אדישה לעניין וכתבה גם היא פוסט בנושא, "הולי פאק", היא כותבת, אין לי מילים לתאר את ההרגשה שלי, לעולם לא אקנה יותר בשיין, זאת חברה שקניתי ממנה כל כך הרבה לאורך השנים ופשוט מגעיל אותי לראות את זה". במהלך הסופ"ש היא עדכנה את הפוסט בהתאם להתפתחויות. גם אצלה גולשים רבים דאגו לציין שבשביל תרבויות מסוימות שרובן מהמזרח מדובר בסמל השלום והרי שיין מקורו בסין אז דבר כזה יכול לקרות. "אני יודעת שמקורו של הסמל הוא שלום עבור הבודהיסטים, הינדים וג'יינים. אך עבור הקהילה היהודית והעולם המערבי הוא סמל של דיכוי עמוק, שנאה ורצח עם. בהינדואיזם, בודהיזם וג'ייניזם, צלב קרס מסמל מזל ושגשוג כבר אלפי שנים. אך יחד עם זאת בשנת 1920 הוא אומץ על ידי המפלגה הנאצית והפך לחלק בלתי נפרד ממנה".

הפוסט שלה, כמו גם של דיאט פראדה, זכה לאלפי תגובות ביניהן לצערנו גם הרבה מאוד בריונות ותגובות אנטישמיות. יחד עם זאת התפתח דיון סביב משמעות הסמל והאם זה סבבה להשתמש בו והאם הוא יוכל אי פעם לחזור למה שהיה. ככל הנראה שזה לא יקרה לעולם.

אתמול פרסמו שיין התנצלות רשמית: "עשינו טעות ענקית בכך שמכרנו מוצר פוגעני עבור הרבה מכם. הפריט הורד ברגע שהבנו את הטעות". ובהמשך הפוסט הם ניסו להשתמש בהבדלי התרבויות ובזה שעבור דתות שונות מדובר בסמל למזל כתירוץ, יכול להיות שזה אכן מה שקרה, אבל קשה להאמין שאתר שעובד באופן צמוד עם הקהל הישראלי יעשה טעות כזאת. "הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות הוא להתנצל ולעשות הכל כדי שטעויות כאלה לא יקרו יותר לעולם".

קולות רבים ברשת טענו כי המעשה נעשה והם לא ישובו לקנות בשיין יותר לעולם. האם שתי פאדיחות העל האלה יביאו לסופה של ענקית האופנה? ימים יגידו.

View this post on Instagram

To everyone we’ve offended, we’re really sorry…

A post shared by SHEIN.COM (@sheinofficial) on

>> לא הכול גרוע: הנה 9 טישרטים מעולות מ-Shein