צא כתם, צא: כל הטיפים להסרת כתמים

מדריך להסרת כתמים. צילום: Shutterstock
מדריך להסרת כתמים. צילום: Shutterstock

מדריך לסיכול ממוקד של כתמים: מתי לתקוף, איך לנהל את הקרב ואיזה כימיקלים כדאי להחביא תמיד במחסנים

88 שיתופים | 132 צפיות

לכתמים יש את הנטייה המעצבנת להתגלות ברגע הכי פחות מתאים: על החולצה רגע לפני שנכנסים לראיון עבודה, למשל, או על הספה ממש לפני שמגיעים אורחים. אבל לא צריך להילחץ: את רוב הכתמים אפשר להסיר בקלות ובלי להסתכן בהשחתת הפריט המוכתם.

הכלל החשוב ביותר הוא שככל שמטפלים בכתם קרוב יותר למועד היווצרותו – כך גוברים הסיכויים להסרתו. לרוב, טיפול מיידי המתבטא בהרטבת אזור הכתם במים או במי סודה, השהיה קצרה וספיגה באמצעות נייר מגבת (או אמצעי אחר הנועד לספיגה) – גורם להיעלמות רוב הכתם.

צריך לזכור כי כתם שנוצר ממוצר מסוים אינו דומה לכתם שנוצר ממוצר אחר. גם שני כתמים שנוצרו מחומר זהה עשויים להיות שונים זה מזה אם נוצרו, למשל, על שני בדים שונים. התעשייה גילתה את התכונות האלו כבר מזמן והיא מוכרת חומרים ייעודיים להסרת כתמים ספציפיים, כגון חומר להסרת כתמי דיו.

למעשה, אין צורך להחזיק בבית מאגר של חומרי ניקוי ייעודיים. הם יקרים ויעילים רק בטיפול בכתמים ספציפיים. למעשה, חומרים טבעיים וזמינים, כגון מיץ לימון, מספיקים בדרך כלל כדי להסיר את הכתם באופן מיידי וללא העיכוב הכרוך ברכישת המוצר התעשייתי.

עושה את העבודה. צילום: Shutterstock
עושה את העבודה. צילום: Shutterstock

12 מצוות עשה במלאכת הסרת הכתמים

1. יש להשתדל להסיר כתמים מוקדם ככל האפשר מרגע היווצרותם, רצוי עוד לפני שהתייבשו.

2. את רוב הכתמים אפשר לנסות להסיר באמצעות לחלוח במים, או מי סודה, מיד עם היווצרותם. גם אם בסוף הטיפול הכתם לא יוסר בשלמותו, הוא ידולל והסרתו תהיה קלה יותר בהמשך.

3. כאשר הכתם מורכב מהצטברות חומר רב, יש להסיר תחילה את החומר הבולט באמצעות גירוד בסכין, או בכלי שטוח אחר, ואחר לטפל בו כמקובל.

4. כאשר הכתם מורכב מחומר יבש (טלק, איפור וכדומה), מומלץ לנסות תחילה להסירו באמצעות הברשה במברשת.

5. תמיד יש לבדוק תחילה בפינה נסתרת את השפעתו של חומר הניקוי על החומר המוכתם.

6. יש להשתמש תחילה במסיר כתמים חלש ככל האפשר. רק אם הוא לא מצליח להסיר את הכתם אפשר לעבור לחומרים חזקים וחריפים יותר.

7. כאשר מסירים כתמים מבדים יש להניח את הבד המוכתם מעל בד נקי, או מעל נייר מגבת סופג, כדי שהחומר המכתים יחלחל מטה וייספג בבד או בנייר. את הבד או הנייר הממוקם מתחת לאזור המוכתם יש להזיז מדי פעם בזמן הניקוי, כדי שמתחת לאזור הכתם יהיה תמיד חומר סופג נקי ויבש.

8. כאשר מסירים כתמים מבדים יש להשתדל להפריד ככל האפשר בין סיבי הבד באזור המוכתם. פעולה זו מסייעת לחומר ההסרה, או הריכוך, לחדור טוב יותר לסיבי הבד או למרווחים שביניהם, ומשפרת את פעולתו. לצורך כך יש להבריש בעדינות את אזור הכתם במברשת בעלת שיער קצר ומעט קשיח, כגון מברשת שיניים.

9. לריכוך כתם קטן מומלץ להטביל את אזור הכתם בלבד בצלוחית קטנה המכילה את חומר הריכוך.

10. כאשר מסירים כתמים בעזרת חומר מסיס מומלץ להשתמש בשיטת שתי הצלוחיות. לצורך כך יש להצטייד בשתי צלוחיות – מציבים את הראשונה מתחת לאזור הכתם, ובאמצעות הצלוחית השנייה שופכים על הכתם את החומר הממיס. לאחר שהחומר הממיס מחלחל ונאסף בצלוחית המוצבת מתחת לכתם, מחליפים בין הצלוחיות וחוזרים על התהליך.

11. לאחר ניקוי הכתם יש לשטוף היטב את האזור במים. אם מדובר בבד כביס – יש לכבס את פריט הלבוש כולו.

12. אם שוטפים במים רק את אזור הכתם (כשמדובר בבדים לא כביסים, בשטיחים וכדומה), יש לייבש את האזור בדרך המהירה ביותר (תלייה מול שמש ישירה, שימוש במייבש שיער וכדומה), כדי למנוע היווצרות כתמי מים.

12 מצוות אל תעשה במלאכת הסרת הכתמים

1. אין להניח לכתם להתייבש מבלי לנקוט אמצעי כלשהו להסרתו, או לפחות לדילולו. כך ייחסכו עבודה וזמן מרובים, וישתפר הסיכוי להסיר את הכתם בעתיד.

2. אין לנסות להסיר כתם בעזרת חומרים חריפים, שאין ביטחון ביכולתם להסיר את הכתם.

כללים להסרת כתמים מבדים

● עדיף ללחלח את אזור הכתם באמצעות מטלית לחה, איתה יש לטפוח על אזור הכתם עד שהוא הופך לח.

● מומלץ להתחיל את מלאכת הסרת הכתם באמצעות טפיחה עדינה עם מטלית ספוגה בחומר ניקוי. רק אם לא הושגה בכך תוצאה, אפשר להתחיל בשפשוף עדין במעגלים – מבחוץ כלפי פנים הכתם.

● כאשר מסירים כתמים מבדים בעזרת נוזל יש לשפשף בתנועה מעגלית מבחוץ כלפי פנים הכתם, כי בכך נמנעת התפשטות הכתם על פני הבד.

● כתמים טריים יש לנסות להסיר או לדלל באמצעות מים – בדרך כלל די בכך.

● מומלץ להניח את אזור הכתם מעל משטח ישר וסופג, כגון מטלית נקייה ויבשה, או מגבת נייר סופג, שאותה יש להזיז או להחליף לאחר שספגה לתוכה את החומר המשמש להסרת הכתם ואת שאריות הכתם.

● כתמים שייבשו יש ללחלח לצורך ריכוכם, ורק לאחר מכן לפעול להסרתם.

● כתמים יבשים המכסים שטחים גדולים יש ללחלח במים, לכסות את כל אזור הכתם בנייר עיתון ולהשהות כשעה. לאחר מכן יש להסיר את הכתם כמקובל.

● לאחר הסרת כתם באמצעות אקונומיקה, טרפנטין, אצטון, או חומר חריף אחר, מומלץ לשטוף היטב את אזור הכתם בהרבה מים זורמים, ובכך למנוע נזקים העלולים להיגרם על ידי חומר ההסרה.

● אם לאחר הטיפול באקונומיקה מבהיר אזור הכתם, מומלץ ללחלח ולשפשף אותו בתמיסה מדוללת של מים וחומץ (8 יחידות נפח מים עם יחידת נפח חומץ אחת). בדרך כלל יחזור האזור המולבן לצבעו המקורי.

● כתמים קלים שנוצרו ממגע עם לכלוך, או עם מוצרי מזון, אפשר להסיר בקלות באמצעות אלכוהול, או בעת צרה – בעזרת בושם.

● את רוב כתמי המזון אפשר להסיר על ידי כיסויים בקצף גילוח, שפשוף קל ושטיפה במים פושרים.

● חומר לניקוי שמשות מסיר את רוב הכתמים.

● שאריות עיקשות של כתמים אפשר לנסות להסיר באמצעות אמוניה. מיד בתום הטיפול יש לשטוף את אזור הכתם בהרבה מים זורמים.

● כתמים בהירים על בדים כהים אפשר לנסות להסיר באמצעות קפה שחור.

● יש לאוורר היטב את הבד לאחר שעבר טיפול להסרת כתמים, ואם לאחר מכן מתברר שהכתם לא ירד – יש לנסות להסירו באמצעי אחר.

● אפשר לייבש את אזור הכתם לאחר הטיפול גם במייבש שיער, במיוחד כאשר הכתם מופיע על מזרנים, שטיחים, או בדי ריהוט.

3. אין לשפשף סתם את אזור הכתם. שפשוף שכזה לא תמיד עוזר להסרת החומר המכתים ולעתים עלול להחמיר את המצב, להקשות על מלאכת הסרת הכתם בעתיד ואף לפגוע בחומר המוכתם.

4. כאשר מקור הכתם אינו ידוע, אין להשתמש במים חמים לצורך הסרתו או דילולו. הסיבה: כתמים שנוצרו מחומרים המכילים חלבונים כמעט שאינם ניתנים להסרה לאחר שהם באים במגע עם מים חמים או עם חום. כמו כן, אין לגהץ את אזור הכתם לפני שהוא הוסר לחלוטין, כי לאחר הגיהוץ הסרתו של הכתם כמעט ואינה אפשרית.

5. כאשר הכתם מורכב מחומר רב ובולט, אין לנסות להסירו לפני הסרת רוב החומר המכתים באמצעות גירוד, פירור, או הברשה.

6. אין להסיר, או לדלל, כתם על בגד כאשר הבגד צמוד לגוף. יש לנסות להרחיקו ככל האפשר מהגוף בעת הטיפול ובכך למנוע חדירה של הכתם והיווצרות כתם דומה על הבגדים התחתונים.

7. אין לנסות להסיר כתם מבלי לבדוק תחילה בפינה נסתרת את השפעתו של החומר מסיר הכתם על החומר המוכתם, כדי לוודא שהוא אינו פוגע בו.

8. אין לשפשף את אזור הכתם בפינת בד של הפריט המוכתם, כי בכך גדל הסיכוי שאזור הכתם ישנה את צבעו.

9. אין לנסות להסיר כתם באמצעות מטלית שאין יודעים במדויק את תכונותיה, כי אם בדיעבד מתברר שהמטלית עשויה מחומר שמוריד צבע, נצטרך להסיר בנוסף לכתם הקיים גם את כתם הצבע שמקורו במטלית.

10. אין להתחיל במלאכת הסרת הכתם בחומר החזק או החריף ביותר. במקום זאת יש להתחיל את המלאכה בחומר מסיר או מדלל חלש ככל האפשר, ורק אם הוא לא הצליח להסיר את הכתם יש לנסות חומרים חזקים וחריפים יותר.

11. אין להשתמש בחומר מסיר או מדלל חזק וחריף יותר טרם ההסרה המוחלטת של החומר המדלל או המסיר שבו נעשה שימוש קודם לכן באמצעות שטיפה במים, הברשה וכדומה. זאת משום שעלולה להיווצר ריאקציה כימית בין שני החומרים, ריאקציה העלולה להזיק לחומר המוכתם.

12. אין לאחסן חומרים המשמשים להסרת כתמים בטווח הישג ידם של ילדים. אפילו סבון כלים עלול במקרים מסוימים לגרום לנזק לילדים.

העצות לקוחות מתוך ספרו של אברהם שרם "כתמים – המדריך המקיף להסרת כתמים מבדים, בגדים, כלים וחפצים", בהוצאת "כתר"