בעקבות צביקה פיק: מה קורה כשיורשים חובות?

צביקה פיק. 2013 | צילום: קובי גדעון, לע"מ
צביקה פיק. 2013 | צילום: קובי גדעון, לע"מ

לאחרונה פורסם בתקשורת כי בנוסף לנכסים, הותיר אחריו הזמר צביקה פיק ז"ל, גם חובות. מה קורה כאשר אדם הולך לעולמו ומשאיר אחריו חובות ליורשים?

88 שיתופים | 132 צפיות

גם בחייו וגם במותו, נדמה כי הדרמות המשפחתיות של צביקה פיק מסרבות להירגע. על רקע מאבקי הירושה, הטילה בשבוע שעבר כתבת הרכילות ליאורה גולדנברג-שטרן, פצצה נוספת שטרפה מחדש את יחסי הכוחות בשדה הקרב המשפטי: "לפיק היו חובות עתק, בגובה של כ-9 עד 10 מיליון שקל, לבנקים ולחברות הניהול של דירותיו", כתבה במדור הרכילות TMI של "מעריב". על פי הידיעה של גולדנברג-שטרן, מתברר כי זו רק ההתחלה. לדבריה, תיקי הוצאה לפועל נפתחו נגד בתו, דניאלה טרנטינו-פיק, שגם נבחרה להוציא את עזבונו לפועל וכן, נגד בת זוגו לשעבר, שירה מנור. הקלחת המשפחתית הזו מצליחה להרתיח לא מעט משפחות שדואגות לעתידן, במילים אחרות, האם נצטרך לשלם על החובות של ההורים שלנו?

המוציאה לפועל. דניאלה פיק | צילום GettyImages
המוציאה לפועל. דניאלה פיק | צילום GettyImages

ראשית, צפירת הרגעה. "היורשות לא מכניסות יד לכיסן כדי לשלם חובות של המנוח או המנוחה. אך לפני שהיורשים יוכלו ליהנות מהרכוש שירשו, הם חייבים לשלם את החובות שהיו למנוח. אך התשלום יבוצע מתוך הרכוש שהשאיר אחריו", מסבירה עו"ד הילה צאירי, מומחית בדיני צוואה וירושות ומוסיפה:

"בהתאם לחוק הירושה, ישנו סדר תשלומים, כאשר בסופו לאחר כל התשלומים, היורשים יקבלו את הירושה: לאור כבוד המת, לפני כל דבר אחר, העיזבון משלם את הוצאות הקבורה וההלוויה של המנוח.ה. לאחר מכן העיזבון ישלם את ההוצאות הדרושות להוציא צו ירושה או קיום צוואה, בשלב הבא ישולמו חובות של המנוח (ובכלל זה גם חוב הכתובה), לאחר מכן את מה שמגיע לבן או בת הזוג מכוח מערכת הנישואין, ולבסוף יקבלו היורשים את חלקם בעיזבון.

לשם ההמחשה בואו ניקח דוגמא; אם אדם הותיר אחריו חוב של 2 מיליון ש"ח, ויש לו עיזבון בגודל של 5 מיליון ש"ח, אז היורשים קודם כל חייבים לשלם את החובות בסך של 2 המיליון, לאחר מכן יישארו להם 3 מיליון ש"ח כדי להתחלק ביניהם".

ומה אם יש חובות בגובה של 2  מיליון ש"ח, אבל בעיזבון יש רק 1.5 מיליון ש"ח?
"במקרה כזה כל העיזבון, כלומר ה 1.5 מיליון ש"ח, יילכו לתשלום החובות וליורשים לא יישאר דבר. מצד שני, הם לא צריכים לדאוג לשלם את חצי מיליון השקלים, הם פשוט לא יקבלו כלום. עיזבון כזה נקרא עיזבון ב'פשיטת רגל', כיוון שיש בו יותר חובות מאשר זכויות".

מה חשוב לדעת אם יש חובות לעיזבון?
"אם אנחנו יודעים שיש חובות, ושאולי אפילו יש יותר חובות מזכויות, חשוב לזכור את סעיף 147 לחוק הירושה. נזכיר שסעיף 147 לחוק הירושה, מוציא מהעיזבון נכסים סוציאליים כלומר, ביטוחי חיים, ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה ועוד. במילים אחרות, הנכסים האלה שייתכן ויש בהם כספים רבים, אינם חלק מעזבונו של אדם, הם יתחלקו לפי המוטבים שרשומים בפוליסות השונות והנושים של העיזבון לא יכולים להגיע אליהן. מדוע? משום שנכסים אלה אמורים לשמור על בטחון המשפחה, גם במקרה שבו יש הרבה חובות בעיזבון. על ידי כך אנחנו מבטיחים שבכל זאת נשאר משהו לבני המשפחה. זאת אומרות שאם אנחנו יודעים שיש חובות, העברת כספים לטובת צבירה של זכויות סוציאליות, תגרום לכך שהזכויות האלה לא נכנסות לתוך העיזבון, וברגע שהן לא נכנסות לתוך העיזבון, הנושים לא יכולים לגעת בהם. כלומר, החובות לא ישולמו מתוך הזכויות הללו, אלא רק מתוך מה שבעיזבון. אם נחזור לדוגמא לעיל, נניח שיש לנו עיזבון שיש לו 2 מיליון ש"ח חובות, 1.5 מיליון ש"ח בנכסים ועוד חצי מיליון ש"ח בזכויות סוציאליות, רק הסך של 1.5 מיליון ש"ח שיש בעיזבון ישלם את החובות, ולמרות שיש עוד חצי מיליון ש"ח בזכויות סוציאליות, הוא לא ישמש לפרעון יתרת החוב, הוא יישאר למוטבים שנרשמו בפוליסות".

עם זאת, צאירי מציינת כי חשוב לשים לב למצבים בהם עדיף שהזכויות הנכסים הסוציאליים יהיו חלק מהעיזבון. כמו תמיד, בכל מה שקשור לכסף, כדאי לשקול את הדברים, לבחון את היתרונות והחסרונות ורק אז להחליט.