בגיל 85 הלך לעולמו מעצב האופנה קרל לגרפלד

קרל לגרפלד | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד | צילום: Gettyimages

בגיל 85 הלך לעולמו מעצב האופנה האייקוני קרל לגרפלד, שעמד בראשם של בתי האופנה שאנל ופנדי מעל 30 שנה

88 שיתופים | 132 צפיות

קשה לדבר על קרל לגרפלד, שהלך היום לעולמו בפריז בגיל 85, במונחים של בן אנוש. הוא לא היה בן אדם. קרל הוא תופעה, יצור על טבעי, אלוהי ההוט קוטור. איש האשכולות חוצה מאות וימים, ואם היה יכול להתראיין ברגע זה הוא בטח היה אומר לכם שהוא לא מת, זו רק עוד הפקה פומפוזית ומרגשת, כמו התצוגות של שאנל בשנים האחרונות, שתמיד היו שואו גדול מהחיים שהוגש למוזמנים בהפתעה.

קרל לגרפלד וקארה דלווין | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד וקארה דלווין | צילום: Gettyimages

 

View this post on Instagram

RIP @karllagerfeld ????

A post shared by Bar Refaeli (@barrefaeli) on

מי שלא מצויה בחומר תופתע לדעת שלגרפלד, אושיית האופנה החשובה בעולם, כלל לא נולד בפריז, והוא למעשה יליד גרמניה. הוא הלך לעולמו אחרי ששנים דאג לטשטש במכוון את שנת הולדתו, כך שגם כרגע קשה לקבוע אם היה זה היה ב-1933 כפי שטוענים כלי התקשורת, או ב-1938 כפי שמצוין באתר הרשמי שלו. בכל הזדמנות בה ביקשו ממנו להעלות זכרונות ילדות, הוא דאג להודות לאמו על שהתנהלה איתו בילדותו בקשיחות והקפידה להעיר לו על המגרעות שלו. לדבריו זה מה שהביא אותו להפוך לאימפריה שהוא היום, שבראשה היה המנהל האמנותי של שאנל מאז 1983, עמד בראש פנדי האיטלקית כבר 56 שנה, וכמובן עיצב לליין האופנה הנושא את שמו.

ברשימת דרכו המקצועית אפשר למצוא את בית האופנה בלמן. לגרפלד עבד כעוזרו של פייר בלמן ב-1958, ולאחר מכן עיצב קוטור ל-Jean Patou ואז ל-Tiziani. ב-1964 יכולתם למצוא אותו בקלואה וב-1965 בפנדי. אבל לגרפלד הוא הרבה יותר מכל אלה. לאור עשרות שיתופי הפעולה שעשה במהלך שנות פעילותו עם מותגים מכל קצוות העולם ובכל תחום אפשרי, לעתים לא ברור מה באמת הניע אותו, השיעמום או היצירתיות. משת״פ עם חברת העטים והעפרונות היוקרתית פאבר קסטל ועד לעבודה משותפת עם דיזל, H&M, מדונה, פומה, חברת הקוסמטיקה היפנית שו אמורה ועוד ועוד, כולל השקת אינספור פריטי אספנות בדמותו (הוא כיכב גם על מהדורה מוגבלת של בקבוקי קוקה קולה לייט בצרפת) ולאחרונה עיצוב רהיטי שיש תחת שמו, שהוצעו למכירה בגלריית אמנות בפריז.

קרל לגרפלד בשנת 1954 | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד בשנת 1954 | צילום: Gettyimages

החל מ-1987 פיתח לגרפלד גם קריירת צילום וצילם קמפיינים לשאנל ופנדי ולקו העיצוב שלו. הוא ביים סרטים, עסק בעיצוב פנים (כולל עיצוב שתי סוויטות במלון קריון היוקרתי בפריז), פתח בפריז חנות ספרים והוצאה לאור, עיצב תלבושות, ביים, כתב וגם שיחק בעצמו בעשרות סרטים וזו רשימה חלקית בהחלט. מבית האופנה שאנל יצאה כבר הודעה ובה נמסר כי מי שתמלא את מקומו ותעמוד בראש בית האופנה היא  מנהלת הסטודיו – ומי שיצאה אתו למסלול בסוף התצוגות האחרונות – וירגי'ני ויאר.

קרל לגרפלד והמוזה קלאודיה שיפר בשנת 2008 | צילום: Gettyinages
קרל לגרפלד והמוזה קלאודיה שיפר בשנת 2008 | צילום: Gettyinages

קרל לגרפלד ב1984 | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד ב1984 | צילום: Gettyimages

שבעה דברים שלנצח נזכור מקיסר האופנה קרל לגרפלד

1. חוזי העבודה שלו עם שאנל ופנדי נחתמו לכל החיים.
2. את תצוגות שאנל המפוארות, עם תפאורות שהיו תמיד מעל ומעבר לכל דמיון.
3. את צרור ההתבטאויות יוצאות הדופן שלו לפיהן ״שמנים זה לא יפה״; ״מי שלובש טרנינג הוא מי שוויתר״ (מה שלא הפריע לו שנים לאחר מכן לשלב מכנסי אימונית בקולקציה שלו), ״פרווה אמיתית זה אקולוגי״ והפעם ההיא שאמר לאדל שהיא קצת שמנה מדי.
4. את הדיאטה המטורפת שעשה במהלך שנת 2000, אז השיל 42 ק״ג ממשקלו כדי להכנס לחליפה של הדי סלימן. הוא כתב על זה ספר וגם הצליח לשמור על המשקל החדש עד ליום מותו.
5. את החתולה שופט ("מתוקה", בגרמנית) שהפכה לתעשייה בזכות עצמה. היא נולדה ב-2011 ולגרפלד הכריז עליה כעל בת משפחה שלו. במהלך חייה היא כיכבה על שערים שונים של ווג והארפר׳ס באזאר (בין היתר לצד דוגמניות על כמו ג׳יזל) ובהפקות במגזינים ID, V Magazine ו-W.  הוא פירסם ספר על חייה והשיק שתי קולקציות המבוססות על דמותה, שכללו בין היתר אקססוריז, מכשירי כתיבה, טי שירטים וליין איפור. במספר הזדמנויות במהלך השנים הכריז לגרפלד כי שופט עובדת ומרוויחה מיליוני אירו בשנה והכריז ״אני לא מרשה לה לעשות פרסומות לאוכל חתולים ודברים כאלה, היא מתוחכמת מדי לזה״.
6. את כפפות העור השחורות וקטומות האצבעות אותן לבש כמעט תמיד.
7. את יכולתו להניח את האצבע על הדוגמנית הנכונה ולהיות און טרנד אפילו בגיל בו אחרים מחביאים סוכריות בכיס לנכדים.

קרל לגרפלד, ווילו ווויל סמית' | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד, ווילו ווויל סמית' | צילום: Gettyimages

קרל לגרפלד ולילי רוז דפ | צילום: Gettyimages
קרל לגרפלד ולילי רוז דפ | צילום: Gettyimages