עדי ברקן על קארין באומן ז"ל: "הבטיחו לה עתיד מזהיר אם תרד מידה"

קארין באומן ז"ל עם אמה יהודית באומן | צילום: אינסטגרם yudit_bouman@
קארין באומן ז"ל עם אמה יהודית באומן | צילום: אינסטגרם yudit_bouman@

אחרי שהובהלה לטיפול נמרץ וחוברה למכונה הנשמה, הבוקר התבשרנו כי קארין באומן הלכה לעולמה בגיל 35 אחרי התמודדות של שנים ארוכות עם מחלת האנורקסיה

88 שיתופים | 132 צפיות

הלב נשבר: קארין באומן הלכה לעולמה בגיל 35 אחרי מאבק ממושך של שנים ארוכות במחלת האנורקסיה.

בעוד קארין באומן שוכבת בטיפול נמרץ, מורדמת ומונשמת, שאלתי את אימה הלביאה יהודית באומן, שהקדישה את חייה לבתה, על המצב. יהודית הרגישה בתוך תוכה שזה הסוף, ושזה כנראה כבר גדול משתיהן. "אני לא בסדר", אמרה לי לפני שנבלעה חזרה לחדר טיפול נמרץ, "עצוב לי וקשה מאוד. אני כרגע ממתינה להיכנס לראות אותה. המצב לא טוב, ממש קשה".

קארין באומן ז"ל עם אמה יהודית באומן ושימי תבורי | צילום: אינסטגרם yudit_bouman@
קארין באומן ז"ל עם אמה יהודית באומן ושימי תבורי | צילום: אינסטגרם yudit_bouman@

הבוקר התברר כי המלחמה שלה על בתה, חולת אנורקסיה ובולימיה, שבמשך שנים יצאה ונכנסה לבתי חולים, הגיעה לסיומה. בלילה שבין ראשון לשני היא אושפזה בשל דלקת ריאות קשה וקושי לנשום. מצבה הפיזי בתקופה האחרונה היה בכי רע: היא סבלה מסיבוכים בכליות, מערכת החיסון שלה הלכה ונחלשה ומשקלה הלך וירד – וכך, הסיפור הטראגי הזה הסתיים במותה של קארין הצעירה בגיל 35 בלבד.

לצידה של יהודית בבית החולים היה גם הבעל המסור שימי תבורי, שהיה מעורב בכל דבר וליווה ותמך בשתיהן במסירות אין קץ. עד הרגע האחרון היא התגוררה בביתם של יהודית ושימי בצפון תל אביב. הילדה היפה שחלמה להיות דוגמנית וניבאו לה הצלחה וכבר הייתה לה סוכנת בפריז, החלה להתמודד עם בעיית דימוי גוף מגיל צעיר. בגיל 17 היא זכתה במקום השני בתחרות "נערת השנה" ועתידה היה מובטח, אבל ככל שחלף הזמן היא איבדה כיוון בחסות הפרעות האכילה. המלחמה על חייה הסתיימה במותה. מה היא לא עברה בחייה הקצרים?

באומן הייתה הצעירה משישה ילדים שנולדו בהולנד, עלו לארץ והתמקמו בנהריה עם אימם יהודית באומן. אבי המשפחה חי בלונדון והמצב הכלכלי בבית לא היה טוב. אבל המשפחה חובקה היטב על ידי עולם הדוגמנות בישראל, הם היו הילדים היפים של המדינה. אורלי (45) היא הבכורה, עם קריירת דוגמנות מצליחה בעברה, חיה בלונדון, נשואה ואם לשלושה; רנה (43) דגמן גם הוא בעברו וכיום חי בגרמניה; אנה (41), הייתה אחת הדוגמניות העסוקות בישראל, כיום חיה בלונדון, נשואה ואם לשניים. סטיבן (38), הוא איש עסקים שחי בלונדון, ונטלי (34) חיה בארץ, נשואה ואם לארבעה.

בגיל 17 הפכה קארין מבלונדינית יפהפיה ואנונימית לדוגמנית מוכרת, וגם עולם הדוגמנות הבינלאומי קרא לה. מפגש עם סוכנת שאמרה לה לרדת כמה קילוגרמים, הפך את חייה. בגיל 22, אחרי מגוון דיאטות שניסתה, היא גזרה על עצמה צומות ומאז החלה לרדת באופן דרסטי במשקל באופן עקבי.

עדי ברקן, צלם האופנה המיתולוגי ויו"ר עמותת סימפלי יו לחיזוק דימוי גוף, הכיר את קארין עוד בימיה כדוגמנית. "אנחנו חיינו באותה תקופה בסרט שאנחנו בסקנדינביה, וקארין עם העיניים הכחולות והשיער הבלונדיני התאימה בדיוק לז'אנר שרצו. אהבתי לעבוד איתה, היא הייתה שונה, מופנמת, צנועה ולא רעשנית. היה היה לה גוף יפה, היא הייתה במידה 36-38, ואז היא הגיעה לחו"ל והבטיחו לה עתיד מזהיר אם תרד מידה".

עדי ברקן | צילום: באדיבות המצולם
עדי ברקן | צילום: באדיבות המצולם

"כאן מתחילה הבעיה", אומר בצער ברקן, "באה ילדה מישראל בלי הדרכה, נכנסת לדירת דוגמניות, חלקן כבר אנורקסיות כרוניות – אז למה מצפים? רק בחורה עם מעטפת מאוד חזקה יכולה לעמוד בזה. ברוב המקרים מחפשים קולב עם דופק, והבנות האלה נופלות. היום אומרים שההירואין שיק חזר, ואני אומר שהוא לא נעלם אף פעם, וזה מפחיד".

היית בקשר איתה או עם המשפחה לאורך השנים?
"יהודית באומן הרימה לי טלפון כשקארין עוד הייתה במצב סביר, גם אורלי אחותה פנתה אליי. הייתי שולח לה מונית והיא הייתה אצלי מבוקר עד ערב ואפילו עלתה בחודשיים 4-3 קילוגרמים. בהתחלה היא אכלה ולא הקיאה, אחרי חודשיים וחצי אפילו התחילה לחייך, וחשבתי שאנחנו במסלול טוב".

אז מה קרה?
"היה צריך לתחזק את זה, מה שחייב באשפוז לפני שתהפוך לחולה כרונית. הצעתי שיעשו את זה אבל כבר נהיה מאוחר מדי והיא הפכה כרונית ומצבה התדרדר. בשלב הזה כבר הייתי איתם בקשר רק פה ושם".

"ילדות וילדים עם דימוי גוף נמוך שעברו שיימינג יכולים להתדרדר בלי שההורים ישימו לב", מזהיר ברקן ומספר על פעילותו כיום: "אני מלווה 19 משפחות – הצעירה בת 11 הבוגרת בת 27".

ברקן ליווה בין היתר את איה ברזני ז"ל, שנפטרה לפני כשנתיים לאחר מאבק ממושך באנורקסיה. "היא הגיעה אליי בגיל 18 אחרי שישה אשפוזים ושש שנים של מלחמה", מספר ברקן, "היא העלתה 25 ק"ג, התחתנה וילדה שני ילדים – אבל הגוף היה פצוע והיא מתה מדום לב".

ההרעבה של קארין וההקאות החוזרות הפכו ליותר ויותר קיצוניות עם הזמן. בגיל 23 היא אושפזה לראשונה בבית חולים במחלקה של חולי אנורקסיה, היא עלתה במשקל אבל זה לא החזיק למשך הרבה זמן.

בשנים האחרונות סכנת החיים בה הייתה נתונה קארין הפכה כרונית, היא הגיעה למשקל של עשרים וקצת ק"ג ואושפזה שוב ושוב. המצוקה הכספית, עליה דיברה יהודית לא אחת, הביאה אותה לבקש עזרה. רק לקליניקה פרטית עבור קארין היא נאלצה לשלם מעל 200 אלף ש"ח. היא הקדישה את כל חייה לבתה, וגם כשלפני מספר שנים הרופאים כבר לא נתנו לקארין סיכוי, היא המשיכה להילחם והגיעה עד הכנסת – שם העלתה את מצוקתן בוועדת הבריאות.

קארין הרבתה לכתוב. בדיוק לפני שנה, במאי 2022, נדמה היה שהיא מרימה ידיים. קארין כתבה לאימה מכתב קורע לב ומטלטל: "אני פרפר בודד שחיה ונושמת, אך בתוכי העצב מתקתק כי זוהי מחלה ללא שליטה. אוי, אימא מסכנה, מה עשיתי לך. את כלואה בתוך כלוב עם גוזלך ואת לא נושמת בכדי לאפשר לי לנשום. את מאכילה אותי, רוחצת ומחזיקה אותי פרפר שבור, ואת עושה הכול בכדי שאשרוד עוד ועוד. זה כואב כל כך מה שאת עוברת, ואני אוהבת אותך כל כך ורוצה לשחרר אותך מהכלוב".

בחודש מרץ חלה הרעה גדולה במצבה של קארין. אחרי שכל האשפוזים נכשלו, יהודית החליטה לטפל בבתה בבית. היא ראתה את בתה דועכת מול עיניה, ולא ויתרה עד הרגע האחרון. הבוקר הכל נגמר. הלב נשבר.