קן בורוכוב דוחף למעלה

קן בורוכב | צילום: יח"צ
קן בורוכב | צילום: יח"צ

האקססוריז המטורללים של קן בורוכוב כבשו את פסגת הסלבס ההוליוודית ואת אתר האופנה הבריטי אסוס. ריאיון בלעדי עם הישראלי לשעבר שלא מפחד להשתמש במרפקים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

מעצב האקססוריז הישראלי ששם כתר על ראשו של קניה ווסט ועיצב כיסא גלגלים מוזהב לליידי גאגא מודה שכל מה שהוא רוצה זה שהעולם לא יחשוב שהוא בסדר. "אני אוהב לעשות דברים משוגעים ואני אוהב להיות קובע טרנדים", מספר קן בורוכוב בשיחת טלפון טרנס־אטלנטית. "אני לא רוצה שיחשבו שזה נורמלי. אני רוצה שזה יהיה קצת קשה לעיכול".

ואולי לא במקרה דווקא סלבס אמריקאים מהסוג המוחצן בהחלט הם אלה שאחראים לקידום הקריירה של בורוכוב, שהשיק את מותג האקססוריז שלו "מרדכי" בארצות הברית לפני כשש שנים. אחרי שכיסא הגלגלים של גאגא הזניק את הקריירה שלו ב־2013 ויצר שלל כותרות הספיק בורוכוב לעצב גם לדוגמניות המסלול של מותג הלנז'רי האמריקאי ויקטוריה'ס סיקרט, לעצב אקססוריז לניקי מינאז', מדונה וקיילי ג'נר וההישג הכי משמעותי עבורו: עיצוב עבור שר – "היא אייקון בשבילי. היא יכולה ללבוש הכל, והיא אדם שנתן לי כל כך הרבה השראה".

"אני בניתי את העסק שלי על סלבס", הוא מודה באסטרטגיה. "אימא שלי לא מבינה את זה בכלל. אני נותן לה תכשיטים והיא אף פעם לא עונדת אותם, אבל היא כן שומרת אותם בתיק ומקפידה להראות לחברות שלה".

כיסא הגלגלים שעיצב בורוכוב לליידי גאגא | צילום מתוך אינסטגרם terryrichardson@
כיסא הגלגלים שעיצב בורוכוב לליידי גאגא | צילום מתוך אינסטגרם terryrichardson@

אתה בקשר ישיר עם הכוכבים או שהכל נעשה דרך הסטייליסט שלהם? הם בכלל נותנים פידבק?

"אתה עובד רק עם הסטייליסט. בדרך כלל אתה לא מקבל תודה, אתה מקבל צ'ק. אבל כן אומרים לך מה הסלב חושב על עיצוב כזה או אחר".

עיצוב לסלבס שונה מעיצוב עבור תצוגת אופנה?

"לעבוד עם מותג אחר או לעבוד עם סלבס זה תהליך די דומה האמת. בשני המקרים הם באים אליך ומבקשים משהו מהעולם שלך שימחיש את העולם שלהם".

בורוכוב (33), שנולד וגדל בירושלים כחנניה, החליט להקל על האמריקאים כשעבר ללוס אנג'לס בגיל הבר מצווה, ושינה את שמו לקן. הוא אמנם ניחן בגישה ישירה מאוד לחיים, שלא לומר נועזת ("פשוט פניתי אל קניה ווסט בתצוגת אופנה והצגתי את עצמי"), אך הדרך שלו אל לב תעשיית האופנה הייתה הרבה יותר פתלתלה.

"תמיד רציתי לעסוק באופנה, אבל אבא שלי התעקש שאלמד עסקים", הוא נזכר, וכך, בגיל 20, אחרי שנתיים של לימודי מינהל עסקים בסן דייגו, החליט לעבור מזרחה ונרשם ללימודים באחד מבתי ספר המפורסמים בעולם לעיצוב אופנה – FIT בניו יורק. "למדתי שם שנתיים ועזבתי כשקיבלתי את כל מה שרציתי. משם עברתי לפריז, כי המשפחה של אימא שלי משם, ונרשמתי לשנת הלימודים האחרונה בבית הספר הגבוה לתפירה עילית".

מדונה על שער "אינטרוויו" עם רסן שעיצב בורוכוב
מדונה על שער "אינטרוויו" עם רסן שעיצב בורוכוב

פריז התבררה כחוויה מעצבת. "צורת הלימודים בצרפת מאוד שונה – המורים הרבה יותר נוקשים. לא אהבתי את בית הספר הזה אבל היה מעניין. אמריקה היא מאוד פוליטיקלי קורקט; שם אף פעם לא יגידו לך מה באמת חושבים על הדברים שאתה עושה. בפריז, לעומת זאת, אומרים לך – 'הדברים שלך פחות טובים משל זה שלידך'. אבל זה בדיוק מה שמאתגר אותך, ואז אתה רוצה להוכיח את עצמך. מה שלקחתי מפריז זה ביטחון עצמי בעיצוב שלי ובסטייל שלי. כשמבקרים אותך אתה צריך להחליט אם אתה מקשיב ומשתנה כדי לרצות את הסביבה, או שאתה נשאר עם האמונה שלך. הדבר הכי חשוב כמעצב זה שיהיה לך ביטחון – שתאמין שמה שאתה עושה הוא הכי יפה והכי מיוחד".

גם עם סיום הלימודים בפריז, ולמרות האמונה העצמית הגדולה שלו, למציאות היו תוכניות משלה. בורוכוב התקשה למצוא עבודה כמעצב בבתי אופנה, ועבר לעבוד בצד המסחרי של התעשייה, בחדרי תצוגה ובמכירות. אלא שאז, כמעט במקרה, מסכות וכתרים בעיצובו תפסו את תשומת לבה של סטייליסטית ששילבה אותם בהפקות אופנה שונות. אחרי שורה של התנסויות נוספות, שכללו בין היתר מכירת שרשראות לבוטיקים ספורים בעיר וחזרה לארצות הברית, החליט לפני שש שנים לחנוך את המותג "מרדכי", הנקרא על שם אביו.

"אני אוהב את אבא שלי מאוד ואני אוהב את השם שלו", הוא מסביר מה עומד מאחורי בחירת השם. "בהתחלה הוא לא כל כך התלהב, אבל ברגע שהוא התחיל לראות שכותבים עלי במגזינים ומציינים את השם שלו, זה עשה לו טוב".

עגילים שעיצב בורוכוב עבור ASOS במחיר 577 ש"ח | צילום: יח"צ
עגילים שעיצב בורוכוב עבור ASOS במחיר 577 ש"ח | צילום: יח"צ

לעבור מכוכבי הבמה לכוכבת האינטרנט

כיום בורוכוב, שמתגורר בלונג איילנד סיטי הסמוכה למנהטן, הוא עדיין "מופע של איש אחד", כפי שהוא מכנה זאת. למרות העיצובים המיוחדים שהוא יוצר עבור ידוענים או עבור אירועים מיוחדים, ולמרות שיש לו שתי קולקציות מסחריות בשנה הנמכרות באתר הבית שלו בבוטיקים, הוא עדיין מתפעל את הכל בעצמו.

עם זאת, סביר להניח שמדובר בשבועות ספורים עד שהוא יצטרך לשנות גישה ולצרף אנשים נוספים אל העסק. בימים אלה ממש הוא מבצע את הפריצה שלו אל המיינסטרים – אתר האופנה הבריטי אסוס החל למכור את עיצוביו, והוא אף יצר עבור האתר שורה של עיצובים בלעדיים. במילים אחרות – הזדמנות פז להגיע לקהל בכל העולם.

"פגשתי אותם ביריד אופנה בניו יורק לפני כשנה", הוא מספר איך נרקם הרומן עם אסוס. "הם בחנו את הדברים שלי, וכשמסתכלים על 'מרדכי' – או שאנשים אוהבים, או שהם ממש לא. האנשים באסוס מאוד התלהבו ממה שאני עושה, והתחלנו לעבוד על קולקציה מיוחדת בשביל האתר. עשיתי תכשיטים שמבוססים על עונות קודמות, אבל בציפויים מיוחדים עבורם. בקולקציה יש 12 פריטים, בהם כתרים, עגילים וטבעות אוברסייז. היא מאוד רומנטית, ואני גאה בה. גם התגובות עליה טובות – היא כבר נמכרת למרות שהיא נכנסה רק עכשיו לאתר".

ליידי גאגא עם כפפות שעיצב בורוכב | צילום: GettyImages
ליידי גאגא עם כפפות שעיצב בורוכב | צילום: GettyImages

זה בטח עושה לך חשק לעשות עוד דברים בהיקף גדול.

"אני אלך למי שמשלם לי. אבל אני לא מעצב בצורה כזו – אני לא מעצב כדי למכור אלא כדי לבטא את מה שאני מרגיש. אני לא יכול לעצב משהו שאני לא אוהב. מאוד חשוב לי שאני אוהב את מה שאני עושה ושכל עונה תהיה העונה הכי טובה שלי עד כה".

היית מגיע למה שהגעת אם היית ממשיך לגור כאן, בישראל?

"אני לא יודע. זו שאלה טובה. כילד הומו שגדל בירושלים זה לא היה הכי קל. לגור באמריקה זה גם לא פשוט. אלוהים יודע איך הייתי מסתדר אם הייתי נשאר בארץ, אבל אני גם לא בטוח שהקרבה שלי לניו יורק מקלה עלי. יש פה המון מעצבים, זה קשור למי שאתה ולאיך שאתה דוחף את עצמך. אני אף פעם לא אומר לעצמי 'אוקיי, העסק תפס'. אתה יודע, זה כמו שהיידי קלום אומרת – יום אחד אתה אין, יום אחד אתה אאוט. אני רוצה להאמין שתמיד יהיה לי עוד מה לעשות".

קן בורוכב | צילום: יח"צ
קן בורוכב | צילום: יח"צ