צעד קטן לאדם – חלק ב'

88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א'»

חשיבות כף הרגל ליציבה

חממי-אנטוניצ'י מסבירה על חשיבות כף הרגל ליציבת הגוף: "כף הרגל היא הבסיס שלנו. היא נושאת את כל משקל הגוף שלנו ואחראית ליציבה שלנו. כף רגל עם מבנה לא תקין, כגון קשת גבוהה מעל הממוצע, כף רגל שטוחה, כף רגל עם כניסה פנימה – עלולה לגרום לכך שחלוקת המשקל על גבי כף רגל תהיה לא נכונה, יהיו אזורים עם עומסי יתר מבחינה ביומכנית של ההליכה, וזה משפיע באופן ישיר על מנגנונים גבוהים יותר, כמו ברכיים וגב תחתון".

ד"ר גבעון אינו מסכים: "לכפות הרגליים יש חשיבות להליכה נכונה ויש להן תפקיד בייצוב הרגל נושאת המשקל ובייצור כוח לצעד הבא, אך בילדים בריאים עם כפות רגליים ללא עיוותים חמורים, אין כל השפעה של כף הרגל על היציבה. המיתוס שכפות רגליים שטוחות יגרמו בעתיד לכאבים בגב או בברכיים אינו נכון וחסר כל ביסוס. לרוב הילדים בגיל הצעיר יש רגליים שטוחות גמישות, ואין שום צורך בנעליים מיוחדות או במדרסים עבורם. לא תהיה לילדים אלה כל בעיית עמוד שדרה או בעיית ברכיים עקב מבנה כף הרגל. חשוב להבין את נושא כפות הרגליים השטוחות: כל הילדים בגיל הפעוט גמישים, ולכן לכולם יש כפות רגליים שטוחות וגמישות. כאשר מושיבים את הילד כך שאינו נושא משקל, רואים מיד שיש לו קשת תקינה בכף הרגל. יש להבין שמדרסים או נעליים עם תמיכה בקשת אינם מייצרים קשת יציבה, דבר זה יקרה לבד עם ההתבגרות".

מה אומרים המוכרים?

  • מוכרי נעליים ממליצים לקנות בחנות שבה למוכרים יש גישה לילדים. כימיה טובה בין המוכר לילד תתרום להצלחה בבחירת הנעליים המתאימות לילד.
  • אם הילד בוכה, אל תיבהלו, ושדרו לו שאתם סומכים על המוכר.
  • נסו להבין את נקודת המבט של הילד: "אני בערך בן שנה, אולי רק התחלתי ללכת לגן ולהכיר אנשים וילדים חדשים. לפני כמה ימים התחלתי ללכת, אז אמא לקחה אותי לחנות שאני לא מכיר, עם אנשים שאני לא מכיר, מישהו זר נוגע לי ברגליים, ושם לי משהו שאני לא מכיר על כפות הרגליים, ועכשיו אומרים לי ללכת עם זה…"

"אין שום צורך לכפות על הילדים נעליים כבדות ומדרסים לא נוחים על סמך מידע מגורמים לא מוסמכים שמעולם לא הוכח מדעית. להיפך, מחקר מהודו הראה שהרגליים הטובות ביותר היו לילדים שהלכו יחפים עד גיל 16. אינני ממליץ על כך, אבל יש להניח לילדים לגדול באופן טבעי ללא מדרסים. גם אם הורי הילדים טופלו במדרסים בילדותם, זה לא אומר דבר. הידע הרפואי והגישה הטיפולית השתנו הרבה ב-20 השנים האחרונות. משום מה ממשיכים רוב ההורים להאמין לסיפורי הסבתא של סוחרי הנעליים, ואני מקווה שאפשר יהיה להביא לשינוי".

ישנם תרגילים שהורים וילדים יכולים לבצע יחד לחיזוק כף הרגל?
חממי-אנטוניצ'י: "אפשר לעשות עיסויים באזור קשתית כף הרגל. זה מספיק. אין צורך ביותר מזה".

ד"ר גבעון: "לא צריך לתרגל. צריך לתת לילד ללכת, לרוץ ולקפוץ, הוא יחזק את שריריו תוך כדי משחק".

האם זה נכון שדווקא בחוץ (על חול, בדשא) כדאי ללכת יחפים, ואילו בבית על הרצפה לנעול נעליים?
חממי-אנטוניצ'י: "הליכה יחפה על חול ודשא נותנת פונקציה כמו מדרס: זה ממלא את האזורים שאין לנו בהם מגע וגורם לדריכה מלאה על גבי כל כף הרגל. לכן ההמלצה היא ללכת יחפים על חול ודשא. עם זאת, אין מניעה ללכת יחפים גם בבית".

זמיר מוסיפה: "לקראת הקיץ, מומלץ כמה שיותר לצאת ולהתנסות בהליכה על מרקמים שונים: דשא, חול, מזרונים. הליכה על משטחים שונים מצריכה עבודה מגוונת של שרירי כף הרגל ותורמת לחיזוקה. מעבר לזה, הפעוט נחשף למגוון תחושות בכף הרגל. ניתן לתת לו גם ללכת בשיפועים שונים כדי לחזק את עבודת הרגליים. עם ילדים גדולים יותר ניתן לשחק משחקי איסוף חפצים קטנים בעזרת אצבעות כפות הרגליים וכך לגרום להפעלה מכוונת של השרירים הקטנים בכף הרגל".

עצות לרכישת נעליים

התאמה – קחו איתכם את הילד. אין לרכוש נעל ללא מדידה והתאמה אישית, אפילו אם אתם חושבים שאתם בטוחים לגבי המידה.

משקל – עוד בטרם מדדתם את הנעל על רגל הילד, בדקו בעצמכם שהיא קלה במשקל.

מרקם – הכניסו את היד לתוך הנעל ובדקו שאין בליטות או תפרים העלולים להציק לילד בעת הנעילה.

חומר גלם – החומר ממנו הנעל מעוצבת צריך לספק רכות ולתת אפשרות לרגל לנשום על מנת לאפשר נוחות וגמישות של הרגל בזמן התנועה.

סוליה – הסוליה צריכה להיות רכה, קלה וגמישה על מנת להעניק יציבות. מבנה הסוליה צריך להיות מחוספס ולא חלק למניעת החלקה.

גודל – מומלץ לרכוש נעליים עם מרווח של כ-7 מ"מ (רוחב אצבע) בין עקב הפעוט לחלקה האחורי של הנעל.

סגירה – העדיפו סגירת סקוץ' על פני סגירת אבזמים, זה יקל על ילד קטן לנעול לבד. פתחו וסגרו את הסקוצ'ים מספר פעמים כדי לבדוק את תקינותם.



לא צריך לתרגל. צריך לתת לילד ללכת, לרוץ ולקפוץ, הוא יחזק את שריריו תוך כדי משחק. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

לא צריך לתרגל. צריך לתת לילד ללכת, לרוץ ולקפוץ, הוא יחזק את שריריו תוך כדי משחק. אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank

מדידה – בעת המדידה, נעלו לילד את שתי הנעליים. בקשו ממנו ללכת בחנות כמה שיותר, כדי לבדוק אם הרגל יושבת היטב ולילד נוח בנעליים.

דיוק – הקפידו שחלקה האחורי של הנעל יהיה סגור וצמוד לכף הרגל.

מידה – בחרו את מידת הנעליים הנוכחית של הילד. אל תתפתו לקנות נעל במידה גדולה, שתשמש את הילד גם בשנה הבאה. נעליים כאלה לא יאפשרו תמיכה ראויה לכף הרגל.

מועד – בצעו את הרכישה כמה שיותר לקראת סוף היום, בשעה שכף הרגל נפוחה יותר.

מחיר – אין צורך להשקיע כסף רב בקניית מותג יוקרה. נעל לילד היא לתקופה קצרה מאחר שהרגל גדלה כל הזמן.

שיתוף פעולה – אם הילד אינו משתף פעולה ואינו רוצה את הדגם שניסיתם לנעול לו, אל תפעילו עליו לחץ להסכים. סיכוי סביר שיסרב לנעול את הנעליים הללו גם בבית. חבל על כספכם.

צבע – בחרו נעל בצבע שיתאים לרוב הבגדים של הילד.

ניקוי – אל תכניסו את הנעליים למכונת הכביסה. נעליים שעשויות עור וז'מש יש לנקות בעזרת מגבון לח – לא לשפשף במקום אחד אלא באופן אחיד על פני כל המשטח. מומלץ לנקות עוד כשהכתם טרי. להסרת כתם קשה במיוחד יש לטבול מברשת שיניים ישנה (בעלת סיבים רכים יותר ממברשת חדשה) במים ובטקסטיל שמפו ולשפשף באופן אחיד על פני כל המשטח.

[באדיבות: יעל פרי-פלג, סמנכ"לית ומעצבת ראשית של חברת פפאיה, ודלית עינב-קדרון, מנהלת תחום אופנה בשילב.]

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה