מחיר יקר מדי: קריאות להחרים את אתר האופנה שיין בישראל

הצד האפל של שיין | צילום: Shutterstock
הצד האפל של שיין | צילום: Shutterstock

אוהבות לקנות ב-Shein? תחקיר חדש חושף את תנאי העבודה המזוויעים של עובדי המפעלים שמייצרים את הבגדים הזולים שנמכרים באתר הפופולרי. בישראל כבר נשמעות קריאות לחרם צרכנים

88 שיתופים | 132 צפיות

נזקיה של האופנה המהירה כבר דוברו רבות, אבל מזה כבר יהיה לכן קשה להתעלם: צ'אנל 4, ערוץ הטלוויזיה הבריטי, חשף את האמת העירומה והמזעזעת שמאחורי רשת האופנה הפופולרית שיין. בתחקיר יסודי בן 47 דקות, נחשפו תנאי ההעסקה המחפירים של עובדי המפעלים שמכינים בדם, יזע ודמעות את הבגדים שנמכרים במחירים זולים כל כך.

>> שקית צ'יפס ב-6,400 ש"ח: הייתן קונות את התיק החדש של בלנסיאגה?

הרשת הסינית שנמכרת אונליין ואהובה מאוד גם בישראל, עקפה מזמן רשתות ענק כמו זארה ו-H&m ושוויה מוערך כיום בכ-100 מיליארד דולר. את הונה, כפי שמקובל בז'אנר, עושה הרשת על גבם של העובדים הפשוטים. ערוץ 4 ועיתון i newspaper שלחו תחקירנית במסווה לעבוד במפעל תחת שם בדוי. על פי התחקיר עובדי המפעל מרוויחים בסך הכל כ-4 סנט על כל פריט אופנה שהם מייצרים, המשכורת החודשים שלהם מוערכת בכ-1,950 ש"ח, הם עובדים כ-18 שעות ביום – כולל בסופשי שבוע – וזכאים ליום חופש אחד בחודש. כמו כן, כל פועל נדרש לתפור כ-500 פריטים ביום, ובמידה והעובדים עושים אפילו טעות אחת, הם נקנסים בסכום שיכול להגיע לשני שליש מהשכר היומי שלהם.

מעצבות מקומיות, בלוגריות אופנה, בעלות חנויות יד שנייה ופאשניסטות מקומיות עם מודעות סביבתית והומניטרית קוראות לחברה לקחת אחריות, ויותר מזה, קוראות לנו הצרכניות לקחת אחריות. המעצבת גלית לבב שהקימה את המותג re.gal על טהרת המיחדוש כתבה כך באינסטגרם שלה: "אחריות צרכנית זה משהו שאנחנו צריכים לבחור לקחת על עצמנו, ולפעמים זה מבאס – מה אנחנו צריכות עוד אחריות על הכתפיים נכון? אז זהו, זה הרבה יותר גדול מאיתנו… איך אפשר להמשיך להזמין ולתמוך בחברה כזאת, איך אפשר ללבוש פריט שנתפר בתנאי עבדות, איך אפשר לעצום עיניים לדבר הזה. שום דבר, שום מחיר או אירוע או 'תירוץ' לא יכולים להצדיק תמיכה בעבדות".

מפעלי אתר האופנה Shein כיום | צילום: JADE GAO/AFP via Getty Images
מפעלי אתר האופנה Shein כיום | צילום: JADE GAO/AFP via Getty Images

סיון פרץ מלול, העוסקת במיחדוש בגדים ישנים, שדרוג בגדים קיימים ומכירת פריטי וינטג' ויד שנייה בחשבון שלה באינסטגרם, פרסמה את הידיעות על כך בסטורי שלה, וכך גם אושיית הווינטג' חן גלדן העומדת מאחורי אתר הווינטג' והיד שנייה הנושא את שמה (שבין לקוחותיה הנאמנות תמצאו את כותבת שורות אלה וגם את נינט טייב).

שקד מזרחי, היזמית שמאחורי מותג היד שנייה צ'אפה וינטג', הצטרפה לשיח שהתעורר ברשת וכתבה: "אני לא פה כדי להטיף לאף אחת, ואני יודעת כשזה כזה זול זה יכול להיות נוח יותר לרכוש שם, בטח עם יוקרה המחייה בישראל – אבל המודעות למה שקורה מאחורי המותג הזה חשובה. ואולי היא תגרום לך לקנות שם רק את מה שאת צריכה בדיוק ולא להכניס לעגלה כי זה זול, ובכך לצמצם את האימפריה המוגזמת שהם בנו על גבם של אחרים. לפריט יש מחיר – מחיר של הבד, גזירת הבד, הכנת הגיזרה והתפירה. וכשאנחנו משלמים זול – מישהו אחר משלם את מחיר הפריט, ואלה האנשים המסכנים במפעלים האלה".

אור בן עמי אדר, הסוקרת ועורכת סיורים בחנויות וינטג' ויד שנייה בארץ תחת השם better.be.second כתבה: "אין לי מילים לתאר את הזוועה הזאת, באמת. פשוט להתחרפן ולהפסיק לקנות ב-Shein. העולם שלנו מלא בתאגידים ששמים לנגד עיניהם מטרה מאוד ברורה, שאותה הם ישיגו בכל מחיר: עשיית כסף, כמה שיותר הרבה וכמה שיותר מהר!".

>> השמלה הבאה שתחרשי עליה ועוד 4 טרנדים שלקחנו משבועות האופנה