צריח של טירה כהשראה: התכשיטים של יוסי הררי

צילום: Doug Rosa
צילום: Doug Rosa

התכשיטים שלו עשויים מזהב טהור 24 קראט ללא שימוש בטכנולוגיות חדשניות. מעצב התכשיטים יוסי הררי מדבר על השראה ועל הסוד שגרם לאמריקאיות להתאהב בו

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תמיד כשנדמה שבעולם המתועש הזה שלנו לא נותרו אלא תהליכי ייצור המוניים, מגיחה לפתע האמנות המסורתית – זו שניכרות בה טביעות אצבעותיו של העושה במלאכה ומזכירה לנו כמה יפים היינו פעם. תכשיטי היוקרה של יוסי הררי הם כאלה בדיוק. עם קוד גנטי מובהק וחותמת של K24 ,קשה לפספס שמדובר פה על תכשיטים שמיוצרים בעבודת יד, בלי יציקות או פסי ייצור, ועם קריצה לכאן ועכשיו.

"כבר בגיל צעיר מאוד ידעתי שנועדתי להיות מעצב תכשיטים", מספר הררי. "האהבה, ההערכה והכמיהה שלי למקצוע הגיעו על רקע אהבתה של אמי לתכשיטים ואוסף האמנות של סבי – שלתוכם נולדתי".

ואכן, אחרי שקיבל ב"ירושה" את הכלים, החליט הררי לפתוח בית מלאכה בתורכיה המעסיק צורפים ומשבצים מקצועיים שזו אומנותם זה דורות. "זה היה החזון שלי – בעולם שהפך מתועש, ביקשתי להחזיר את יצירת התכשיטים בעבודת יד, באותו האופן שבו נוצרו לפני מאות ואלפי שנים. תכשיטי זהב טהור K24 שנוצרים עם כלים מתאימים, ללא שימוש ביציקות או בטכנולוגיות חדשניות, אלא ברקיעות פטיש על משטחי זהב, כשכל לולאה, חרוז או אלמנט תלת ממדי נוצרים בבית המלאכה בעבודת יד חופשית, כמו בפיסול".

יוסי הררי
יוסי הררי

 

עבודת יד מסורתית ומצד שני עיצובים עכשוויים. נשמע כמו אתגר לא פשוט.

"נכון. האתגר שעמד בפניי היה גדול, אבל בזכות הידע הרב בעבודה עם זהב טהור שמחזיקים בו הצורפים ונחישות – הפך החזון שלי למציאות והצלחנו ליצור עיצובים צעירים וחדשניים בשפה האסתטית והמאוד ייחודית לי".

תכשיט שהוא יצירת אמנות

אותו תהליך ייצור ידני, הנמנע מיציקות ושבלונות, הופך כל תכשיט של הררי ליחיד במינו. בהקשר זה, מדובר בעצם ביצירות אמנות לכל דבר – רק שאת אלה אפשר גם לענוד.

איפה מוצאים השראה?

"השראה יש בכל דבר. אצלי ההשראה במיטבה מול ארכיטקטורה – צריח של טירה עתיקה למשל, אבל גם גדר של גן או דלת של בית – אז נוצר התרגום לתכשיט. גם השימוש שלי באבני חן וביהלומים הוא כמו יצירת אמנות – אני לוקח אבן ובונה מסביבה את התכשיט".

במהלך השנים הפכו תכשיטיו של הררי למותג מוכר בעולם כולו, עם דגש על השוק האמריקאי שקיבל את עיצוביו בחיבוק ובהערכה גדולים.

צילום: Doug Rosa
צילום: Doug Rosa

 

יש לך הסבר מדוע דווקא האמריקאיות התאהבו?

"אני מניח שהשוק האמריקאי קיבל את השפה האסתטית שלי באהבה בגלל אופיו. זהו שוק שמחפש את השונה ואת המיוחד ומעריך את מה שעומד מאחורי כל תכשיט: זמן מחשבה, חיפוש אחרי האבן הנדירה ועבודת היד. קהל היעד שלי הוא נשים שמחפשות תכשיטים מתוחכמים שאי אפשר למצוא במרבית חנויות התכשיטים השגרתיות", אומר הררי. "אני מרגיש שיש לי שליחות, והיא לגרום אושר ושמחה למי שעונד את התכשיט שיצרתי. זהו השיא מבחינתי בכל התהליך הממושך הזה של מחשבה, עיצוב וייצור – הרגע המאושר של אותה אישה שקנתה או קיבלה את התכשיט ותענוד אותו, ואולי אפילו תעביר אותו הלאה מדור לדור".

צילום: Doug Rosa
צילום: Doug Rosa