רוני אלוני סדובניק: הקורונה היא רק תירוץ נוח לאפליה

עו"ד רוני אלוני סדובניק | צילום: איליה מלינקוב
עו"ד רוני אלוני סדובניק | צילום: איליה מלינקוב

למה באמת הפסיק משרד הבריאות את כל טיפולי הפוריות?

88 שיתופים | 132 צפיות

ביום חמישי בבוקר הגשנו עתירה לבג״צ בשמן של כ-20 אלף נשים הסובלות מאי פריון ומיוצגות ע"י הפורום הנשי לקידום הפוריות בישראל, אשר היו בעיצומם של טיפולי פוריות לפני פרוץ מגפת הקורונה. כבר לפני חודש הורה משרד הבריאות, באופן שרירותי ובלתי מוגבל, להפסיק את כל הטיפול הרפואי בהפרייתן, בתירוץ שההיריון עלול להשתבש מהדבקה בקורונה.

אלא שכולנו כבר מבינות שהסיבה האמיתית לאגרוף האגרסיבי שהיכה הישר בבטנן הרכה של הנשים היא סיבה כלכלית בלבד ולא באמת דאגה לבריאות ההיריון. זו הייתה פשוט הזדמנות נהדרת לחסוך לחברים שלהם בקופות החולים מיליוני ש״ח תוך אפליה חמורה של הלוקות באי פריון מול כלל הנשים בישראל, שלא נאסר עליהן בחוק דומה להיכנס להריון. עובדה שלא יצאה כל הנחייה האוסרת על כלל ציבור הנשים בישראל להרות ולהימצא בהריון, והרי אם כניסה להריון בתקופת הקורונה מסכנת את היולדת או את העובר הייתה יוצאת על כך הודעה לציבור. בעתירה אנו דורשות לחדש מיידית כבר עכשיו את טיפולי ההפריה.

>> אין חזרה לעבוה בלי חזרה ללימודים. זה עד כדי כך פשוט

קשה שלא להיזכר כי מייד עם כניסת הסגר לתוקפו החליטה הממשלה שמותר למעסיקים להוציא לחל״ת ללא כל אישור ממשרד התמ״ת את כל העובדות שנמצאות בטיפולי פוריות או בהיריון, זאת כשהחוק אוסר במפורש לעשות כך כדי לא להפלות נשים בשוק התעסוקה. עוד החלטה שוביניסטית מייד עם פרוץ הנגיף הייתה סירוב של הביטוח הלאומי לממן דמי אבטלה לעובדות בחל״ת שמקבלות מזונות. כולן יקבלו אבטלה חוץ מאימהות חד הוריות. מה ההסתברות שסדרת החלטות הממשלה לפגוע בזכויות נשים היא מקרית?

מה ההסתברות שסדרת החלטות הממשלה לפגוע בזכויות נשים היא מקרית?

איננו חושבות שמדובר במקריות אלא בשוביניזם מובנה במערכת שמאבדת את הערכתה לדמוקרטיה ולעקרונות השיוויון ושוב אנו לומדות, על גופנו, כיצד מעמדנו המשפטי והחוקתי כה שברירי ומותנה. ובשעת משבר? זכויות הנשים לבריאות, תעסוקה ושוויון כורעות ברך בכניעה מול מפלצת האפליה השוביניסטית שמתחפשת ומסווה עצמה בכל פעם בתירוץ חדש – הפעם בתירוץ הקורונה.

אפליית העותרות, נשים חולות באי פוריות המטופלות כדי להיכנס להיריון, מול הנשים הבריאות שנכנסות להיריון באופן טבעי, איננה ראויה ואיננה מידתית, ומשכך, אין כל סיבה להפסיק דווקא הריונות אלו כשההמתנה של שבועות וחודשים עלולה לחרוץ את גורלן לאימהות.

* עו"ד רוני אלוני סדובניק מובילה את מאבק הפורום הנשי לפוריות בישראל נגד יעקב ליצמן וממשלת ישראל.