עיצוב

לאכול עם העיניים: כך תעצבי את שולחן החג המושלם

עיצוב מיטל צימבר | צילום: עידן גור
עיצוב מיטל צימבר | צילום: עידן גור

שוברת את הראש כל שנה מחדש איך לסדר את שולחן החג ככה שגם יראה יפה, וגם יצטלם מוצלח? כל הטרנדים וההמלצות לעיצוב פינת אוכל כיפית ונעימה בבית - תכלס, כזו שהיא לא רק לחגים

88 שיתופים | 132 צפיות

אין איך להתחמק מזה: אוכל מחבר בין אנשים. יש משהו בישיבה מסביב לשולחן שגורם לדינמיקה להשתחרר ולנו להיפתח וזאת בדיוק הסיבה שפינת האוכל נחשבת בבית הישראלי כציר חשוב ומרכזי במיוחד, בין אם בחגים עסקינן ובין אם בימות של שיגרה. זהו המקום בו אנחנו חולקות עם בני משפחה וחברים רגעים שמחים ומרגשים ויותר מכך, מכיוון שהפיס הזה יושב ממש בלב החלל הציבורי – הוא מהווה תוספת עיצובית חשובה שמגדירה ומשדרגת אותו פלאים.

>> בית ברביות: איך מכניסות ורוד הביתה בסטייל?

אם תהיתן מהם הפרמטרים לבחירת פינת האוכל האולטימטיבית עבור הבית שלכן, למעצבת הפנים מיטל צימבר יש תשובה. "פינת האוכל שלנו היא המקום בו אנחנו מתכנסים לארוחות יותר ארוכות ופורמליות, לכן נוחות הישיבה והתפעול של האזור כולו חשובים לא פחות מהמראה עצמו", היא מסבירה. "צורת השולחן (עגול, אליפטי, מרובע או מלבני) היא לרוב נגזרת של פרופורציות החלל. הוא זה שמגדיר לנו במרבית המקרים מהי הצורה האפקטיבית ביותר למרחב. מומלץ וחשוב להקצות בנוסף מקום בסמוך לשולחן עצמו עבור פתרונות אחסון של כלי הגשה חגיגיים כמו סרוויסים, כוסות יין, פמוטים, ראנרים, מפות חגיגיות וכו', על מנת שיהיו נגישים".

עיצוב מיטל צימבר | צילום: עידן גור
עיצוב מיטל צימבר | צילום: עידן גור

"בתוך כך, חשוב לשמור על מרווח נוח ונעים לכל סועד כל העת והמידה המינימלית שנדרשת לשם כך היא הקצאת רוחב 60 ס"מ לפחות לאדם, רצוי כמובן יותר. מידות השולחן גם הן נגזרת של המרחב הנתון וחשוב להקפיד שיעמוד לפחות 80 ס"מ מהקירות, זאת על מנת לשמור על מעברים נוחים וכך גם ניתן יהיה להזיז את הכיסאות בקלות מבלי לפגוע בקיר. לשם ההדגמה, ניקח למשל משפחה בת 6 משפחות, עבורה הייתי בוחרת שולחן באורך של 180 ס"מ וברוחב של מטר לפחות על מנת שיהיה די מקום לצלחות האישיות וחשוב לא פחות, לכלי ההגשה כמו קערות וסירים במרכז השולחן אליהם ניתן יהיה להגיע בקלות".

"פינת אוכל נפתחת היא הפתרון האידיאלי בבתים לא מאוד גדולים בהם מארחים הרבה ומאפשרת לשמור על מרחב פתוח ואוורירי בשגרה", מסבירה צימבר. "קחו בחשבון שיתכן והעמדת הריהוט בחלל תדרוש העמדה של השולחן בזווית שונה מהאופן בו הוא ניצב ביום-יום ולעיתים נדרש לסובב אותו בזווית של 90 מעלות, מה שידרוש גם הזזה של הרהיטים בחלל וגם על כך יש לתת את הדעת. טיפ אחרון הוא להקפיד לבחור כיסאות נוחים במיוחד, הרי הארוחות הללו אורכות לרוב שעה או יותר. לכן חשוב לבחור בכיסאות עם גב גבוה ומושב רחב, ישר ומרופד, נטול פינות מעוגלות כלפי מעלה וכך תתאפשר ישיבה ממושכת נוחה במיוחד".

רשת ellita living. המותג בונטמפי | צילום: יח"צ
רשת ellita living. המותג בונטמפי | צילום: יח"צ

מהנוחות – לנראות

לדברי אורלי גוהר-בן הרוש, מעצבת הבית של חברת ellita living, העיצובים של קולקציות פינות האוכל התפתחו והשתנו בהתאם למגמות ולטרנדים הבולטים כיום בעיצוב הבית ועם זאת, הם עדיין נותרים נאמנים לסגנון הקלאסי: "רבים ממותגי הריהוט הבינלאומיים רואים בפינות האוכל אלמנט מרכזי וככאלה, הם מבצעים אדפטציות והתאמות לצרכי אוכלוסיות ותרבויות שונות. כך, למרות שאנחנו מדינה קטנה יחסית מותגים איטלקיים שעובדים עם הקהל הישראלי יצרו אדפטציות שקולעות לתרבות האירוח המקומית כמו למשל מנגנונים חדשניים שמאפשרים הגדלה משמעותית של השולחנות, פרט חשוב בימים שמטראז' הדירות והבתים רק הולך ומצטמצם".

שולחן MATRIX, רשת ellita living | צילום: יח"צ
שולחן MATRIX, רשת ellita living | צילום: יח"צ

לדברי גוהר-בן הרוש, רבים מהעיצובים הבולטים הם גיאומטריים ופיסוליים, על גבול הארכיטקטוניים: "בשולחנות בולטת במיוחד הצורניות הגיאומטרית ובגזרת הכיסאות אנחנו רואים הרבה דגמים עם גב גבוה, נוח ומתעקל שמאפשרים לייצר מראה עשיר ועם זאת קליל ומודרני מכיוון שרגלי הכיסאות נותרות דקיקות ומקנות להם מראה מרחף. לעומתם, בשולחנות הקומפוזיציה היא הפוכה ובעוד שהפלטות ברובן הן דקיקות, ישרות ומהוקצעות, בסיס השולחן הוא שמעוצב כמונומנטלי ומעורר השראה. בהיבט זה בולטים במיוחד דגמים של מותג היוקרה האיטלקי Bontempi שחביב מאוד על הישראלים. לדגם ה-Artistico למשל יש בסיס מרכזי המורכב מארבע רגלים מעוקלות שנקשרות האחת בשנייה ויוצרות יחד דינמיות ותנועתיות בחלל. לעומתו דגם Cruz מבוסס על שולחן אוכל מהוקצע ומינימליסטי עם רגליים גיאומטריות שקולע מאוד לתפיסת העיצוב הנקייה שרווחת מאוד בבית הישראלי. בתוך כך, מרבית המותגים מקפידים להציע פתרונות קלים לתחזוקה שמבטיחים את עמידות הרהיטים לאורך זמן רב. בולטים במיוחד החומרים הקרמיים ופלטות זכוכית מיוחדות שעמידות בפני שריטות למשל".

ועכשיו, הגיע הזמן לסגנן

אחרי שסיימנו עם הכנת התפריט והקניות, כשאנחנו בשלהי הבישולים ורגע לפני שהאורחים מגיעים הגיע הרגע שחלקנו מחשיבות כתרפויטי בעוד אחרות תופסות אותו כמבעית. את סידור שולחן האוכל לארוחות החג אפשר להקביל במובנים רבים לכרטיס הביקור שלנו וככזה עליו להראות לא פחות ממושלם. אנחנו הרי אוכלים עם העיניים, ובפרט כשמדובר בערב המסמל התחלות חדשות מומלץ לחשוב על כל פרט בקפידה יתרה.

אלפינה תאורה | צילום: יח"צ
אלפינה תאורה | צילום: יח"צ

לפני הכל, צאו מהקונספציה שסטים זה מגניב כי זה מאוד 2010 מצדכן. שיטת ה-mix and match היא הדבר הגדול הבא בעריכת השולחנות והגדולה היא לדעת להתאים פריטים מסטים שונים ומגוונים. כן, הצלחות מהסרוויס שירשתן מסבתא ישתלבו נהדר עם כוסות היין האולטרה-מודרניות מבדולח שרכשתן בחופשת הקיץ בחנות הבוטיק בקופנהגן. מפיות הן דרך מעולה לקשר בין הקצוות הלא קשורים לכאורה וכל שנדרש הוא לבחור בצבעוניות שמתחברת לאחד או יותר מהפריטים. לחילופין, אפשר לבחור מפיות עליהן מודפסת דוגמה דומה לזו המוטבעת על הצלחות למשל.

לאלה מכן שלא ניחנו בחשק ו/או סבלנות להשקיע בקיפולים נמליץ להיעזר בחבקים, ולשמחתנו, גזרת האקססוריז לשולחנות חגיגיים שופעת מאי פעם. תוכלו למצוא בחנויות וברשתות אינסוף אלטרנטיבות נפלאות של מפיות ממגוון חומרים ובגדלים שונים כמו גם חבקים מהממים שישרתו אתכן נאמנה שנים קדימה.

סטודיו ארז לוי | צילום: אורי אקרמן
סטודיו ארז לוי | צילום: אורי אקרמן

ומה לגבי צבעוניות? ובכן, החג הוא בדיוק הזמן לנטוש ליומיים שלושה את הגוונים התוססים ולהיצמד דווקא לגוונים המונוכרומטיים על טהרת הלבן, הפנינה והאוף-וויט. את כתמי הצבע החשובים כשלעצמם נשיג כאמור בעזרת המפיות והפרחים וכאן הגדולה היא לבצע את ההתאמות הנכונות במינונים הנכונים. במקרה הזה אין חוקים והחוק היחיד הוא שהשולחן יראה בסופו של דבר fine.

עיצוב צביה קזיוף | צילום: עודד סמדר
עיצוב צביה קזיוף | צילום: עודד סמדר

לסיום סיומת, השקיעו ב-center piece, ולכו על קישוט שולחן עונתי ועוצמתי בגוונים שיחמיאו לצבעוניות הפריטים שבחרתן כמו גם למרחב בו מתקיימת הסעודה.

סטודיו ארז לוי | צילום: אורי אקרמן
סטודיו ארז לוי | צילום: אורי אקרמן