שווייצריה הקטנה

קיר זכוכית שקוף שמוסגר בריבועי אלומיניום שחורים מפריד בין חדר השינה לסלון, ומחליף את הקיר העבה ומלא הנישות שעמד במקום. צילום: בועז לביא
קיר זכוכית שקוף שמוסגר בריבועי אלומיניום שחורים מפריד בין חדר השינה לסלון, ומחליף את הקיר העבה ומלא הנישות שעמד במקום. צילום: בועז לביא

רווק תל אביבי החליט לשפץ את דירתו הוותיקה והאהובה במרכז העיר, ונעזר בצמד מעצבות שיצרו עבורו חלל מרווח, מואר, עדכני ואישי עם זיקה גדולה לנסיעות ולטיולים ובפרט לשווייץ - המדינה האהובה עליו. לא עוזב את העיר

88 שיתופים | 132 צפיות

עיצוב וסטיילינג: Home Touch – ורד מאיו־ינקוביץ' ועדי שטיינהוף

שטח הדירה: 58 מ"ר

משך הפרויקט: חודש וחצי

עלות הפרויקט: כ־300,000 שקלים

לאחר שהותקנה בבניין שהוא גר בו מעלית, החליט הלקוח להשקיע בשיפוץ יסודי של דירתו שבקומה השלישית. הדירה ממוקמת בבניין ברחוב קטן וירוק במרכז תל אביב, מיקום בעל חשיבות גדולה עבורו. "הכל נמצא מתחת לבית: העבודה, בתי קפה, סרטים, ים. כל מה שאני רוצה נגיש לי ובמרחק הליכה, וזה מבחינתי שווה את הכל. בתור רווק זה המקום האידיאלי לחיות בו", הוא אומר. יחד עם המעצבות ורד מאיו־ינקוביץ' ועדי שטיינהוף מ־Home Touch החליט על ביצוע שיפוץ מקיף שייצור חלל מרווח ונקי בעל אופי אורבני. "לא רציתי משהו יומרני או טרנדי שבעוד כמה שנים ייצא מהאופנה, העדפתי עיצוב שקט וקלאסי שיישאר לזמן רב", אומר בעל הבית, ומוסיף כי בדיוק מאותה סיבה הקפיד על שימוש בחומרים טובים ועל עבודה מקצועית איכותית. כל זה הוביל לגלישה רצינית בתקציב, אבל זה נעשה במודעות".

חלל האירוח כולל פינת אוכל וסלון המרוהטים בסגנון מודרני אקלקטי, המשלב רהיטי יוקרה עם פריטים מאיקאה. צילום: בועז לביא
חלל האירוח כולל פינת אוכל וסלון המרוהטים בסגנון מודרני אקלקטי, המשלב רהיטי יוקרה עם פריטים מאיקאה. צילום: בועז לביא

בלי מחסומים

אחת ההחלטות המרכזיות בשיפוץ הייתה לבטל קיר מרכזי שהפריד בין חדר השינה לסלון ולהחליפו בקיר זכוכית שקוף שמוסגר בריבועי אלומיניום שחור בסגנון של פרופיל בלגי. "זה היה קיר עבה מאוד שהכיל נישות אחסון ונוי רבות, והחלפתו בקיר זכוכית אוורירי הגדילה את החלל והעניקה לו מראה של לופט", מסבירה המעצבת ורד מאיו־ינקוביץ'. עוביו של הקיר היה 60 ס"מ והסרתו הוסיפה לכל חדר 30 ס"מ. "בהתחלה התלבטתי מאוד לגבי קיר הזכוכית", מודה בעל הבית, "גדלתי על התפיסה שחדר שינה הוא מקום פרטי, והתבשלתי עם הרעיון הזה הרבה זמן. מה שהקל על ההחלטה היה שחדר השינה שלי מסודר תמיד". מאיו־ינקוביץ' מוסיפה כי בהתחלה חשבו לכסות את הזכוכית בווילון אך החליטו לדחות את ההחלטה על כך ולאפשר לבעל הבית "לחיות קצת עם השינוי". בסופו של דבר ויתרו על הווילון. "בשביל לממש את ההחלטה נפטרתי מכמויות אדירות של חפצים שהיו מאוחסנים בנישות בקיר", מספר בעל הבית. "ביומיים הראשונים היה לי קשה אבל לאט לאט גיליתי שזה כיף אדיר להיפטר מחפצים ומפיצ'יפקס. זה מאוד משחרר", הוא מחייך. החלטה עקרונית נוספת בשיפוץ הייתה לפתוח את המטבח אל חלל הכניסה ולהסיר קיר עבה נוסף שהסתיר את המקרר ויצר חסימה בכניסה לבית.

קיר זכוכית שקוף שמוסגר בריבועי אלומיניום שחורים מפריד בין חדר השינה לסלון, ומחליף את הקיר העבה ומלא הנישות שעמד במקום. צילום: בועז לביא
קיר זכוכית שקוף שמוסגר בריבועי אלומיניום שחורים מפריד בין חדר השינה לסלון, ומחליף את הקיר העבה ומלא הנישות שעמד במקום. צילום: בועז לביא

מודרני חם

שילובים בין גוני שחור ולבן עם נגיעות של אפור ועץ שבים וחוזרים בכל חלקי הבית, שלרצפתו נבחר פרקט אלון מבוקע המעניק לו מראה מודרני אך חמים. החלונות כולם מוסגרו מחדש באלומיניום שחור בסגנון של פרופיל בלגי. "בחרנו באלומיניום שחור כדי להוסיף קונטרסט לצבע הלבן השולט בבית וכדי להוסיף אלמנט גברי לעיצוב", מסבירה מאיו־ינקוביץ'. "קיר הזכוכית בין חדר השינה לסלון חולק לריבועים שמוסגרו באלומיניום שחור, כדי שבכל זאת תהיה הפרדה כלשהי בין החללים, על אף השקיפות", היא מנמקת. קורות התקרה התומכות נחשפו ואף הודגשו בשיפוץ בטיח אפור כדי לתרום למראה התעשייתי־לופטי שניסו ליצור, ופסי תאורה שחורים הותקנו במטבח, בסלון ובחדר השינה כדי ליצור קשר הדוק בין עיצובי החללים השונים.

שולחן העץ בסלון עוטר בחריטות של שמות ההרים בשוויץ שבעל הבית טיפס עליהם בטיוליו. צילום: בועז לביא
שולחן העץ בסלון עוטר בחריטות של שמות ההרים בשוויץ שבעל הבית טיפס עליהם בטיוליו. צילום: בועז לביא

ניחוח שוויצרי

חלל המגורים כולל פינת אוכל וסלון המרוהטים בסגנון מודרני אקלקטי, המשלב רהיטי יוקרה עם פריטים מאיקאה. בעל הבית עובד זה שנים רבות בחברת התעופה השוויצרית Swiss, וחיבתו לנסיעות ולטיולים, ובייחוד לשווייץ, ניכרת בפריטי הריהוט והעיצוב המפתיעים ששולבו בחלל. הספה הירוקה שנרכשה בקסטיאל As Is היא נקודת הצבע המרכזית בחלל המרוהט רובו בשחור־לבן. שולחן העץ בסלון נבנה בהזמנה מיוחדת ועוטר בחריטות לייזר של שמות ההרים בשווייץ שבעל הבית טיפס עליהם בטיוליו, ושל אתרי הסקי הרבים בשווייץ שבהם ביקר במרוצת השנים. "אני מאוד אוהב לטייל ומאוד אוהב סקי וטיפוס הרים, ולכן אני נמשך מאוד לשווייץ", הוא מודה. "מאחר שאני עובד בחברת תעופה שוויצרית אני גם מרבה לנסוע לשם. טיילתי המון בשווייץ, עסקתי בטיפוס הרים מקצועי וביקרתי באתרי סקי רבים בשווייץ, וכשאני יושב מול השולחן, שמות ההרים ואתרי הסקי שחרוטים עליו מזכירים לי את הטיולים שעשיתי וזה עושה לי טוב. הם חלק ממי שאני". פוף לבן דמוי עור, שעליו מתנוסס הלוגו הישן של חברת Swiss Air, נתפר מכיסוי לצמיג אחורי של ג'יפ – שי שיווקי שהחברה יצרה בזמנו כחלק ממסע קידום מכירות שלה. "כשמצאנו את הכיסוי בין שלל הפיצ'יפקס שפינינו מהדירה, היה ברור שלא זורקים אותו", מספרת מאיו־ינקוביץ'. "התלבטנו מה לעשות איתו – לתפור ממנו כריות לסלון או פוף. לבסוף בחרנו באפשרות השנייה". גוני השחור־לבן־אדום של לוגו החברה התאימו מאוד לעיצוב הבית והם משתלבים בו בטבעיות, והפוף מוסיף לסלון טאץ' צעיר ושובב. לצדו כורסת עור בעלת ריפוד מהוה שבעל הבית התכוון להיפטר ממנה, אך שוכנע להשאירה "כי היא מתאימה לאופי הדירה". שטיח אופנתי בפסי שחור־לבן נרכש באיקאה ותורם אף הוא לתחושה קלילה וצעירה בדירה. בעל הבית מספר כי ברבות השנים צבר שטיחים תורכיים ואפגניים בעבודת יד בגוונים אדומים וחמים, אך מאחר שלא התאימו עוד לעיצובה העכשווי של הדירה מסר אותם לחברים ולבני משפחה. את ריהוט הסלון משלימה שידה שחורה צפה שנבנתה אל מתחת למסך הטלוויזיה, המשתלבת בשאר רהיטי העץ השחורים שנבנו בבית כמו דלפק האוכל במטבח ושידות הצד בחדר השינה. סל העיתונים השחור מצמיג ממוחזר וכריות אפורות נרכשו בתמה.

פוף לבן דמוי עור שעליו מתנוסס לוגו חברת התעופה swiss air נתפר מכיסוי לצמיג אחורי של ג'יפ – שי שיווקי שהחברה חילקה בזמנו. צילום: בועז לביא
פוף לבן דמוי עור שעליו מתנוסס לוגו חברת התעופה swiss air נתפר מכיסוי לצמיג אחורי של ג'יפ – שי שיווקי שהחברה חילקה בזמנו. צילום: בועז לביא

פינת האוכל שלצד הסלון מורכבת משולחן עגול שקוף בעל רגליים שחורות מוצלבות (טולמנ'ס), המוקף בכיסאות רשת ממתכת כסופה בעיצוב וינטג'י שנרכשו בחנות אייטמס בשוק הפשפשים. מעל השולחן נתלתה מנורת מתכת שחורה בעיצוב גיאומטרי נקי, שנרכשה בקמחי תאורה כמו שאר גופי התאורה בבית. "זאת מנורה פתוחה ואוורירית, כמו החלל שניסינו ליצור; היא בנויה ממתכת כמו פריטים נוספים בבית, וצבעה השחור מתכתב עם שלל האלמנטים השחורים האחרים בבית", מסבירה מאיו־ינקוביץ' את הבחירה. מנורת קיר נוספת לצד פינת האוכל, המשמשת כמנורת קריאה, עוצבה על ידי אסף ויינברום בעיצוב מינימליסטי ובשילוב ייחודי בין מתכת לעץ, "והוסיפה את נגיעת החום הנוספת שחיפשנו לפינה הזו", היא מסכמת. פח ניירות שנראה כשקית נייר גדולה (תמה) משמש אף הוא כפריט נוי בפינה.

כדי להשיג תחושה אוורירית בחלל ויתרו על ארונות עליונים בחזית המטבח. צילום: בועז לביא
כדי להשיג תחושה אוורירית בחלל ויתרו על ארונות עליונים בחזית המטבח. צילום: בועז לביא

המטבח עוצב בשחור־לבן, כשהאלמנטים הבולטים בו הם ארונות מטבח תחתונים לבנים ודלפק אכילה גבוה שחור. ארון מזווה לבן ומקרר כסוף הוצנעו מאחורי הקיר המפריד בין המטבח לסלון. לפני השיפוץ היו במטבח גם ארונות עליונים, אך הוחלט לוותר עליהם כדי ליצור תחושה אוורירית יותר בחלל הקטן. הארונות התחתונים מונחים על גבי בסיס צר יותר וכך הם נראים מרחפים וזה תורם לתחושת האווריריות. "מאחר שאני לא מרבה לבשל, זה מספיק לי", אומר בעל הבית ומוסיף: "אף שחלל המטבח אינו גדול הוא פונקציונלי ונוח ומכיל את כל מה שאני צריך". דלפק האכילה השחור כולל שכבת OSB תחתונה, נגיעת עץ שמוסיפה לו עניין וחום, ומעליו נתלו שתי נורות פחם עגולות חשופות (קמחי תאורה). תמונת מתכת שעליה מתנוסס לוגו של חברת קפה אוסטרית החביבה על בעל הבית נתלתה מעל דלפק האכילה ומשתלבת בגווניה בעיצוב הכולל.

חדר השינה, הנשקף דרך קיר הזכוכית מכל פינה בבית, עוצב אף הוא בגוונים של שחור ולבן כדי ליצור קשר עיצובי הדוק בינו לבין שאר חלקי הבית. צילום: בועז לביא
חדר השינה, הנשקף דרך קיר הזכוכית מכל פינה בבית, עוצב אף הוא בגוונים של שחור ולבן כדי ליצור קשר עיצובי הדוק בינו לבין שאר חלקי הבית. צילום: בועז לביא

חדר השינה המרווח עוצב אף הוא בשחור, לבן ואפור. מאחר שהוא נראה מכל פינה בבית דרך הקיר השקוף היה חשוב למעצבות שיהיה קשר עיצובי הדוק בינו לבין שאר חללי הבית. המיטה השחורה היא אחד מפריטי הריהוט הבודדים שהועברו מהדירה הקודמת. במקור הייתה זו מיטה מעץ דובדבן אדמדם בעלת גב מיטה מעוגל, ובשיפוץ הוחלט להסיר את הגב העגול, לעצבה בקווים ישרים ולצבוע אותה בשחור. "מאחר שהיא הייתה גדולה וכבדה מדי מכדי להוציאה מהבית, הנגר ששיפץ אותה נאלץ לנסר אותה לשניים ולבנות אותה מחדש בחדר לאחר השיפוץ", נזכר בעל הבית בחיוך. משני עברי המיטה נבנו שידות צד שחורות דומות – האחת פתוחה ותלויה באוויר, והשנייה סגורה וניצבת על רגליים. ארון קיר לבן וגדול במיוחד מצניע בתוכו גם מסך טלוויזיה, ותורם בכך למראה הנקי והחלק של החדר. עוד בחדר: מנורה עומדת שחורה מאיקאה, כיסא פלסטיק שחור בעל רגלי עץ שנרכש באייטמס ומדפי ספרים צפים ממתכת שנרכשו ב־Look. מצעי המיטה הלבנים, שמתנוסס עליהם כיתוב שחור, משתלבים באופן טבעי לא רק בעיצוב החדר אלא בעיצוב הבית כולו.

דלת מזכוכית חלבית מובילה אל חדר הרחצה מאפשרת מעבר אור יום מן החלון הנמצא בחדר אל שאר הבית. צילום: בועז לביא
דלת מזכוכית חלבית מובילה אל חדר הרחצה מאפשרת מעבר אור יום מן החלון הנמצא בחדר אל שאר הבית. צילום: בועז לביא

חדר הרחצה מרווח במיוחד ובפתחו הרחב הותקנה דלת מזכוכית חלבית שמופיע עליה הכיתוב "Get Natural". "הבחירה בדלת זכוכית", מסבירה מאיו־ינקוביץ', "נובעת מכך שיש חלון גדול במיוחד בחדר הרחצה, המחדיר פנימה אור יום רב, ודלת הזכוכית מאפשרת את מעבר האור פנימה אל תוך הבית". "הכיתוב", היא מחייכת, "הוא חלק מן הלוגו של משרד התיירות השווייצרי, המעודד טיולים בחיק הטבע". חדר הרחצה רוצף באריחים שחורים גדולים וקירות החדר חופו באריחים אפורים, המתכתבים עם קורות התקרה החשופות בבית. קיר אחד במקלחון חופה באריחים דמויי עץ עם חותמות של ארגזי מסע – שימוש באותיות ובמילים כאלמנט דקורטיבי שחודר גם אל חדר הרחצה. גם בחדר זה שולבו אלמנטים מעץ כדי להוסיף לו חום: סולם עץ משמש לתליית מגבות וארון גדול מפורניר אלון מתחת לכיור, שמצניע גם את מכונת הכביסה והמייבש. על משטח הרחצה שולבו פריטים מעוצבים מתמה, כמו מגש עץ שחור וצמד כוסות לבנות ואוסף מאובנים אמיתיים שבעל הבית אסף בטיוליו בעולם.

מתלה מעילים בעיצוב אסף ויינרום. צילום: בועז לביא
מתלה מעילים בעיצוב אסף ויינרום. צילום: בועז לביא

זיכרונות ילדות

בחדר העבודה הקטן הותקן משטח עץ גדול מחופה בפורמייקה אפורה ותחתיו שידת מתכת שחורה מברזל בסגנון צבאי (אייטמס). שני פריטים בחדר מעידים, בדומה לפריטים אחרים בבית, על חיבתו של בעל הבית לנסיעות ולטיולים: אופני הספורט ששימשו אותו במשך שנים וכיום כבר אינם בשימוש נתלו על הקיר לצד שולחן העבודה, ורכבת חשמלית ישנה שקיבל בילדותו הונחה על מדף צר שהותקן במיוחד עבורה. "כשהייתי בן ארבע ההורים שלי נסעו לחו"ל והביאו לי אותה מחנות בשווייץ", הוא משחזר. "נסיעות לחו"ל לא היו אז דבר שבשגרה, ולקבל מתנה מחו"ל כילד היה דבר נדיר, ועוד רכבת חשמלית . . . זו הייתה מתנה מרגשת במיוחד. זה גם זיכרון מהמשפחה ומההורים, ולתלות אותה על הקיר אחרי שנים ששכבה בתוך קופסה היה סגירת מעגל מרגשת עבורי". זיכרון נוסף מבית הוריו מופיע בתמונה הממסגרת שלושה תופסני תריסי עץ ישנים שפורקו מבית אביו בחיפה. הם נשמרו כמזכרת לאחר שהבית נהרס ומוסגרו כשלושה פסלים קטנים בעלי ראש אישה. "הם בני כמאה שנה ונלקחו מאחד הבתים הראשונים שנבנו בשכונת נווה שאנן בחיפה", מספר בעל הבית, "והאגדה מספרת כי שימשו ככלי לתקשורת בין זוגות נאהבים. לפי זוויתה של דמות האישה בכל תופסן היה מאהבה יודע אם בעלה בבית או שהדרך פנויה . . .".

רכבת חשמלית שהייתה שייכת לבעל הבית בילדותו. צילום: בועז לביא
רכבת חשמלית שהייתה שייכת לבעל הבית בילדותו. צילום: בועז לביא

על קצה המזלג עם ורד מאיו־ינקוביץ' ועדי שטיינהוף:

אני מאמין

להבין לעומק את צורכי הלקוח ולהוביל אותו למה שהוא באמת רוצה תוך שמירה על קו עיצובי מהודק.

גישת עיצוב

אנחנו אוהבות שילובים בין ישן לחדש ומעצבות בתים מודרניים אך לא קרים או מנוכרים, כדי שכל מי שייכנס אליהם ירגיש שהוא נכנס לבית. חשוב לנו לתת תחושה חמה גם בבתים בעלי עיצוב נקי.

טיפ עיצוב

לשלב בעיצוב החדש פריטים מהדירה הישנה או מההיסטוריה של בעלי הבית. זה מוסיף מבחינה עיצובית, וגם מקל על יצירת תחושת השייכות לדירה החדשה.

לא כדאי

לפחד משינויי תפיסה ועיצוב, גם כאלה שנראים מאוד מהותיים בהתחלה.