קובייה צרפתית

על נמל הסון בעיר ליון שבצרפת הוקם מבנה הנראה כקוביית גבינה מחוררת בצבע כתום עז ומשמש למסחר. בואו לראות את אחד מהמבנים המרשימים שהוקמו בתקופה האחרונה

88 שיתופים | 132 צפיות

שטח האתר: 6,300 מ"ר
החלל: חמש קומות
עלות: כעשרה מיליון אירו
תחילת העבודה: 2008
סיום העבודה: 2011
אדריכלים: Jakob + Macfarlane Architects
ועוד: זכייה בתחרות על תכנון המבנה 2005

זרמים באדריכלות המודרנית של תחילת-אמצע המאה שעברה, בהם הקונסטרוקטיביזם הרוסי ותנועת הבאוהאוס, נהגו להשתמש בצורות יסוד בסיסיות כמו קובייה, מלבן, משולש, גליל, פירמידה או חרוט, וליצור מהם מבנים המבוססים על צורות היסוד האלה כמעט כמו שהן, בלי לערוך בהן מניפולציות או להוסיף להן אלמנטים קישוטיים.

בעת האחרונה ניכרת חזרה לצורות יסוד בפרויקטים ציבוריים מרשימים רבים, ובאמצעות מעטפת חיצונית מעניינת, הופכים את הצורה היסודית לעכשווית. בניינים כאלה הם TEK building הנמצא בתהליכי בנייה בטייוואן, "קוביית המים" (Water Cube) של המרכז הלאומי לספורט מים בבייג'ין (Beijing National Aquatics Center) שנפתח ב-2008 ומלון אינדיגו בברמינגהם (Hotel Indigo Birmingham) שצפוי להיפתח בקרוב.

לאחרונה הצטרפה אליהם "הקובייה הכתומה" – כפרויקט מסחר ותרבות על גדת נהר הסון בליון, צרפת, שעם עוד כמה פרויקטים מונומנטליים של פיתוח אזורי נמל שהסתיימו לאחרונה תורם להפיכת אתרים שהוזנחו לנגישים ומרשימים.


מבט מהחזית הצפון-מערבית אל החלל ה"חרוטי" שבפנים הבניין

מה בקובייה

ה"קובייה הכתומה" היא המטה של חברת הנדל"ן Cardinal Group ואולם תצוגה לחברת הריהוט היוקרתי RBC mobiler. קובייה נוספת בצבע ירוק צפויה להיבנות סמוך אליה ב-2013. לדברי המתכננים, היה עליהם להתמודד עם מגבלת שטח – מדובר באתר קטן הכולל תוכניות בנייה מורכבות נוספות ותקציב לא גדול שהוקצה לפרויקט. לאור זאת הגיעו למסקנה שקובייה היא הצורה המתאימה ביותר לתנאי השטח שלא אפשרו פריסה רחבה יותר.

הכניסה הראשית נמצאת בחזית המערבית של הקובייה והיא פונה אל הטיילת של הסון והספינות שעוגנות בה. למבנה חמש קומות, גג וחניה תת-קרקעית. גובה חלל הכניסה כפול מגובהן של שאר הקומות, ומשמש כחלל תצוגה מרשים לפריטי עיצוב איקוניים, בהם רהיטים שעוצבו על ידי האחים איימס, רון ארד, פטרישיה אורקיולה ורבים אחרים.

בשאר הקומות נמצאים משרדים שאליהם אפשר להגיע גם מכניסות הנמצאות בחזית האחורית של המבנה. בקומה העליונה יש יציאה אל הגג ובו מרפסת פנורמית המשקיפה על ליון. המרפסת נועדה למפגשים לא פורמליים ומשרתת את העובדים במקום.


מימין: מעטפת האלומיניום החיצונית. משמאל: מבט מבפנים


מימין: מבט מבחוץ על אולם התצוגה. משמאל: מבט החוצה מבפנים

מבעד למעטפת

לדברי המתכננים, הצבע הכתום העז מתייחס לצבעי הכתום-חלודה המאפיינים אזורי נמל ומופיעים במקרים רבים על מכולות. בגלגל הצבעים הצבע הכתום נגדי לכחול, ולכן, אף על פי שהוא בולט מאד על רקע השמים והנהר הכחולים, הוא משתלב בהם ובגבעות הירוקות שמסביב.

הנוכחות הצבעונית-משחקית מובילה אותנו ל"משחק" נוסף – איך אפשר לגרום לכך שקובייה, גוף הנדסי ברור ומוכר, תהפוך לעדכנית ומרגשת? הפינה הצפון-מערבית העליונה נחתכת באמצעות חרוט החוצה אותה באלכסון כלפי מטה, וסביבו מאורגנות מרפסות אופקיות קעורות (באופן המזכיר כדור שנבעט אל הבניין והשאיר הטבעה של המעטפת שלו).

המפגש בין שתי העקומות – זו של החרוט וזו של האליפסה – יוצרת במרכז הבניין מעין אטריום ענקי (אטריום הוא חלל שסביבו יש מעבר מקורה המאפשר גישה לחדרים ולחלקים שונים של המבנה. בקניונים מודרניים רבים יש אטריום), שמטרתו להחדיר אור מהגג אל הבניין עצמו. כך נוצרת מערכת הצללות המונעת חשיפה מוגברת לשמש באמצעות מרפסות בעלות מבנה קעור המחפות זו את זו. האלמנט הצורני המרשים יוצר זרימה של אור ואוויר אל הבניין, ושעות העבודה הארוכות של הופכות נעימות יותר.


מראה כולל של אולם התצוגה של חברת הריהוט RBC mobilier ובו כוורת מתומנים לתצוגה, המתכתבת עם המעטפת החיצונית


החלל ה"חרוטי" שובר את יחסי הפנים-חוץ

בין פנים לחוץ

אולם התצוגה של חברת הריהוט RBC mobiler הוא האלמנט המרשים ביותר בתוך המבנה. במרכזו עומדת כוורת גבוהה ובה 60 נישות שבהן הרהיטים שמעצבת החברה. הכוורת עשויה מעץ מצופה במלמין וממשיכה את הקו הרעיוני של המעטפת החיצונית בכך שהיא מזכירה בצורתה משרבייה. במקרה זה המצולעים הלבנים המשמשים רקע לרהיטים הצבעוניים, וצורתם המתומנת חוזרת על הצורות המחוררות של המעטפת באופן היוצר רצף והמשכיות – מעין וריאציה נוספת על אותו נושא.

נראה כי ה"קובייה הכתומה" הזוהרת בלילה על רקע הנהר משלבת בהצלחה בין נועזות לצניעות ולאיפוק באמצעות חיבור טרנדים עכשוויים ואלמנטים קלאסיים ליחידה אורגנית אחת.