פוליטיקה בראש טוב

שאנטל ביה, אשת נשיא קמרון, הגיעה לבית הלבן, לא לפני שניפחה את השיער לממדים חסרי תקדים, הכניסה תוספות לחליפות של דיור והפכה לאייקון אופנה מעורר השראה

88 שיתופים | 132 צפיות

יבשת אפריקה עלתה לכותרות בחודש בעקבות ההתפרצות האגרסיבית של וירוס האבולה, שמעורר, לא רק בקרב היפוכונדרים, מחשבות מבהילות על השמדת אוכלוסייה המונית. זו לא הפעם הראשונה ששמה של היבשת השנייה בגודלה בעולם עולה לכותרות, בעקבות מחלות, פרשות שחיתות ומשטרים עריצים; אבל בתחילת חודש אוגוסט היא עוררה את תשומת הלב דווקא בהקשר חיובי: פסגת אפריקה שנערכה בוושינגטון וכללה ארוחת פתיחה שהפכה למצגת של זוהר. הנשיאות של ליבריה והרפובליקה המרכז אפריקאית, וכן בנות הזוג של נשיאי מדינות אחרות, התסיסו את התמונות הרשמיות בשמלות צבעוניות, חלקן מסורתיות ומבוססות על פיתוחי טקסטיל מקוריים מארצן, חלקן בזוהר הוליוודי מהסוג המוכר אך בריבוי צבעים.

שאנטל ביה ובעלה נשיא קמרון במפגש הפסגה שהתקיים באוגוסט בבית הלבן
שאנטל ביה ובעלה נשיא קמרון במפגש הפסגה שהתקיים באוגוסט בבית הלבן

מעל כולן זרחה שאנטל ביה, הגברת הראשונה של קמרון, שנראה כי ביססה באותו אירוע את מעמדה כאייקון אופנה בינלאומי – מעמד שאליו היא טיפסה במשך זמן מה, ולא בכדי. די להביט בתמונות אחדות משני הימים שבהם אירח הבית הלבן את מנהיגי אפריקה, כדי להתרשם מהפוטוגניות מעוררת ההשתאות של הגברת הקמרונית, שגרמה למישל אובמה – הנחשבת בעצמה כשגרירה של אופנה וכאישה מסוגננת להפליא – להחוויר לידה בכל תמונה משותפת. הגברת אובמה אמנם אינה חסרת מעוף בבחירותיה האופנתיות, אבל המראה שלה נראה מאופק ומודע מדי לעצמו אל מול חגיגת הצבע ושמחת החיים המטורפת שהקמרונית משכילה להכניס לכל הופעה שלה. מה הופך את ביה לדמות יוצאת דופן במפה הפוליטית־אופנתית, שמעוררת הערצה בקרב חובבי אופנה מערביים שאינם מתעניינים באופן שגרתי במתרחש בין כותלי הבית הלבן?

ביה היא אישה יוצאת דופן בסגנונה ובביטחון העצמי הגבוה שלה. עוד לפני שבכלל שמים לב לתלבושת שלה, הדבר הראשון ששובה את המבט הוא השיער הבלתי שגרתי שלה – פלא טבע בפני עצמו: פניה מסוככות תמיד ברעמה בגון אדום להבה, שקשה להבין אם היא מורכבת משערות קצרות או ארוכות – כאילו כוח המשיכה אינו חל עליהן והן צומחות כלפי מעלה לסבך עשיר, עבה, סמיך, פראי ומפואר. רבים ממומחי עיצוב השיער כבר הספיקו להכתיר את הרעמה הזו כ"שיער הגדול האיקוני ביותר בתקופה הנוכחית" ואת התסרוקות הנפוחות של פארה פוסט ושר כממושמעות ושמרניות לעומתה. היכולת להעצים פריזורה כזאת היא כמובן חלק מהקוד הגנטי שירשה ביה ממשפחתה, שכן צריך סיב שערה עבה ונפח שיער גדול במיוחד כדי ליצור מראה שכזה.

נשים רבות, גם בעולם המערבי, המעוניינות בתסרוקת אקסטרווגנטית לערב אחד, ינקבו בשם “ביה" בפני מעצב השיער שלהן. לסגנון עיצוב השיער המלווה אותה באירועים רשמיים כמו ארוחה עם הזוג אובמה, שבו מעמידים את השיער כלפי מעלה, יש כינוי משלו: “הבננה", והוא מורכב ממעין ליפוף שגורם לשיער יוצא הדופן ממילא לתפוס נפח גדול עוד יותר. עם כובע או בלעדיו הוא מעניק לביה מראה של אישה־לביאה.

שאנטל ופריס הילטון

השיער שלה אמנם הפך לסמל בזכות עצמו, אך ספק אם היה מגיע למעמד הזה אילולא היו התסרוקות מלוות בבחירת מלתחה אמיצה. הגברת הראשונה של קמרון אוהבת אופנה, ומהסוג הגבוה והיוקרתי ביותר שלה. את המלתחה הצבעונית שלה אפשר להגדיר כאקזוטית אך למעשה היא מורכבת מהשמות הגדולים ביותר של עולם האופנה המערבי. שני בתי העיצוב החביבים עליה הם שאנל ודיור (בעיקר בתקופת האקסטוורגנזה של גליאנו בדיור), ולצדם מככבות במלתחה תלבושות וינטג׳ בעלות ניחוח של זוהר ישן בחתימות מעצבי עבר כמו טד לפידוס וקלוד מונטנה – בחירות לא שגרתיות המעידות על האהבה והעניין האמיתיים של ביה באופנה, שאינם מתמצים בנהירה אחר לוגואים ומותגים בעלי שם. הקריטריון הראשון שלפיו נבחרים הפריטים הוא הצבע – שחייב להיות חי וער כמו ורוד בזוקה, אדום לוהט או צהוב קנרי. האורך יהיה תמיד מלא לשם הארכת הצללית ושמירה על מראה מכובד, אך לרוב יחבוק ויאדיר את קימוריה – היא אינה חוששת להתפאר בהם ולעולם לא מנסה להחביאם. אביזר ההיכר שלה הוא תיק הקווילט של שאנל – סממן סטייל מוכר, אלא שאצלה הוא לא שחור אלא בשלל גוונים, כמו התלבושות שלה. השמלות והחליפות יעוטרו לרוב בשזירת חרוזים או ברקמה – לעתים בשלשלאות המתכת המפורסמות של שאנל או בתוספות של מלאכת יד מקומית שבאמצעותן היא לא חוששת לשדרג את פריטי הווינטג׳ שברשותה. בארוחת הפתיחה של ועידת הפסגה בבית הלבן סוככה על השמלה הוורודה שלה שמלת תחרה אפריקנית שנוצרה בעבורה בקמרון. זוהי עדות לכך שלמרות חיבתה לאופנה המערבית היא לא שוכחת את המורשת הוויזואלית של מולדתה.

כמו כל אייקון אופנה, שאנטל ביה הספיקה להפוך לסלבריטאית, והיא מתהדרת בחוג חברות המורכב מנשים כמו קרלה ברוני ופריס הילטון. נוסף על כך היא גם אייקון של תרבות הגייז ברחבי העולם ומעניקה השראה ללא מעט דמויות דראג עכשוויות שנוטות לאמץ בעיקר את סגנון השיער שלה. אבל עבור בני עמה היא מושא להערצה ולהשראה למרות – ואולי דווקא מפני – שקמרון איננה מדינה שקל לחיות בה, ושיעורי העוני והאבטלה בה גבוהים במיוחד.

שמו של בעלה, פול ביה – המכהן כנשיא קמרון ב־22 השנים האחרונות – נקשר באינספור סיפורי שחיתות ושערוריות. המפורסמת שבהן פרצה בעקבות מאסר בן שנתיים שנגזר על מחבר הביוגרפיה של שאנטל אשתו, כי ראה בה הוצאת דיבה. הסופר מאחורי “שאנטל ביה: מהרחובות לארמון" אמנם שוחרר לאחר פחות משנה, אך הנזק התדמיתי המשיך לדבוק בנשיא. לעומתו שאנטל – שנישאה לפול בשנת 1994 – מוכרת במדינתה קודם כל בשל הפעילות הפילנטרופית שלה. היא עומדת בראש ארגון הסינרגיה האפריקאית העוסק במלחמה באיידס ובראש קרן שאנטל ביה התומכת באוכלוסיות במצוקה בקמרון ובמיגור העוני במדינה. אלו כמה מהסיבות שהופכות אותה היום לאחת הדמויות הפופולריות בקמרון, והסטייל שלה הוא חלק בלתי נפרד מפעילותה. תושבי המדינה, בעיקר תושבותיה, לא רואות בו ניקור עיניים אלא ביטוי אישי של זוהר, סוג של אסקפיזם, חלום שאפשר לשאוף אליו.

מישל אובמה והגברת ביה