עדות נוספת על ששי סמוכה: "נתן לי סטירה בכל הכוח"

ששי סמוכה בסדרה "מנאייכ" | צילום מסך כאן 11
ששי סמוכה בסדרה "מנאייכ" | צילום מסך כאן 11

לאחר העדויות הקשות שעלו בתחקיר של כאן 11 כנגד יורם לוינשטיין וששי סמוכה, פרסמה אחת מתלמידותיו של סמוכה פוסט בו היא מגוללת אירועים קשים שחוותה בסדנה שלו

88 שיתופים | 132 צפיות

"אז הנה הרגע שחיכיתי לו ושבוער בי כבר 13 שנה", כך פתחה איילה דנגור, שחקנית, את הפוסט שלה בפייסבוק, שמגולל סיפור קשה שאירע בסדנתו של ששי סמוכה.

לאחרונה פורסם תחקיר של "כאן חדשות" על יורם לוינשטיין, מנהל ומייסד הסטודיו למשחק. בתחקיר הושמעו טענות כנגדו מצד סטודנטים על הצעות מגונות, השפלות וניצול מרות לכאורה, כמו כן פורסם שם שהוגשה תלונה במשטרה על הטרדה מינית כנד לוינשטיין. אתמול הובא המשך התחקיר, עם עדויות נוספות של בוגרי ובוגרות בית הספר על התנהלותו הבעייתית של לוינשטיין וכן של שני אנשי סגל נוספים בו – הממורה ששי סמוכה, והבמאי אלון אופיר.
על פי התחקיר, נאספו עדויות כנגד ששי סמוכה, שחקן ומורה למשחק ("מנאייכ", "ראש גדול", "בלי דם" ועוד) עדויות על התעללויות לכאורה, אלימות מילולית כנגד שחקנים ואגרסיביות מצידו.

"גיל 19. סדנה אצל ששי סמוכה, המורה הנערץ ביותר ברחבי תל אביב. הגעתי לשיעור משחק ספק כיתה -ספק כת" כותבת דנגור ומספרת: "חלמתי בכל נפשי להיות שחקנית והגעתי לשם עם כל התשוקה, האמונה והאהבה לזה שבעולם. בשיעור הראשון ששי אמר לי: 'אני לא רואה בך מיליגרם של כישרון, בואי תוכיחי לי שיעור הבא שיש בך משהו', ואני כמו תלמידה טובה של גורו, עבדתי בלי סוף על שיר- מונולוג כדי להגיע הכי מוכנה שאפשר ולהוכיח".

"שיעור שני נפתח בסבב :"מה החוויה הכי נוראית שעברתם בחיים?" התור מגיע אליי, ואני עונה שאני לא מכירה כאן אף אחד ולכן אני לא מרגישה בנוח לספר. ששי: "את פחדנית. את לעולם לא תהיי שחקנית, אין בך כלום. בשבילך להיות שחקנית זה כמו ללכת מתל אביב ועד אילת ברגל.." ומנגד הוא סוגד ומחזק את התלמידות שכן מספרות ושופכות ללא שום מסננת או אפשרות לתמיכה חווויות אישיות טראומטיות בזו אחר זו". איילה ממשיכה לגולל את האירוע בפוסט שפרסמה: "מגיע תורי לעלות על הבמה. אני עולה בהתרגשות. אני אוכיח לו עכשיו! אני אתן את כולי ואתן לכל העבודה שעשיתי לצאת החוצה! אני מתחילה לשיר ואחרי 2 שניות, ששי עוצר אותי. "מה החוויה הכי משפילה שעברת עם גבר?" שוב אותה הדילמה. אני היחידה שמתנגדת לחשוף את הדברים האלו? אולי אני באמת פחדנית, אולי זה עוד משהו שאני צריכה לעבור בדרך כדי להגשים את החלום? שמתי את הנשמה בצד וסיפרתי לפרטים משהו שלא ספרתי כמעט לאף אחד. " יופי. עכשיו תמשיכי לשיר.." אני שרה. כבר בחצי רעד.. עוד שתי שניות חולפות, ואז הוא נעמד מולי ונותן לי סטירה בכל הכוח. איש בן 45 מול ילדה בת 19.
"אין לי איך לתאר את התחושות. ידעתי שאני עוברת משהו מאד קשה שבשום אופן לא צריך לקרות, ויחד עם זה כולם.ן שם פשוט הסתכלו במתרחש ולא אמרו דבר. הוא הטיל פחד על כולנו ואיכשהו גם הצליח להעביר את התחושה שזה לגיטימי, כי כשיצאתי מהשיעור התגובה שקבלתי הייתה: "אבל תדעי שכנראה הוא מאמין בך. אחרת הוא לא היה נותן לך סטירה". הגשתי תביעה מולו אז, ומתוך פחד לקחתי צעד אחורה. הוא השיב בתקיפה בחזרה, אמר שכל התלמידים בכיתה יעידו נגדי ואיפשהו האמנתי שאולי זה באמת יכול לקרות. פחדים של "אני אפסיד", "זה יקח שנים" ותחילת הדרך בתעשייה הסיטו אותי מפשוט לעשות את מה שנכון. ישבתי לדבר איתו אחרי המקרה.

"תבטיח לי שלא תפגע ככה באף אחת. אתה לא יודע כמה זה פגע בי. זאת האהבה הכי גדולה שלי ואתה רמסת אותה". הוא השיב "אני מבטיח".. אני מצטערת כל כך שהוא המשיך ללמד ועשה נזקים כאלו לעוד תלמידים. מודה מעומק הלב לאלו שעשו את הדבר הנכון. על העדויות של כולם.ן , על האומץ שלכם.ן ועל הכתבה הזו שיצאה סוף סוף… אני מרגישה הקלה עצומה שאי אפשר לתאר. 13 שנה שהסיפור הזה בער בי וזה כי לשאלתך ששי סמוכה, אתה החוויה הכי משפילה שעברתי עם גבר בחיים. ועוד משהו למורים שדוגלים בשיטת ה"להשפיל כדי להוציא רגש משחקנים".. אומנות צריכה להיעשות באהבה , בטחון ובחופש עצום. היא בשום אופן לא צריכה לפגוע ,לצלק או לרמוס עד עפר חלומות של אנשים. ככל שתאמין יותר ותחזק יותר, כך יגדל הבטחון שיעניק שחרור, נדיבות יצירתיות על הבמה. זו פסיכולוגיה ממש פשוטה".

אז הנה הרגע שחיכיתי לו ושבוער בי כבר 13 שנה. גיל 19. סדנה אצל ששי שמוכה, המורה הנערץ ביותר ברחבי תל אביב. הגעתי לשיעור…

Posted by Ayala Dangour on Monday, July 18, 2022

היום סמוכה פרסם פוסט בו התייחס לתחקיר ששודר אתמול, בו כתב בין היתר: "כן היו זמנים בהם אמרתי בשיעורים מתוך רצון כן לדרבן תלמידים לפעולה בימתית משחררת אמירות שלא הייתי צריך לומר אך הכוונה תמיד הייתה נקייה וטובה.

הטענות שהושמעו כלפי בית הספר שבו אני שותף מלמד ואוהב מחייבות אותי לחשבון נפש. במהלך עשרות השנים זכיתי ואני זוכה, לאהבה והערכה מכל כך הרבה תלמידות ותלמידים בסדנאות שלי אצל יורם לוינשטיין, בבית ספר סם שפיגל, בבתי הסוהר שם עבדתי 25 שנה וגם בקבוצות הצרכים המיוחדים איתם אני עובד שנים. אני משוכנע שכל זה יעמוד לזכותי על אף שגיאותיי".
לא נמסרה תגובה מטעמו של סמוכה לטענות שעולות בפוסט של איילה דנגור.

רוצה להתייחס לדינמיקה הלא פשוטה מאז אתמול.אנסה להסביר. ראשית כל חן אוחיון הייתה בסדנה פרטית שלי ולא אצל יורם לוינשטיין…

Posted by ‎ששי סמוכה‎ on Monday, July 18, 2022