"הזהירו אותי שיתפרו לי תיק": ריאיון עם איילת שקד

איילת שקד: חולצה טופשופ, חצאית מיסוני בפקטורי 54, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי
איילת שקד: חולצה טופשופ, חצאית מיסוני בפקטורי 54, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי

איילת שקד, שרת המשפטים, לא משפילה מבט מול פוליטיקאים בכירים וגם לא מול נשיאת בית המשפט העליון. הלו"ז כל כך מטורף שהיא מאמינה שגם אם תהיה ראשת ממשלה לא תעבוד יותר קשה. ריאיון

88 שיתופים | 132 צפיות

 

רק דבר אחד הפחיד את שרת המשפטים איילת שקד (41) לפני שנכנסה לתפקיד. שיתפרו לה תיק. וזו לא הייתה סתם פרנויה של מי שנכנסה לאחד התפקידים הרגישים בפוליטיקה הישראלית. "קראתי את הספר של יעקב נאמן ז"ל והוא כותב שם שחור על גבי לבן איך תפרו לו תיק", היא מספרת. "הפחידו אותי נורא. פוליטיקאים אחרים אמרו לי שיתפרו לי תיק, גם סניגורים פרטיים. זה תפקיד מאוד משמעותי, שאת יכולה לעשות בו שינויים, ובמדינה מושחתת, אם שר משפטים עושה שינוי שלא מקובל על ראשי אכיפת החוק, הם תופרים לו תיק".

הצליחו לגרום לך לחשוש?

"ברור שחששתי. אבל במדינה מתוקנת, דמוקרטית ונקייה זה לא אמור לקרות. היות שאני מאמינה שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית ולא מושחתת, אמרתי לכולם שלא יתפרו לי תיק, ולקחתי את התפקיד. עובדה שצדקתי".

חכי, הקדנציה עוד לא הסתיימה.

"אני מכירה את ראשי אכיפת החוק והם לא מושחתים. יכול להיות שבעבר היו סיטואציות אחרות, אבל זה חלק מהחשיבה הקרה שלי. האמנתי שהמדינה נקייה ולא מושחתת וזה לא יכול לקרות ואני מקווה שעד סוף התפקיד אני לא אתבדה".

איילת שקד: חולצה אמפוריו ארמאני בפקטורי 54, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי
איילת שקד: חולצה אמפוריו ארמאני בפקטורי 54, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי

 

משחקי הכס

הנה פריט המידע החשוב לגבי שקד: היא קרת רוח. לא ממצמצת בקלות. גם כשנאלצה ללכת עם אבטחה צמודה אחרי שמתנגדיה הפוליטיים פרסמו תמונות שלה לבושה במדים נאציים. קור הרוח הזה אחראי לכך שהיא לא פחדה להוביל שינויים במקום שבו יד פוליטיקאית לא נגעה קודם, כמו למשל בבית המשפט העליון. וכך, כחלק מהאג'נדה שלה שמתנגדת לאקטיביזם שיפוטי, נאבקה השרה על מינוי שופטים שמרניים יחסית, והצליחה להושיב על כס העליון את השופטים יעל וילנר, דוד מינץ ויוסף אלרון.

מינוי השופטים לעליון נחשב להישג לא מבוטל שלך. איפה את מצפה לקצור את הפירות על מינויי השופטים השמרנים?

"רק בעוד כמה שנים אדע אם הם עמדו בציפיות. אבל אני חושבת שכבר היום ניכר שהמלחמה הייתה שווה, כי מונו שופטים טובים ומגוונים, עם קו שמרני, עד כמה שאפשר לזהות, ולכן מבחינתי אני יכולה לומר שהצלחנו. היום מוגשות לבג"ץ 1,800 עתירות בשנה, בעליון באנגליה ובארצות הברית מתעסקים עם 50 או 80 בשנה. אשמח לראות שינוי בכך שבג"ץ ידחה על הסף הרבה יותר עתירות. יש אצלנו יותר מדי עתירות קנטרניות כמו העתירה על החקירות של ראש הממשלה שהוגשה נגד היועץ המשפטי לממשלה. שופטים הרי לא יתערבו בחקירה שנמצאת בעיצומה ולכן עתירה כזאת אמורה להידחות על הסף, כפי שאכן קרה. הייתי גם מצפה שאם יהיה חוק משמעותי כמו חוק המסתננים או חוק האזרחות, נראה עמדות יותר שמרניות ולאומיות. אני עובדת במקביל עם הנשיאה מרים נאור על תוכנית לשינוי מבני של מערכת בתי המשפט והתמקצעות, דברים שיקלו על העומס בעליון".

את תומכת בחנינה לאהוד אולמרט, בניגוד לעמדת משרדך.

"אני סבורה שבהחלט אפשר לקחת בחשבון את התרומה של אולמרט לביטחון המדינה והאזור כשחושבים על תקופת מאסרו".

גם נוחי דנקנר תרם רבות למדינה, בעיקר במלחמת לבנון השנייה, וכמוהו רבים ממי שיושבים היום באותו אגף עם אולמרט. מה זה אומר?

"כל מקרה של חנינה נמדד לגופו, אבל התרומה של נוחי למדינה באה לידי ביטוי בפסק הדין. אולמרט הוא לא מהמילייה שלי, הייתי ממתנגדיו הגדולים, אבל התרומה שלו לביטחון המדינה הייתה משמעותית".

"אפשר לקחת בחשבון את התרומה של אולמרט לביטחון המדינה והאזור כשחושבים על תקופת מאסרו" | צילום: GettyImages
"אפשר לקחת בחשבון את התרומה של אולמרט לביטחון המדינה והאזור כשחושבים על תקופת מאסרו" | צילום: GettyImages

 

 

בפעילות הכלכלית שמוביל המשרד שלה היא רושמת הצלחות בלי להרגיז אף אחד. חוק חדלות פירעון שהובילה נועד גם להקל על העומס בבתי המשפט, וגם להוביל עסקים קטנים למסלול של שיקום והתאוששות. מבצע ״סוף חוב״ שנעשה לפני 15 שנה והוחלט לעשות שוב, הוארך בשלושה שבועות לאחר שכ־80 אלף אנשים שילמו יותר מ־120 מיליון ש"ח חובות. "בערב האחרון הייתה התנפלות אז החלטנו להאריך", היא אומרת. "מנהל ההוצאה לפועל צלצל אליי ועדכן על ההסתערות אז כל הצוות נרתם, כולל ועדת חוקה, והארכנו את זה".

ברגישות ובנחישות

אמנם היא מעידה על עצמה שהיא נמנעת ממאבקים, אבל איכשהו בקדנציה הקצרה שלה היא מצאה עצמה מותקפת שוב ושוב, מבית ומחוץ. ח"כ רויטל סוויד מהמחנה הציוני האשימה אותה שהיא מהלכת אימים על בית המשפט העליון לפני הכרעת עמונה. היה גם הריב המתוקשר עם אילן גילאון (מרצ) במהלכו כמעט הושלכו שניהם מחוץ למליאת הכנסת. כל זה נוסף לתמונה שלה כנאצית והמלחמה המתוקשרת עם מרים נאור, שפרסמה מכתב פומבי שבו סירבה להמשיך לדון עם השרה בנוגע לזהות שופטי העליון הבאים. הספק יפה עבור קדנציה של שנתיים. "רויטל ואני דווקא חברות ממש טובות", היא צוחקת. "בפוליטיקה היא תוקפת אותי כי זה משרת אותה פוליטית ואנחנו בסדר עם זה, אנחנו יודעות מה גבולות הגזרה. כשהיא תוקפת אותי אני הרבה פעמים מבינה שזו האג'נדה שלה וזה לגמרי לגיטימי ולפעמים כשאני מרגישה שזה עובר את הגבול ואני קצת נפגעת, ואומרת לה: רויטל, אני חושבת שקצת הגזמת".

פרסמה מכתב פומבי שבו סירבה להמשיך לדון עם השרה בנוגע לזהות שופטי העליון הבאים. מרים נאור | צילום: יונתן זינדל פלאש 90
פרסמה מכתב פומבי שבו סירבה להמשיך לדון עם השרה בנוגע לזהות שופטי העליון הבאים. מרים נאור | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

 

היו דברים שגילית על עצמך אחרי שנכנסת לתפקיד?

"גיליתי שאני מאוד קרת רוח ובפוליטיקה זה חשוב. אני לא נלחצת ואני שקולה מאוד. יחסית לפוליטיקאים אחרים אני גם לא אוהבת לריב, תמיד מעדיפה להיות ביחסים טובים, עושה אלף דברים במקביל. אני לומדת מהר".

את יכולה להיזכר ברגע מכונן שבו זיהית את קור הרוח שלך?

"זמן קצר אחרי שנכנסתי לתפקיד נקלעתי לעימות פוליטי עם אישיות מאוד בכירה בסיטואציה לא קלה. לא נלחצתי, עמדתי על שלי והשגתי את מטרתי".

התכונה הזאת באה לידי ביטוי גם מול הקרובים אלייך?

"כן, מול בעלי או החברות שלי".

זה לא משהו שבא על חשבון רגישות?

"כן, ברור. אני פחות רגשנית. אני פחות חווה דברים בסערות. זה בוודאי בא אחד על חשבון השני".

ההתנהלות שלך מאוד זהירה, כמעט ללא רבב, את לא מסתבכת. פוחדת מהתקשורת?

"אני בהחלט נזהרת שלא לעשות טעויות, בעיקר בעבודה מול התקשורת. הסיקור היום מועצם ועם הרבה רוע. בגלל הרשתות החברתיות כל טעות מועצמת, כל משפט שלא במקום. ואם עושים טעות קטנה לכל אחד יש מגפון וכל דבר ויראלי, ומתפשט וכל המדינה מיד יודעת עליה".

התקשורת רודפת את ראש הממשלה?

"התקשורת לא עושה לו חיים קלים, זה בוודאי, ולאורך שנים".

פרשת המתנות שנחקרת עכשיו לא נשמעת כמו גחמה עיתונאית.

"הפרשה שנחקרת כעת צריכה להיחקר ולברר את האמת. אך הסיקור העיתונאי המסוים נגד ראש הממשלה לא התחיל לפני מספר חודשים".

מה עמדתך בנושא תאגיד השידור?

"גלעד ארדן היה שר רציני וניסה לרפא את רשות השידור ולא הצליח כי הוועדים התנגדו, והוא ויאיר לפיד החליטו להקים תאגיד חדש. אני חושבת שמה שרוצים לעשות היום זה סביר, שתהיה רגולציה על השידור הציבורי".

את חושבת שההתערבות של מירי רגב בענייני תרבות ויצירה מוגזמת?

"אני לא חושבת שהיא יותר מדי מתערבת. המשרד שלה בנוי על תמיכות וזה לגמרי לגיטימי במסגרת מדיניות שהממשלה תחליט לאיזה תחומים הולך הכסף ואיך היא מחלקת אותו. היא לא מתערבת לאף תיאטרון מה יהיו תוכני ההצגה אבל היא מחליטה איך לחלק את הכסף. אפשר להזיז את הגבינה".

זו אמירה מעניינת, בייחוד כשהיא מגיעה ממי שנלחמת בעוז נגד רגולציה.

"אני נלחמת ברגולציה במישור הכלכלי. אני מאמינה שכשזה נוגע לחברות היי־טק, עדיף שהמדינה תתערב כמה שפחות. תעשיית ההיי־טק כל כך פורה דווקא כי אין עליה רגולציה".

איפה עוד היית מפחיתה רגולציה?

"כשנכנסתי למשרד לקחתי את כל מי שרלוונטי לעניין ואמרתי: תסתכלו איפה אפשר להפחית רגולציה. אז הורדנו רגולציה מחברות שנסחרות במקביל בארץ וגם בחו"ל. באחרונה נכנס מנכ"ל חדש לבורסה ואחד מתפקידיו זה לפנות לחברות ישראליות שמונפקות בחו"ל ולהסביר להן שאם ינפיקו גם בארץ לא תהיה להן רגולציה נוספת. בתחום הטאבו למשל הצלחנו לעשות מהפכה. הכל שם היה ידני, והפכנו את הכל למקוון בתוך שנה. יריב לוין ואני, בתפקידי כיו"ר ועדת השרים לחקיקה, הודפים מיד את כל החוקים שמשיתים רגולציה".

אז מה זה אומר על ההתנהלות במדינה? שיש סחבת? עצלות? כי עובדה שאפשר לעשות דברים.

"צריך זמן. יש בעיה במגזר הממשלתי ששרים לא יכולים למנות את מי שמתאים לתפקיד כי הכל ועדות איתור ומכרזים. כששר נכנס למשרד לוקח לו שנה או שנתיים למנות מישהו שיוציא לפועל את המדיניות שלו".

איילת שקד עם מירי רגב
איילת שקד עם מירי רגב
איילת שקד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל פלאש 90
איילת שקד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

 

משלמת מחיר יקר

שקד מעוררת עניין. היא כמו התלמידה החדשה בכיתה, בולטת בשונותה, לפחות ביחס לקודמיה בתפקיד. אפילו ציפי לבני בתפקיד שרת המשפטים לא הצליחה לייצר כל כך הרבה הרמות גבה כמו שקד. איכשהו קל לנו יותר לקבל גברים מבוגרים, עם קילומטרז' פוליטי או קריירה משפטית, ולא את שקד הצעירה, היפה, שאין לה כל רקע משפטי.

בכל ריאיון כמעט עולה סוגיית המראה החיצוני שלה. הנה, אפילו כאן. כל כמה שניסינו להתחמק מזה. כאילו מעולם לא נתקלנו בשרה בכירה בממשלה ׳שנראית כמו הבת של השכן. אין לה כל רצון להתקבע בקטגוריה האנמית הזו. היא גרה בתל אביב עם בעלה (טייס אף־16) ושני ילדיה. מי שלא מכיר אותה יכול בקלות לחשוב שמדובר בנציגה של התל אביביות על כל גוניה הליברליים, ולא בחילונית שנטועה חזק במפלגה דתית, מקפידה על לבוש צנוע ונלחמה נגד פינוי עמונה.

חשת כישלון בפינוי עמונה?

"אמרנו לתושבי עמונה מלכתחילה שהם יצטרכו להתפנות ולהקים את היישוב מחדש על חלקות סמוכות, על אדמות של נכסי נפקדים. ניסינו לקדם את התוכנית הזאת בכל הכוח ובסופו של דבר היא לא אושרה בבג"ץ. עשינו כל מה שאנחנו יכולים, ואני מעדיפה להסתכל על חצי הכוס מלאה, אבל יום הפינוי היה אחד הימים הקשים בקריירה שלי, עם הרבה כאב ותחושת כישלון".

איך את מתמודדת עם תחושות כאלה?

"זה תפקיד של מנהיג ציבור, צריך לדעת להתמודד עם כישלונות ואי הצלחות. זה כאב גדול, אבל כמנהיגת ציבור אני מעדיפה לתחקר אחורה ולראות אם יש דברים שהיינו יכולים לעשות אחרת".

בגיל צעיר יחסית נכנסת לאחד התפקידים המשמעותיים והמאתגרים בפוליטיקה הישראלית. לא חשת אי נוחות למשל מול נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שנאבקה מולך בסוגיית מינוי השופטים?

"אין לי יראה או אי נוחות. כשיש משהו שאני לא יודעת אני מתייעצת, אבל אין לי את 'השפלת המבט', לא כשאני עובדת עם הנשיאה ולא עם פוליטיקאים אחרים".

איילת שקד: ג'קט זארה, חולצה מאסימו דוטי, ג'ינס טופ שופ, נעליים זארה, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי
איילת שקד: ג'קט זארה, חולצה מאסימו דוטי, ג'ינס טופ שופ, נעליים זארה, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי

 

הרגשת אי פעם שמתייחסים אלייך אחרת כאישה בחברה גברית, למשל בקבינט הביטחוני מדיני?

"זה לא קיים כלפיי. גם לא בקבינט, שם זה הכי קיצוני, כי לפעמים אני יושבת שם לבד עם 40 גברים והקצרנית. כל חיי הייתי בסביבה גברית. בצבא הייתי מש"קית חינוך בגולני, באוניברסיטה היינו מעט בנות בפקולטה להנדסה וגם בהיי־טק, ועכשיו בכנסת אני עוד יחסית בסביבה נשית".

את רואה את עצמך בעתיד מכהנת בתפקיד שרת הביטחון?

"אם את שואלת אותי מה מתוך שלושת התיקים הבכירים הכי מעניין אותי, אז הביטחון הוא בסוף הרשימה. אני מאוד מעורבת אבל אשאיר את זה בשמחה לבנט. מה שמעניין אותי זה משרד האוצר או משרד החוץ. למרות שבממשלה הבאה הייתי רוצה להישאר בתיק המשפטים. להיות במשרד אחד כמה שנים טובות זה מאוד משמעותי".

האג'נדה הנשית לא נמצאת בראש סדר העדיפויות שלך.

"יש בזה משהו. יש דברים אחרים שמעניינים אותי יותר. זה לא שזה לא מעניין אותי, העברתי כמה חוקים שקשורים לנפגעות תקיפה מינית. בתחום הזה אני דווקא מתעסקת, אבל אני לא מרב מיכאלי או שולי מועלם, שזה באג'נדה שלהן, בהארד קור שלהן. לי יש אג'נדה אחרת".

את עובדת קשה.

"מינימום 12 שעות ביום. גם בהיי־טק עבדתי פחות, אבל נכנסתי לתפקיד די מהר, כי אני בן אדם שאין לו תקופות הסתגלות".

איזה מחיר את משלמת על ההצלחה שלך?

"אני משלמת בבית מחיר יקר. יכול להיות שאם הייתי עובדת פחות הייתה לי משפחה יותר גדולה".

איך מקבלים בבית את שגרת החיים התובענית שלך?

"הם מבינים, אבל אני לא משתפת אותם בעבודה יותר מדי. זה מתוך בחירה, כי העבודה שלי קשורה בהרבה ביקורת וטינופת. יש להם ילדות רגילה לגמרי".

יש מי שאומרים שתהיי ראשת הממשלה.

"בעתיד זה יכול להיות, אבל אני לא חושבת על זה ביומיום. חוץ מלהיות ראש ממשלה, שאתה כלוא ברחוב בלפור בירושלים, אני אעבוד אותו דבר בכל תפקיד. אי אפשר לעבוד יותר קשה ממה שאני עובדת".

איילת שקד: ג'קט אלכסנדר ואנג בפקטורי 54, מכנסיים זארה, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי
איילת שקד: ג'קט אלכסנדר ואנג בפקטורי 54, מכנסיים זארה, תכשיטים מילר | צילום: רון קדמי | סטיילינג: מיכה טרנובסקי | איפור: עדה לזורגן | שיער: אייזיק אברג'יל | ע. איפור שני אשכנזי