ראיון מיוחד: קרלה סוזאני על שיתוף הפעולה עם סטורי

קורסו קומו, מילאנו | צילום: יח"צ
קורסו קומו, מילאנו | צילום: יח"צ

קרלה סוזאני, שהפכה את 10 קורסו קומו במילאנו לאחת מחנויות הקונספט הנודעות בעולם, משתפת פעולה עם סטורי בשרונה ומדברת על תרבות האינסטגרם, הקריירה של אלבר אלבז ועל התרגשות גם אחרי חמישה עשורים במקצוע

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

"כשפתחתי את 10 קורסו קומו לפני יותר מ־25 שנה הייתי עורכת אופנה. התקשורת עם האנשים אז הייתה שונה מהיום, והרגשתי שאני רוצה לעשות משהו שהוא כמו מגזין חי, עם חפצים. זו הייתה הכוונה הראשונית שלי", מספרת קרלה סוזאני איך הגתה את הרעיון להקים במילאנו את אחת מחנויות הקונספט המפורסמות והמצליחות בעולם.

סוזאני, שבמהלך ריאיון טלפוני שערכנו עמה מתגלה כטיפוס ישיר, חד וביקורתי בהשוואה לחלק מהקולגות שלה, חזתה במידה מסוימת עם 10 קורסו קומו את השינוי שיעבור שוק האופנה – מבוטיקים סגורים, אולי גם לא נגישים, לחנויות המזמינות את הקהל להציץ, לגעת ולחוות. ייתכן שהרצון לתקשר עם העולם הוא גם זה שהוליד שיתוף פעולה חדש ויוצא דופן עם רשת הבוטיקים הישראלית סטורי, שחנכה לפני כשלושה חודשים את חנות הקונספט הראשונה שלה במתחם שרונה בתל אביב. מסוף מאי מוכרת חנות הקונספט של סטורי אוסף מפריטי הבית של 10 קורסו קומו – מחולצות טי ממותגות ועד מטריות – ובכך תהפוך למקום הראשון בעולם שמוכר את פריטי החנות המילאנזית מחוץ לסניפי המותג.

קרלה סוזני | צילום: יח"צ
קרלה סוזני | צילום: יח"צ

 

"ברור שלא חשבתי שזה כל כך יצליח", היא אומרת ומצחקקת כשהיא נשאלת אם צפתה את ההצלחה האדירה של 10 קורסו קומו, שקמו לה עם הזמן סניפים גם בסיאול, שנחאי וטוקיו. "הייתה לי רק תשוקה לעשות משהו חי. התחלתי עם גלריה לאמנות, ואז עם חנות ספרים, ואז התווספה האופנה. המקום צמח כמקום אורגני. זה לא היה פרויקט שיווקי אלא משהו טבעי. התחלתי לאסוף את כל מה שאני אוהבת, ורציתי לחלוק. זה משמח לראות שאנשים העריכו את זה".

סוזאני, ילידת 1947, עמדה בשנות ה־80 בראש המהדורות האיטלקיות של המגזינים "ווג" ו־Elle, כתבה ספרים על מעצבי אופנה, בהם פייר קרדן ופאקו רבאן, והיא נחשבת לאחת משתי הנשים המשפיעות בתעשיית האופנה המילאנזית, לצד אחותה פרנקה, העורכת הנוכחית של "ווג" איטליה. מעל לכל הפך שמה של סוזאני לשם נרדף לחנות שייסדה – מסמלי האופנה הגדולים של מילאנו ואחת החנויות הראשונות ששילבה בחוכמה בין אמנות ואופנה לחוויית לייף סטייל מקיפה וסוחפת.

"בעידן האינטרנט יש שתי דרכים לקנות – דרך מוצר חי וחוויה, דרך מגע, או בדרך המהירה, כשאין לנו יותר די זמן. אין משהו מהיר יותר מלקנות אונליין", היא אומרת על ההצלחה של חנויות הקונספט ברחבי העולם, מגמה שממשיכה לצבור תאוצה גם היום, שנים אחרי שפתחה את החנות שלה. "אני חושבת שצריך לשלב בין שני הקצוות, כי אחד קשור לשני. לפעמים אנשים רואים בחנות וקונים אונליין. אני מודה שבעיניי זה מוזר לקנות בלי לראות, בלי לחוות. אפילו ספרים. בשנה האחרונה רואים שאנשים חוזרים לחנויות. אנשים עדיין רוצים לגעת, להסתובב ולבחור".

סטורי בשרונה | צילום: עמית גושר
סטורי בשרונה | צילום: עמית גושר

למה החלטת לחבור לסטורי? זה לא משהו שאתם נוהגים לעשות.

"כשבאתי לתל אביב, פגשתי את אייל (אייל דה ליאו, יועץ התוכן של סטורי, ל"ש) והוא מצא חן בעיניי. מעולם לא עשיתי את זה, אבל חשבתי שאני אוהבת אותו והסכמתי לעשות את זה. זה טוב לתל אביב, ותל אביב זה מקום נהדר".

סביר להניח שהמחמאות שסוזאני מפזרת על תל אביב, שבה ביקרה במסגרת שבוע האופנה במוזיאון העיצוב בחולון ב־2012, הן כנות. לראייה, ובניגוד לרבות מהקולגות שלה בצמרת תעשיית האופנה, היא לא חוששת למתוח ביקורת כשצריך. כשהיא נשאלת מה דעתה על מצב האופנה כיום, כשרבים ממותגי היוקרה רושמים הפסדים כספיים במזרח הרחוק ובכלל, ומעצבים רבים – כולל הישראלי אלבר אלבז בבית האופנה לנווין – מתחלפים או עוזבים בקצב מסחר, היא אומרת את דעתה ללא חשש.

תיק, 179 ש"ח. מתוך הקולקציה של 10 קורסו קומו לסטורי בשרונה | צילום: יח"צ
תיק, 179 ש"ח. מתוך הקולקציה של 10 קורסו קומו לסטורי בשרונה | צילום: יח"צ

 

"אנחנו מוצפים ביותר מדי אופנה. בחנויות, באאוטלטים, בשדות התעופה, ועכשיו גם באינטרנט", היא מסבירה מה הבעיה שהיא מזהה. "אני לא מבינה איך אנשים עוד יכולים לקנות. גם אם כסף הוא לא בעיה, עדיין צריך תשוקה. כמה בגדים אתה עוד יכול לקנות? אנחנו גם בעידן שהכל הולך ונעשה מהיר יותר ויותר. היום זהו יום השמש הראשון במילאנו, ובחנויות אתה כבר מוצא קולקציות חורף חדשות. האביב אפילו עדיין לא הגיע. אנחנו עדיין לובשים כאן מעילים. היצירתיות לא יכולה לעמוד בעומסים האלה", אומרת סוזאני בנוגע למה שקורה למעצבים בסיר הלחץ שנוצר.

"זה כמו מכונות ענקיות היום בהשוואה לימים שבהם התחלנו. כשהקולקציות המוכנות ללבישה התחילו בשנות ה־60 הכל הרגיש כל כך חדש. זה היה פנטסטי – היית יכול לקנות בגדים בלי ללכת לחייט. אבל היום העולם לא מספיק גדול בשביל כל הכמות שמייצרים".

בקבוק שמן זית, 249 ש"ח. מתוך הקולקציה של 10 קורסו קומו לסטורי בשרונה | צילום: יח"צ
בקבוק שמן זית, 249 ש"ח. מתוך הקולקציה של 10 קורסו קומו לסטורי בשרונה | צילום: יח"צ

מה דעתך על הסגנונות האופנתיים החדשים שצומחים? נניח מותגים כמו Vetements שנעשו סופר־פופולריים כמעט בן לילה. מה אנשים מוצאים בהם?

"אני מניחה שהם רואים בזה משהו מקורי, משהו שהוא לא יומרני, שלא מחובר למערך של תצוגות אופנה ענקיות ומכירת אביזרים. משהו שהוא יותר אופנת רחוב, שקל להבין, שמחובר למציאות. Vetements הצרפתים הם מאוד בהירים בחשיבה שלהם. אני אוהבת את מה שהם עושים. יש בהם משהו רענן. זה מה שהמעצב הבלגי מרטין מרג'יאלה היה בתחילה".

מצד שני קיימת התחושה שהמותגים האלה, שנצפים בכל אינסטגרם של כוכב או כוכבת, כבר מציפים את השוק.

"האינסטגרם הוא אובססיה. הוא מה שחלמתי עליו (לפני שפתחה את 10 קורסו קומו, ל"ש), אבל אני מרגישה שאנשים חולקים יותר מדי. הם פשוט משתפים כל דבר. ואני אומרת – למי אכפת?".

אבל חלק מהקולגות שלך עובדים בלפרסם תמונות של עצמם בכל רגע נתון – אוכלים, הולכים לים, נפגשים עם חברים.

"זה נרקסיסטי. זה פשוט נרקסיסטי. התקשורת כל כך השתכללה. אפילו יותר מדי. זה נחמד כשדברים נעשים בספונטניות. היום זה מסובך יותר כי הכל ממותג והכל צריך תוכניות עסקיות. זה כמובן הגיוני, אבל זה בא על חשבון הספוטניות".

סטורי בשרונה | צילום: עמית גושר
סטורי בשרונה | צילום: עמית גושר

את חושבת שהיום העבודה באופנה קשה יותר או קלה יותר בהשוואה לתקופה שבה התחלת?

"זו שאלה קשה. אני עובדת באופנה 48 שנה. מצד אחד, אני לא חושבת שזה קשה יותר. התקשורת נעשתה לכל כך מהירה, שאם את רוצה לומר משהו אז זה קל יותר. מצד שני, למעצבים קשה יותר, בגלל שהתעשייה נעשית גלובלית יותר. גם בגלל עניין של מנטליות. בעבר המעצבים לא חשבו על להתעשר או לטוס במחלקה ראשונה. היום המעצבים נעשו לכוכבים".

אלבר אלבז עזב את לנווין לפני כמה חודשים. מה לדעתך הוא צריך לעשות?

"אני מקווה שהוא יפתח את הקו שלו. אני מאמינה שכל מעצב צריך שיהיה לו קו משל עצמו, ושיהיה אותנטי. הוא צריך לעבוד בשביל עצמו, לא בשביל אנשים אחרים. כשאתה עובד בשביל שם של מישהו אחר אתה לא אותנטי".

את צופה לו הצלחה?

"בוודאי שהוא יצליח. זה יהיה מסר חשוב מאוד לכולם, לכל המעצבים האחרים – כל המעצבים תמיד רוצים לעבור בשביל מישהו אחר, ורק מעט מאוד מהם עובדים תחת השם שלהם. וזה עושה הבדל. אתה יכול להרגיש בהבדל. זה חשוב שיבינו שהם יכולים לעבוד בשביל עצמם".

אחרי כל השנים האלה, את עדיין מתרגשת מאופנה?

"אני שמחה לצאת החוצה ולראות משהו שעדיין לא ראיתי ואני עדיין אוהבת לקנות בגדים לעצמי, וכמובן לא אונליין. זה לא מובן מאליו אחרי 48 שנים. אני מאוד סקרנית וזה לא ישתנה. החיים יפים".

חולצה, 399 ש"ח. מתוך הקולקציה של 10 קורסו קומו לסטורי בשרונה | צילום: יח"צ
חולצה, 399 ש"ח. מתוך הקולקציה של 10 קורסו קומו לסטורי בשרונה | צילום: יח"צ