שבוע האופנה תל אביב חוזר, אבל בלי דוגמניות פלאס סייז

התצוגה של סי בי פאשן, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של סי בי פאשן, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון

שבוע האופנה תל אביב, שבוטל בגלל הקורונה, חרט על דגלו את שינוי אידיאל היופי ושילוב נשים מכל המידות והגילאים. אז למה עכשיו כשהוא חוזר דוגמניות הפלאס סייז נשארו בחוץ?

88 שיתופים | 132 צפיות

שבוע האופנה תל אביב, שהיה אמור להתקיים בחודש מרץ, היה בין האירועים הראשונים שבוטלו בגלל הקורונה, ומעצבים ישראליים ספגו פגיעה קשה, כמו אלפי עסקים אחרים בישראל. לכן החליט מפיק האופנה מוטי רייפ שכן לקיים את שבוע האופנה, אבל במתכונת דיגיטלית, ממש כמו בשבוע אופנת הקוטור בפריז ובבית האופנה סאן לורן, שהצהירו כי יערכו את תצוגות האופנה בצורה דיגיטלית בעקבות משבר הקורונה. אמש צולמו כל תצוגות האופנה של המעצבים באולם האירועים LAGO בראשון לציון שתרם את המקום לצורך הצילומים. באולם נערכו מהבוקר עד הערב תצוגות אופנה ללא קהל.

אין ספק שעולם האופנה הישראלי זקוק לעידוד, תמיכה ומנה מכובדת של יחסי ציבור, שהתצוגה הדיגטלית אמורה לספק, ותשואות רמות מגיעות למוטי רייפ ולכל מי שעוסק בניסיון לעשות זאת. אבל הפעם קולות של ביקורת נלוו אל התשואות. אז מה הבעיה במיזם היפה הזה? עם יציאתו לדרך שבוע האופנה תל אביב חרט על דגלו את הסיסמה של שינוי אידיאל היופי. תוכנית המקורית הייתה לעשות זאת בעזרת שילוב נשים מכל המידות, נשים שאינן דוגמניות וגם דוגמניות פלאס סייז, כפי שקרה בשבוע האופנה בשנה שעברה. אבל בתצוגה הדיגטלית הנוכחית גילו דוגמניות הפלאס סייז שהן נותרו בחוץ.

>> כשאינסטגרם הורידו את תמונתה של מירב טיטה עשוש בבגד ים 

בתצוגה הייתה רק אישה "אמיתית" אחת כבת 50 וגם הדוגמנית פרידה עוזיאל שהיא במידה 40. לא רק דוגמניות הפלאס נעדרו מהאירוע, רותם לויתן, בעלת המותג "רתמה" שמתמחה במידות גדולות והיה אמור הייתה להציג בשבוע האופנה המקורי, סיפרה לנו שאף אחד לא הודיע לה שיש צילומים לשבוע האופנה הדיגיטלי. גם המעצבים עידן לרוס ואביתר מאיור היו אמורים לקחת חלק בשבוע האופנה ולא לקחו חלק במיזם.

>> קרין גורן שפטה באודישנים לדוגמניות פלאס סייז לתצוגה של רתמה בשבוע האופנה שבוטל

הסטייליסטית גאלה רחמילביץ' כתבה בפייסבוק: "'שבוע האופנה תל-אביב 2020 נערך במטרה להמשיך לקדם, להוקיר ולהוביל, ולתת בימה ברמה בינלאומית למעצבים הישראליים. זאת, יד ביד עם אג'נדה חברתית לקידום שינוי אידאל היופי. השנה, לראשונה בעולם, כל אחת מתצוגות האופנה תפתח עם אישה המציגה מודל יופי חדש ומגוון'. זה מה שנכתב בקומוניקט שהפיצו השנה לקראת שבוע האופנה.

אז הייתה קורונה והיו שינויים. והיום כל הסטורי באינסטגרם היה מלא בתצוגות המצולמות של שבוע האופנה וכמה רבה ההפתעה שצעדו רק דוגמניות קלאסיות נוסח 1990, רזות, צעירות ולבנות. סליחה, הייתה אחת שחורה. לא שמנה, לא זקנה, לא מגוון ולא נעליים. אז מה? מיציתם את הגימיק שנהנתם לגנוב עליו את הקרדיט? אה, כבר אין יח"צ ולא צריך למכור כרטיסים אז סיימתם להשתמש בנשים כגימיק? ואז תזעקו 'האופנה הישראלית' ותמשיכו להשתין על הלקוחות הישראליות ותוך כדי גם תכעסו שהן מדירות את הרגליים מכם ובוחרות למממן מקומות שמכבדים אותן והתקדמו לשנת 2020".

המעצב דרור קונטנטו הציג בשנה שעברה את הקולקציה על גופן של נשים בכל המידות, את התצוגה שלו שבוטלה במסגרת שבוע האופנה הייתה אמורה לסגור שמחה גואטה, אמר לנו: "לצערנו הרב התבטל שבוע האופנה וכל המעצבים חרב עליהם עולמם, כולנו השקענו המון כסף בקולקציות. הייתה יוזמה מבורכת של מוטי, טבע נאות ומפעל הפיס, לעשות תצוגה דיגיטלית ואני אמרתי שאני לא יכול לחשוף את הקולקציה בצורה דיגיטלית. זה היה לפני שבועיים וחצי. שלשום קם מיזם חדש של התאחדות התעשיינים והמכון לייצוא שפנו למוטי והרימו את הכפפה כדי לחזק מעצבים. כמו שזה נשמע, ככה זה היה: פנו אלי מהרגע להרגע ושמחתי להציג את קולקציית שמלות הכלה שעשיתי בזמן הסגר. זאת לא הקולקציה שהייתה אמורה להיות מוצגת בשבוע האופנה שבוטל. היה מהמם ומרגש. לפני הכול פירגנו למעצבים וזאת הייתה יוזמה מדהימה. אני חושב שהסיבה שלא היו פלאס זה כי הכול קרה מעכשיו לעכשיו ואני לא יכול לעשות את זה בלי מדידות. הכנתי את הדגמים לתצוגה בשעתיים בלבד, בשביל פלאס צריך יותר הכנות. בואו לא נתלהם ונתעסק אם היה פלאס או לא, בואו נחזק יחד את עולם האופנה ובעיקר את תעשיית הכחול לבן שלנו. די לבדוק מה היה ומה לא היה. צריך להוציא את הלקסיקון של פלאס או רזון, דוגמנית היא דוגמנית וזאת העבודה שלה, המידה לא משנה".

"אני חושבת שעדיין לא רואים בנו חלק מהחברה במאה אחוז", טוענת דוגמנית פלאס סייז שביקשה לא להיחשף, אחרי שלטענתה קיבלה שיחה מההפקה בה נתבקשה שלא להתראיין בנושא, "במקרה הטוב אנחנו מידות קצה בחנויות, במקרה הרע אין לנו מידות בכלל בחנויות ואנחנו מהווים קצה בהפקות ובתעשייה בארץ. אני חושבת שמאז שמוטי רייפ שבר את המוסכמות לפני שלוש שנים ויצא בהצהרה של אופנה נגישה, בשילוב צבע, מידות, ומראה שונה בשבוע האופנה, כולנו למדנו לחכות לאירוע הזה שמגיע פעם בשנה ולהגיד תודה על זה שאנחנו מקבלים ייצוג. גם אם פעם בשנה זה לא מספיק, זה גם משהו שלמדנו להגיד תודה עליו. שבוע האופנה הדיגטלי נעשה ללא קהל, אבל גם ללא כל ההבטחות שנתנו לנו.  הבטיחו לנו ייצוג, הבטיחו לנו שנהיה חלק ושוב הקצו אותנו. ואני באמת שואלת את עצמי למה. האם זה בגלל שאתם בעצמכם לא מאמינים במה שגרמתם לנו להאמין? להאמין שמגיע לנו ושיש לנו מקום? למה לא נראה שום גיוון ולא נרשמה שום התקדמות כמו שחשבנו שקרתה?".

מהפקת שבוע האופנה נמסר בתגובה: "חבל מאד שבימים אלה במקום לפרגן ולסייע למעצבים הישראליים, אתם בוחרים בדרך זאת. למרות 'האני מאמין' המובהק של מוטי רייף בנושא אידיאל היופי, הפקת צילומי שבוע האופנה השבוע נערכה במסגרת תקציבית מצומצמת ביותר שהייתה אפשרית ובלוח זמנים קצר ביותר, במטרה אחת – לתת למעצבים את הסיוע הדחוף ביצירת ויז'ואל לקידום הקולקציות הנוכחיות למכירה ולייצוא, זאת גם על חשבון מטרות אידיאליות חשובות אחרות שיהיה את הזמן והמקום לקדמם. ללא יוזמתו המוברכת וגיוסם של המכון לייצוא והתאחדות התעשיינים הדבר לא היה אפשרי – על כך יש לברך. אנו מאמינים כי יש לסייע למעצבי האופנה הישראלים לעמוד על הרגלים כמה שיותר מהר, ולתת להם את היד והלב. אין זה הזמן להערות מיותרות שכאלה".

התצוגה של הילי ארי, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של הילי ארי, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של מאי משיח, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של מאי משיח, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של רינה צין, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של רינה צין, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של ענבל דרור, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של ענבל דרור, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של ריקי דלאל, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון
התצוגה של ריקי דלאל, שבוע אופנה תל אביב 2020 | צילום: גיל חיון