צלילי העיר

תרבות עירונית וטבע שופע. ביקור בזלצבורג, עיר הולדתו של מוצרט

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

העיר הרביעית בגודלה באוסטריה, הנמנית עם אתרי המורשת של אונסק"ו, זוכה לתהילה בינלאומית בעיקר בגלל בנה המפורסם, וולפגנג אמדאוס מוצרט. בזלצבורג (Salsburg) אי אפשר להימלט מהמלחין הדגול: כדורי שוקולד נקראים על שמו, בתי קפה מעוטרים בדיוקנו, ותסרוקתו משדרגת בובות בחלונות הראווה. אנשי השיווק לדורותיהם ידעו לנצל ביעילות את המותג מוצרט, וכך הפכה זלצבורג למוקד משיכה תרבותי ובינלאומי. בשנות ה-60 של המאה הקודמת התרעננה התדמית המוזיקלית של העיר על ידי צירוף של עוד מותג מנצח: ג'ולי אנדרוס והמחזמר "צלילי המוזיקה", המושכים לעיר ולסביבתה רבבות יפנים וצפון אמריקאים שמעוניינים לבקר באתרי הצילום של הסרט המפורסם.

גרטל אייכר אמונה על ייצור הבובות לתיאטרון

קברים בעיצוב איטלקי

יצאנו לחוות בעצמנו את צלילי העיר הזאת. טיפסנו על הר קפוצינר (Kapuzinerberg) בדרום-מזרח העיר, שבעינינו הוא אחת מנקודות התצפית המרהיבות עליה. משם ירדנו לכיוון בית הקברות סנקט סבסטיאן (Friedhof St. Sebastian), המשמש מצבת זיכרון להיסטוריה של זלצבורג, וביקרנו אצל כמה מתושביה המפורסמים של העיר.

מצאנו את קברו של לאופולד, אביו של מוצרט, ששמור כאן היטב לצדם של ידוענים אחרים. בסוף המאה ה-16 עבר בית הקברות שינוי קוסמטי שהפך אותו לאטרקציה: במגמה הכללית להפוך את העיר לרומא השנייה, הגיעו אמנים ואדריכלים מאיטליה ועיצבו גם את בית הקברות בסגנון חדש.

המשכנו אל מבוך רחובותיה של העיר הישנה. מאחורי כל פינה, בצל המבנים העתיקים, נמצאות פינות חמד נעימות וטרסות מזמינות. מדרחוב גטריידגאסה (Getreidegasse), בלב לבה של זלצבורג העתיקה, שומר גם היום על צביונו המסורתי. עמדנו מתלבטים בין חנויות של בגדי מעצבים, מסעדות, בתי קפה וחנויות מזכרות, אבל בכל פעם שהצלחנו להסיר את עינינו מחלונות הראווה המפתים, התפנינו לשים לב לשלטי החנויות, סימן ההיכר של הרחוב.

כאן הפכו דבר בנאלי כמו שלט, ליצירת אמנות של ממש: עבודות הפרזול המקוריות מלפני מאות שנים מפרסמות את שם החנות, מסמנות את סוג הסחורה הנמכרת בה, ותורמות לאווירה המיוחדת. בבית מספר 9 בגטריידגאסה נמצא בית הולדתו של מוצרט, המשמש היום מוזיאון.

הר קפוצינר הוא אחת מנקודות התצפית המרהיבות על העיר

ביקור אצל המושכת בחוטים

מתחם הקתדרלה (Salzburger Dom), מושבו של הארכיבישוף, היה בעבר גם מרכז הכוח השלטוני.

מידע מעשי

לשכת התיירות של זלצבורג
Auerspergstrasse 6
טלפון: 43-662-889870

בית הקברות סנקט סבסטיאן
Linzergasse 41
מתי: מדי יום, עד השקיעה
מחיר: הכניסה חופשית

בית הולדתו של מוצרט (גם מוזיאון)
Getreidegasse 9

Schwarzstrasse 24
טלפון: 43-662-872406
אינטרנט: תוכנית ההופעות והמחירים מפורטים באתר

היא מתהדרת בכיפה עצומה המתנשאת לגובה רב, ובזכותה יש בה אקוסטיקה מצוינת שאפשר ליהנות ממנה בעיקר בחגים נוצריים ובבוקר יום א', אז מתנגנים כאן צלילי מוזיקה משכרים.

עלייה תלולה הוליכה אותנו אל בית הקברות סנקט פטר (Friedhof St. Peter) הסמוך, שקיים מהמאה ה-7 והוא עדיין מגייס דיירים אל שורותיו. בצמוד לצלע ההר החשוף תמצאו אנדרטת זיכרון לננרל, אחותו של מוצרט, שנקברה כאן בשנת 1829.

באחד מלילותינו בזלצבורג זכינו לחוויה בלתי נשכחת. ביקרנו בתיאטרון הבובות (Marionetten Theater), שמציג כבר עשרות שנים את האופרות של מוצרט בעזרת בובות. המקום שייך לגרטל אייכר, אישה תוססת בת 82. היא אמונה על ייצור הבובות, בוחרת את ההרכב המוזיקלי שיתנגן בהצגות וגם מושכת בעצמה בחוטי הבובות לביצוע האופרות. גרטל לוקחת תחת חסותה צעירים משוגעים לדבר, ואלה לומדים ממנה את רזי מקצוע הפעלת בובות על חוט – מפעל חיים שזכה למוניטין בינלאומי.

בתוך אולם יפהפה, שמשרת את הקהל מאז תחילת דרכו של סבה בתחום (1913), האזנו למוזיקה הנצחית של מוצרט והרגשנו שזלצבורג היא לא רק עיר שמשווקת חוויות בצורה נעימה, אלא עיר שאפשר לחיות בה ולהגשים חלומות.

גליה בזק – מחנכת ומרצה; נפתלי הילגר – כתב וצלם מערכת של מסע אחר, מרצה בליווי תצלומים