קפה תורכי
דירת לופט מרשימה ומפנקת באיסטנבול תוכננה כדי לשרת את צרכיו של רווק אמיד. היא מעוצבת בסגנון תעשייתי, בגוונים חמים ומחומרים טבעיים היוצרים חלל פונקציונלי עוצר נשימה
אדריכלות ועיצוב פנים: Ofist
מיקום: קרקוי, איסטנבול
שטח הדירה: 185 מ"ר
רובע קרקוי הוא אחד האזורים העתיקים ביותר באיסטנבול. בתקופה הביזנטית היה אזור נמל חשוב. לאחר שנים של הזנחה, לאחרונה חלה תנופת התחדשות ברובע – גלריות, בוטיקים ומלונות חדשים נפתחו ואמנים צעירים שבוחרים להתגורר בו מוסיפים גוון צעיר ועדכני לאזור. עוד ועוד תיירים באים לחוות את האופן שבו הישן והחדש מתמזגים זה בזה לפסיפס מרתק וצבעוני.
רווק אמיד בן 45 רכש דירה במרכז הרובע, סמוך לכנסייה הארמנית, על רקע מגדל גאלטה המפורסם, וביקש להתאימה לאורח חייו ולאישיותו. האדריכלים מספרים כי היה עליהם לתכנן מחדש את הדירה כך שתתאים למגורים של אדם אחד בלבד: "לא היה עוד צורך בחדרים הקטנים המקוריים, יכולנו ליצור פריסה של הבית ולהפוך אותו ללופט". לאורך הקומה הראשונה יצרו האדריכלים חלל מרווח אחד ובו מטבח, פינת אוכל וסלון. הם הוסיפו חדר סגור המשמש חדר שינה לאורחים, ואליו צמודים שירותים ואמבטיה. הקומה השנייה, שהיא בעצם חצי קומה (הקומה השנייה הונמכה כדי להשאיר תקרה גבוהה מעל הסלון), הפכה לאזור השינה של בעל הבית ויש בה חדר רחצה מרווח ואזור הלבשה. המתכננים מספרים כי החלטה נוספת ומשמעותית שקיבלו הייתה להגדיל ככל שניתן את החלונות, כדי לאפשר כניסה מקסימלית של אור טבעי ואוויר ולהפוך את הנוף לחלק מהבית. "רצינו ליצור חלל פונקציונלי, נוח ונטרלי", הם מספרים. על כן בחרו בגוונים חמימים ובחומרים טבעיים, אולי אף מעט מחוספסים, ובעיצוב המאפשר התמצאות קלה ומהירה במרחב.
תחנות עבודה
מאחר שמבנה הדירה מלבני, הוחלט להשתמש באחד הקירות כציר המשלב פונקציות שונות: במטבח יש אי ארוך המשמש שולחן אוכל, ותחתיו חבויים מצד אחד מכונת הכביסה והמייבש, ומהצד השני התנור והמכשור החשמלי של המטבח. מגירות אחסון על גלגלים נמצאות מתחת לאזור הכיריים, כך שכל השטח מנוצל. בקצה יחידה זו מותקן תנור עצים דומיננטי אשר כמעט אינו חורג ברוחבו מקו המטבח. האי הוא כשלעצמו אלמנט דקורטיבי מרשים. באופן זה נוצר מערך מסודר וסימטרי הנעים לעין. בקרבת החלונות מותקנת טלוויזיה ומולה פינת ישיבה שהופכת את האזור פתוח ומרווח.
לפינת הישיבה שבסלון נבחרה ספה ארוכה שבה חמישה מושבים. גון הספה לבן־שמנת וקוויה נקיים. כורסאות שחורות ועגולות ושני שולחנות – האחד לבן והשני מאבן בגוון שחור־אפור – תורמים למראה המינימליסטי הנראה במבט עילי כציור זן יפני: משחק גיאומטרי מעניין בין מלבנים, עיגולים וה"חרוט" הגדול התלוי למעלה וקולט את עשן התנור. לאורך הקיר בנויה קונסטרוקציה של מוטות ברזל המחוברים זה לזה. ביניהם משובצים מדפי ברזל המתאימים בגודלם ובאופיים לאחסון חפצים שונים: כלי הבישול והאוכל העשויים קרמיקה לבנה, עצים, ספרים, בקבוקי משקאות חריפים וחפצי אמנות. קונסטרוקציה זו ממשיכה גם בקומה העליונה ומשמשת כספרייה עשירה היוצרת מראה תעשייתי מגוון ומעניין שבו הכל חשוף ונראה לעין. הצבעוניות והחומריות המשתנה של האובייקטים המונחים על המדפים הופכים יוצרות מעין גלריה של חפצי היומיום.
חומרים טבעיים
קיר המחופה אבן טבעית שבה משולבים גוונים שונים של שחור ואפור ממשיך מהסלון אל חדר השינה. בחלק התחתון הגובל עם הסלון, נקבעה נישה אופקית לאחסון הדיסקים ומערכת השמע. גובהו של הקיר וצבעו יוצרים מראה דרמטי מאופק. הרצפה מחופה באבן טבעית השבורה בזוויות שונות וצבעה האפור בהיר יותר מזה של הקיר, כך שנוצר דיאלוג מעניין בין שני האלמנטים. קורות מעץ אירוקו (iroko wood) הידוע בחוזקו ובעושר גווני הדבש החמימים שלו, עוטפות את התקרה, את הקיר ואת החלונות הגדולים. קורות אלו משמשות מעין סיפון שעליו ניתן לשבת ליד החלונות כשיש הרבה אורחים ואולי אף תורמות לאקוסטיקה בבית (עץ מלא משמש באולפנים ובאולמות קונצרטים לספיגת רעשים).
חיפוי הטיח במשטח העבודה ובשולחן האוכל הממוסגר בקונסטרוקציית ברזל הופך אותם ליחידה אחת המתכתבת עם החומריות של הקירות החשופים. מדרגות ברזל "מרחפות" צמודות אל הקיר ובעלות מראה פיסולי ומינימליסטי מחברות את החלל המרכזי לקומה העליונה המשמשת אזור שינה פרטי.
תענוגות החיים
אזור השינה מעוצב בנוחות מרבית כמעין אי תענוגות בגווני לבן־שמנת מרגיעים. המיטה הגדולה עומדת אחר כבוד על מעין במה העשויה מאבן ובהמשכה ניצב תנור חימום. בחדר השינה יש גם שק אגרוף וטלוויזיה נוספת. החלונות בתקרה גדולים. האמבטיה מרווחת ומצופה בשיש לבן. מחיצות הזכוכית והכיור הנוסף הופכים את אזור הרחצה והטיפוח לממלכה בפני עצמה. גופי התאורה מוסיפים הומור ועניין בכל פינות הבית – גוף תאורה דמוי פנס הצמוד לספרייה, מנורות הכובע (Hats Pendant Lights) של המעצב ג'ייק פיפס (Jake Phipps) הנודע בעיצוביו ההומוריסטים ובשיתופי הפעולה עם חברות ומעצבים מוכרים, בהם גוגל ופיליפ סטארק.
נראה כי המעצבים השכילו להביא למיצוי מקסימלי של החלל והקפידו על ערכים אסתטיים ועל איפוק, כך שהבית מספק את כל הצרכים של בעליו ועדיין בעל מראה מאוורר ונקי המזמין לבקר ולהתארח בו.