הגיע הזמן: רשת הטלוויזיה שנלחמת באפליית נשים על המסך

ייצוג נשי הולם. "נוכלות בלי חשבון" | צילום מסך
ייצוג נשי הולם. "נוכלות בלי חשבון" | צילום מסך

המחאה שנולדה בקומיקס פמיניסטי ב-1985 בארצות הברית מגיעה לישראל ב-2022: פרטנר TV מנסה לתקן עוול של שנים בקולנוע באמצעות קטגוריה נשית חדשה, מה הסיכוי שב-2023 זה כבר יהיה פאסה?

88 שיתופים | 132 צפיות

המאיירת האמריקאית אליסון בקדל מאסה בייצוג המצומצם של נשים בעולם התרבות והאמנות. ב-1985 היא החליטה להשמיע קול ולהביע את מחאתה דרך היצירה שלה – הקומיקס. אחת הדמויות שאיירה בקדל סיפרה לחברתה המאויירת שהיא הולכת אך ורק לסרטים שעומדים בשלושת התנאים הללו: 1. משתתפות בסרט שתי דמויות נשיות לפחות, 2. הדמויות הנשיות מקיימות דיאלוג, 3. נושא השיחה בין הדמויות אינו קשור לגברים. כך נולד המונח "מבחן בקדל" שהפך עם השנים לשם נרדף לאפליית נשים בקולנוע.

36 שנה מאוחר יותר, והנה החזון של בקדל מגיע לישראל – פרטנר TV משיקה קטגוריית סרטים העומדים במבחן בקדל לייצוג נשי הולם לקראת יום האישה הבינלאומי שיחול ב-8 במרץ. הקטגוריה החדשה תקבל קביעות בספריית ה-VOD של פרטנר, וזוהי רשימה חלקית של הסרטים שתוכלו למצוא שם: "נוכלות בלי חשבון" עם ג'ניפר לופז בתפקיד הראשי כשלצדה גאנג נשי לתפארת, "אופליה" בבימויה של קלייר מקארתי ובכיכובה של נעמי ווטס, "ג'קי" בכיכובה של נטלי פורטמן הנכנסת לנעליה של ג'קלין קנדי, "כוננות עם שחר" בבימויה של קתרין ביגלו ובכיכובה של ג'סיקה צ'סטיין, ועוד ועוד.

בהתחשב בכך שבשנת 2021 כ-30 אחוז מסרטי הקולנוע לא עברו את מבחן בקדל, זוהי בהחלט יוזמה משמחת. זהו כמובן רק קצה הקרחון בים של פערים מגדריים רבים בתחום – מפערי השכר בענף ועד מיעוט הבמאיות, המפיקות ושאר המושכות בחוטים ביחס למקביליהן הגברים. במקביל, מספרים בפרטנר, שכיום כ-50 מעובדי החברה הם נשים, כאשר את השדרה הניהולית של החברה תופסות כ-41 אחוז נשים. לנו נותר רק לקוות שב-2023 הקטגוריה הזאת כבר תהיה מיותרת.

>> בגיל 76 הלן מירן היא הכוכבת הבלתי מעורערת של השטיח האדום, ושל החיים בכלל