פיטרו אותך. עכשיו מה?

| צילום: shutterstock
| צילום: shutterstock

גם בתקופה שבה אף תחום אינו יציב, פיטורים יכולה להיות חוויה קשה. כך תצליחי להתגבר על הקושי ולהפיק מהפיטורים את המיטב

88 שיתופים | 132 צפיות

גם את חווית פיטורים? גם אם זה בכלל לא אישי, גם אם את יודעת שהיית מעולה, מצליחה ומוערכת, קיבלת פידבקים טובים ויש לך אפילו עדויות לכך, פיטורים עושים לך, כמו לכולנו, תחושה של סטירה מצלצלת.

אפילו שהסיבות הן מוצדקות ומדובר בתקופה קשה, קיצוצים, התייעלות, החברה בקשיים, היא לא הצליחה למכור או לגייס הון, נפלה בבורסה, סגרה מחלקות, מוצרים וסניפים ואולי נסגרה לגמרי. הרגע הזה כשאת כבר אחרי שימוע ומכתב הפיטורים נמצא אצלך ביד. ברגע הזה הלב נופל, הפנים מתעצבות, הדמעות אולי גם הן עולות והגוף שלך מתכווץ מהעלבון. את כנראה מודאגת מהאתגרים הכלכליים העתידיים, ממה שיגידו במשפחה, בני הזוג, החברים. את חוששת מפגיעה במוניטין והליכה אל הלא נודע. איזה תפקיד תמצאי, כמה זמן זה ייקח לך והאם תצטרכי לסבול בדרך לשם.

בדיוק בסיטואציה הזו, יש כמה צעדים שמומלץ וכדאי לעשות מיד לאחר הודעת הפיטורים. 

קודם כל, לנשום, וזאת לא קלישאה.

לנשום. כן, לבלוע את ההלם המיידי ואת הכאב, לשתות מים, לנשום לחשוב בצלילות לאסוף את עצמך ולתפקד (כאילו כלום לא קרה, תשחררי ותפרקי אחר כך בבית, עם אנשים אהובים). תחזרי לשולחן שלך ותיקחי את הפריטים האישיים הקרובים לליבך. גשי למחשב שלך ואספי את כל פרטי אנשי הקשר, החברים, החומרים והתוצרים שאת גאה בהם, שתרצי שיישארו איתך, כאלה שחשובים לך ויוכלו לעזור לך בראיונות עתידיים, או כל מידע שיוכל לסייע לך בהמשך. את לא יודעת מתי יחסמו לך את הגישה למחשב לכן תעשי את זה מיד. כמובן בלי להפר את הסודיות שאת מחויבת אליה.

לכי הביתה לנוח, לעכל, לשתף את הקרובים ולקבל חיבוקים, עידוד ואהדה.

אל תשאירי את ההודעה על סיום העבודה שלך בסוד. אין לך מה להתבייש, זה קורה גם לטובות ביותר. חשבי והתייעצי בימים הבאים האם יש מקום לקבלת כספים נוספים מהארגון, למשל. קראי את חוזה העבודה וראי אם יש בו תגמול בעת פיטורים בצורת תשלום נוסף או ימי הודעה מוקדמת. בדקי גם את זכויות העובד שלך בחברה ודברי עם קולגות שפוטרו בעבר. תוכלי לקבל מהם מידע נוסף באשר לתהליך הפיטורים שעברו ואולי תלמדי משהו, למשל תקדימים שעשויים להועיל לך להשיג יותר עבור עצמך.

אולי יש נסיבות מיוחדות שניתן בגינן לדון ולקבל תוספת להודעה המוקדמת או מענק פרישה/ הסתגלות. דעי שמנהלים לא אוהבים לפטר. זה תמיד מרגיש קצת אשם ולא נוח, לכן זהו הזמן להשיג עבורך עוד קצת הטבות שיעזרו לך לגשר את תקופת המעבר.

להגיע להסכמה הדדית בהקשר לפיטוריך

סיבה רשמית מוסכמת שתצא בכתב ותתוקשר באופן עקבי גם פנים ארגונית וגם חוץ ארגונית תועיל לתדמית שלך. זכרי שהתדמית שלך הולכת אחרייך ולכן כדאי שתשאירי טעם טוב גם לצורך המיידי של חוות דעת מהממליצים והמנהלים בתהליכי חיפוש התפקיד הבא, וגם בהמשך בקרב הקולגות בארגון. כאשר גם הם ימשיכו ויעברו הלאה לארגונים אחרים יוכלו להמליץ עלייך שם.

זה הזמן לקבל פידבק אמיתי מהמנהלים שלך

כשחולפים שבועיים שלושה זו הזדמנות פז לגשת ולבקש פידבק אמיתי. יש דברים שלא יגידו לך כשאת עובדת וכן יגידו לך כשמרגישים כבר יותר משוחררים ואין מה להפסיד, לכן זה הזמן לבקש פידבק ללמידה והתפתחות. תשאלי מה יכולת לשפר, לעשות אחרת, כדי שלא תמצאי את עצמך עושה את אותה הטעות במקום הבא. תשאלי את המנהל או המנהלת שלך איפה הם רואים אותך עובדת בעתיד או באיזה סוג של עבודה תצליחי יותר לדעתם. בקשי מהם עצה להמשך הדרך. זה בדרך כלל יצליח. מעבר לכך שתלמדי על עצמך ותוכלי ליישם במקום הבא, הכנות והרצון שלך להשתפר ידברו ללב המנהלים שלך ויעזרו לך לקבל המלצות חמות בהמשך, כשתצטרכי. 

ואם את הולכת על זה, תוכלי אף להגדיל לעשות ולבקש פידבקים גם מקולגות ואפילו מלקוחות.

ליווי למפוטרים- בדקי אם יש כזה אצלך בארגון. אם אין, תבקשי או שתפרגני לעצמך.

חברות רבות רוצות לשמור על תדמיתן הטובה בעיני העובדים הנשארים וגם בעיני העובדים הפוטנציאליים העתידיים. גם הן רוצות להיתפס בשוק כחברות נאורות ומתקדמות, כאלו שדואגות לעובדים שנאלצו לפטר לנחיתה רכה ולמעבר קל וקצר אל העבודה הבאה. תופתעי לגלות שחברות רבות מעניקות כיום למפוטרים ולפורשים חבילות של ליווי מקצועי על חשבונן. חבילות אלה מוענקות בפורמט קבוצתי או אישי ע"י מומחים בתחום והן כוללות סיוע וליווי במיקוד הקריירה והתפקיד, מיפוי ובניית המטרות מחדש, עזרה בכתיבת קורות חיים ובהכנה לראיונות עבודה ואף ליווי רגשי התומך את המעבר בימים המורכבים שאחרי הפיטורין.

קחי לך ליווי, אם אפשר מהארגון או באופן פרטי כדי לחצות את הגשר אל הדבר הבא מהר יותר ובבטחה.

נטוורקינג: מילת הקסם

התחברי מחדש לרשת אנשי הקשר שלך, תודיעי שאת מחפשת עבודה, שבי עם אנשים לקפה. הם יעודדו אותך ויתנו לך השראה ורעיונות שלא חשבת עליהם לבד. תכיני לך רשימה של כל החברים, הקולגות והמנהלים שעבדו אתך בעבר ורשימה של כל מי שעשוי להציע לך עבודה. אל תתביישי ואל תסתירי, המנהלים הכי בכירים יודעים לעשות את זה וכך הם מתקדמים.

אל תשתמשי במילה "פוטרתי", גם לא בינך לבין עצמך

אין מי שהמילה הזאת לא צורבת לה בגרון או מכווצת לה את הבטן או תורמת להרגשת הקורבנות. כשאת אומרת "פוטרתי" בקול רם זה גורם לך לתחושה לא נעימה ובעיקר מיותרת. מצאי לך חלופות שעושות לך טוב יותר ומתכתבות עם המציאות.

שימי לב שאת מוכנה היטב למענה על השאלה לסיבת סיום העבודה. הימנעי מסיפורים ותני הסבר קצר, פשוט ולא מתגונן המבוסס על עובדות ופחות על רגש. תרגלי את התשובה שלך בקול רם עד שתרגישי בנוח.

תני לעצמך זמן להתאושש ושמרי על חיוביות 

כמה זמן? זה תלוי בך ובצורך שלך למצוא עבודה אחרת. האם את צריכה למצוא עבודה חדשה במיידיות או שתוכלי לקחת לעצמך רגע ולשאול שאלות לגבי המשך הקריירה שלך. מניסיוני, מקרים רבים של פיטורין "עשו טובה" למפוטרת כיוון שזה נתן לה את הדחיפה והאומץ לעשות שינוי שרצתה כבר מזמן ולא העזה, ולעבור לתחום שחלמה עליו כי עכשיו כבר "אין מה להפסיד".

חשוב שבתקופת הביניים תהיי חיובית ותתמקדי בעתיד. לכי לים, למדבר, ובכלל לטבע, או לכל מקום שעושה לך טוב ותגבירי פעילות גופנית שחביבה עליך. במקום לחשוב שעשו לך עוול ונדפקת, חשבי על מגוון האפשרויות העומדות להיפתח בפנייך ושמרי על סקרנות לעתיד. תשקיעי את הזמן במחשבות חיוביות ומקדמות ובמציאת העבודה שמתאימה לך.

להסתדר בתפקיד טוב ולהצליח זהו הניצחון שלך. ברגע שנכון לך שבי לכתוב קורות חיים, צאי לדרך ושיהיה לך בהצלחה. 

עינת דורנפלד טמיר | צילום: באדיבות המצולמת
עינת דורנפלד טמיר | צילום: באדיבות המצולמת

עינת דורנפלד טמיר היא יועצת פיתוח קריירה ומנטורית מנהלים.