באמירויות ובמפרץ כבר הבינו: נשים יובילו טוב יותר תהליכי שלום

פלר חסן נחום | צילום: יח"צ
פלר חסן נחום | צילום: יח"צ

כבר שנה מתקיים דיאלוג בין נשות עסקים מהאמירויות לישראליות ועכשיו מדינות הסכמי אברהם יצאו בהצהרה הקוראת לחזק את חלקן של נשים בתהליכי שלום. אנחנו לא רק משוחחות יותר אלא מקשיבות יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

העולם הערבי עובר שינוי, לא רק המגדר הנשי במגזר, אלא ממש המגזר כולו, גברים ונשים כאחד. לפני כשבועיים, במהלך המושב ה-48 של המועצה לזכויות אדם בג'נבה, נמסרה לראשונה הצהרה משותפת של מדינות הסכמי אברהם – ישראל, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו – בנושא נשים, שלום ודיפלומטיה. בהצהרה, קוראות המדינות לחזק את שילובן של נשים בתהליכי שלום ובמניעת סכסוכים, וקוראות לכל המדינות להתחייב להבטיח שילוב נשים בדיפלומטיה ובתהליכי שלום, ולהטמיע נקודת מבט מגדרית לתהליכי שלום ולסדר היום של הגופים הבינלאומיים, על בסיס החלטת מועצת הביטחון 1325.

זה לא מפתיע אותי כלל. כבר באוגוסט 2020, ייסדתי יחד עם חברתי ג'סטין ז'רלינג, מייסדת הרשת העסקית לנשים יהודיות (ומי שנבחרה לאחת ממאה הנשים המשפיעות ביותר בתחום הפיננסי לשנת 2020), את פורום "נשים מפרץ-ישראל". מרגע כניסתם של "הסכמי אברהם" לתוקף, הבנו את הפוטנציאל העצום בחיזוק קשרים עסקיים בין המדינות, ומי יותר טובות להוביל את זה מנשים?
באחד המאמרים שנתקלתי בהם צוין כי נשים יוצרות ערך רב יותר, מאשר גברים, לעסקים שלהן, באמצעות נטוורקינג וקשרים חזקים. הקשרים שנוצרים בין נשים הם חזקים, כיוון שאנחנו לא רק משוחחות יותר, אלא גם מקשיבות יותר. היתרונות עלו על החסרונות ולמעשה, ביקשנו לשחזר את ההצלחות הקודמות שלנו כדי להפוך את המזרח התיכון למקום טוב יותר עבור בנינו ובנותינו.

יש לנו כל כך הרבה מה ללמוד בתחום העסקי והכלכלי מאחיותינו באמירויות ובמפרץ: נשים הן גורמי מפתח טבעיים לשותפות אזורית במפרץ הערבי וכבר בשבועות האחרונים ישראל מקבלת איתות מעיראק כדי ליצור שותפויות כלכליות באזור, במסגרת "הסכמי אברהם". אחרי שנה של צמיחה כלכלית (ועוד בשנת קורונה), מדינות נוספות מעוניינות להצטרף ליוזמות שלום כלכליות כי הן מבינות את הפוטנציאל הטמון בקשר כזה.

פורום נשים מפרץ-ישראל בפגישתן הראשונה בדובאי | צילום: Madi2128Wikimedia Commons
פורום נשים מפרץ-ישראל בפגישתן הראשונה בדובאי | צילום: Madi2128Wikimedia Commons

"לפני שנה, בבוקר של שמחת תורה, התיישבנו בדובאי, שתיים עשרה נשים מהפורום, רובן מהאמירויות, רובן נשות עסקים שמעולם לא הכרתי לפני. לעולם לא אשכח את ההתרגשות והתקווה שהרגשנו. הבנו שכולנו מחויבות לשלום החדש הזה"

בדיוק לפני שנה, בבוקר של שמחת תורה, התיישבנו בדובאי, שתיים עשרה נשים מהפורום, רובן מהאמירויות, רובן נשות עסקים שמעולם לא הכרתי לפני. לעולם לא אשכח את ההתרגשות והתקווה שהרגשנו לשבת בחדר שמסביבנו חברותינו החדשות מהאמירויות. זו הייתה הפגישה הפיזית הראשונה בין ישראלים לאמירתים בעקבות ההסכמים והאווירה בחדר הייתה חשמלית: החלפנו סיפורים על ילדינו, על הבעלים שלנו, על הקריירה שלנו ועל האתגרים של COVID. מאוחר יותר, ישבנו במעגל גדול יותר והצגנו את עצמנו ואת תקוותינו ליחסים המתעוררים. הן קיבלו אותנו בחום והבנו שכולנו מחויבות, באותה מידה, לשלום החדש הזה, לכולנו צצה מטרה משותפת – לשמש גשר בין נשים ישראליות למפרץ הערבי. הפורום הזה איחד נשים מהמפרץ וישראל בידידות, תרבות ועסקים, ובסוף, כולנו בנות ואמהות של המזרח התיכון. מה שהתחיל כפורום מקוון קטן, גדל באופן אורגני כאשר עוד ועוד נשים הצטרפו לפורום. רק בשנה החולפת אירחנו ג'סטין ואני, פורומים מקוונים בנושאים מגוונים, כגון נשים בתקשורת, בתרבויות ישראליות ובאמירויות ויצרנו מקום לחברות, עסקים ותרבות לפרוח.

לכן, אין שמחה ממני על ההצהרה של ישראל, האמירויות, בחריין ומרוקו לשילוב נשים בדיפלומטיה הבינלאומית. נשים עובדות נהדר בשיתופי פעולה ויכולות להוביל תהליכים משמעותיים גם בתחום הזה. זה בוודאי אירוני שמדינה מתפתחת וליברלית לא הביאה עדיין מספר רב של נשים לקדמת השולחן, מעטות היו בשולחן מקבלות ההחלטות בתחומי הדיפלומטיה ואני כולי תקווה שגם במדינתנו הקטנה נראה שינוי בקרוב. כעת, משהונחה קרקע יציבה עבור יאיר לפיד, שר החוץ, עליו לפתח שיח בנושא ולהוביל אותו עם המדינות הנוספות שצפויות לחתום על הסכמי אברהם – ואני מקווה שהוא אכן העלה את הנושא לראש סדר העדיפויות בפגישתו שהתקיימה השבוע עם סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס.

פלר חסן נחום | צילום: דוברות עירית ירושלים
פלר חסן נחום | צילום: דוברות עירית ירושלים

הכותבת היא משנה לראש העיר ירושלים ויו"ר המועצה לעסקים אמירויות-ישראל ויו"ר פורום נשים מפרץ-ישראל