מי שחושב שהקטינות בפרשת הכדורגלנים אשמות – פרימיטיבי

צילום: Chirayu Trivedi on Unsplash
צילום: Chirayu Trivedi on Unsplash

פרשת הכדורגלנים והקטינות מסעירה את המדינה, לצערנו לא מעט חושבים שהנערות הן אלו שאשמות, וזאת הסיבה שבגללה אתם טועים טעות חמורה

88 שיתופים | 132 צפיות

בימים האחרונה מסעירה את המדינה פרשת הכדורגלנים והקטינות. האם השחקנים הוטעו או שטעו, אלו שאלות שיעלו במהדרות החדשות וגופי התקשורת לא מעט בזמן הקרוב. הסיפור, למי שלא הספיקה עדיין לשמוע, הוא שכמה כדורגלנים קיימו יחסי מין עם קטינות בנות 16. צילומי מסך מהווטסאפ, סרטונים וצילומי תעודות זהות מזויפות מציפים בימים אלו את הרשת ומנסים לשים אור על המקרה. הנערות טוענות שלא נשאלו מה גילן ומטעם הכדורגלנים טוענים כי הן הציגו תעודות זהות מזויפות. יש עוד לא מעט שאלות שעולות, איך הבנות הגיעו למסיבה בה הכירו כולם, האם הם הכירו לפני, כפי שטוענות הבנות. פוסט שפורסם באתר "מידע אמין על מין" מוכיח שאין בכלל קשר בין הדברים, שלא משנה מה באמת היה שם, הנערות לא אשמות.

הטיעון: גברים הם ילדותיים ולכן גבר בן 21 הוא כמו נערה בת 16.
המציאות: זה טיעון שמזלזל בגברים וטוען שהם יצורים לא מפותחים. אין שונה בין גבר בן 21 לאישה בת 21. שניהם מבוגרים. נער בן 16 ונערה בת 16 – לא בוגרים. בגיל 21 אפשר לנהל עובדים, להיות אבא ולהטיס מטוס לכן גבר בן 21 יכול ומסוגל לקחת אחריות על יחסי המין שלו. גם בהיבט הפלילי וגם בהיבט המוסרי.

הרוב המכריע של הגברים שאנחנו מכירות – הגברים הטובים והאהובים בחיים של כולנו מסוגלים לעשות את זה בלי בעיה, זה גם ברור ומובן להם לגמרי. אם איזשהו גבר לא מסוגל להבין את זה או לעשות את זה – זה אומר ששיקול הדעת שלו מוגבל ויש לשקול מה הוא מסוגל או לא מסוגל לעשות בחברה בעצמו.

ייתכן שזקוק לפיקוח כי לא הגיע ליכולת הפעלת שיקול דעת מלאה שזה השלב שמפריד בין גיל ההתבגרות לבגרות עצמה. זו הסיבה שבגיל ההתבגרות חלות הגבלות על נוער (לשתות, לנהוג, לעבוד, להצביע ועוד) ובגיל הבגרות אפשר לעשות מה שאת.ה רוצה.

נרצה לשאול: אם גבר בן 21 הוא כמו נערה בת 16 כי 5 שנים זה לא הבדל, האם גם נער בן 16 הוא כמו נער בן 11? נער בן 17 כמו נער בן 12? נער בן 18 כמו נער בו 13? מבחינת ההתפתחות והיכולת?

במציאות, בגיל ההתבגרות חלים שינויים משמעותיים במוח. הקורטקס (החלק הקדמי של המוח) מתפתח ויחד איתו שיקול הדעת, היכולת להבין סיבה ותוצאה ויכולות רבות נוספות. לא סתם נקבע גיל ההסכמה לגיל 16. לא סתם נקבע גיל הבגרות לגיל 18. בגיל 16 היכולת עוד לא מפותחת לגמרי. בגיל 21 הרבה יותר.

הטיעון: נערה בת 16 היא כמו גבר בן 21 היא בוגרת לגמרי.
המציאות: אנחנו כחברה מטילים אחריות מלאה על בת 16 כי "היא גדולה שתיקח אחריות" ומורידים לגמרי אחריות מבן 21 כי "הוא עוד צעיר ולא יכול להיות אחראי". מה זה אומר עלינו כחברה? מה זה אומר על מה שאנו חושבים על גברים? על יכולות גבריות? האם גברים באמת יצורים מוגבלים וחסרי יכולת? אנחנו ממש לא חושבות ככה. האם באמת גברים מאבדים שיקול דעת באופן מוחלט ברגע שהם מעוררים מינית? ובכן – ברור שלא. כולנו מכירים ומכירות גברים מצוינים שיודעים לשלוט בעצמם, לרוב הגברים שקוראים את מה שאנו כותבות זה ברור ומובן מאליו. גבר יכול לשלוט בעצמו תמיד, זה עניין של בחירה.

נערה בת 16, היא נערה. היא רק חושבת ורוצה להיות כמו בן 21. רוב הנערות והנערים רוצים להיות גדולים, להתנסות ולחוות.

האם נערה בת 16 יכולה לרצות לקיים יחסי מין עם בן 21? כן.
האם זה ייגמר טוב? לפעמים כן ולפעמים לא – כי במגע מיני צריכים לחול שני כללי בסיס קריטיים, כדי שהמגע המיני יתחיל בטוב, יהיה בטוב ויגמר בטוב: 1. שוויון בין הצדדים 2. רצון הדדי נלהב. נערה בת 16 עם גבר צעיר בן 21 = אין שוויון. אתה מפורסם ממש והיא לא? = אין שוויון.
וכלל אחרון: אם גבר צריך להזמין למישהי מונית כדי שתבוא – והיא לא מסוגלת להתנייד אליו עצמאית אולי היא לא מספיק בוגרת להתרועע איתו. אישה צעירה שרוצה לבוא לגבר צעיר הביתה תמצא את הדרך לעשות את זה בעצמה, ברכב, באופניים, ברגל, באוטובוס או שהיא תזמין לעצמה מונית.

אתה מזמין אותה אליך רק כדי לשכב איתה? אחלה. היא יודעת את זה? כן? מצוין. תהנו. לא? תגיד לה ותברר אם זה בסדר איתה. נראה לך מופרך להגיד דבר כזה לאישה? זה אומר שאתה מתכנן לתחמן אותה ולסובב אותה – לך לטיפול כדי לעבוד על עצמך.דבר אחרון: הנערות לא הלכו להגיש תלונה. הסיפור יצא החוצה בדרך אחרת. תפסיקו להגיד שהן "מעלילות" הן לא הלכו להתלונן, הדיווח הגיע לבית הספר ובית הספר חייב חוקית לפעול.

האם זה לטובת הנערות שהסיפור יצא החוצה? לא יודעת. הן בטח סובלות מאוד עכשיו. האם זה לטובת החברה שהסיפור יצא החוצה? כן. אם קוראים את הטקסט שלנו גברים צעירים – אנא וודאו שמולכם ניצבת אישה ולא נערה, שאתם **בשוויון*** וברצון הדדי נלהב למגע מיני – ושיהיה לכם כיף ונהדר.

אם קוראים את הטקסט שלנו גברים בוגרים – דברו עם אח שלכם, עם הבן שלכם, עם חברים שלכם. הדרך לפתרון הבעיה נמצאת (גם) בידיים של גברים שיחנכו אחד את השני ויעצרו את המקרה הבא. לנערות באירוע הזה ולכל נערה או אישה (נער או איש) שהיו בעבר במקרה כזה – אנחנו יודעות כמה קשה לכם עכשיו כשהסיפור הזה צף ועלה. ואנחנו מחבקות אתכן.ם, תומכות בכן.ם ומאמינות לכן.ם

***
הטקסט לקוח מתוך "מידע אמין על מין", מיזם חברתי בחינוך מיני שנותן מענה לארבעה קהלי יעד: צוותים חינוכיים פורמליים ובלתי פורמליים; הורים לילדי יסודי והורים למתבגרים בחטה"ב-תיכון ותלמידות ותלמידים מכיתה ו' ועד י"ב. המיזם פועל משנת 2015 ומובל על ידי שלומית הברון וסנדי בשרטי.