רוצה לצלול לעולם העסקים? זה המקום שכדאי לך להכיר

חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי
חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי

הדרה מרצון או דרך לצמצם את פערי השכר בין המינים? הכירו את 'פנתרה', מועדון וחלל עבודה שיתופי לנשים

88 שיתופים | 132 צפיות

אחת השאלות הפתוחות בשיח הפמיניסטי היא שאלת ההפרדה – האם יש מרחב שבו הציווי "לנשים בלבד" הוא נכון ומחזק? האם מרחבים ללא גברים הם כלי לגיטימי לגיבוש והעצמה, או שמדובר באותה הפרדה שבה אנחנו נלחמות באוטובוסים, חופי ים וכיתות מופרדות בבתי ספר? התשובה טמונה בדרך כלל בהקשר. גלית בן שמחון ושני בורשטיין לא מתנצלות על הכרזת המיזם החדש שלהן "פנתרה" כחלל עבודה לנשים בלבד. "לא המצאנו שום דבר", אומרת בורשטיין, "בארצות הברית יש עדיין מועדונים סגורים לגברים, יש אחוות קולג' ושום שאלה לא נשאלת ביחס אליהם. זה טבעי. אז הגיע הזמן שיהיה דבר כזה גם לנשים, זה מובן מאליו".

המובן מאליו הזה נפתח בחודש פברואר ברחוב הארבעה בתל אביב, על פני אלף מטר רבוע, חלקו מאוכלס על־ידי עמדות עבודה באופן־ספייס ובחלקו ישנם משרדים שניתן לשכור, והוא מוצע לעצמאיות, ליזמיות וליוצרות, שמחפשות חלל לעבודה ולקיום פגישות וישיבות, על בסיס תשלום חודשי. לכאורה, זהו המודל של WeWork, אבל בן שמחון מבהירה כי המעורבות של פנתרה לא תיגמר בהשכרת נדל"ן. "אנחנו משלבות בין המודל של חלל עבודה לאקסלרטור של חברות", היא אומרת, "במסגרת פנתרה ניתן קורסים שרלוונטיים לנשים בעולם העסקים, הרצאות חינמיות, אירועי נטוורקינג ויש גם מסלול פרימיום שכולל ייעוץ של יועצות בכירות, מאמנות, מומחיות אסטרטגיה, כל מה שאישה זקוקה לו בשביל להזניק את העסק שלה. מי שתיכנס למסלול הזה תקבל אבחון וכלים לפיתוח עסקי".

"יש מחקרים שמראים שנשים שלומדות בנפרד מגברים מצטיינות ב־30 אחוז יותר מאשר כשהן לומדות בחברה מעורבת", גלית בן שמחון, שני בורשטיין ולימור דהאן | צילום: שי גבריאלי
"יש מחקרים שמראים שנשים שלומדות בנפרד מגברים מצטיינות ב־30 אחוז יותר מאשר כשהן לומדות בחברה מעורבת", גלית בן שמחון, שני בורשטיין ולימור דהאן | צילום: שי גבריאלי

זה נשמע כל כך כיף שהגברים בטח ימחו.
"זה לא סגור רק לנשים", מבהירה בן שמחון, "יש פה כמה גברים קבועים, שעובדים בעסקים שבבעלות נשית. המקום הזה נולד כמקום של נשים והם מוזמנים, בדרך כלל הם מזמינים אותנו אז בסך הכול הפכנו את הסדר".

פנתרה היה החלום של בן שמחון, המנכ"לית. היא צמחה בעולם העסקים – מומחית באסטרטגיה, ניהול ופיתוח עסקים, שעבדה עם כמה מהחברות הגדולות במשק, בהן בנק לאומי ו־yes. "במשך השנים גיליתי שלעסקים קטנים וסטרטאפים יש שתי בעיות עיקריות – מיומנויות ונטוורקינג. אנשים לא יודעים איך לנהל עסק באופן מעשי וגם לא תמיד איך ליצור את הקשרים הנחוצים להם, ואני רוצה ללמד, ובמיוחד נשים, איך לעשות את זה". לחלום שלה היא צירפה את בורשטיין, שהייתה בעלת חברה לשיווק דיגיטלי וכיום היא סמנכ"לית השיווק הדיגיטלי של פנתרה, והשתיים חברו גם ללימור דהאן, סמנכ"לית שירות תוכן. "אנחנו לא מייצרות עולם מקביל לעולם הגברים, אלא נותנות לנשים פלטפורמה להתמודד עם העולם הגברי ולצאת החוצה עם כלים שרכשו כאן", אומרת בורשטיין.

"יש מחקרים שמראים שנשים שלומדות בנפרד מגברים מצטיינות ב־30 אחוז יותר מאשר כשהן לומדות בחברה מעורבת", מוסיפה בן שמחון. "גברים משתלטים על החלל והשיחה ומכווצים אותנו. אנחנו צריכות דרך אחרת ללמידה, התייעצות וחשיבה. הרבה נשים מוצאות שנוח להן לדבר על דברים שמודרים מהעולם העסקי, כמו משפחה וילדים, וכאן יהיה להן נוח להעלות את כל הדברים האלה. המטרה שלנו היא שנשים יתחילו לעשות יותר כסף, ולא ננוח עד שנהיה 51 אחוז מעולם העסקים".

ולמה השם, פנתרה?
"כי אנחנו רוצות להיות פנתרות בעולם של כרישים", מסכמת גלית, "לכריש יש הרבה יתרונות, הוא הולך קדימה עם רצח בעיניים, אבל לפנתרה יש מיומנויות אחרות, של ציידת מתוחכמת, וזה הזמן של הפנתרה".

חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי
חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי
חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי
חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי
חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי
חלל העבודה "פנתרה" | צילום: שי גבריאלי